Demi Moore vo filme Substancia.

recenzia Substancia

Substancia si žerie vlastný chvost

Roberta Tóthová

Písmo: A- | A+

Ako by vyzeral svet, keby sa ženy a menšinové identity neohlásili o svoje práva? Jednu podobu imaginuje body horor Substancia, ktorý v kúpeľoch krvi a ľudského mäsa prahne po spravodlivosti pre starnúce ženské telá. Potenciál zabaliť angažované posolstvo do chrumkavej žánrovky však zostal nevyužitý a s tým išla do stratena aj invencia žánrových stereotypov.

Pre francúzsku režisérku a scenáristku Coralie Fargeat je Substancia len druhým celovečerným filmom. Rozvíja v nej tematické a štylistické tendencie debutu Pomsta (2017) aj krátkeho oceňovaného sci-fi Reality+ (2014). Rovnako ako v Substancii, za ktorú získala na tohtoročnom festivale v Cannes cenu za scenár, aj v predošlých dielach skúma priepustné hranice nárokov na telesnú dokonalosť v spoločnosti posadnutej vizualitou.

V centre príbehu je teda kritika redukcie ženy na objekt, parazitizmu na jej telesnej kráse a ich dôsledkov pre jednotlivkyňu. Záujem o ženu, len keď je jej telo kapitalizovateľné. Keď je prísľubom, že nás vyvedie za hranicu neutešenej reality. Úprimne, zvoliť takú ošúchanú frázu na vrub ženskej zraniteľnosti v spoločnosti, kde je ženám na rozdiel od mužov odopreté aj dôstojne starnúť, exploatovať ju a ešte aj získať cenu za scenár na prestížnom festivale, si zaslúži uznanie.

Pekné ženy by sa mali usmievať a bodka

Nároky, ktoré na seba hrdinka Substancie kladie, sú odrazom nárokov nositeľov moci, teda privilegovaných bielych mužov, ktorí v príbehu z prostredia televíznej šou parazitujú na ženskej kráse.

Majiteľ televízie Harvey (Dennis Quaid; nie náhodou má postava rovnaké krstné meno ako Harvey Weinstein, hollywoodsky producent, ktorého obvinením sa spustila lavína odhalení sexuálneho násilia páchaného na ženách a hnutie Me Too) si od svojej novej hviezdy nárokuje: „Pekné dievčatá by sa mali vždy iba usmievať.“ Netuší, čo sa ukrýva za pevne zopätými perami Sue (Margaret Qualley). Kráska dňa je mladším a dokonalejším telom bývalej filmovej a televíznej hviezdy Elisabeth (Demi Moore). Tá v zúfalej túžbe vzoprieť sa biologickým procesom starnutia podľahne záhadnej substancii. No keď jej mladšie alter ego odmietne prijať, že sú jedno telo, a opité životom v rozpuku a slávou poruší pravidlá, Elisabeth sa stáva jeho potravou.

Premisa je rozohraná v depresívnej temnote, v žánrových mantineloch body hororu, splatter a subžánra gore, no zraniteľnosť ľudského (výhradne ženského) tela a jeho gradujúce mrzačenie tu presahuje karikovanú rozkoš z umelej krvi. Coralie Fargeat nastoľuje hlbší spoločenský problém, ale namiesto jeho kritiky len duplikuje už stokrát videné.

Obe verzie Elisabeth majú vlastné vedomie aj vlastné, iné spomienky. Jediné, čím ich autorka v príbehu zomkla, je miechová tekutina, o ktorú sa musia podeliť. Film je založený na nepresvedčivom „vnútornom“ konflikte veľmi zle vykresleného charakteru. Substancia neprispieva do diskusie o problematike exploatovania žien v zábavnom priemysle ničím novým. V tomto smere je konzervatívne konštatovanie status quo režisérkou a scenáristkou veľkým sklamaním.

