Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

O hraniciach medzi láskou k druhým a sebe samej

Jena Opoldusová

Písmo: A- | A+

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film.

Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie.

Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama.

Dôležité míľniky

Johana z Nového Jičína bude mať onedlho osemnásť. Okrem narodeninovej oslavy ju čakajú aj dôležité míľniky života. Nielen maturita, ale aj rozhodovanie, čo ďalej so životom. Musí sa zamyslieť, akú vysokú školu si zvoliť a prečo, k čomu má blízko a kde má aké šance (rada by študovala psychológiu, no uvažuje aj o pedagogike), pripravovať sa na prijímacie skúšky a to všetko v situácii, keď je pre fungovanie rodiny jej výdatná pomoc nesmierne dôležitá. Do svojich siedmich narodenín bola miláčikom rodiny, okolo ktorého sa krútil svet. Potom sa narodila Róza. Celkom normálne bábätko, no kričalo inak a oveľa viac, ako zvykne väčšina z nich. Lekári určili diagnózu – atypický autizmus. Z prvorodenej sa náhle stala „tá druhá“.

Obrní sa trpezlivosťou, keď Róza buchoce loptou v chodbičke bytu, či rituálne narovnáva všetko okolo seba, a hoci by sa mala učiť, pomáha jej s domácimi úlohami, ako čerstvá majiteľka vodičského preukazu ju denne vozí do i zo školy, trávi s ňou veľa zo svojho voľného času. Je v podstate jej jedinou kamarátkou. V byte však niet pred Rózinými hlasnými atakmi zúrivosti kam ujsť. V tých chvíľach by sa Johana najradšej niekam stratila, zmizla, aby bol aspoň na chvíľu pokoj. Na premýšľanie o sebe a svojej budúcnosti, na vlastné záľuby či celkom obyčajné dievčenské radovánky s kamarátkami jej v časovo napätom harmonograme rodiny neostáva veľa priestoru. A vzťahy? O tejto sfére životných skúseností zatiaľ vôbec neuvažuje, na ich poznávanie a overovanie jednoducho nie je čas.

Tichá pozorovateľka

Režisérka si zvolila úlohu tichej pozorovateľky, zaznamenáva celkom obyčajné a všedné i sviatočné okamihy Johaninho života tak, ako plynú v priebehu jedného roka. Vzácne chvíle porozumenia s Rózou i bezstarostnej zábavy s kamarátkami, vypäté rodinné situácie vyvolané sestrinými atakmi hnevu, náročné prípravy na prijímačky i maturitu, absolvovanie dôležitých „skúšok života“, netrpezlivé čakanie na výsledky… Aktuálne dianie kvôli konfrontácii príležitostne prestriháva so zábermi z rodinného videoarchívu, ktoré vracajú diváka do minulosti. Kochová sa vzdáva akéhokoľvek vysvetľovania či komentára, rozprávať necháva hlavne protagonistku príbehu, ktorej zábery dominujú aj obrazovej línii dokumentu. Citlivá kamera (s jedinou drobnou výnimkou)





Tá druhá (Ta druhá, Česko/Slovensko

RÉŽIA A SCENÁR Marie-Magdalena Kochová ● DRAMATURGIA Josef Kokta, Martin Mareček, Viera Čákanyová ● KAMERA Ludvík Otevřel, Kristina Kůlová, Marie-Magdalena Kochová ● STRIH Simona Donovalová ● ZVUK Alexandra Strapková ● HUDBA Jonatan Pastirčák ● PRODUCENTI Vít Poláček/m3 films, Barbora Drtílková ● KOPRODUCENTI Matej Sotník/Guča films, Veronika Slámová/Česká televize, Ondřej Šejnoha/FAMU

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 27. marca 2025

MINUTÁŽ 87 min.

Hodnotenie: 80%

Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Čaputová vo filme Prezidentka. FOTO: Hitchhiker

