Záber z filmu Redakcia. FOTO: Silverart

recenzia Redakcia

Vojna sa skončila, nastúpila korupcia. Žiaden strach, víťazí absurdita

Písmo: A- | A+

Príbeh filmu Redakcia v momente ruskej agresie splynul s realitou. Napriek tomu je nádejou na život.

„Vrtieť psom“ je stará známa a mnohokrát odskúšaná taktika. Stačí si spomenúť na Dustina Hoffmana s Robertom de Nirom, ktorí v slávnej komédii Barryho Levinsona dali svetu lekciu o tom, aký bezmedzný vplyv môže mať siedma veľmoc na ľudské predstavy o vojne a mieri a čoho všetkého je schopná politická moc. 

Práve túto paralelnú realitu, umocnenú aktuálnou životnou skúsenosťou filmára postihnutého dôsledkami vojny, rozohral ukrajinský režisér Roman Bondarčuk vo filme Redakcia

Z pľacu na front

Najprv však pár slov k jeho vzniku. Krátko nato, ako Rusko vo februári 2022 vstúpilo na územie Ukrajiny, sa naplno rozbehli boje v Chersonskej oblasti, kde Bondarčukov tvorivý tím ešte nedávno pracoval. 

Čo-to však už bolo natočené vrátane záberov s obľúbeným ukrajinským hercom Vasylom Kucharským. Vytvoril postavu malú rozsahom, no silnú a zapamätateľnú. Zároveň bol jedným z tých, ktorí hneď v prvý deň vojny odišli na frontovú líniu a chopili sa zbrane. 

V septembri 2023 bol Kucharskyj ťažko zranený a v nemocnici bojoval o život. Koncom toho istého roka zraneniam podľahol. Mal 42 rokov.

Podobný osud stihol aj hlavného strihača filmu Viktora Onyska. Česť ich pamiatke, sláva Ukrajine. 

Tragická správa hlboko zasiahla celý filmový štáb. S pribúdajúcimi dňami, týždňami a mesiacmi pod ruskou agresiou sa šanca na dotiahnutie projektu vytrácala. 

Sila produkčného vstupu

Napokon sa predsa len podarilo film dokončiť. Stalo sa tak aj vďaka koprodukcii so slovenskou spoločnosťou Silverart. Redakciu po prvý raz videli diváci vo februári na festivale Berlinale, slovenskú premiéru mal na MFF Art Film. Teraz prichádza do slovenskej distribúcie. 

Etapy vzniku filmu v súčasnosti rezonujú o to viac, že značnú mieru neslobody a propagandistického vplyvu intenzívne pociťuje aj slovenská spoločnosť. 

Preto je na mieste brať pri vstupe koprodukčných partnerov a podpory AVF do úvahy, že okrem profesionálneho aktu ide aj o prejav spolupatričnosti, empatie, úcty a pomoci.

Príbeh filmu, ktorý sa pôvodne sústredil na spoločenskú situáciu na juhu Ukrajiny pol roka pred vojnou, totiž v momente ruskej agresie splynul s realitou. 

Nemusí byť, ako je

Atmosféra v spoločnosti je citeľná – vo vzduchu visí konflikt. Akoby sa neoplatilo za žiadnu cenu stáť mimo spolkov masírujúcich ľudské mozgy, či už ide o politiku, médiá, ezoteriku, alebo vedu. 

Jura pracuje v prírodovednom múzeu a venuje sa výskumu svišťov. Ako fotografa ho však v teréne zaujmú nielen rastliny a živočíchy, ale aj rozličné témy hodné investigatívnej žurnalistiky. 

Citlivo vníma, že udalosti, ktoré počas svojich výjazdov zachytáva v hľadáčiku fotoaparátu, sú zločiny. Vie, kto založil požiar v lese na chránenom území, prečo sa kamufluje zavádzanie plynovodu, ako sa podvádza v politickej kampani, ktorý z podnikateľov je napojený na politickú špičku, že sa tu zneužívajú ženy. Zistil, kam zmizol nepohodlný svedok. Zažil, ako strieľajú do tých, čo nemlčia, prežil útok konkurenčných gangov. 

Záber z filmu Redakcia. FOTO - Silverart
Záber z filmu Redakcia. FOTO – Silverart

Redakcia? Píš, ako ti vravím

Všetko má zdokumentované a rád by kauzy spracoval, preto sa rozhodne pôsobiť v novinách. Rýchlo však zisťuje, že odhaľovať skutočnosť nemá pre koho, redakciu to nezaujíma. Šéf príspevky neprijíma, iba jednostaj prízvukuje: buď pôjdeš na voľnú nohu a nikto za teba neručí, alebo budeš písať, ako ti vravím, čiže ohýbaj fakty, veď podporou politického kandidáta sa dajú zabezpečiť všetky potrebné istoty. 

