recenzia Dahomey
Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...
Spája ich nádej, ale rozdelí ich boj o slobodu.
Skupine väzňov, ktorí nepoznajú iný svet, ako ten za múrmi žalára, sa podarí utiecť. Ocitajú sa v podzemnej jaskyni, kde sa vysoko nad ich hlavami črtá otvor, ktorým prenikajú dnu slnečné lúče. Väzni snívajú o úniku a s týmto cieľom budujú spoločenstvo. Čo sa však stane, keď ten ktorý ich mal oslobodiť, zatúži po moci, a snaha o vyslobodenie sa zmení na nový druh útlaku?
Druhý dlhometrážny film Györgyho Kristófa, ktorého debut OUT (2017) bol vybraný do sekcie Un Certain Regard na 70. MFF v Cannes.
Žáner: tanečná dystópia
Dĺžka: 77 min.
Jazyková verzia: bez slov
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 15 rokov
Obsahové deskriptory: násilie, strach
Distribútor: FILMTOPIA
Premiéra: 5. 9. 2024