Top 10 Slovensko

Od 1. januára do 30. septembra 2016 prišlo do slovenských kín 4 286 010 divákov, ktorí zaplatili vstupné dovedna 21 900 074 eur. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2015 to znamená medziročný nárast počtu divákov o 30,81 percenta a hrubých tržieb o 30,75 percenta. O 23,19 percenta stúpol aj počet predstavení a takisto stúpla priemerná návštevnosť na predstavenie z 28,61 na 30,37 diváka. Zatiaľ čo vlani sa cez hranicu 100 000 divákov dostalo len päť titulov, tohto roku je ich až deväť. A prvých šesť filmov videla štvrtina všetkých divákov. Potešiteľné je, že do Top 10 sa opäť dostal aj domáci film. Po vlaňajšom dokumente Rytmus: Sídliskový sen je ním opäť debut – tentoraz ide o detektívny triler Michala Kollára Červený kapitán, ktorý mal premiéru 10. 3. a videlo ho 86 988 divákov. Zo šestnástich ďalších premiér slovenských a koprodukčných filmov bola najúspešnejšia Učiteľka (premiéra 21. 7., 56 875 divákov), nasledovali tituly Teória tigra (14. 4., 27 908), Agáva (31. 3., 10 790), Sloboda pod nákladom (1. 9., 9 018), Trabantom do posledného dychu (12. 5., 8 084), Ja, Olga Hepnarová (14. 4., 6 003), Zem, ktorá hľadá svoje nebo (7. 7., 1 797), Okhwan na ceste za slobodou (9. 6., 1 526), Rodinný film (16. 8., 1 500), Stanko (14. 4., 1 395), obnovená premiéra filmu Martina Šulíka z roku 1992 Všetko čo mám rád (23. 6., 1 114), Para nad riekou (19. 5., 1 109), Akceptácia (5. 3., 855), Ťažká voľba (27. 2., 694), pásmo animovaných filmov Mimi & Líza (3. 9., 311), Ani vo sne!(1. 9., 149) a Tatry, nový príbeh (27. 9., 94).

Miro Ulman

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Wishing on a Star.

Film Petra Kerekesa Wishing on a Star bude mať premiéru v Benátkach

Snímka Petra Kerekesa Wishing on a Star, ktorá vznikla v taliansko-rakúsko-česko-chorvátsko-taiwansko-slovenskej koprodukcii, bude mať premiéru na festivale v Benátkach (28. 8. – 7. 9.). Film bude súťažiť v sekcii Orizzonti. Protagonistami dokumentárnej komédie o hľadaní ľudského šťastia sú veštica a pätica ľudí, ktorí sa podľa jej pokynov vyberú na rôzne miesta sveta aby zmenili svoj život. Astrologička Lucciana posiela ľudí v deň ich narodenín na také miesta vo svete, kde je ideálna konštelácia planét, aby sa mohli znovuzrodiť a zmeniť svoju povahu. Okrem toho, že Kerekes snímku režíroval, so spoločnosťou Peter Kerekes je tiež jej koproducentom. Kameru mal na starosti Martin Kollar, strih Marek Šulík a zvuk Michal Gábor. Pre Kerekesa to nie je prvá účasť v Benátkach. Už v roku 2021 tam v rovnakej sekcii súťažila jeho Cenzorka, za ktorú Kerekes spolu s Ivanom Ostrochovským získalina festivale cenu za najlepší scenár. O víťazoch v sekcii Orizzonty bude tento rok rozhodovať porota pod vedením americkej režisérky a scenáristky Debry Granik. Jej členmi budú aj iránsky režisér a producent Ali Asgari, sýrsky režisér a scenárista Soudade Kaadan, grécky režisér, scenárista a producent Christos Nikou, švédska herečka a režisérka Tuva Novotny, maďarský filmár Gábor Reisz a talianska scenáristka a režisérka Valia Santella....
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Na vlnách odvahy

Film je inšpirovaný skutočnými udalosťami a vďaka dôslednej práci s rozsiahlym rozhlasovým archívom prináša autentické výpovede pamätníkov. „Rozhlas bol vplyvným médiom, počúvali ho všetci, bol vlastne vtedajším Facebookom či Instagramom. Napriek tomu, že mocenský dohľad bol všadeprítomný, práve tu sa našla skupina ľudí, ktorí v  jednom z ikonických momentov našej novodobej histórie preukázali odvahu čeliť obrovskému nátlaku a postavili sa armáde, čo viedlo k pamätnému vysielaniu v čase, keď už Prahou prechádzali tanky,“ približuje príbeh režisér a scenárista Jiří Mádl, ktorý na filme pracoval desať rokov. Aj keď sovietska invázia bola námetom pre filmárov už viackrát, téme rozhlasového odboja sa podľa režiséra nikto bližšie nevenoval. „Rozhlas bol pritom jednou z najdôležitejších inštitúcií, ktorú bolo vtedy treba umlčať,“ dodáva Mádl. Vlny sú aj jeho poctou práci vtedajších redaktorov. „Pani Věra Šťovíčková bola pre mňa základným pilierom, otvorila dvere k ostatným postavám. A odhalila aj niečo, čo nebolo známe. V učebniciach sa to neučí a my s touto takmer zabudnutou informáciou vo filme pracujeme," naznačuje prísľub nečakanej zápletky. Spolu s kameramanom Martinom Žiaranom použitím najnovších filmových technológií vybudovali výpravný film. „Je to dychberúci zážitok. Spolu našli doteraz nezverejnené archívne zábery z roku 1968 a vďaka digitalizácii a vizuálnym efektom ich zapracovali do filmu tak, že...
Zobraziť všetky články