Nezávislý novinársky priestor teda ostáva natoľko oklieštený, že jedinou možnosťou pre Juru je informačný kanál v podobe sociálnych sietí, kam chodí s kožou na trh úplne sám. 

Podobnú frustráciu prežíva aj novinárska kolegyňa a aktivistka s feministickým pohľadom na svet. Napriek individualizmu, v ktorom obaja vyrastajú, ich čosi spája, a nie je to len mladícka energia. Obaja nazerajú na svet cez spoločný hodnotový rebríček, ktorý im napovedá, že v postfaktickej ére, kde nič nemusí byť tak, ako naozaj je, aj keď sú informácie originálne, dôkazy rukolapné a zdroje dôveryhodné, je nevyhnutné hľadať skutočnú pravdu. 

Vôľa žiť

S ústrednou postavou biológa Juru sa neherec Dmytro Bahnenko môže smelo identifikovať minimálne na úrovni žurnalistiky. Protagonista totiž v skutočnosti pôsobí ako novinár a momentálne sa stále zdržiava na ostreľovanom území Ukrajiny. 

Mladého biológa stvárňuje ako melancholického muža, ktorý sa nebojí ostať rovným človekom, hoci čelí všeobecnému úpadku spoločnosti. Je dobrým synom svojej matky. Tá však hľadá šťastie v náručí muža napojeného na moc a to, že sa necháva manipulovať, ospravedlňuje skúsenosťou z minulosti, ktorá ju naučila držať krok. 

Hoci ona v spoločnej domácnosti ponúka synovi iba obraz nenaplneného partnerského a profesijného života, on v sebe nachádza hlboký cit a veľkú vôľu žiť. 

Podoby zúfalstva

Film Redakcia hovorí tvrdým, fragmentárnym a ironizujúcim jazykom o tom, ako niekedy v čistom zúfalstve nezostáva nič iné, iba sa na najväčších tragédiách zabaviť. Režisér pritom využíva ostré strihy, nečakane strieda zmeny prostredí a navodzuje zdanlivo nesúvisiace atmosféry, ktoré udržiavajú dej filmu na jednej veľkej vlne sarkastickej ilúzie, filozofického podobenstva, detektívnej zápletky aj absurdnej situácie.

Diváka tento prístup môže miasť a chvíľami ho oberá o možnosť zachytiť sa vedome budovanej konštrukcie scenára. V škále pocitov mu však dovoľuje lavírovať medzi dezilúziou z fungovania sveta, nádejou, že vojna sa čoskoro skončí, hrozbou, že zločin nebude potrestaný, dilemou, či sa dá žiť v korupcii, ale aj vierou, že pravda a láska zvíťazia nad lžou a nenávisťou. A to nie je málo.

Redakcia
UA/DE/SK/CZ, 2024
RÉŽIA Roman Bondarchuk ● SCENÁR● Roman Bondarchuk, Darya Averchenko, Alla Tiutiunnyk ● STRIH Viktor Onysko, Nikon Romanchenko ● KAMERA Vadym Ilkov ● HUDBA Anton Baibakov ● HRAJÚ Dmytro Bahnenko, Rymma Zyubina, Zhanna Ozirna, Andrij Kyrylchuk, Vasyl Kucharsky
MINUTÁŽ 127 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 7. 11. 2024

Hodnotenie: 70%

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Prezidentka (r. Marek Šulík) / Zdroj: Film Expanded

recenzia Prezidentka

Ako protagonistka Zuzana Čaputová o sebe prezrádza najviac prostredníctvom toho, čo vo filme absentuje: prostredníctvom hraníc medzi osobným/rodinným životom a výkonom verejnej funkcie. Narácia sa riadi chronológiou, ktorú ukotvujú výrazné spoločensko-politické momenty. V ich kontexte Čaputová miestami pootvára dvere do súkromia rodiny. Na začiatku hovorí o dcérinej chorobe v čase inaugurácie, neskôr o chorom otcovi v súvislosti s návštevou pápeža.Trajektória pohľadu sa nikdy nevychýli z časopriestoru, v ktorom je prítomná hlavná postava filmu – s výnimkou stretnutia mladého muža s rodinou po prepustení z väzenia, odkiaľ sa dostal vďaka prezidentkinej amnestii. Táto scéna preto z celkového tvaru filmu mierne vytŕča. Samotné posudzovanie žiadostí o udelenie amnestií je pars pro toto uplatňovania zákonov – vždy ide o rozhodnutia konkrétnych ľudí; či už sú to pracovníci na úrade rozhodujúci o uznaní zmeny pohlavia, SBS-kár posudzujúci krádež v obchode, sudca/sudkyňa posudzujúci staršieho muža obvineného za výrobu konopných mastí, alebo prezidentka a jej tím posudzujúci jednotlivé žiadosti o amnestie. Za každou z týchto žiadostí sú konkrétne osoby, kontexty a kauzalita udalostí, ktoré kulminovali do obvinenia z trestného činu. Pre Čaputovú je napríklad pomyselnou hranicou tá medzi tzv. mäkkými a tvrdými drogami, posudzovať sa nedá inak ako hľadať pomocnú racionalizačnú „slamku“. Prezidentka je konfrontovaná s nefunkčným systémom, ktorý nepomerne prísne trestá držanie marihuany, ako však poznamená jeden z členov jej tímu, nejde o to, aby amnestiami nahrádzala zlú legislatívu. Napriek tomu...
Záber z filmu Architektúra ČSSR 68-89. FOTO: Aerofilms

