Dozreli ďalšie „melóny“

Písmo: A- | A+

Medzinárodný festival študentských filmov Early Melons po ročnej pauze opäť vo svojom programe reflektoval aktuálny stav študentskej audiovizuálnej tvorby. Počas 5. ročníka festivalu bolo uvedených 77 súťažných aj nesúťažných krátkometrážnych študentských filmov z celého sveta. Od 5. do 8. decembra sa v bratislavskom priestore súčasnej kultúry A4 predstavilo divákom to najlepšie od domácich tvorcov, od študentov európskych filmových škôl a z festivalov krátkeho filmu. Súťaž pozostávala z dvoch sekcií – domácej a zahraničnej. O Cene za najlepší slovenský film rozhodovala porota v zložení: filmová teoretička, prekladateľka a poetka Mária Ferenčuhová, režisér Mátyás Prikler a dramaturg Jan Gogola st. O víťazovi medzinárodnej súťaže rozhodovali český režisér Václav Kadrnka, producentka Andrea Taschler z Maďarska a chorvátsky filmový kritik Stepjan Hundić. Okrem projekcií filmov festival ponúkol napríklad masterclass vedený členom poroty Václavom Kadrnkom, koncerty a ďalší sprievodný program. Cenu za najlepší slovenský film si napokon odniesla snímka Pavla Čižmára Oslava. Zvláštne uznania poroty boli udelené dokumentu Otisky (r. Růžena Rausová, Stanislav Králik) z produkcie Akadémie umení v Banskej Bystrici a animovanej snímke z produkcie bratislavskej VŠMU Lighta (r. Andrej Gregorčok). V medzinárodnej súťaži získala Cenu za najlepší animovaný film snímka Montenegro (r. Louiz Stockler, Veľká Británia), Cenu za najlepší hraný film si odniesla čierna komédia She (r. Moon Seong-hyeok, Južná Kórea). Porota udelila aj dve Zvláštne uznania filmom Welkom (r. Pablo Munoz Gomez, Belgicko) a Morning Train (r. Delia Hess, Švajčiarsko). Grand Prix festivalu získal film Tired of Swimming (r. Anna Eijsbouts, Veľká Británia). Festival ukončilo premietanie víťazných snímok v kine Mladosť. Ďalší ročník festivalu je naplánovaný na marec 2015.

jar

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme 1974: Kronika spred polstoročia

Zvyšok, generácia vo veku nad 55 rokov (autor nepredpokladá, že deti v predškolskom veku vedeli vnímať spoločenské súvislosti), môže zase uvažovať o tom, či to, čo uvidí, odzrkadľuje jeho vtedajší život. Oslavy SNP, dožinkové slávnosti, spomienka na prvú oslobodenú obec a na Duklu nereflektujú všedné starosti, chýbajúci tovar každodennej potreby, atmosféru vzájomnej nedôvery a podozrievania, donášačstvo. (Hoci s tými poslednými sa stretneme aj dnes, ich následky sú iné.) Ústrednou témou prvých troch týždenníkov sú oslavy SNP. Režisér Peter Hledík (v č. 35) na ne pozerá „kultúrnym pohľadom“: Ján Cikker spomína na zvučku povstaleckého rádia, ktorú skomponoval, vyšla kniha Pieseň o SNP, ktorú fotografiami ilustroval Karol Kállay, v Bratislave otvorili výstavu dokumentov o SNP Hlboké korene. Vyznamenanie za zásluhy o výstavbu pre Vlada Bahnu k jeho šesťdesiatke sem akosi nepatrilo, ale to vedeli len zasvätení... V Bratislave na Námestí SNP odhalili (č. 36) nový pamätník Jána Kulicha a potom sa už za účasti československých aj sovietskych politických celebrít išlo oslavovať do Banskej Bystrice. Klementovi Gottwaldovi odhalili pamätník vo Vrútkach (č. 37), hoci to priamu súvislosť s povstaním nemalo, a spravodajcovia nezabudli zachytiť vyznamenanie filmárov z radov účastníkov Povstania. Najmä vďaka Karolovi Krškovi sa z neho zachovali cenné dokumentárne zábery. Triádu zavŕšila premiéra filmu Deň, ktorý neumrie (šot z nakrúcania bol v októbrovom programe). Na záver leta bolo...
Záber z filmu Ema a smrtihlav, ktorý Slovenská filmová a televízna akadémia vyslala uchádzať sa o Oscara.

téma Oscar pre slovenský film?

„Dlhodobo máme pocit, že sa propagácii slovenského filmu v zahraničí, ale vlastne ani u nás doma nevenuje dostatočná pozornosť ani finančné zabezpečenie. Je zarážajúce, že do výroby slovenských filmov investujeme milióny, ale do ich propagácie u nás a v zahraničí investujeme rádovo iba pár desiatok tisíc. Potom sa všetci čudujeme, prečo je o slovenský film taký malý záujem a je takmer neviditeľný,“ odpovedajú na otázky Film.sk spoločne producent a režisér Ivan Ostrochovský a producentka Katarína Tomková zo spoločnosti Punkchart films. Spoločnosť sa podieľala na trojici filmov, ktoré reprezentovali Slovensko na cenách americkej Akadémie filmových vied a umení (AMPAS) – Oscaroch v kategórii medzinárodných filmov (do roku 2019 kategória cudzojazyčných filmov). Naposledy to bola vlani Svetloplachosť (r. Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský).  „Kampaň sme mali možnosť vyskúšať si celkom trikrát. V roku 2015 to bolo s filmom Koza, v roku 2021 s filmom Cenzorka a v roku 2023 s filmom Svetloplachosť. Hlasovanie v kategórii najlepší medzinárodný celovečerný film sa za ten čas signifikantne zmenilo: členovia AMPAS sa najprv musia do hlasovacieho procesu prihlásiť a kvalifikovať sa. Vzápätí sú rozdelení do skupín – každá z nich posudzuje iných národných nominantov. Až keď vyhodnotia filmy vo svojej skupine, majú nárok hlasovať aj o filmoch z iných skupín,“ približujú Tomková a Ostrochovský...
Zobraziť všetky články