Demi Moore vo filme Substancia.

recenzia Substancia

Substancia si žerie vlastný chvost

Roberta Tóthová

Písmo: A- | A+

Ako by vyzeral svet, keby sa ženy a menšinové identity neohlásili o svoje práva? Jednu podobu imaginuje body horor Substancia, ktorý v kúpeľoch krvi a ľudského mäsa prahne po spravodlivosti pre starnúce ženské telá. Potenciál zabaliť angažované posolstvo do chrumkavej žánrovky však zostal nevyužitý a s tým išla do stratena aj invencia žánrových stereotypov.

Pre francúzsku režisérku a scenáristku Coralie Fargeat je Substancia len druhým celovečerným filmom. Rozvíja v nej tematické a štylistické tendencie debutu Pomsta (2017) aj krátkeho oceňovaného sci-fi Reality+ (2014). Rovnako ako v Substancii, za ktorú získala na tohtoročnom festivale v Cannes cenu za scenár, aj v predošlých dielach skúma priepustné hranice nárokov na telesnú dokonalosť v spoločnosti posadnutej vizualitou.

V centre príbehu je teda kritika redukcie ženy na objekt, parazitizmu na jej telesnej kráse a ich dôsledkov pre jednotlivkyňu. Záujem o ženu, len keď je jej telo kapitalizovateľné. Keď je prísľubom, že nás vyvedie za hranicu neutešenej reality. Úprimne, zvoliť takú ošúchanú frázu na vrub ženskej zraniteľnosti v spoločnosti, kde je ženám na rozdiel od mužov odopreté aj dôstojne starnúť, exploatovať ju a ešte aj získať cenu za scenár na prestížnom festivale, si zaslúži uznanie.

Pekné ženy by sa mali usmievať a bodka

Nároky, ktoré na seba hrdinka Substancie kladie, sú odrazom nárokov nositeľov moci, teda privilegovaných bielych mužov, ktorí v príbehu z prostredia televíznej šou parazitujú na ženskej kráse.

Majiteľ televízie Harvey (Dennis Quaid; nie náhodou má postava rovnaké krstné meno ako Harvey Weinstein, hollywoodsky producent, ktorého obvinením sa spustila lavína odhalení sexuálneho násilia páchaného na ženách a hnutie Me Too) si od svojej novej hviezdy nárokuje: „Pekné dievčatá by sa mali vždy iba usmievať.“ Netuší, čo sa ukrýva za pevne zopätými perami Sue (Margaret Qualley). Kráska dňa je mladším a dokonalejším telom bývalej filmovej a televíznej hviezdy Elisabeth (Demi Moore). Tá v zúfalej túžbe vzoprieť sa biologickým procesom starnutia podľahne záhadnej substancii. No keď jej mladšie alter ego odmietne prijať, že sú jedno telo, a opité životom v rozpuku a slávou poruší pravidlá, Elisabeth sa stáva jeho potravou.

Premisa je rozohraná v depresívnej temnote, v žánrových mantineloch body hororu, splatter a subžánra gore, no zraniteľnosť ľudského (výhradne ženského) tela a jeho gradujúce mrzačenie tu presahuje karikovanú rozkoš z umelej krvi. Coralie Fargeat nastoľuje hlbší spoločenský problém, ale namiesto jeho kritiky len duplikuje už stokrát videné.

Obe verzie Elisabeth majú vlastné vedomie aj vlastné, iné spomienky. Jediné, čím ich autorka v príbehu zomkla, je miechová tekutina, o ktorú sa musia podeliť. Film je založený na nepresvedčivom „vnútornom“ konflikte veľmi zle vykresleného charakteru. Substancia neprispieva do diskusie o problematike exploatovania žien v zábavnom priemysle ničím novým. V tomto smere je konzervatívne konštatovanie status quo režisérkou a scenáristkou veľkým sklamaním.

Téza oblečená do žltého kabáta

Substancia v prvom rade karikuje a kritizuje zábavný priemysel. Je štylizovaná do estetiky retrofuturizmu, gore je zas vystavaný na podvratnosti nekorektného humoru. Pohybuje sa v mantineloch farebne lascívnych obrazov a štylizovaného a sugestívneho prejavu herečiek Demi Moore a Margaret Qualley, ktorým necivilné herectvo perfektne sadlo. Režisérka s kameramanom Benjaminom Kračunom siahli po klaustrofobickej, hyperaktívnej kamere, tiež príznačnej pre gore. Štýl je dokonalý, ale…

Na porovnanie, najzaujímavejším autorom súčasného hororu je – z pohľadu angažovanosti – Jordan Peele. Strach je uňho nástrojom na sprostredkovanie sociálnych nerovností a rasizmu. Na rozdiel od mutujúcich tiel Substancie Peelove nadprirodzené a absurdne komické zápletky medzi nebom a zemou umožnia publiku prežiť príbeh na vlastnej koži. Stotožniť sa s ním prostredníctvom strachu a podivností a odísť z kina nielen iný, ale aj poriadne zneistený. Zo Substancie si časom zapamätáme azda len žltý kabát, do ktorého Demi Moore schizofrenicky norí hlavu, utekajúc po svoju dávku substancie po palmami obsypanom Los Angeles.

