V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky film Saso vznikol ako 9. vydanie spravodajského mesačníka Sonda v roku 1985. Nakrútil ho dokumentarista a kameraman Ľubomír Štecko, ktorý 29. januára oslávil 80. narodeniny.
Jedným z talentov Ľubomíra Štecka, prejavujúcim sa už v jeho krátkych filmoch z druhej polovice 80. rokov minulého storočia, je schopnosť dostať sa s filmovou kamerou k človeku veľmi blízko, takmer na dotyk, a to dokonca aj v rámci žánru profesijného portrétu. Aj vďaka tomu sa mu darilo tak presvedčivo zachytiť osobitú energiu, názory či hodnoty svojich filmových protagonistov – či už išlo o bezprostredného stavebného predáka Jána Luptáka vo filme Najlepšie roky života majstra Luptáka (1987), alebo o mladučkú zdravotnú sestru, nepripravenú čeliť náročnej a málo oceňovanej práci na geriatrickom oddelení, vo filme Sestrička (1989). Ľubomír Štecko pritom do intímneho priestor svojich protagonistov vstupuje vždy nenásilne a väčšinou nekonfrontačne. Jeho metódou je skôr observácia, no nebojí sa ich ani režírovať, aby publiku sprostredkoval to, čo pri nakrúcaní svojich filmových hrdinov sám vypozoroval.
Vo filme Saso, portréte, ktorý má miestami podobu observačnej reportáže, nám Štecko približuje pracovné nasadenie hlavného technológa v atómovej elektrárni V2 v Jaslovských Bohuniciach krátko pred spustením prevádzky tohto nového bloku.

