Festival v Rotterdame ukázal svetu debut Eduarda Grečnera

MFF v Rotterdame (26. 1. – 6. 2. 2022) uviedol v medzinárodnej premiére digitálne reštaurovaný film zo zbierok Národného filmového archívu Slovenského filmového ústavu Každý týždeň sedem dní (1964) v réžii Eduarda Grečnera. Film uviedli v oficiálnom programe – v sekcii Cinema Regained. Tá sa zameriava na filmové dedičstvo, znovuobjavovanie dnes už zabudnutých majstrovských klasík, ale aj na nové dokumentárne tituly venované filmovému umeniu a kultúre. „Napriek tomu, že za hranicami Slovenska (a Česka) nie je veľmi známy, patrí Eduard Grečner k osobnostiam, ktoré zohrali kľúčovú úlohu v rozvoji modernej kinematografie v strednej a východnej Európe,“ píše sa na webovej stránke festivalu. V hlavných úlohách vysokoškolákov účinkujú v Grečnerovom hranom debute Anton Ocelka a Věra Křesadlová. Každý z nich sa inak vyrovnáva s úzkosťou, ktorú v nich vyvoláva obdobie hľadania i hrozba nukleárnej vojny. Jej dôsledky si po Hirošime nebolo ťažké predstaviť. Päťdesiaty prvý ročník rotterdamského festivalu sa tento rok konal pre pandémiu v online podobe. 

mak

 

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články