Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1965: Dvadsať rokov žurnálu a voda, voda…

Milan Černák

Písmo: A- | A+

Začíname bilanciou. Práve dvadsať rokov pred tým, ako sa Týždeň vo filme číslo 25/1965 dostal na plátna kín, vyšiel prvý československý týždenník. To využili spravodajcovia bratislavskej redakcie na rekapituláciu a zozbierali viacero zaujímavých čísel: bolo to 2565. vydanie, dĺžka filmového materiálu (vtedy sa film meral na metre) sa rovnala vzdialenosti z Prahy do Čiernej nad Tisou! Počet snímok presne nikto nezrátal, lebo bol v jednotlivých vydaniach pohyblivý, ale odhadom dosiahol vyše 20-tisíc. Monotematický týždenník bol zostavený z archívu dvadsaťročného obdobia a priniesol niekoľko zovšeobecnení, ktoré zaujmú i dnešného diváka.

Mladí „ušli“ do miest, v malých obciach ostali len starí. Ženy získavali ocenenia, ale na babičky sa zabudlo. Športovci za svetové úspechy dostali potreby pre domácnosť…

V závere týždenníka diváci v kine odpovedali, čo by radi v žurnále videli. Čo iné ako zaujímavosti z celého sveta?

Hlavnou témou ďalších týždenníkov série bola





FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – APRÍL 2025

Týždeň vo filme č. 25 – 26/1965 – 5. 4. o 7.30 hod. a 6. 4. o 14.30 hod.

Týždeň vo filme č. 27 – 28/1965 – 12. 4. o 7.30 hod. a 13. 4. o 14.30 hod.

Týždeň vo filme č. 29 – 30/1965 – 19. 4. o 7.30 hod. a 20. 4. o 14.30 hod.

Týždeň vo filme č. 31 – 32/1965 – 26. 4. o 7.30 hod. a 27. 4. o 14.30 hod

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Viliam Ptáček za kamerou pri nakrúcaní filmu Chlapi z Gaderskej doliny (1963), za ním režisér Ladislav Kudelka. Foto: archív SFÚ/Pavol Havran

Viliam Ptáček

Kameraman Viliam Ptáček sa narodil pred 100 rokmi, 20. apríla 1925, v Pezinku. Ako kameraman začínal v Spravodajskom filme v polovici minulého storočia, pracoval na rôznorodých dokumentačných šotoch, spracúval témy pre Poľnohospodársky mesačník či kinožurnál Týždeň vo filme. „S Vilkom (tak sme ho všetci familiárne nazývali) sme nastúpili do Spravodajského filmu v približne rovnakom čase, na začiatku päťdesiatych rokov. V našich začiatkoch sme sa veľmi pracovne nestýkali. Vtedy totiž platila (dobrá) prax, že začínajúci kameraman nakrúcal so skúseným režisérom a režisér začiatočník s ostrieľaným kameramanom,“ spomína pre Film.sk režisér a Ptáčkov spolupracovník Milan Černák. Ptáček spolupracoval napríklad s režisérmi ako Ján Lacko (Krompachy, Pionieri, oba 1951) či Martin Hollý (Odmäk, 1964). Aj v týchto počinoch sa sústredil na dokumentáciu krásnej domácej prírody. S Ladislavom Kudelkom nakrútil snímky Hostia najmilší... (1955), Spomienka na Rysy (1961), Dnešok slovenského filmu (1962), Chlapi z Gaderskej doliny (1963), Kam nechodil inšpektor (1964), či Vody podzemia (1966), s Otakarom Krivánkom filmy Tma a ticho (1960) alebo Do nových škôl (1961), so Štefanom Uhrom Stredoeurópsky pohár 1955 (1955) a s Ctiborom Kováčom spolupracoval na dlhometrážnom filme Nikdy viac (1958). S Milanom Černákom nakrútil Ptáček krátkometrážne snímky ako Majstri zimných športov (1955), Pohár národov (1960), Cyklistický maratón (1964) či Ostrov pod vodou (1965). Zaznamenával aj významné športové podujatia ako cyklistické maratóny...
Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Zobraziť všetky články