Apropo – slovenský film!

Týždeň slovenského filmu je prehliadka domácej kinematografie, ktorá prináša filmy uplynulého roka a ich kritickú reflexiu. Jej jubilejný 10. ročník sa uskutoční v termíne od 15. do 21. apríla v Kine Lumière a okrem filmov ponúkne ich hodnotenie tento rok v novom formáte. 

Prehliadka vznikla pred desiatimi rokmi so zámerom predstaviť filmy, ktoré mali v predchádzajúcom roku premiéru v domácich kinách. Keďže každoročne sa koná viac či menej v nadväznosti na udeľovanie národných filmových cien, jej aktuálny ročník uvedie filmy prihlásené na Slnko v sieti, okrem diel prihlásených v kategórii najlepší televízny film alebo miniséria. Ide o 30 slovenských snímok, z toho 11 hraných, 13 dokumentárnych a 6 animovaných. Medzi nimi sú napríklad aj najlepšie hodnotené filmy z ankety Film.sk ako Svetloplachosť Ivana Ostrochovského a Pavla Pekarčíka, Poznámky z Eremocénu Viery Čákanyovej či Pozor, padá SNG! Jany Durajovej a Leny Kušnierikovej. Okrem celovečerných filmov sú na programe aj štyri krátke animované snímky. 

Súčasťou Týždňa bude aj premiéra celovečerného dokumentárneho debutu Róberta Šuláka Návraty k Obrazom starého sveta (2024). Už jeho názov nasvedčuje, že sa vracia k filmu Dušana Hanáka Obrazy starého sveta (1972). „Nie je to film len o Obrazoch starého sveta,“ hovorí jeho režisér Šulák. „Je to film o troch filmoch, ktoré akoby boli ,obrazmi starého svetaʻ. Sú to snímky OmšaZanechať stopu a Obrazy starého sveta. Novou informáciou, ktorú málokto vie, je, že film Zanechať stopu, natočený v roku 1970, plánoval Dušan Hanák skrátiť a zaradiť ho do filmu Obrazy starého sveta. Hanák sám hovorí, že dnes si už vie predstaviť, že spomínané dva filmy by boli súčasťou filmu Obrazy starého sveta.“

Šulák začal dokument o filme Obrazy starého sveta nakrúcať ako bonusový krátky film o filme pre blu-ray nosič. Neskôr sa nakrútený materiál rozrástol a výsledkom je celovečerný film. „Dušan Hanák v ňom rozpráva o tom, ako film vznikal, čo všetko sa dialo pri nakrúcaní a čo všetko chcel vo filme povedať.“ Okrem Hanáka vo filme vystupujú aj domáci a zahraniční hostia ako „Peter Michalovič, Katarína Mišíková, Daniel Bird, Jonathan Owen, Mehelli Moody, Peter Hames, Karel Och, Martin Gazík a dvojica dokumentaristov Daniel Coche a Simone Fluhr zo Štrasburgu, ktorí sa pri filme Obrazy starého sveta zoznámili a v partnerskom zväzku žijú spolu dodnes,“ ozrejmuje Šulák. 

Aj tento rok sa na Týždni slovenského filmu budú konať panelové diskusie o hranom, dokumentárnom a animovanom filme. Ich koordinátorka a moderátorka v jednej osobe, filmová historička Jelena Paštéková, sa im rozhodla dať nový formát. Zámerom je podnietiť živšiu diskusiu, no nestratiť pritom nič z kvalitnej reflexie. „Covid, streamy a prázdne hľadisko, Týždeň slovenského filmu najprv so Slnkom v sieti, potom bez slnka, lebo v jesennom termíne. Nešťastia a živelné pohromy už, dúfam, nadobro zaklincovala tohtoročná obnova Kina Lumière – vnútorná energia filmárov nevyhorela,“ odôvodňuje svoje úvahy o zmene Paštéková. „Dúfam, že k tomu prispeje aj zmena formátu s novým názvom Apropo – slovenský film! Stojí za ňou odkaz na skvelú snímku Jeana Viga À propos de Nice – Na slovíčko, Nice, ktorá prináša rôzne podoby toho istého mesta. Chcela by som, aby sa rôzne podoby nášho minulého filmového roka opäť stali predmetom živého rozhovoru. Preto som vyzvala filmové tvorkyne a tvorcov, aby sa do neho zapojili. Verejný priestor má byť zdieľaným priestorom umelcov a kritikov.“

