Zuzana Čaputová vo filme Prezidentka. FOTO: Hitchhiker

Týždeň slovenského filmu sníma klobúk pred Prezidentkou. Takmer dobehla Rytmusa

Písmo: A- | A+

Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí. Desať najlepších uvedie Týždeň slovenského filmu.

Aké sú najlepšie slovenské filmy minulého roka? Jedenásty ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu prináša výber diel, ktoré získali aspoň jednu nomináciu na cenu Slnko v sieti za rok 2024. Uskutoční sa od 22. do 27. apríla a program tvorí desať dlhometrážnych hraných, dokumentárnych a animovaných filmov.

Organizátori si zároveň uctia režiséra a scenáristu Miloslava Luthera, ktorý si tento rok prevezme cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre.

Do súťaže o prestížnu sošku sa v 14. ročníku národnej filmovej ceny Slnko v sieti prihlásilo rekordných 49 hraných, dokumentárnych a animovaných filmov televíznej produkcie. Vybraná desiatka diel, nominovaných v 19 kategóriách, sa bude premietať v kine Lumiére s anglickými titulkami, novinkou je uvedenie s audiokomentárom a deskriptívnymi titulkami pre ľudí so zrakovým či sluchovým znevýhodnením.

Hrané filmy

  • Ema a smrtihlav Ivety Grófovej
  • MIKI Jakuba Kronera 
  • Smršť Petra Bebjaka 
  • Spiaci účet Miloslava Luthera 
  • Vlny Jiřího Mádla
  • Vojna policajtov Rudolfa Biermanna

Dokumentárne filmy

  • Architektúra ČSSR ’58 – ’89 Jana Zajíčka 
  • Prezidentka Mareka Šulíka 
  • Wishing on a Star Petra Kerekesa

Animované filmy

  • Keď život chutí Kristiny Dufkovej

Lepšie raz vidieť

„Nominácie dostali tí najlepší, i keď mne sa z hraných filmov páčili aj Kálmánov deňSamota a z dokumentov napríklad Šedá zónaTretí koniec palice,“ hovorí programový riaditeľ prehliadky Miroslav Ulman.

Keď sa pozrie, ako hodnotili slovenské celovečerné filmy roku 2024 filmoví vedci a kritici v časopise Filmsk.sk, aj na desiatom mieste má film priemerné hodnotenie vyše 72 %, čo považuje za vysokú kvalitu.

Rok 2024 bol podľa štatistík v slovenskej kinematografii najúspešnejším v ére samostatnosti. Na slovenské filmy prišlo 1 505 768 divákov a hrubé tržby po prvý raz prekonali 10 miliónov eur.

„Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí, ale myslím, že je to dobre, pretože v čase, ktorý žijeme, divák hľadá v kine skôr zábavu a relax. Ale na druhej strane klobúk dole pred Prezidentkou,“ hovorí Ulman.

Film Mareka Šulíka sa s 33 366 divákmi stal tretím divácky najúspešnejším dokumentárnym filmom v ére samostatnosti, pred ním sú len filmy 38RYTMUS: Sídliskový sen.

Za najlepší titul považuje Ulman film Vlny. „V tej dobe som žil, síce ešte len ako dieťa, ale som rád, že vznikol. A že naň chodili aj mladí diváci. Pretože ako hovorí slovenské príslovie – lepšie raz vidieť ako stokrát počuť.“

Záber z filmu Vlny.
Záber z filmu Vlny.

Cena pre Luthera

Pri príležitosti udelenia ceny Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre režisérovi Miloslavovi Lutherovi uvedie prehliadka jeho film Posledný cocktail (1993), adaptáciu divadelnej hry Sławomira Mrożka, ktorá je výpoveďou o svete, v ktorom žijeme.

