RTVS je audiovizuálnou inštitúciou ad Myslím si, Film.sk 11/2013

Dávno som už kolegovi nezávidel, že napísal, čo by som bol rád napísal ja. Ale Petrovi Ulmanovi celkom nezištne závidím, že nie ja, ale on je podpísaný pod kritikou webovej stránky RTVS. Len by som kritiku rád doplnil. RTVS nemá pod krídlami iba televíziu, ale aj rozhlas a jej rozhlasový web je ešte chudobnejší. Peter Ulman poukazuje na neporovnateľnosť stránok ČT a RTVS. Webová stránka RTVS by však svojou minimálnou informačnou hodnotou asi neobstála v súťaži nie iba s vynikajúcimi stránkami českej, nemeckej či rakúskej televízie a rozhlasu, ale ani s analogickými stránkami v kultúrne zaostalých oblastiach sveta. Pritom nie iba webová stránka RTVS si koleduje o negatívny rekord. Elektronické rozhlasové vysielanie, ktoré neobmedzuje zemepisná vzdialenosť, takže si tu v rovnakej hifi kvalite môžete naladiť tak Bratislavu, ako aj San Francisco či Osaku, sa lavínovito šíri. U nás však v elektronickej verzii vypadáva signál občas na celé hodiny, ba aj na celý deň. Takže nielen čo do chudoby webovej stránky, ale aj pokiaľ ide o elektronický signál, môže v boji o posledné miesto s RTVS súperiť vo svete asi málo audiovizuálnych médií. Pritom samotný vysielaný program si v rámci diferencovanej profilácie staníc drží štandard porovnateľný s okolitými krajinami, takže by si zaslúžil aj webovú obsluhu adekvátnu ich štandardu.

Pavel Branko (filmový publicista)

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Wishing on a Star.

Film Petra Kerekesa Wishing on a Star bude mať premiéru v Benátkach

Snímka Petra Kerekesa Wishing on a Star, ktorá vznikla v taliansko-rakúsko-česko-chorvátsko-taiwansko-slovenskej koprodukcii, bude mať premiéru na festivale v Benátkach (28. 8. – 7. 9.). Film bude súťažiť v sekcii Orizzonti. Protagonistami dokumentárnej komédie o hľadaní ľudského šťastia sú veštica a pätica ľudí, ktorí sa podľa jej pokynov vyberú na rôzne miesta sveta aby zmenili svoj život. Astrologička Lucciana posiela ľudí v deň ich narodenín na také miesta vo svete, kde je ideálna konštelácia planét, aby sa mohli znovuzrodiť a zmeniť svoju povahu. Okrem toho, že Kerekes snímku režíroval, so spoločnosťou Peter Kerekes je tiež jej koproducentom. Kameru mal na starosti Martin Kollar, strih Marek Šulík a zvuk Michal Gábor. Pre Kerekesa to nie je prvá účasť v Benátkach. Už v roku 2021 tam v rovnakej sekcii súťažila jeho Cenzorka, za ktorú Kerekes spolu s Ivanom Ostrochovským získalina festivale cenu za najlepší scenár. O víťazoch v sekcii Orizzonty bude tento rok rozhodovať porota pod vedením americkej režisérky a scenáristky Debry Granik. Jej členmi budú aj iránsky režisér a producent Ali Asgari, sýrsky režisér a scenárista Soudade Kaadan, grécky režisér, scenárista a producent Christos Nikou, švédska herečka a režisérka Tuva Novotny, maďarský filmár Gábor Reisz a talianska scenáristka a režisérka Valia Santella....
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Na vlnách odvahy

Film je inšpirovaný skutočnými udalosťami a vďaka dôslednej práci s rozsiahlym rozhlasovým archívom prináša autentické výpovede pamätníkov. „Rozhlas bol vplyvným médiom, počúvali ho všetci, bol vlastne vtedajším Facebookom či Instagramom. Napriek tomu, že mocenský dohľad bol všadeprítomný, práve tu sa našla skupina ľudí, ktorí v  jednom z ikonických momentov našej novodobej histórie preukázali odvahu čeliť obrovskému nátlaku a postavili sa armáde, čo viedlo k pamätnému vysielaniu v čase, keď už Prahou prechádzali tanky,“ približuje príbeh režisér a scenárista Jiří Mádl, ktorý na filme pracoval desať rokov. Aj keď sovietska invázia bola námetom pre filmárov už viackrát, téme rozhlasového odboja sa podľa režiséra nikto bližšie nevenoval. „Rozhlas bol pritom jednou z najdôležitejších inštitúcií, ktorú bolo vtedy treba umlčať,“ dodáva Mádl. Vlny sú aj jeho poctou práci vtedajších redaktorov. „Pani Věra Šťovíčková bola pre mňa základným pilierom, otvorila dvere k ostatným postavám. A odhalila aj niečo, čo nebolo známe. V učebniciach sa to neučí a my s touto takmer zabudnutou informáciou vo filme pracujeme," naznačuje prísľub nečakanej zápletky. Spolu s kameramanom Martinom Žiaranom použitím najnovších filmových technológií vybudovali výpravný film. „Je to dychberúci zážitok. Spolu našli doteraz nezverejnené archívne zábery z roku 1968 a vďaka digitalizácii a vizuálnym efektom ich zapracovali do filmu tak, že...
Zobraziť všetky články