Iva Janžurová s kamarátkou z detstva vo filme Janžurka

Dokáže rozžiariť aj pochmúrny deň. Zábavne i vážne o Ive Janžurovej

Písmo: A- | A+

Celovečerný dokument o jednej z najobľúbenejších českých herečiek Ive Janžurovej nakrútila jej dcéra Theodora Remundová. Snímka Janžurka mala premiéru na festivale v Karlových Varoch a od 3. 10. je v slovenských kinách.

Mama sama má k dokumentárnemu zobrazovaniu vlastnej osoby veľký ostych. Nakoniec za tým vždy videla skôr snahu rýchlo na objednávku vyrobiť televízny medailónik. Keď som jej natáčanie navrhla ja, prejavila skôr údiv vo svojej vrodenej skromnosti – že mi to vôbec napadlo a že sa tým chcem zdržiavať. Nakoniec opatrne súhlasila,“ povedala v presskite Theodora Remundová, ktorá pri realizácii filmu Janžurka musela zladiť úlohu dcéry s úlohou režisérky. „Učila som ich – tú ,ohľadnúʻ dcéru aj tú ,bezohľadnúʻ režisérku, že spolu skrátka musia v daný okamih nejako vyjsť a nepobiť sa.

Iva Janžurová má za sebou obdivuhodnú hereckú kariéru. Vyše dvadsať rokov pôsobila vo Vinohradskom divadle, odtiaľ v roku 1987 prešla do činohry českého Národného divadla, kde pôsobí dodnes. Vo svojej filmografii má vyslovene komediálne, ale aj výrazné dramatické úlohy.

Diváci si ju pamätajú zo snímok ako Kočár do Vídně (r. Karel Kachyňa, 1966), Pension pro svobodné pány (r. Jiří Krejčík, 1967), Svatba jako řemen (r. Jiří Krejčík, 1967), Světáci (r. Zdeněk Podskalský, 1969), Pane, vy jste vdova! (r. Václav Vorlíček, 1970), Petrolejové lampy (r. Juraj Herz, 1971), Morgiana (r. Juraj Herz, 1972), Zítra to roztočíme, drahoušku…! (r. Petr Schulhoff, 1975), „Marečku, podejte mi pero!“ (1976), Což takhle dát si špenát (r. Václav Vorlíček, 1977) či Ja milujem, ty miluješ (r. Dušan Hanák, 1980). Poznajú ju aj z mnohých televíznych úloh a scénok v zábavných programoch, zahrala si v seriáloch ako Eliška a její rod (r. František Filip, 1966), Píseň pro Rudolfa III.(r. Jaromír Vašta, 1967 – 1969), či Nemocnica na okraji mesta (r. Jaroslav Dudek, 1977).

Legenda aj krehký človek

Bolo veľkou režijnou aj osobnou výzvou vybrať to podstatné z jej rozsiahlej zdokumentovanej hereckej činnosti a zobraziť ju ako legendu a celebritu aj ako normálneho, ohľaduplného, ale tiež veľmi krehkého človeka, akým moja mama je,“ povedala Remundová, ktorá mala pri natáčaní výhodu v tom, že ako dcéra pozná svoju protagonistku z bezprostrednej blízkosti. Dokument Janžurka totiž nezaznamenáva iba šesť desaťročí pôsobenia hereckej ikony, ale snaží sa herečku predstaviť aj ako matku, babku, manželku, kamarátku či spolužiačku.

Theodora Remundová vyštudovala dokumentárnu tvorbu na FAMU. Za filmový projekt Ničeho nelituji (2003) získala Zvláštnu cenu poroty na MFF Karlove Vary. Jej mozaika osudov storočných ľudí Moje století (2019) získala zvláštne uznanie poroty Trilobit 2020. Okrem toho sa venovala aj herectvu, účinkovala vo viacerých filmoch a pôsobila v pražskom Divadle Na zábradlí.

Myslím si, že sa nám film podarilo spraviť tak, že si po celý čas udržiava vnútorné napätie, je zábavný aj vážny, skrátka má svoj nenápadne osobitý pôvab. Snažili sme sa nerecyklovať osvedčené rozprávacie formy, ale ísť vlastnou cestou a napriek tomu zostať zrozumiteľní širokej verejnosti. A hlavne máme úžasnú protagonistku, ktorá dokáže rozžiariť aj pochmúrny deň.

Film Janžurka vznikol v česko-slovenskej koprodukcii spoločností Cinepoint, PubRes, Českej televízie, Rozhlasu a televízie Slovenska, Innogy a Slovenského filmového ústavu. Okrem Ivy Janžurovej a Theodory Remundovej v ňom vystupujú aj herečkin partner Stanislav Remunda, druhá dcéra Sabina Remundová, speváčka Marta Kubišová, herec Igor Orozovič, režisérka Alice Nellis, režisér Dušan Hanák a ďalší.

A čo na film hovorí samotná Iva Janžurová? „Bolo to pre mňa veľké prekvapenie, keď s tým na mňa ,prišlaʻ. Vždy som sa dosť bála, že moje herecké ,ťaženieʻ bude dcéry ohrozovať v ich samostatnosti a bude im prekážkou v budovaní vlastného sebavedomia,“ prezradila v presskite. „Theodora bola dobrá aj ako herečka, Petr Lébl si ju vybral na FAMU do obdivuhodných inscenácií v Divadle Na zábradlí, ale ona sa dokázala vrátiť k štúdiu dokumentu, opustiť mámivé zrkadielko javiska, a tým si naozaj získala moju úctu. (…) Budem mať trému za ňu aj za seba, či pre ňu ako hrdinka jej dokumentárneho zámeru budem dostatočná. V jednom momente sa vyjadrila, že to nebude žiadna glorifikácia, a tomu som sa s úľavou zasmiala. Bolo by tak trochu trápne, nechať sa od dcéry vychvaľovať a diváka – dúfam, že film v distribúcii uspeje – nútiť k obdivu a k uvedomovaniu si vlastnej nedostatočnosti. Naopak, hádam sa v mojom obraze uvidia sami, v prostom údele vo svojich životoch, vzťahoch a profesiách úsmevne obstáť.

Trailer filmu Janžurka.

 

Janžurka (r. Theodora Remundová, Česko/Slovensko, 2024)
Celkový rozpočet filmu: 190 765 eur (vklad RTVS/STVR: 15 000 eur, vklad SFÚ 10 000 eur)
Distribučná premiéra: 3. 10. 2024

Autor:

Iva Janžurová s kamarátkou z detstva vo filme Janžurka. FOTO: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články