Týždeň slovenského filmu sníma klobúk pred Prezidentkou. Takmer dobehla Rytmusa

Vlani sa dostalo do kín viac diváckych hitov ako titulov úspešných na festivaloch v zahraničí. Desať najlepších uvedie Týždeň slovenského filmu. Aké sú najlepšie slovenské filmy minulého roka? Jedenásty ročník prehliadky Týždeň slovenského filmu prináša výber diel, ktoré získali aspoň jednu nomináciu na cenu Slnko v sieti za rok 2024. Uskutoční sa od 22. do 27. apríla a program tvorí desať dlhometrážnych hraných, dokumentárnych a animovaných filmov. Organizátori si zároveň uctia režiséra a scenáristu Miloslava Luthera, ktorý si tento rok prevezme cenu Slnko v sieti za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre. Do súťaže o prestížnu sošku sa v 14. ročníku národnej filmovej ceny Slnko v sieti prihlásilo rekordných 49 hraných, dokumentárnych a animovaných filmov televíznej produkcie. Vybraná desiatka diel, nominovaných v 19 kategóriách, sa bude premietať v kine Lumiére s anglickými titulkami, novinkou je uvedenie s audiokomentárom a deskriptívnymi titulkami pre ľudí so zrakovým či sluchovým znevýhodnením. Týždeň slovenského filmu Hrané filmy Ema a smrtihlav Ivety Grófovej MIKI Jakuba Kronera  Smršť Petra Bebjaka  Spiaci účet Miloslava Luthera  Vlny Jiřího Mádla Vojna policajtov Rudolfa Biermanna Dokumentárne filmy Architektúra ČSSR ’58 – ’89 Jana Zajíčka  Prezidentka Mareka Šulíka  Wishing on a Star Petra Kerekesa Animované filmy Keď život chutí Kristiny Dufkovej Lepšie raz vidieť „Nominácie dostali tí najlepší, i keď mne sa z hraných filmov páčili aj Kálmánov deň a Samota a z dokumentov napríklad Šedá...
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

recenzia Tá druhá

Žije v tieni mladšieho súrodenca, ktorému musí venovať všetku svoju pozornosť celá rodina. Aj tá, čo sa narodila „prvá“, pretože popri sestre s diagnózou atypický autizmus sa v rodinnom mikrokozme stala „tou druhou“. Česko-slovenský dokument Tá druhá (2024), celovečerný debut režisérky Marie-Magdaleny Kochovej, mal svetovú premiéru v Karlových Varoch a z českého festivalu Jeden svet si koncom marca odniesol Cenu poroty Českej súťaže za najlepší film. Hovorí sa im sklenené deti. Máme ich síce stále na očiach, no akoby sme ich prehliadali. Práve pre špecifické potreby ich mladších súrodencov s rôznymi diagnózami, ktorí si vyžadujú oveľa väčšiu starostlivosť. Režisérka Marie-Magdalena Kochová má s témou sklenených detí osobnú skúsenosť, nechcela však nakrútiť autobiografický film. Rokmi našla odpovede na mnohé z otázok, ktorými sa trápila na prahu dospelosti. Za dôležitejšie považovala vrátiť sa cez hrdinku do obdobia, ktoré človeka formuje azda najvýraznejšie. Najskôr potrebovala nájsť protagonistku príbehu, oslovila preto viac ako štyridsať organizácií pomáhajúcich rodinám s deťmi s poruchami autistického spektra. Chcela, aby záujem vpustiť filmový štáb na dlhšie obdobie do vlastného súkromia vyšiel z konkrétnej rodiny. Keď po viacerých stretnutiach napokon natrafila na Johanu, uvedomila si, že je to „tá pravá“. Skúsenosti, zážitky a pocity sedemnásťročnej maturantky sa vraj veľmi podobali tomu, čím si v jej veku prechádzala ona sama. Dôležité míľniky Johana...
FIlm Karavan slovenskej režisérky Zuzany Kirchnerovej. Foto: nutprodukcia

Zo slovenskej produkcie do Cannes putuje Karavan

Na prestížnom filmovom festivale sa tento rok v kategórii Istý pohľad predstaví aj film Karavan režisérky Zuzany Kirchnerovej. David má mentálne postihnutie a jeho mama Ester sa oňho roky stará. Keď jej priatelia navrhnú cestu k moru, je to šanca príjemne sa odreagovať. David však zmenu prostredia neprijíma dobre, a tak sa situácia mení. Matka so synom nasadajú do karavanu a púšťajú sa na cestu naprieč Talianskom. S poetickým road movie Karavan zabojuje režisérka Zuzana Kirchnerová na filmovom festivale v Cannes. Prestížna prehliadka toho najlepšieho zo svetového filmového umenia sa tento rok koná od 13. do 24. mája. Film Karavan vznikol v slovensko-taliansko-českej koprodukcii. V hlavných úlohách sa predstavia Aňa Geislerová a David Vodstrčil. Slovenským koproducentom je Jakub Viktorín a jeho spoločnosť nutprodukcia. Návrat do konkurencie Porote 78. ročníka filmového festivalu v Cannes bude predsedať herečka Juliette Binoche. Zlatú Palmu za celoživotné dielo si počas otváracieho ceremoniálu prevezme legendárny americký herec, režisér, producent a silný obhajca humanistickej spoločnosti Robert de Niro. V hlavnej kategórii tento rok súťažia filmy Wesa Andersona, Richarda Linklatera, Tarika Saleha, Sarly Simón či Joachima Triera. Film režisérky Zuzany Kirchnerovej sa predstaví v sekcii Istý pohľad spolu s ďalšími pätnástimi filmami. Medzi nimi je napríklad aj americká dráma Eleanor the great ako režijný...
Zobraziť všetky články