Záber z filmu Keď život chutí

CINEDU ponúkne program v Novom Meste nad Váhom, Trenčíne aj Bratislave

Písmo: A- | A+

Medzinárodný festival filmov pre deti a mládež CINEDU 2024, jediný svojho druhu na Slovensku, sa začína v pondelok 23. 9. v Kine Považan v Mestskom kultúrnom stredisku v Novom Meste nad Váhom. Súčasťou programu sú však aj podujatia v Trenčíne a Bratislave. Potrvá do 6. 10.

Sme hrdí na to, že sme ako organizátori festivalu prekonali počiatočné finančné prekážky a že aj napriek tomu prinášame našim deťom a mládeži aj tento rok kvalitný program, aj keď v mierne zmenšenej podobe oproti roku 2023,“ hovorí riaditeľka a zakladateľka festivalu Ľudmila Cviková. „Nadchádzajúci 6. ročník opätovne prináša niekoľko pozitívnych noviniek, ako je napríklad  zavedenie používania pracovných listov pre mladých divákov a ich pedagógov, ktoré dostanú ku každému navštívenému filmovému premietaniu. CINEDU chce týmto novým krokom prispieť k filmovej gramotnosti svojich divákov, podobne ako to robia iné európske filmové festivaly pre tieto vekové kategórie,“ pokračuje Cviková. Pracovné listy sú vyrobené pre každý film zvlášť a CINEDU ich prináša v spolupráci s českou Asociáciou pre filmovú a audiovizuálnu výchovu. Obsahujú informácie o filmoch a návody, podľa ktorých môžu pedagógovia a deti o filmoch po predstavení diskutovať.

Čo ponúkne samotný program festivalu? „CINEDU v exkluzívnej slovenskej premiére prináša svojim mladým divákom aj tento rok výber kvalitných celovečerných hraných a animovaných filmov z krajín s bohatou tradíciou výroby detských filmov: Kanada, Francúzsko, Holandsko, Nórsko, Nemecko, ale aj z Mongolska, Poľska, Českej republiky, Slovenska a iných,“ uvádzajú organizátori. „Ide o medzinárodne oceňované a divácky obľúbené filmy, adaptácie obľúbených kníh, detektívky, komédie, rodinné a dobrodružné príbehy, ako švédsky film Rodinka lupičov (r. Leif Lindblom), dánsky film Môj brat robot (r. Frederik Nørgaard) či nemecký film Max a tím dôchodcov (r. Winfried Oelsner). Témy príbehov sú tiež rôznorodé a príťažlivé pre mladých divákov: priateľstvo, udržateľnosť, technologický pokrok, ekológia, tolerancia, medzigeneračné vzťahy, odvaha, humor, dôvera a spolupráca,“ dodávajú organizátori.

Festival uvedie tiež nórsky film Lars je LOL (r. Win Eirik Sæter Stordahl), cenami ovenčený kanadský festivalový hit Maxova Farma (r. Sébastien Gagné), holandský film Levica (r. Raymond Grimbergen) či francúzsko-belgický animovaný film Sirocco a Veterné kráľovstvo (r. Benoît Chieux). Ten sa hrdí diváckymi cenami z festivalov v Annecy a Záhrebe. V predpremiére CINEDU premietne česko-slovensko-francúzska animovaná snímka Keď život chutí (r. Kristina Dufková). Príbeh 12-ročného Bena, milovníka jedla a varenia (čo je na ňom vidieť), ktorý sa zamiluje a získa tak motiváciu zbaviť sa kíl navyše, mal premiéru na festivale v Annecy. V súťažnej sekcii celovečerných filmov Contrechamps mu tu udelili Cenu poroty. Slovenským koproducentom filmu je spoločnosť NOVINSKY. Pred premietaním snímky, ktoré bude 29. 9., vyhlási festival Cenu diváka, o ktorej rozhodnú mladí návštevníci.

