Fotografia z filmu More na dvore (Ondřej Vetchý a Linda Rybová)
Písmo: A- | A+

Réžia: Martin Horský
Scenár: Martin Horský
Kamera: Jan Drnek
Hrajú: Ondřej Vetchý, Jiří Langmajer, Linda Rybová, Sara Sandeva, Matěj Kadlec, Tadeáš Moravec, Iveta Dušková, Jenovéfa Boková, Jiří Rendl, Jakub Jablonský

Sympatický Jozef je úspešný majster husliar. Teší ho, že ním vyrobené nástroje prinášajú radosť ľuďom po celom svete. On sám najradšej trávi čas vo svojej dielni na dvore pavlačového domu. Nikdy nebol ani pri mori, jeho morom je kaluž na dvore, ktorú chráni pred vyschnutím, aby vtáci mali čo piť. Nemá manželku ani deti, len sučku Púpavu, ktorá ho sprevádza na každom kroku. Jozef tajne miluje krásnu susedku Anežku a teší sa na stredajšie šachové partie s najlepším kamarátom Václavom, charizmatickým ladičom klavírov, ktorý dokáže skvele naladiť aj väčšinu klaviristiek. Hoci Jozef vyrobil už množstvo majstrovských nástrojov, vie, že jeho husliarske umenie stále nie je na vrchole. Zatiaľ váha siahnuť po tom najlepšom dreve, ktoré v dielni starostlivo opatruje. Má predsa pred sebou toľko času – na majstrovské husle aj na zoznámenie s Anežkou. Ale život sa zmení behom okamihu. Z mora času sa zrazu môže stať obyčajná kaluž. Jozef si s pomocou priateľov začína plniť všetky sny, ktoré už nechce odkladať.

Žáner: komédia
Dĺžka: 102 min.
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 7 rokov
Obsahové deskriptory: strach
Distribútor: Bontonfilm
Premiéra: 6. 3. 2025

Foto: Bontonfilm

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články