Novinkou je teda účasť filmových tvorcov a tvorkýň na diskusiách. Paštéková hovorí, že „v pondelok 15. apríla predstavíme Hraný film 23 z pohľadu Juraja Oniščenka a Táne Rusnákovej za prítomnosti špeciálnej hostky Mariany Čengel Solčanskej, v utorok 16. apríla ponúkneme Animák 23 z pohľadu Evy Šoškovej a Jany Dudkovej so špeciálnou hostkou Katarínou Kerekesovou, v stredu 17. apríla sa budete môcť zúčastniť na debate o Dokumente 23 v podaní Evy Filovej a Jakuba Lenčéša so špeciálnym hosťom Robertom Kirchhoffom. Tohtoročné Apropo – slovenský film! už našťastie nemusí pripomínať, že audiovízia na Slovensku žije, je úspešná a pestrá. Trochu bilancie nikoho nezabije. Verím, že nás čakajú zaujímavé diskusie, v ktorých sú zastúpené skúsené tvorkyne a tvorcovia, kritici a kritičky s vybrúsenými perami, ale aj nádejná omladina s neošúchanými diplomami z katedry filmových štúdií VŠMU.“ Po minulé roky sa diskusie streamovali, tento rok budú prebiehať výlučne naživo. Počas prehliadky sa uskutoční aj odborná diskusia o minulosti, prítomnosti a budúcnosti Audiovizuálneho fondu, organizovaná k jeho 15. výročiu, verejný odpočet Slovenského filmového ústavu a tlačová konferencia k udeľovaniu národných filmových cien Slnko v sieti, ktoré sa budú odovzdávať 26. apríla v Slovenskom rozhlase. 

Simona Nôtová

Dni archívneho filmu s Loznicom, Kirchhoffom aj zázračným objavom

Druhý ročník Medzinárodného vzdelávacieho seminára Dni archívneho filmu sa bude konať od 8. do 12. 4. v Banskej Bystrici. Po prvom ročníku s podtitulom Storočnica, ktorý pripomínal sto rokov od premiéry Jánošíka bratov Siakeľovcov, nesie seminár tentoraz podtitul Archív, história, pamäť. 

„Dni archívneho filmu je výberová prehliadka filmov, spojená s medzinárodným vzdelávacím podujatím na tému Archív, história, pamäť,“ uvádzajú organizátori z občianskeho združenia Bratislava Film Academy. „Druhý ročník podujatia prinesie originálne snímky súčasných režisérov, ktorí využívajú nájdené, resp. archívne filmové materiály ako základ pre tvorbu vlastných strihových filmov. Vracajú sa v nich do minulosti, vypovedajú o zlomových historických, ale aj obyčajných každodenných udalostiach, nezriedka cez konkrétne príbehy jednotlivcov. Projekcie doplnia prednášky a diskusie o témach a tvorivých prístupoch pri práci s archívnym filmovým materiálom. Podujatie sa uskutoční za osobnej účasti významných režisérov a osobností súčasného filmu,“ dodávajú organizátori.

Medzi hosťami podujatia je napríklad ukrajinský režisér Sergej Loznica, ktorému bude patriť programový blok s titulom Status obete. V utorok 9. apríla sa začne o 14.00 h na Fakulte dramatických umení Akadémie umení (FDU AU) v Banskej Bystrici Loznicovým masterclassom s názvom Odhaľujúci archív ako zdroj napätia. Nasledovať budú dve večerné projekcie vo Filmovom klube v Múzeu SNP, kde Loznica osobne uvedie svoje snímky Babij jar. Kontext (2021) a Obyčajné dejiny ničenia (2022).