Búranie architektúry je ako rozfúkanie mandaly. Krása je zrazu fuč 

Keď sa staval bratislavský Most SNP, bola to obrovská udalosť. Moderný symbol vtedajšej československej architektúry dal mestu cveng metropoly, stal sa jeho dominantou, prepojil Petržalku s historickým centrom, predurčil jednu zo zásadných tepien budúcnosti a v názve niesol mierové posolstvo.  Všetko pôsobilo úžasne, až na detail, že za obeť tejto výstavbe koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia – a po vpáde sovietskych vojsk – padla časť starej Bratislavy vrátane židovskej synagógy. Dodnes sa obhajuje myšlienka, že v prípade tejto demolácie nešlo o hodnotnú architektúru, ktorú by sa oplatilo zachovať.  V každom prípade si Most SNP vyslúžil prívlastok kontroverznej stavby a jedným dychom sa stal najvýznamnejšou stavbou minulého storočia.  Aj takéto dejiny formujú Slovensko. Povie nám o tom viac dokument Architektúra ČSSR 58 – 89, ktorý práve prichádza do našich kín.  Večnosť proti pominuteľnosti Búranie architektúry je čosi ako rozfúkavanie mandaly, povedal na jednej zo svojich prednášok známy český raper, grafik, ilustrátor a popularizátor myšlienky dobrej architektúry Vladimir 518.  Odvážnym tvrdením dlhodobo otvára širokú diskusiu o večnosti a pominuteľnosti toho, čo na našom území zanecháva umenie architektúry.  Vďaka jeho intenzívnej práci pri jej objavovaní vznikla v roku 2022 kniha Architektura 58–89, najrozsiahlejšia publikácia o stigmatizovanej predrevolučnej architektúre v Československu.  Vzápätí sme mohli vidieť aj rovnomenný osemdielny dokumentárny televízny cyklus, ktorého scenár v spolupráci so slovenskou...
Julianne Moore a Tilda Swinton v novinke Pedra Almodóvara Vedľajšia izba.

Filmový festival inakosti – odvaha vo filme i mimo neho

Snímky ocenené na prestížnych filmových festivaloch, slovenská premiéra aj výnimočné tituly svetovej kinematografie, ktoré si nezaslúžia zapadnúť prachom. Filmový festival inakosti v programe svojho 18. ročníka premietne počas siedmich dní (20. – 26. 11.) až 84 filmov s kvír tematikou. Podujatie nesie tento rok podtitul Odvaha. Ide o poctu tým, ktorí sa v boji za svoje práva a slobodu nevzdali, ale aj tým, ktorí hľadajú bezpečný priestor, kde môžu byť sami sebou. „V súčasnosti čelíme snahe o kontrolu umenia, kultúry a aj našich osobných vzťahov. Žiaľ, stále žijeme v období, keď si vyžaduje od mnohých kvír na Slovensku istú dávku odvahy, ak chcú žiť naplno, pravdivo a šťastne. Veríme, že Filmový festival inakosti vďaka svojmu filmovému programu a sprievodným podujatiam patrí k tým momentom, ktoré ľudí inšpirujú a pomáhajú nabrať silu k tejto odvahe,“ priblížila riaditeľka festivalu Zita Hosszúová. Festival otvorí snímka Vedenie domácnosti pre začiatočníkov režiséra Gorana Stolevského, ktorá získala v Benátkach cenu Queer Lion. Divákom kladie otázku, či je rodina to, do čoho sa narodíme, alebo niečo, čo si počas života vybudujeme. https://youtu.be/lz3FVGGg0MU?si=qAo-oi1chqSwauAB Trailer filmu Vedľajšia izba. Filmy z Benátok i Cannes Návštevníci festivalu si môžu na plátne pozrieť aj tohtoročného víťaza z Benátok, film Pedra Almodóvara Vedľajšia izba. Tilda Swinton a...
Zobraziť všetky články