blu-ray Obrazy starého sveta

blu-ray: Obrazy starého sveta

22.08 2024
Písmo: A- | A+

(Slovenský filmový ústav)

Po filmoch Papierové hlavy (1995) a Ja milujem, ty miluješ (1980), ktoré boli súčasťou blu-ray kolekcií Slovenský film 1 a Slovenský film 2, sú Obrazy starého sveta (1972) tretím klasickým filmom režiséra Dušana Hanáka, ktorý vydal Slovenský filmový ústav na blu-ray nosiči.

Nadčasový dokument prináša sugestívne portréty starých ľudí z Liptova a Oravy, ktorí si aj v stave civilizačného chaosu a neistoty zachovávajú vnútornú slobodu. Ide o jeden z medzinárodne najúspešnejších klasických slovenských filmov, ktorý po sedemnástich rokoch v trezore získal mnoho ocenení doma i v zahraničí.

Nosič obsahuje digitálne reštaurovaný film s mono zvukom DD 2.0., ako bonusy dva Hanákove krátke filmy Omša (1967) a Zanechať stopu (1970) a dlhometrážny dokument debutujúceho režiséra Róberta Šuláka Návraty k Obrazom starého sveta (2024). Tenje poctou tvorbe Dušana Hanáka, ktorý vo filme odkrýva zázemie vzniku svojho diela, a vystupujú v ňom aj viaceré domáce a zahraničné osobnosti.

Blu-ray nosič obsahuje anglické, nemecké, francúzske, španielske a talianske titulky, slovenské titulky pre nepočujúcich, ako aj slovenský audiokomentár pre nevidiacich.

Film uzatvára blu-ray kolekciu šiestich klasických filmov, ktoré Slovenský filmový ústav (SFÚ) vydal k 60. výročiu svojho vzniku.

Blu-ray Obrazy starého sveta je dostupný tu.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Už ťa nemám rád

Prečo neprenikneme do sveta dospievajúcich detí?

Krehké dobrodružstvo prvej lásky sa často odohráva na pozadí tínedžerskej revolty a mladíckeho vzdoru. Takýto obraz vystúpil do popredia v predstavách českého režiséra Zdeňka Jiráského, keď sa rozhodoval pre tému svojho nového filmu. Bolo to v čase, keď pandemické šialenstvo uzatvorilo ľudské vnútra pred možnosťou prirodzene sa prepájať s vonkajším svetom. Výsledkom je film Už ťa nemám rád z roku 2023, ktorý vznikol v česko-slovensko-rumunskej koprodukcii. Režisér zasadil príbeh dvoch tínedžerov Marka a Terezy do malého českého mestečka. Ich život poznačený nudou sprevádza túžba prežiť dobrodružstvo na prahu dospelosti. Marek má trinásť, nakrúca videá so sociálnou problematikou, a v očiach spolužiakov je práve preto outsiderom. Idylický vzťah s mamou naruší jej nová známosť, a tak Marek nemá chuť byť doma. Keď sa v ohrozenom období cíti najviac sám, do cesty mu vstúpi o rok mladšia Tereza. Hoci prichádza z celkom iného sociálneho zázemia, nájdu v sebe zaľúbenie. Ich tínedžerské hry sa však rýchlo vymknú spod kontroly a predstieraný únos dievčaťa vrcholí útekom z domova. Nasadnú do vlaku a čoskoro sa strácajú v labyrinte nekonečných možností slobody. Strach z neznámeho prináša stratu ilúzií. Marek sa chce vrátiť domov, Tereza nie. A cesta sa ešte zďaleka nekončí. „Koncept príbehu dvoch detí vychádza z tradície realizmu,“ hovorí o svojich motiváciách Zdeněk Jiráský, známy najmä svojím celovečerným debutom Poupata z roku 2011, za ktorý získal...
Záber z filmu Pokiaľ ja žijem

recenzia Pokiaľ ja žijem

Občas sa stane, že film sa v človeku dotkne čohosi hlbokého, ale zároveň veľmi individuálneho, neprenositeľného, súvisiaceho s jeho individuálnou, neprenosnou, čiže výnimočnou životnou empíriou i súčasnosťou. Príklad: film o umieraní blízkeho, nech už má akékoľvek (ne)kvality, bude vnímať inak umierajúci, inak jeho opatrovník, inak niekto, kto sa o podobnú skúsenosť nikdy ani len neobtrel. Dlhý úvod, ale považujem za čestné na začiatku oznámiť, že vo vzťahu k dokumentárneho filmu o rómskom mladíkovi Daliborovi Lezovi Pokiaľ ja žijem režiséra Romana Ďuriša som prinajmenšom tou opatrovníčkou, lebo... ale to sem nepatrí. Roman Ďuriš pred zopár rokmi absolvoval štúdium hranej réžie na VŠMU, úspech vtedy zaznamenal najmä snímkou Niečo sa deje (2019), príbehom lokálneho televízneho reportéra, ktorý sa rozhodne na vlastnú novinársku päsť vyriešiť násilný čin – a potom sa veci skomplikujú, lebo stopy vedú aj k jeho vlastnému synovi. Pokiaľ ja žijem je jeho debutom v dospelom profi vesmíre. Okrem réžie je aj s kameramankou Michaelou Hoškovou spoluautorom námetu a scenára k filmu. Vznik filmu podporili viaceré fondy, nadácie aj televízia zo Slovenska, Česka, Poľska. Mohli by sme ho nazvať observačným portrétom o boji človeka, čo nemá v ruke ani jednu dobrú kartu a aj tak úporne hrá partiu s nepriateľmi – a že ich má dosť, až nadmieru. Dokonca on sám si je v určitom zmysle slova najúhlavnejším...
Zobraziť všetky články