Podujatie otvorí v pondelok 8. 4. programový blok Pamäťová stopa s masterclassom čerstvého dekana pražskej FAMU Davida Čeňka, ktorý najskôr v prednáške predstaví Georgesa Mélièsa a jeho brata Gastona ako dokumentaristov a večer vo Filmovom klube v Múzeu SNP ponúkne divákom výber z Mélièsovej dokumentárnej tvorby. Nasledovať bude projekcia brazílskeho cestopisného dokumentu Silvina Santosa Divy veľtoku Amazonky (1918), ktorý patrí ku kľúčovým filmom dejín juhoamerickej dokumentaristiky. Projekciu živou hudbou podfarbí Ivan Palacký a lektorský úvod k nej si pripravila Klára Trsková z pražského Národného filmového archívu, kde Santosov film, takmer storočie považovaný za stratený, vlani prekvapivo objavili. „Je to prakticky zázrak. Nemali sme ani najmenšiu nádej, že by sa toto dielo jedného dňa mohlo nájsť,“ komentoval nález brazílsky expert na Santosa Sávio Stoco pre britský Guardian. Film nazval svätým grálom brazílskych nemých dokumentov. 

Streda 10. 4. bude venovaná programovému bloku Zásahy do pamäti. Otvorí ho masterclass Roberta Kirchhoffa, ktorý večer uvedie svoj film o Dubčekovi Všetci ľudia budú bratia (2023). Snímku Fragile Memory (2022) uvedie jej ukrajinský režisér Igor Ivanko. 

Leitmotívom štvrtkového bloku Odraz spomienok bude found footage. Masterclass na túto tému uvedie režisér Jan Šikl. Večer predstaví snímku Rekonštrukcia okupácie (2021) – filmové dobrodružstvo, ktoré sa začalo, keď mu pred rokmi zberateľ venoval triapolhodinový 35 mm filmový materiál. Svoj film Môj neznámy vojak (2018) príde uviesť aj pôvodom ukrajinská režisérka Anna Krivenko. V snímke rekonštruuje obraz svojho prastrýka, ktorého vystrihli z rodinných fotografií.

Posledný deň podujatia bude venovaný programu pri príležitosti 80. výročia Slovenského národného povstania. Panelová diskusia na tému: Máme svoj film! Slovenská filmová kultúra 1939 – 1945 sa odvíja od titulu prvej samostatnej odbornej monografie venovanej filmovej kultúre Slovenského štátu, ktorú onedlho vydá Slovenský filmový ústav filmovej historičke Petre Hanákovej. Okrem nej budú o tomto období slovenského filmu diskutovať filmoví historici a teoretici Martin Kaňuch, Rudolf Urc a Jana Dudková. Filmový klub v Múzeu SNP potom uvedie filmové pásmo zostavené z filmov Trvalé svetlá (r. Ivan. J. Kovačevič, 1940), Za slobodu (r. Paľo Bielik, 1945) a Za slobodu (r. Stanislav Barabáš, 1955) s lektorským úvodom Petry Hanákovej. S lektorským úvodom Rudolfa Urca sa bude premietať snímka 65,000.000 (r. Miroslav Horňák, 1961).

Súčasťou podujatia bude aj sprievodný program – prezentácie a tvorivé dielne. V pondelok 8. 4. o 11.00 h na FDU AU predstaví riaditeľ Národného filmového archívu SFÚ Marián Hausner filmový archív a jeho dnešné možnosti prezentácie, o deň neskôr sa bude expert na digitalizáciu Peter Csordás venovať farbe v reštaurovaní filmov, streda o 11.00 h patrí recepcii českých prvorepublikových filmov v slovenskej tlači pohľadom Milana Cyroňa. Na štvrtok pripravili organizátori v spolupráci so strihačom Petrom Harumom tvorivú dielňu venovanú strihu archívneho materiálu a sprievodný program uzavrie filmový teoretik Martin Palúch s témou Dystopický naratív v strihovom filme. 

Vstup na všetky podujatia Dní archívneho filmu je voľný. Hlavnými partnermi podujatia sú Slovenský filmový ústav a Fakulta dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici.

mak

Nomináciám na Slnko v sieti dominujú Invalid, Slúžka a Úsvit

Najviac nominácií na národné filmové ceny Slnko v sieti majú filmy Invalid a Slúžka. Oba majú 13 šancí na úspech, Slúžka však môže získať najviac 12 cien – v kategórii ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe má totiž rovno 2 nominácie. 

