Iva Janžurová s kamarátkou z detstva vo filme Janžurka

Dokáže rozžiariť aj pochmúrny deň. Zábavne i vážne o Ive Janžurovej

Písmo: A- | A+

Celovečerný dokument o jednej z najobľúbenejších českých herečiek Ive Janžurovej nakrútila jej dcéra Theodora Remundová. Snímka Janžurka mala premiéru na festivale v Karlových Varoch a od 3. 10. je v slovenských kinách.

Mama sama má k dokumentárnemu zobrazovaniu vlastnej osoby veľký ostych. Nakoniec za tým vždy videla skôr snahu rýchlo na objednávku vyrobiť televízny medailónik. Keď som jej natáčanie navrhla ja, prejavila skôr údiv vo svojej vrodenej skromnosti – že mi to vôbec napadlo a že sa tým chcem zdržiavať. Nakoniec opatrne súhlasila,“ povedala v presskite Theodora Remundová, ktorá pri realizácii filmu Janžurka musela zladiť úlohu dcéry s úlohou režisérky. „Učila som ich – tú ,ohľadnúʻ dcéru aj tú ,bezohľadnúʻ režisérku, že spolu skrátka musia v daný okamih nejako vyjsť a nepobiť sa.

Iva Janžurová má za sebou obdivuhodnú hereckú kariéru. Vyše dvadsať rokov pôsobila vo Vinohradskom divadle, odtiaľ v roku 1987 prešla do činohry českého Národného divadla, kde pôsobí dodnes. Vo svojej filmografii má vyslovene komediálne, ale aj výrazné dramatické úlohy.

Diváci si ju pamätajú zo snímok ako Kočár do Vídně (r. Karel Kachyňa, 1966), Pension pro svobodné pány (r. Jiří Krejčík, 1967), Svatba jako řemen (r. Jiří Krejčík, 1967), Světáci (r. Zdeněk Podskalský, 1969), Pane, vy jste vdova! (r. Václav Vorlíček, 1970), Petrolejové lampy (r. Juraj Herz, 1971), Morgiana (r. Juraj Herz, 1972), Zítra to roztočíme, drahoušku…! (r. Petr Schulhoff, 1975), „Marečku, podejte mi pero!“ (1976), Což takhle dát si špenát (r. Václav Vorlíček, 1977) či Ja milujem, ty miluješ (r. Dušan Hanák, 1980). Poznajú ju aj z mnohých televíznych úloh a scénok v zábavných programoch, zahrala si v seriáloch ako Eliška a její rod (r. František Filip, 1966), Píseň pro Rudolfa III.(r. Jaromír Vašta, 1967 – 1969), či Nemocnica na okraji mesta (r. Jaroslav Dudek, 1977).

Legenda aj krehký človek

Bolo veľkou režijnou aj osobnou výzvou vybrať to podstatné z jej rozsiahlej zdokumentovanej hereckej činnosti a zobraziť ju ako legendu a celebritu aj ako normálneho, ohľaduplného, ale tiež veľmi krehkého človeka, akým moja mama je,“ povedala Remundová, ktorá mala pri natáčaní výhodu v tom, že ako dcéra pozná svoju protagonistku z bezprostrednej blízkosti. Dokument Janžurka totiž nezaznamenáva iba šesť desaťročí pôsobenia hereckej ikony, ale snaží sa herečku predstaviť aj ako matku, babku, manželku, kamarátku či spolužiačku.

Theodora Remundová vyštudovala dokumentárnu tvorbu na FAMU. Za filmový projekt Ničeho nelituji (2003) získala Zvláštnu cenu poroty na MFF Karlove Vary. Jej mozaika osudov storočných ľudí Moje století (2019) získala zvláštne uznanie poroty Trilobit 2020. Okrem toho sa venovala aj herectvu, účinkovala vo viacerých filmoch a pôsobila v pražskom Divadle Na zábradlí.

Myslím si, že sa nám film podarilo spraviť tak, že si po celý čas udržiava vnútorné napätie, je zábavný aj vážny, skrátka má svoj nenápadne osobitý pôvab. Snažili sme sa nerecyklovať osvedčené rozprávacie formy, ale ísť vlastnou cestou a napriek tomu zostať zrozumiteľní širokej verejnosti. A hlavne máme úžasnú protagonistku, ktorá dokáže rozžiariť aj pochmúrny deň.