Téza oblečená do žltého kabáta

Substancia v prvom rade karikuje a kritizuje zábavný priemysel. Je štylizovaná do estetiky retrofuturizmu, gore je zas vystavaný na podvratnosti nekorektného humoru. Pohybuje sa v mantineloch farebne lascívnych obrazov a štylizovaného a sugestívneho prejavu herečiek Demi Moore a Margaret Qualley, ktorým necivilné herectvo perfektne sadlo. Režisérka s kameramanom Benjaminom Kračunom siahli po klaustrofobickej, hyperaktívnej kamere, tiež príznačnej pre gore. Štýl je dokonalý, ale…

Na porovnanie, najzaujímavejším autorom súčasného hororu je – z pohľadu angažovanosti – Jordan Peele. Strach je uňho nástrojom na sprostredkovanie sociálnych nerovností a rasizmu. Na rozdiel od mutujúcich tiel Substancie Peelove nadprirodzené a absurdne komické zápletky medzi nebom a zemou umožnia publiku prežiť príbeh na vlastnej koži. Stotožniť sa s ním prostredníctvom strachu a podivností a odísť z kina nielen iný, ale aj poriadne zneistený. Zo Substancie si časom zapamätáme azda len žltý kabát, do ktorého Demi Moore schizofrenicky norí hlavu, utekajúc po svoju dávku substancie po palmami obsypanom Los Angeles.

Smrť jej pristane, ale príde neskoro

Fargeat v debutovom trileri Pomsta portrétuje krásnu, no brutálnu lolitu a tento archetyp je aj ústrednou postavou Substancie. Sue je antagonistkou, ktorá podľahne vlastnej zmyselnosti, a ostrou pointou príbehu, ktorý možno čítať aj ako kritiku túžby. Svet je strašný, preto sa pred ním utiekame k rozkoši a v Substancii to platí doslovne. Ani starnúce, ani mladé ja nežije život, po akom by bolo možné prahnúť. Je ťažké uveriť ich zdvojenej motivácii, že telesné a duševné utrpenie v mizogýnnej spoločnosti, ktorá ich obe odmieta také, aké sú, je prijateľnejšou voľbou ako smrť.

Hoci príbeh je vo všetkých rozhodujúcich momentoch predvídateľný a dejové zvraty, pri ktorých sa mala diváctvu zrážať krv v žilách, sú odfláknutými nápadmi na prvú, formálne výnimočné dielo predsa ponúka vzácne momenty satisfakcie. Prináša ich najmä posledná kapitola. Hlavná postava v nej siahne po poslednej ampulke substancie, ktorú možno použiť len jediný raz a rozpúta tým pravú gore párty. Vzájomný stret vo finále pripomína bitku dvoch zmrzačených zombie bojujúcich o srdce jedného muža v hororovej komédii zo začiatku 90. rokov Smrť jej pristane. Fargeat má, ako správna fanúšička žánrových filmov, okrem Cronenbergových klasík body hororu napozerané aj Rodriguezove a Tarantinove filmy. V Substancii odkazuje na plnú hrsť ďalších kultoviek vrátane ságy Mad Max.

Forma, ktorú filmárka volí je (síce nedotiahnutým, ale predsa) experimentom a lepšie by svoje zámery naplnila na ploche krátkeho filmu.

 

Substancia
Substance, Spojené kráľovstvo/USA/Francúzsko, 2024
RÉŽIA A SCENÁR Coralie Fargeat ● KAMERA Benjamin Kračun ● STRIH Jérôme Eltabet, Coralie Fargeat, Valentin Feron ● ZVUK Emmanuelle Villard ● HUDBA Raffertie ● HRAJÚ Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid, Hugo Diego Garcia, Oscar Lesage, Joseph Balderrama, Vincent Colombe, Matthew Géczy, Brett Gillen, Matthew Luret
MINUTÁŽ 140 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 10. 10. 2024

Hodnotenie: 60%

Demi Moore vo filme Substancia. FOTO: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Zobraziť všetky články