Profesijné organizácie vydali spoločné stanovisko

Písmo: A- | A+

Vo štvrtok 7. novembra vydalo 8 profesijných organizácii pôsobiacich v audiovízii stanovisko k medializovaným vyjadreniam podpredsedu NR SR Andreja Danka na adresu filmu Prezidentka a jeho tvorivého tímu, ako aj jeho ďalším vyjadreniam k nezávislej audiovizuálnej tvorbe na Slovensku.

Vo štvrtok 7. novembra vydalo 8 profesijných organizácii pôsobiacich v audiovízii stanovisko k medializovaným vyjadreniam podpredsedu NR SR Andreja Danka na adresu filmu Prezidentka a jeho tvorivého tímu, ako aj jeho ďalším vyjadreniam k nezávislej audiovizuálnej tvorbe na Slovensku.

Andrej Danko patrí medzi politikov, ktorí sa k umeniu a kultúre dlhodobo vyjadrujú spôsobom, ktorý je neprijateľný v demokratickej krajine s transparentne nastaveným systémom podpory kultúry z verejných zdrojov. Opakovane sme svedkami toho, že politici si osobujú právo rozhodovať o tom, aké dielo má či nemá vzniknúť a prečo namiesto jedného diela nevzniklo iné. Takýto prístup je v príkrom rozpore so základnými princípmi kultúrnej politiky Európskej únie. Paradoxne to vo výsledku môže viesť aj k tomu, že nepranierujeme tých, ktorí napriek získanej podpore nejaké dielo neboli schopní realizovať, ale k politickému dehonestovaniu tých, ktorí svoju víziu realizovať dokázali. Nedávno takto Andrej Danko zaútočil aj na tvorcov dokumentárneho filmu Prezidentka a vyhlásil, že filmári mali radšej nakrútiť film o M. R. Štefánikovi, Ľ. Štúrovi alebo R. Ficovi. Film Prezidentka nie je politická agitka, ale plnohodnotné audiovizuálne dielo, ktoré vznikalo viac ako päť rokov a vyhralo hlavnú cenu na jednom z najdôležitejších festivalov dokumentárnych filmov v Európe MFDF Ji.hlava. Okrem iného to znamená, že sa tento slovenský film bude budúci rok uchádzať o Oscara aj o Európsku filmovú cenu pre najlepší dokumentárny film.

Takto verejne deklarovaný „vlastenecký“ prístup politika k tomu, čo je v kultúre dôležitejšie a čo má či nemá byť podporované, odhaľuje viacero zásadných problémov v našom verejnom živote. Predovšetkým chce priznať politikom to, čo im určite nepatrí – teda právo rozhodovať o tom, ktoré umelecké, kultúrne či mediálne obsahy majú alebo nemajú vzniknúť. Takéto úsilie znamená len otvorený prechod od demokratickej kultúrnej politiky k autoritárskej a mocenskej propagande. Na to, aby mohlo nejaké dielo vzniknúť, musí ho v prvom rade chcieť niekto vytvoriť. Ak sa takí tvorcovia nájdu, musia ho pripraviť tak kvalitne, aby ich projekt uspel nielen na slovenskom Audiovizuálnom fonde a aby získal podporu od televízneho vysielateľa, pretože čím náročnejšie dielo, tým zložitejšie je zabezpečiť jeho financovanie.

Ďalším zásadným problémom je to, ak sa politici o dielach, ktoré vznikli alebo „mali vzniknúť“, vyjadrujú bez akejkoľvek znalosti týchto projektov aj bez poznania doterajšieho vývoja slovenskej tvorby, znalosti procesu filmovej tvorby ako takej a jej realizačnej a finančnej náročnosti. Vyjadrenie podpredsedu parlamentu o tom, že „tento národ nemá film o Štefánikovi ani o Štúrovi“, Andreja Danka z vecného hľadiska celkom diskvalifikuje, pretože o týchto dvoch osobnostiach vzniklo už mnoho filmov, audiovizuálnych či iných umeleckých diel. Andrej Danko sa týmto vyjadrením priamo priznal k svojej kultúrnej negramotnosti aj k tomu, že v skutočnosti ho tvorba diel o slovenských osobnostiach vôbec nezaujíma, ale používa ju iba na svoje zviditeľnenie formou účelovej politickej propagandy.