O nomináciách rozhodli v hlasovaní členovia Slovenskej filmovej a televíznej akadémie. V kategórii najlepší hraný film vyberali celkovo z 11 filmov. Medzi trojicu nominovaných sa okrem čiernej komédie Invalid v réžii Jonáša Karáska a historickej drámy Slúžka v réžii Mariany Čengel Solčanskej dostala Svetloplachosť Ivana Ostrochovského a Pavla Pekarčíka. Snímka na pomedzí hraného a dokumentárneho filmu, ktorú tvorcovia nakrúcali na Ukrajine v charkovskom metre, má celkovo 3 nominácie. Rovnako ako Invalid a Slúžka je nominovaná aj za réžiu. Cenu za najlepšiu kameru v slovenskom filme môže získať buď Denisa Buranová za animovanú koprodukčnú snímku Tonko, Slávka a kúzelné svetlo (r. Filip Pošivač), alebo Ladislav Janošťák za Invalida, alebo Tomáš Juríček za Slúžku.

Dve favorizované snímky nechýbajú ani v kategórii najlepší scenár, kde Slúžke (Mariana Čengel Solčanská, Hana Lasicová) a Invalidovi (Tomáš Dušička) konkuruje koprodukčná dobová dráma Úsvitso scenárom Mira Šiftru. Film českého režiséra Matěja Chlupáčka, ktorý sa odohráva v druhej polovici 30. rokov pod Tatrami vo Svite, má celkovo 6 nominácií. O Slnko v sieti sa uchádza aj v kategóriách najlepší architekt – scénograf, najlepšie kostýmy, masky, vizuálne efekty a ženský herecký výkon v hlavnej úlohe. V tejto kategórii sú spolu s Eliškou Křenkovou nominované aj Dana Droppová (Slúžka) a Natália Germáni v príbehu podľa skutočných udalostí Jej telo (r. Natálie Císařovská), ktorému sa ušla táto jedna nominácia. Takisto jednu nomináciu má Perinbaba a dva svety (r. Juraj Jakubisko). 

Dve z troch nominácií za najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe získali Ady Hajdu a Daniel Fischer ako otec a syn v dramédii odohrávajúcej sa v noci, keď sa rozpadlo Česko-Slovensko A máme, čo sme chceli debutujúceho režiséra Michala Kunesa Kováča. O hereckú cenu sa uchádza aj protagonista Invalida Gregor Hološka. Dve nominácie má tiež dokumentárny film Martina Šulíka Emília a koprodukčná animovaná snímka Umelohmotné nebo (r. Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó). Na 3 ceny sú nominované politický triler Moc (r. Mátyás Prikler) a animovaná rozprávka Tonko, Slávka a kúzelné svetlo.

O Slnko v sieti pre najlepší dokumentárny film zabojujú 4 snímky: portrét herečky Emílie Vášáryovej Emília, experimentálny dokument Poznámky z Eremocénu, (r. Viera Čákanyová), časozberná snímka Pozor, padá SNG! (r. Jana Durajová, Lena Kušnieriková) a portrét politika Alexandra Dubčeka Všetci ľudia budú bratia (r. Robert Kirchhoff). Nominované dokumenty vybrali akademici z 13 prihlásených filmov. 

Slnko v sieti za najlepší animovaný film získa buď časť z televízneho projektu RTVS Lesná päťka – Ja hodím najďalej! (r. Ivana Laučíková), alebo niektorý z koprodukčných celovečerných filmov Tonko, Slávka a kúzelné svetlo a Umelohmotné nebo. V animovanej kategórii vyberala SFTA zo 6 prihlásených prác.

V kategórii televíznych projektov sa o cenu uchádzajú seriály Dunaj, k vašim službám (r. Peter Hoferica, Peter Magát), Matematika zločinu (r. Peter Bebjak) a rozprávka Tri zlaté dukáty (r. Mariana Čengel Solčanská). Celkovo akademici rozhodovali o nomináciách v 18 kategóriách a vyberali spomedzi 34 filmových a televíznych diel. Nominácie na národné filmové ceny zverejnila SFTA 27. 2. Na www.slnkovsieti.sk/divacka-cena môže do 15. 4. hlasovať aj publikum. Víťazov cien vyhlásia 26. 4 o 20.30 hod v priamom televíznom prenose z priestorov Slovenského rozhlasu na Jednotke.

Kompletný zoznam nominácií nájdete na www.filmsk.sk/cislo/nove-cislo-3-2024/aktualne.

mak
foto: AZLY FILM PRODUCTION, Bright Sight Pictures