Smrť jej pristane, ale príde neskoro

Fargeat v debutovom trileri Pomsta portrétuje krásnu, no brutálnu lolitu a tento archetyp je aj ústrednou postavou Substancie. Sue je antagonistkou, ktorá podľahne vlastnej zmyselnosti, a ostrou pointou príbehu, ktorý možno čítať aj ako kritiku túžby. Svet je strašný, preto sa pred ním utiekame k rozkoši a v Substancii to platí doslovne. Ani starnúce, ani mladé ja nežije život, po akom by bolo možné prahnúť. Je ťažké uveriť ich zdvojenej motivácii, že telesné a duševné utrpenie v mizogýnnej spoločnosti, ktorá ich obe odmieta také, aké sú, je prijateľnejšou voľbou ako smrť.

Hoci príbeh je vo všetkých rozhodujúcich momentoch predvídateľný a dejové zvraty, pri ktorých sa mala diváctvu zrážať krv v žilách, sú odfláknutými nápadmi na prvú, formálne výnimočné dielo predsa ponúka vzácne momenty satisfakcie. Prináša ich najmä posledná kapitola. Hlavná postava v nej siahne po poslednej ampulke substancie, ktorú možno použiť len jediný raz a rozpúta tým pravú gore párty. Vzájomný stret vo finále pripomína bitku dvoch zmrzačených zombie bojujúcich o srdce jedného muža v hororovej komédii zo začiatku 90. rokov Smrť jej pristane. Fargeat má, ako správna fanúšička žánrových filmov, okrem Cronenbergových klasík body hororu napozerané aj Rodriguezove a Tarantinove filmy. V Substancii odkazuje na plnú hrsť ďalších kultoviek vrátane ságy Mad Max.

Forma, ktorú filmárka volí je (síce nedotiahnutým, ale predsa) experimentom a lepšie by svoje zámery naplnila na ploche krátkeho filmu.

 

Substancia
Substance, Spojené kráľovstvo/USA/Francúzsko, 2024
RÉŽIA A SCENÁR Coralie Fargeat ● KAMERA Benjamin Kračun ● STRIH Jérôme Eltabet, Coralie Fargeat, Valentin Feron ● ZVUK Emmanuelle Villard ● HUDBA Raffertie ● HRAJÚ Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid, Hugo Diego Garcia, Oscar Lesage, Joseph Balderrama, Vincent Colombe, Matthew Géczy, Brett Gillen, Matthew Luret
MINUTÁŽ 140 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 10. 10. 2024

Hodnotenie: 60%

Demi Moore vo filme Substancia. FOTO: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Fialová vo filme Od marca do mája.

Skreslená realita v nás i vo filme na Febiofeste

Má zaostrené na dobrý film. Už po 32. raz prinesie filmovým fanúšikom výber snímok, ktoré uspeli na prestížnych festivaloch, získali status kultového diela či vypovedajú o živote v strednej Európe. Medzinárodný filmový festival Febiofest uvedie v Bratislave od 19. do 25. marca viac ako 70 filmov. Ponúkne tiež podujatie pre filmových profesionálov i bohatý sprievodný program. Festival sa nesie v téme Skreslená realita. „Od diskusie o tom, čo je pravdivé, sme sa posunuli ďalej a aj vďaka AI sa už začíname pýtať, čo je a čo nie je reálne. Od skreslenia faktov sme sa posunuli k skreslenej realite. Skresľovanie a ohýbanie reality povýšila na novú úroveň pred vyše 100 rokmi kinematografia, dnes do hry vstupujú sociálne médiá a najnovšie umelá inteligencia," približuje pre Film.sk umelecký riaditeľ festivalu Ondrej Starinský. „Možno takým ,vlajkovým filmomʻ skreslenej reality v programe festivalu je dokumentárny experiment O hrdinovi. Debutujúci poľský režisér Piotr Winiewicz v ňom skúma hranice umelej inteligencie a umenia. Inšpirovaný výrokom legendárneho režiséra Wernera Herzoga, ktorý povedal, že ,počítač nebude schopný vytvoriť film na mojej úrovni aspoň ďalších 4 500 rokovʻ, Winiewicz trénoval AI na Herzogovej tvorbe a nechal ju vygenerovať scenár. Výsledkom je znepokojivá reflexia o autenticite, umení a budúcnosti filmu. Film mal svetovú premiéru na IDFA...
Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Zobraziť všetky články