Nezanedbateľným aspektom takýchto vyhlásení je aj úsilie politikov vytvárať dojem, že medzi filmovými producentmi a tvorcami existujú rozbroje v tom, že niektorí z nich tvoria na úkor iných. Zásadne odmietame takéto systematické rozdeľovanie spoločnosti, ktoré mnohí verejní predstavitelia opakovane prehlbujú. Odmietame spochybňovanie fungujúcich mechanizmov na podporu tvorby, ktoré viacerí koaliční politici používajú ako dôvod pre posilnenie svojho vplyvu na tieto transparentné systémy podpory kultúry z verejných zdrojov. Ako reprezentanti slovenskej kultúry, ktorá má hlboké korene v európskom civilizačnom priestore, vieme, že len transparentné a profesionálne mechanizmy podpory postavené na základných humanistických zásadách môžu zabezpečiť vznik diel, ktoré budú schopné reflektovať potreby našej spoločnosti.

Preto opakovane a dôrazne žiadame politikov, aby prestali zneužívať umelecké diela na svoje účelové vyhlásenia a aby prestali dehonestovať prácu profesionálnych umelcov. Namiesto šírenia napätia a rozbrojov v spoločnosti ich pozývame do kina, divadla, múzea, galérie, na koncert alebo k dobrej knihe. Možno ich úprimne prekvapí, čo sa z nich dozvedia o krajine, za ktorú sú v súčasnosti zodpovední.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Róberta Šuláka Návraty k Obrazom starého sveta / Zdroj: Slovenský filmový ústav

Etnofilm – rozdiely, ktoré spájajú

Od 12. do 15. novembra sa v medzinárodnej súťaži stretnú snímky z oblasti sociálnej a kultúrnej antropológie a etnológie v širokom zábere od rozmanitých prejavov tradičnej ľudovej kultúry až po mapovanie života súčasného človeka v komplexnosti a zložitosti meniaceho sa sveta i spôsobu života. Medzi 29 titulmi z 22 krajín diváci nájdu aj päť slovenských – dokument o rómskych hudobníkoch Hopa lide (r. P. Nuska), portrét jedného z posledných tradičných debnárov na Slovensku s názvom Laco Hruškovič z Pukanca (r. J. Kuska), dokument o tvorbe režiséra Dušana Hanáka Návraty k Obrazom starého sveta (r. R. Šulák), rómsku love story zo súčasnej Európy Pongo Calling (r. T. Kratochvíl) a intímny príbeh človeka, ktorý objavil svoje pravé ja, Šťastný človek (r. S. G. Lutherová). „Festival prináša pestrú škálu dokumentárnych filmov, ktoré zachytávajú rozličné príbehy, kultúry a spoločenské otázky. Filmy sú tematicky rozdelené do oblastí ako tradície, identita, migrácia a moderné výzvy, ktorým dnešná spoločnosť čelí. Spája ich snaha o autentické zobrazenie ľudských osudov, skúmanie kultúrnych koreňov a reflektovanie aktuálnych problémov, ktoré ovplyvňujú ľudí na celom svete,“ približuje pre Film.sk členka realizačného tímu a riaditeľka Kysuckého kultúrneho strediska v Čadci, Silvia Kajanková. Filmovú súťaž doplní sprievodný program, v ktorom návštevníci nájdu výstavy, napríklad Tlače...

