Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Štádiá smútku, nehybnosť aj premena

Mária Ferenčuhová

Písmo: A- | A+

Filmy, ktoré vybočujú z naratívnych a zobrazovacích kánonov, dobrovoľne sa vydávajú na pole experimentu posúvajúceho filmovú reč a rozprávajú primárne prostredníctvom metafor alebo iných trópov, sa na Slovensku dlhodobo objavujú len sporadicky. K tvorbe Viery Čákanyovej, ktorá v nedávnej minulosti inovovala formy a naratívne možnosti dokumentárneho filmu trilógiou FREM, Biela na bielej a Poznámky z Eremocénu, sa tento rok v hranom filme pridal György Kristóf s tanečným dystopickým sci-fi Zenit a v tom dokumentárnom aj Paula Ďurinová s filozofickou básňou Lapilli.

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina.

Filmové obrazy Lapilli – zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr – však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky-prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete.

Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života, čistej existencie, očisty), štádium sedimentácie či tvorenia škrupiny (keď si autorka vytvára pancier, brnenie proti smútku), mimoriadne dôležité štádium jaskyne (kde sa konfrontuje s časom, konečnosťou a zdanlivou večnosťou a kde skúma nerastný čas hornín aj celej planéty, ktorý ona sama – organická, pominuteľná, „bublajúca“ ľudská bytosť – najskôr dokáže fyzicky vnímať len ako nehybný), štádium pary a hmly, ktoré spája s rituálom, a napokon štádium pretvárania a premeny, ktoré symbolizuje sopečná činnosť, deštruktívna aj tvorivá, s čiernym a zároveň priesvitným „drahokamom“, sopečným sklom ako žiarivým i temným symbolom bolestnej metamorfózy.

Vizuálnu stránku filmu Lapilli tvoria prevažne zábery hornín, usadenín, stretov skál a vody, výparov, farebných kryštálov. Bez zvukovej stopy by sme ho mohli prirovnať k populárno-vedeckému filmu o geológii. No práve zvuk všetko mení.

Paula Ďurinová jednak používa autorský komentár, ktorého frázovanie pripomína poéziu, jednak veľmi cieľavedome pracuje so zvukovým dizajnom, s ruchmi, s ostrou (strunovou, kovovou) a tiež jemnou (organovou, zádušnou) hudbou Petry Hermanovej. A takisto s tichom. Okrem metafor v jazyku používa repetície a refrény, fragmentárne výpovede či otázky, ktoré akoby smerovali raz k starému otcovi, inokedy k akejsi vyššej moci alebo k času samému. Zlomkovité výpovede neváha na viacerých miestach doplniť koherentnými naratívnymi pasážami o starých rodičoch, o ich osude počas totalitného režimu a o spoločných zážitkoch, ktoré boli pre autorku formatívne. No v „štádiu jaskyne“, keď zostupuje do útrob zeme a skúma večnosť a konečnosť, sa voiceoverový komentár prekvapivo naraz stratí. Ostanú len titulky. Monológ prebieha v tichu alebo v duchu. V prázdnote sa zvuk nešíri.

Inak však nerastnému svetu Ďurinová pripisuje celé spektrum zvukov: kryštály pukocú, šuštia, syčia, praskajú, voda hučí, duní, naráža; svet skrátka znie. Hudobná kompozícia tohto priestoru vystupuje ako rámec, ktorý fyzický svet presahuje – teda ako metafyzika. Napokon, aj experimentálnu fyziku autorkinho starého otca dokonale dopĺňala a rámcovala metafyzika starej mamy, jej bohatý vnútorný život. Ostré a zvučné tóny strún, tóny vytvorené rezonanciou kovu, evokujú prudké pohnutia mysle a emócií. Prst pritláčajúci sa na kamenný výčnelok rozoznieva… čo vlastne? Kameň? Dušu? A keďže zvuk organa má v našej kultúre spirituálne konotácie a keďže sa vizuálne prepája so zábermi stalaktitov v jaskyni, pokojne ho môžeme interpretovať aj ako zvuk večnosti v duchovnom zmysle slova.

Paula Ďurinová nenakrútila populárno-vedecký film o geológii. Ani náhodou. Nakrútila filozofickú a básnickú esej o čase a trúchlení. Nakrútila portrét svojich starých rodičov v ich neprítomnosti. Nakrútila geologický portrét ľudskej pominuteľnosti – aj preto je ľudský element v jej filme nepatrný a vedľajší, a nie je vôbec paradox, že obrazovo najviac času venuje „sochám“ z Pompejí, skameneným ľuďom, ktorých sopečný prach premenil na nerasty. A v neposlednom rade svojím filmom vytvorila takmer až zádušný rituál, v ktorom bolesť zo straty premenila na hojivú spomienku.