Film Janžurka vznikol v česko-slovenskej koprodukcii spoločností Cinepoint, PubRes, Českej televízie, Rozhlasu a televízie Slovenska, Innogy a Slovenského filmového ústavu. Okrem Ivy Janžurovej a Theodory Remundovej v ňom vystupujú aj herečkin partner Stanislav Remunda, druhá dcéra Sabina Remundová, speváčka Marta Kubišová, herec Igor Orozovič, režisérka Alice Nellis, režisér Dušan Hanák a ďalší.

A čo na film hovorí samotná Iva Janžurová? „Bolo to pre mňa veľké prekvapenie, keď s tým na mňa ,prišlaʻ. Vždy som sa dosť bála, že moje herecké ,ťaženieʻ bude dcéry ohrozovať v ich samostatnosti a bude im prekážkou v budovaní vlastného sebavedomia,“ prezradila v presskite. „Theodora bola dobrá aj ako herečka, Petr Lébl si ju vybral na FAMU do obdivuhodných inscenácií v Divadle Na zábradlí, ale ona sa dokázala vrátiť k štúdiu dokumentu, opustiť mámivé zrkadielko javiska, a tým si naozaj získala moju úctu. (…) Budem mať trému za ňu aj za seba, či pre ňu ako hrdinka jej dokumentárneho zámeru budem dostatočná. V jednom momente sa vyjadrila, že to nebude žiadna glorifikácia, a tomu som sa s úľavou zasmiala. Bolo by tak trochu trápne, nechať sa od dcéry vychvaľovať a diváka – dúfam, že film v distribúcii uspeje – nútiť k obdivu a k uvedomovaniu si vlastnej nedostatočnosti. Naopak, hádam sa v mojom obraze uvidia sami, v prostom údele vo svojich životoch, vzťahoch a profesiách úsmevne obstáť.

Trailer filmu Janžurka.

 

Janžurka (r. Theodora Remundová, Česko/Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 190 765 eur (vklad RTVS/STVR: 15 000 eur, vklad SFÚ 10 000 eur)
Distribučná premiéra: 3. 10. 2024

Autor:

Iva Janžurová s kamarátkou z detstva vo filme Janžurka. FOTO: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

19. Filmový festival inakosti Záber z filmu Nesiem vám noviny. Foto: FFI

Je dôležité nevymazávať kvír kultúru z verejného priestoru

Viac ako 80 filmov a viacero sprievodných podujatí čaká návštevníkov 19. ročníka Filmového festivalu inakosti. V bratislavských kinách Lumière a Film Europe sa koná od 19. do 25. novembra 2025. Tradične premietne vážnejšie snímky, ale tiež odviazané filmové úlety a v programe nechýbajú slovenské novinky.  „Festival tvoríme z lásky a tvoríme ho kvôli filmom a ich posolstvu. Bohužiaľ, situácia na Slovensku sa za posledné roky skomplikovala, čo ovplyvnilo aj prípravy 19. ročníka Filmového festivalu inakosti. Som veľmi rád, že sa festival uskutoční,“ povedal Roman Samotný z programového tímu festivalu. „Ako tému tohto ročníka sme si dali slogan The Show Must Go On. Má vyjadrovať naše odhodlanie pokračovať a tvoriť aj ďalšie ročníky festivalu a prinášať LGBTI+ ľuďom a celkovo verejnosti príbehy, ktoré sú dôležité pre porozumenie, empatiu a možno aj nejakú priateľskejšiu atmosféru v spoločnosti,“ dodal. Vážne témy aj úlety Program ponúkne sedem sekcií. Tradične najpestrejšia je Panoráma, ktorá na slovenské plátna prinesie tituly z najprestížnejších svetových festivalov. Premietne napríklad snímky ocenené na Sundance – erotickú psychodrámu aj pripomienku nedávnej kvír histórie V civile (r. Carmen Emmi) či divácky hit Twinless (r. James Sweeney). O Zlatú palmu v Cannes sa tento rok uchádzala dráma Malá sestra (r. Hafsia Herzi), ktorej hrdinka prežíva vnútorný konflikt medzi sexualitou a náboženstvom. Predstaviteľka 17-ročnej Fatimy, Nadia...
Zobraziť všetky články