Profesijné organizácie vydali spoločné stanovisko

Vo štvrtok 7. novembra vydalo 8 profesijných organizácii pôsobiacich v audiovízii stanovisko k medializovaným vyjadreniam podpredsedu NR SR Andreja Danka na adresu filmu Prezidentka a jeho tvorivého tímu, ako aj jeho ďalším vyjadreniam k nezávislej audiovizuálnej tvorbe na Slovensku. Andrej Danko patrí medzi politikov, ktorí sa k umeniu a kultúre dlhodobo vyjadrujú spôsobom, ktorý je neprijateľný v demokratickej krajine s transparentne nastaveným systémom podpory kultúry z verejných zdrojov. Opakovane sme svedkami toho, že politici si osobujú právo rozhodovať o tom, aké dielo má či nemá vzniknúť a prečo namiesto jedného diela nevzniklo iné. Takýto prístup je v príkrom rozpore so základnými princípmi kultúrnej politiky Európskej únie. Paradoxne to vo výsledku môže viesť aj k tomu, že nepranierujeme tých, ktorí napriek získanej podpore nejaké dielo neboli schopní realizovať, ale k politickému dehonestovaniu tých, ktorí svoju víziu realizovať dokázali. Nedávno takto Andrej Danko zaútočil aj na tvorcov dokumentárneho filmu Prezidentka a vyhlásil, že filmári mali radšej nakrútiť film o M. R. Štefánikovi, Ľ. Štúrovi alebo R. Ficovi. Film Prezidentka nie je politická agitka, ale plnohodnotné audiovizuálne dielo, ktoré vznikalo viac ako päť rokov a vyhralo hlavnú cenu na jednom z najdôležitejších festivalov dokumentárnych filmov v Európe MFDF Ji.hlava. Okrem iného to znamená, že sa tento slovenský film bude budúci rok uchádzať o Oscara aj o Európsku filmovú cenu pre najlepší dokumentárny film. Takto verejne deklarovaný...
Záber z filmu Keď život chutí (r. Kristina Dufková) / Zdroj: Magiclab

Keď život chutí medzi nominovanými na Európske filmové ceny v dvoch kategóriách

Európska filmová akadémia 5. novembra zverejnila nominácie do hlavných kategórií 37. ročníka Európskych filmových cien. Nominácie sú zverejnené v oficiálnom nominačnom videu, ktoré predstavuje všetky nominované filmy, ako aj hercov a herečky. Víťazi budú zverejnení na tohtoročnom odovzdávaní cien 7. decembra vo švajčiarskom Luzerne. Podľa nových pravidiel Akadémie sú od tohto ročníka filmy z kategórií Európsky dokument a Európsky hraný animovaný film sú oprávnené súťažiť aj v kategórii Európsky film. Dokopy je v nej nominovaných 15 filmov, vrátane slovenskej koprodukcie Keď život chutí (r.  Kristina Dufková). Nominovaných je 5 dokumentárnych filmov: Bye Bye Tiberias (r. Lina Soualem), In Limbo (r. Alina Maksimenko), ktorý bol uvedený na MFDF Ji.hlava, kritikmi oceňovaný Dahomey (r. Mati Diop), ktorý môže slovenské publikum vidieť práve v kinách, No Other Land (r. Yuval Abraham, Rachel Szor, Basel Adra & Hamdan Ballal) - otvárací film tohtoročného festivalu Jeden Svet a Soundtrack to a Coup d'Etat (r. Johan Grimonprez) na Slovensku premietaný na MFF Cinematik pod názvom Soundtrack k štátnemu prevratu. Medzi animovanými filmami sú nominované Mačacia odysea (r. Gints Zilbalodis), snímka, ktorá otvárala prehliadku Be2Can 2024, Savages (r. Claude Barras), Sultana's Dream (r. Isabel Herguera), They Shot the Piano Player (r. Fernando Trueba, Javier Mariscal) a česko-francúzsko-slovenská koprodukcia Keď život chutí...
Zobraziť všetky články