Lapilli
(r. Paula Ďurinová, Slovensko/Nemecko, 2024)
RĚŽIA, SCENÁR, KAMERA Paula Ďurinová DRAMATURGIA Dane Komljen STRIH Paula Ďurinová,Deniz Şimşek
ZVUK Agnese Menguzzato, Paula Ďurinová HUDBA Petra Hermanová
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 5.12. 2024
MINUTÁŽ 65 min.

Hodnotenie: 90%

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Stanislav Szomolányi. Foto: Miro Nôta

V dôvernom spojení s osvietenými režisérmi mohol bezvýhradne slúžiť téme

Otázku, čo všetko sa skrýva za kameramanskou profesiou, vníma Stanislav Szomolányi dodnes v tesnom spojení s režisérskymi osobnosťami v tvorivom tíme. O neoddeliteľných spoluprácach na ikonických filmoch slovenskej kinematografie sa verejne nikdy veľa nezmieňoval, vedomý si zodpovednosti za každé slovo, ktorým prispieva k už vytvoreným filmovým obrazom. Najmä tie totiž hovoria zaňho. Všetko podstatné už napísali Svoju odpoveď raz a navždy sformoval ešte v roku 1977 pre časopis Film a divadlo: kameramana vlastne považuje za obrazového režiséra, ktorý „režisérovi filmu ponúka možnosti, vstupuje s ním do dialógu a prináša svoj vlastný osobitý vklad“. Pri príležitosti jeho 90. narodenín, ktoré oslávil 14. januára 2025, sa v kine aj na televíznej obrazovke objavili viaceré filmy, ktorým v minulosti ako kameraman dal pečiatku umeleckej kvality. Do spomienok na ne sme sa počas uplynulých dní vracali spoločne s ním v niekoľkých telefonických rozhovoroch s redakciou Film.sk. I keď rád udržuje láskavý tón rozhovoru a bystro reaguje na každú maličkosť, svoje myšlienky už zverejňovať nepotrebuje. Je presvedčený, že o ňom už napísali všetko podstatné. A verí, že filmy, pod ktoré sa podpísal, povedia o umeleckej kvalite všetko dôležité aj v budúcnosti. Život v kalendári Jeho najvýznamnejšie diela pripomína Slovenský filmový ústav aj formou obrazového kalendára na rok 2025. Selekciu dvanástich záberov urobil filmový kritik a pedagóg Martin Šmatlák. A ako v úvodnom slove spomína, bolo...
Záber z filmu Hra o moc, ktorý uvedie festival SCANDI aj so sprievodným programom. Foto: Film Europe

Aké sprievodné podujatia prinesú škadinávske témy festivalu SCANDI

Sériu súčasných severských noviniek odštartuje strhujúca konverzačná dráma Hammarskjöld – Boj za mier. Kino Film Europe v Pisztoryho paláci sa až do 29. januára stane centrom filmového diania v Bratislave a ponúkne zároveň viacero sprievodných podujatí. Prvým zo sprievodných podujatí bude diskusia Michala Havrana a jeho hosťa, významného slovenského diplomata Miroslava Wlachovského k filmu Hammarskjöld – Boj za mier. Pôsobivý životopis švédskeho politika a štátnika Daga Hammarskjölda získal nominácie na osem švédskych filmových cien Guldbagge. Režisér Per Fly v ňom predvádza majstrovskú prácu s napätím a kombináciou faktov a fikcie. Vášnivý cestovateľ, islandofil Martin Pročko, autor dvoch kníh a cestopisu, ktorý stojí za projektom Eyja Adventures, vyrozpráva počas svojej prezentácie nazvanej Ako sme sa ocitli na hrane zákona príbeh, ktorý sa stal nosnou témou jeho najnovšej knihy Island: Návod, ako utopiť auto. Po prednáške bude nasledovať projekcia napínavej mysterióznej krimi Chlad, ktorá vznikla na základe bestselleru islandskej spisovateľky Yrsy Sigurðardóttir. Film získal šesť nominácií na ceny Islandskej filmovej a televíznej akadémie Edda. Počas Švédskeho dňa sa premietnu tri švédske snímky, nebude chýbať malá ochutnávka švédskych špecialít a stánok kníhkupectva Artforum so severskou literatúrou. Kúsok Nórska v podobe sprievodného podujatia Tundra vo mne sa zhmotní v rozhovore s režisérkou Sarou Margrethe Oskal. Jej úprimný filmový debut je príbehom sámskej umelkyne Leny,...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Zobraziť všetky články