Autor v nej nekladie len sugestívne otázky, ale hľadá aj odpovede, ktoré bez moralizovania nachádza. Túto Mrożkovu hru o moci, strachu a vydieraní v sfére súčasnej politiky si Miloslav Luther zvolil do programu sám. Okrem toho vybral na premietnutie aj svoje drámy Útek do BudínaChodník cez Dunaj.

„Posledný cocktail ponúkam nielen symbolicky, ale preto, že je prekvapujúco aktuálny. Mrożkovu absurdnú drámu Veľvyslanec sme v turbulentnej dobe rozpadu Československa vyjadrili v dnes znovu vychytenom dystopickom žánri. Chcem prítomných zaujať a pobaviť filmom, ktorý z mojej tvorby málokto pozná. A zároveň pripomenúť majstrovský duet Milana Lasicu a Stana Dančiaka s prispením Anny Javorkovej, Petra Šimuna a ďalších. Prekvapujú iskrivým vtipom, intelektuálnym sarkazmom, provokatívnym duchom a mnohovýznamovosťou. Otvárajú otázky o moci – autoritárskej, brutálnej, zvrchovane agresívnej,“ hovorí Miloslav Luther.

Záber z filmu Miloslava Luthera Posledný Cocktail. Foto: Ivan Čaniga
Záber z filmu Miloslava Luthera Posledný Cocktail, ktorý bude premietnutý na prehliadke Týždeň slovenského filmu. Foto: Ivan Čaniga

Apropo a hlas dokumentaristiek

Aj tentokrát sa počas týždňa v kine Lumiére uskutočnia otvorené diskusie o minuloročnej filmovej produkcii pod názvom Apropo – slovenský film 2024. Moderovať ich bude Jelena Paštéková. Zákulisie animovanej tvorby priblíži Žofia Bosáková, Jakub Spevák bude hovoriť o Festivalovom výbere ANČA, hrané filmy rozoberie Viera Langerová a krátke filmy Zuzana Goleinová. Hosťom diskusie bude aj producent a režisér Rudolf Biermann. V sekcii dokumentov bude témou otázka, či v dokumentárnom filme počuť ženský hlas, a položí si ju Mária Ferenčuhová.

„Napriek tomu, že v minuloročnej dokumentárnej tvorbe nájdeme viaceré pozoruhodné snímky žien – najmä debutujúcich režisérok (Rusnoková, Ďurinová Križková, Buchelová/Pastirčáková), žiadny z ich filmov nezískal ani len nomináciu na výročnú cenu Slnko v sieti,“ hovorí pre Filmsk.sk Mária Ferenčuhová.

Situáciu porovnáva s rokmi 2020-2021, keď medzi prihlásenými filmami boli snímky ako Čiary Barbory Sliepkovej, FREM a Biela na bielej Viery Čákanyovej, Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej či Neviditeľná Maie Martiniak, no aj vtedy sa nominácia ušla len debutu Lucie Kašovej Sailor s výrazným mužským protagonistom. Kašová tak dotvorila ´chlapskú triádu´ nominovaných, spolu s Jarom Vojtekom a jeho portrétom Andreja Bána (Raj na zemi) a motoristickou romancou Mira Rema Láska pod kapotou.

Fotografia z filmu Šedá zóna
Záber z filmu Šedá zóna Daniely Rusnokovej. Foto: Žudro

„Vieme, že máme na Slovensku silné dokumentaristky. Odborná kritika o nich píše. Občas sa nimi dokonca pýšime. Ale prečo ich tak málo doma oceňujeme? Počujeme ich vôbec? Akým hlasom sa nám privrávajú? A najmä: o čom hovoria?“ – pýta sa Mária Ferenčuhová. Vo svojom príspevku chce poukázať na to, že slovenské dokumentaristky sú veľmi presné diagnostičky najslabších miest našej spoločnosti.

„Upozorňujú na to, čo nás bolí a čo často nedokážeme vyriešiť ani šmahom ruky, ani hlasným výkrikom. No tým viac by sme ich mali aktívne počúvať.“

Autor:

Foto: Hitchhikercinema

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články