CINEDU ponúka aj pestrý sprievodný program. „Novinkou sprievodného programu bude tento rok aj Medialab, t. j. priestor, kde sa mládež bude môcť oboznámiť s novými technológiami ako VR (virtuálna realita) alebo videohrami, ktoré sa stávajú čoraz viac súčasťou ich života,“ hovorí Cviková. MediaLab bude prebiehať v MsKS v Novom Meste nad Váhom a v Trenčíne. Pôjde o dvojdňový program zostavený z prednášok o videogamingu, AI či bezpečnosti na internete.

Veľmi sa tiež tešíme z našej pokračujúcej spolupráce s KKC Hviezda v Trenčíne a špeciálnej časti programu pripravenej pre tínedžerov – Cinedu Teens Space v Bratislave,” pokračuje Cviková. Program Cinedu Teens Space je kreatívno-edukačný program zostavený pre tínedžerov 13+ a mladých dospelých. Vznikol v spolupráci s Bratislavským kultúrnym a informačným strediskom, Slovenským filmovým ústavom a Kinom Lumière, kde sa budú 4. a 5. 10. premietať filmy. O deň skôr je v rámci programu v bratislavských Klariskách pripravená interaktívna prednáška švédskej expertky Yara Tag-Eldeen o tom, ako sa umelá inteligencia a platformy sociálnych médií používajú na prenášanie dezinformácií a masterclass režiséra Ivana Ostrochovského. Porozpráva o natáčaní svojho filmu Svetloplachosť a o tom, ako sa nakrúca vo vojnových podmienkach.

Chcela by som sa veľmi poďakovať všetkým partnerom, podporovateľom, sponzorom a spolupracovníkom, ktorí chápu význam filmovej gramotnosti našich detí a mládeže a snažia sa spolu s nami robiť prvé kroky v jej rozvíjaní na Slovensku. Okrem edukačného elementu majú filmy aj zázračnú moc prepájania kultúr, objavovania nových dimenzií, obohacovania vnútorných svetov detí a mládeže. Sme veľmi hrdí na to, že sa ako jediný filmový festival na Slovensku našim mladým divákom venujeme v takomto rozsahu,“ uzatvára Cviková.

Autor:

Záber z filmu Keď život chutí. FOTO: NOVINSKI

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Libuše Jarcovjáková vo filme Ešte nie som, kým chcem byť. FOTO: Film Expanded

Roky odhaľuje intimitu cez fotografie. Tie však nehovoria len o nej

Často ju nazývajú mamou snapchatu či vizuálnou storytellerkou. Zblízka fotí celý svoj život plný zvratov a robí to už od 60. rokov minulého storočia. Na prvé počutie by sa zdalo, že jej fotografie sú iba o nej – v zmysle možností sebaprezentácie, aké dnes ponúkajú nové technológie a sociálne siete.  Dielo Libuše Jarcovjákovej však rozmer individuálneho osudu od prvej chvíle prekračuje a funguje ako sugestívny obraz doby, charakterizujúci totalitné Československo. Aj preto bol najvyšší čas, aby si výnimočnú fotografku všimol film.  Dokument Ešte nie som, kým chcem byť zachytáva jej intímny portrét. Na festivaloch už zožína úspechy a prichádza aj do našich kín. Dala jej všetko, čo má Libušu Jarcovjákovú, ocenenú titulom Osobnosť českej fotografie, katapultovala pred svetové publikum samostatná výstava vo francúzskom Arles v roku 2019.  Jej projekt Evokativ, v ktorom predstavila svoju tvorbu na fotografiách aj knižne, sa vtedy stal hlavným podujatím prestížneho fotografického festivalu Les Rencontres. Denník The Guardian ho označil za najzásadnejšiu fotografickú výstavu roka.  Po výstave sa roztrhlo vrece s filmármi, ktorí chceli s Libušou Jarcovjákovou natočiť dokument. Nechávalo ju to úplne chladnou, až kým za ňou neprišla režisérka Klára Tasovská. V nej spoznala dokumentaristku, ktorej bola ochotná dať do rúk všetko, čo má.  Klára Tasovská (1980) sa ako režisérka podieľala na snímkach ako Pevnost...
Zobraziť všetky články