Záber z filmu Via Slovakia.

Festival Pocity opäť oslavuje artové filmy, pritiahol silné ženské postavy

Písmo: A- | A+

V Prešove už nedávajú priestor iba filmárom z východného Slovenska. Pätnásty ročník festivalu Pocity sa stará o vyberaný prehľad nezávislých filmov.

Festival Pocity prešiel za roky svojej existencie mnohými zmenami a dorástol na plnohodnotnú filmovú prehliadku. Ako mnohé iné podujatia na Slovensku, tiež bojuje s rozpočtom, poddimenzovaným organizačným štábom a hľadá nové možnosti, kde by sa dalo premietať. 

Program pätnásteho ročníka, ktorý sa začína 10. októbra a potrvá šesť dní, ponúkne  vyše tridsať premietaní a diskusie s tvorcami. Odovzdávať sa bude cena Zrnko soli. Festivalové dianie sa sústredí do štyroch premietacích sál. 

Začínali sme ako trojdňová letná prehliadka v podobe ozvien festivalu Artfilm. Postupne sme sa osamostatnili, prešli na októbrový dátum, dni predĺžili na týždeň a dramaturgicky sme sa snažili priniesť lokálne filmy, ktoré by zaujali prešovských divákov,“ spomína na históriu festivalu organizátorka Nina Šilanová. 

Hlási sa ekológia

Keďže programovo chceli zaujať, v minulosti premietali napríklad nemé filmy s hudbou na netradičných miestach a snažili sa poukázať na to, že v treťom najväčšom krajskom meste nemajú kamenné kino, ktoré by umožnilo premietať viac artových filmov. Na festival začali pozývať tvorcov a získavať exkluzívnejšie tituly v predpremiérach, aby divákom ponúkli prehľad súčasnej nezávislej, no stále divácky prístupnej filmovej tvorbe.

Postupným profilovaním dramaturgie sa Pocity dopracovali k prehliadke výrazných snímok zo súčasnej, prevažne európskej kinematografie. Zároveň počas roka v Prešove organizujú pravidelný filmový klub. 

Tohtoročný jesenný festival je opäť oslavou artového filmu. Okrem slovenskej produkcie ponúka viacero filmov, ktorých príbehy stoja na silných ženských postavách a prinášajú aj ekologické témy.

Príde aj oscarový kandidát

Jedným z hlavných hostí bude Peter Kerekes s novým dokumentárnym filmom Wishing on a Star. Režisérka Iveta Grófová prinesie do Prešova Emu a smrtihlava, slovenského kandidáta na nadchádzajúceho Oscara. 

György Kristóf uvedie svoj dystopický tanečný film Zenit. V predpremiére sa bude premietať snímka Via Slovakia o turistovi Slavomírovi Duchovičovi, ktorý za 82 dní prešiel najdlhšiu turistickú trasu na Slovensku. Osobne ju predstaví režisér Víťazoslav Chrappa. 

Prešovčan David Kollar uvedie film Miki, ku ktorému zložil hudbu. Silný dokumentárny zážitok sľubuje snímka Architektúra ČSSR 58 – 89. V programe figuruje aj dráma Jiřího Mádla Vlny

Aktuálne filmy a témy zo sveta zastúpia tituly Substancia, Až na koniec sveta, Krv na perách, Tatami, Dozorkyňa, či Žena v boji, animované snímky Umelohmotné nebo, Mačacia odysea a ďalšie tituly. 

Pocity v kraťasoch

Aj tento rok sa bude súťažiť v kategórii krátkometrážneho filmu Pocity v kraťasoch. Do poroty zasadli filmová producentka Marka Staviarska, Boris Švirloch, ktorý dlhé roky viedol filmový klub Iskra v Kežmarku a bol náhle zo svojej funkcie odvolaný z politických dôvodov, a Martina Martausová, pedagogička z Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. 

Z tridsiatich titulov prihlásených do súťažnej sekcie premietne festival sedem, ktoré budú súťažiť o ocenenie Zrnko soli.

Podobné ocenenie ako prekvapenie odovzdajú organizátori aj jednému z hostí festivalu. V minulosti ho už získali Marek Kuboš, Marko Škop, Peter Kerekes či Martin Palúch alebo bulharská herečka Irmena Chichikova. Tento rok dostane ocenenie opäť žena, prezradila organizátorka.

Hoci sa profilujeme ako festival artového filmu, čím ďalej, tým viac si získavame priazeň širšieho okruhu divákov,“ bilancuje Nina Šilanová. Prešovčania o festivale vraj už veľa vedia a obľúbili si ho. „Som rada, že ho pozitívne vnímajú aj ľudia z iných častí Slovenska a tvorcovia, ktorí k nám chodia predstaviť svoje filmy. Radi sa k nám vracajú.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Fialová vo filme Od marca do mája.

Skreslená realita v nás i vo filme na Febiofeste

Má zaostrené na dobrý film. Už po 32. raz prinesie filmovým fanúšikom výber snímok, ktoré uspeli na prestížnych festivaloch, získali status kultového diela či vypovedajú o živote v strednej Európe. Medzinárodný filmový festival Febiofest uvedie v Bratislave od 19. do 25. marca viac ako 70 filmov. Ponúkne tiež podujatie pre filmových profesionálov i bohatý sprievodný program. Festival sa nesie v téme Skreslená realita. „Od diskusie o tom, čo je pravdivé, sme sa posunuli ďalej a aj vďaka AI sa už začíname pýtať, čo je a čo nie je reálne. Od skreslenia faktov sme sa posunuli k skreslenej realite. Skresľovanie a ohýbanie reality povýšila na novú úroveň pred vyše 100 rokmi kinematografia, dnes do hry vstupujú sociálne médiá a najnovšie umelá inteligencia," približuje pre Film.sk umelecký riaditeľ festivalu Ondrej Starinský. „Možno takým ,vlajkovým filmomʻ skreslenej reality v programe festivalu je dokumentárny experiment O hrdinovi. Debutujúci poľský režisér Piotr Winiewicz v ňom skúma hranice umelej inteligencie a umenia. Inšpirovaný výrokom legendárneho režiséra Wernera Herzoga, ktorý povedal, že ,počítač nebude schopný vytvoriť film na mojej úrovni aspoň ďalších 4 500 rokovʻ, Winiewicz trénoval AI na Herzogovej tvorbe a nechal ju vygenerovať scenár. Výsledkom je znepokojivá reflexia o autenticite, umení a budúcnosti filmu. Film mal svetovú premiéru na IDFA...
Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Zobraziť všetky články