blu-ray Obrazy starého sveta

blu-ray: Obrazy starého sveta

Písmo: A- | A+

(Slovenský filmový ústav)

Po filmoch Papierové hlavy (1995) a Ja milujem, ty miluješ (1980), ktoré boli súčasťou blu-ray kolekcií Slovenský film 1 a Slovenský film 2, sú Obrazy starého sveta (1972) tretím klasickým filmom režiséra Dušana Hanáka, ktorý vydal Slovenský filmový ústav na blu-ray nosiči.

Nadčasový dokument prináša sugestívne portréty starých ľudí z Liptova a Oravy, ktorí si aj v stave civilizačného chaosu a neistoty zachovávajú vnútornú slobodu. Ide o jeden z medzinárodne najúspešnejších klasických slovenských filmov, ktorý po sedemnástich rokoch v trezore získal mnoho ocenení doma i v zahraničí.

Nosič obsahuje digitálne reštaurovaný film s mono zvukom DD 2.0., ako bonusy dva Hanákove krátke filmy Omša (1967) a Zanechať stopu (1970) a dlhometrážny dokument debutujúceho režiséra Róberta Šuláka Návraty k Obrazom starého sveta (2024). Tenje poctou tvorbe Dušana Hanáka, ktorý vo filme odkrýva zázemie vzniku svojho diela, a vystupujú v ňom aj viaceré domáce a zahraničné osobnosti.

Blu-ray nosič obsahuje anglické, nemecké, francúzske, španielske a talianske titulky, slovenské titulky pre nepočujúcich, ako aj slovenský audiokomentár pre nevidiacich.

Film uzatvára blu-ray kolekciu šiestich klasických filmov, ktoré Slovenský filmový ústav (SFÚ) vydal k 60. výročiu svojho vzniku.

Blu-ray Obrazy starého sveta je dostupný tu.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články