Jeden svet 2025 program Záber z filmu K lipicanom máme ďaleko. Foto: April April Filme

Čo pozerať na Jednom svete? 10 filmových tipov

Písmo: A- | A+

Prinášame vám tipy na top 10 filmov z tohtoročného programu festivalu Jeden svet od jeho organizátoriek. Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet sa koná od 21. do 26. októbra 2025 v Bratislave. Ide už o 26. ročník festivalu.

2 000 metrov do Andrivky

(réžia: Mstyslav Chernov / UA / 107 min. / 2025)
Misia ukrajinskej čaty: prekonať dva kilometre mohutne opevneného pásu lesa s cieľom oslobodiť strategickú dedinu od ruských vojenských jednotiek. Ukrajinských vojakov sprevádza novinár, ktorý sleduje skazu vojny a narastajúcu neistotu, ako vojna dopadne. Ocenenia: Cena za najlepšiu réžiu v kategórii Svetový dokumentárny film – Filmový festival Sundance 2025 v Park City & Sundance Resort, Utah (USA). F:ACT Award – CPH:DOX Kodaň 2025 (Dánsko); Najlepší film v medzinárodnej súťaži – Filmový festival DocAviv v Tel Avive (Izrael).
Premietanie: 21. októbra o 18:00 v Kine Lumière

Marlee Matlin: Konečne niekto

(réžia: Shoshannah Stern / US / 94 min. / 2025)
Marlee Matlin sa narodila v počujúcej rodine, podobne ako zhruba 95 % nepočujúcich osôb. Vyrastala v štáte Illinois, kde si prešla obdobiami odlúčenia a násilia. Jej vášňou sa stalo účinkovanie v miestnom divadle nepočujúcich. Stala sa prvou nepočujúcou herečkou, ktorá získala Cenu Akadémie, a tak sa už ako 21-ročná ocitla v centre pozornosti. Keď filmárka Shoshannah Stern v detstve videla, že Matlin dostala Oscara, uverila, že aj nepočujúca žena ako ona sa môže stať herečkou. Jej režisérsky debut je intímnym, úprimným a láskavým dialógom dvoch hlboko prepojených osôb, v ktorom sa prepletá osobný príbeh Marlee Matlin s rozhovormi s ľuďmi, ktorí ju poznajú najlepšie.
Premietanie: 26. októbra o 16:15 v Lumière sprístupnené aj pre nepočujúcich divákov s indukčnou slučkou a popisnými titulkami

Domáci zápas

(réžia: Lidija Zelović / NL / 98 min. / 2024)
Lidija Zelović natáčala svoju rodinu, vysídlenú v Holandsku, od roku 1993, keď ušli z domova v Sarajeve, rozvráteného vojnou. Jej filmová esej poukazuje na dvojakosť života každého migranta: čo je „domov“? Filmárka tým upozorňuje na znepokojujúci spoločenský a politický vývoj, ktorý jej pripomína domovinu, (rozpadnutú) Juhosláviu. Domáci zápas ponúka miestami vtipný, často konfrontačný a vždy úprimný pohľad do života Lidije Zelović. Slúži ako zrkadlo aktuálnej politickej situácie v Holandsku a v mnohých iných krajinách sveta. Po projekcii filmu nasleduje diskusia (v anglickom jazyku): Ako rozpoznať varovné signály nastupujúceho autoritárstva v demokratickej spoločnosti? Hosťami diskusie budú režisérka Lidija Zelović a politológ Pavol Hardoš.
Premietanie: 24. októbra o 19:15 v Kine Lumière

Vykroč s dušou na dlani

(réžia: Sepideh Farsi / IR, FR, PS / 110 min. / 2025)
Som filmárka a snímka Vykroč s dušou na dlani je mojou reakciou na pretrvávajúce masové vraždenie Palestínčanov a Palestínčanok. Zázrakom som spoznala ženu menom Fatima Hassouna. Stala sa mojimi očami v Gaze – vo svojom ‚gazskom väzení‘, ako ju volala –, kde prejavovala odpor dokumentovaním vojny a ja som sa stala jej spojením s okolitým svetom. Tento kontakt sme udržali pri živote takmer rok. Film vznikol z fragmentov zvukového a obrazového materiálu, ktoré sme si za ten čas vymenili,“ povedala o vlastnom filme Sepideh Farsi.
Premietanie: 25. októbra o 17:00 v Kine Lumiére

Hosť

(réžia: Zvika Gregory Portnoy, Zuzanna Solakiewicz / PL, QA / 78 min. / 2024)
Poľská rodina prichýli sýrskeho utečenca, ktorý uviazol v pochmúrnej pohraničnej oblasti medzi Poľskom a Bieloruskom. Čas hrá v jeho neprospech a aktéri tejto situácie nemajú veľa možností. Napriek jazykovej bariére sa im podarí vytvoriť si medzi sebou puto. Ocenenie: Cena IDFA pre najlepšiu kameru (Zvika Gregory Portnoy) – IDFA Amsterdam (Holandsko).
Premietanie: 25. októbra o 20:00 v Kine Lumière s osobnou účasťou režiséra a režisérky

Militantropos

(réžia: Alina Gorlova, Yelizaveta Smith, Simon Mozgovyi / UA, AT, FR / 111 min. / 2025)
Film Militantropos zachytáva ľudské osudy cez prizmu roztrieštenej reality ruskej invázie na Ukrajinu. Odhaľuje životy ľudí rozvrátené vojnou – od tých, čo utekajú, cez tých, čo prišli o všetko, až po tých, ktorí zostali, aby vzdorovali a bojovali –, sleduje pud sebazáchovy a potrebu ľudskej blízkosti. Uprostred skazy a krutosti sa človek stáva súčasťou vojny a vojna, naopak, preniká do jeho bytia. Ocenenie: Cena Združenia ukrajinských filmových kritikov v súťažnej sekcii DOCU/UKRAINE – Medzinárodný festival dokumentárnych filmov o ľudských právach Docudays UA Kyjiv 2025 (Ukrajina).
Premietanie: 26. októbra o 16:00 v Kine Lumière s osobnou účasťou producenta Eugena Rachkovskyieho a kameramanky Khrystyny Lyzohub

K lipicanom máme ďaleko

(réžia: Olga Kosanović / AT / 92 min. / 2025)
Ak má mačka mačiatka v jazdeckej škole, neznamená to, že sú lipicany,“ píše sa v komentári rakúskeho denníka k prípadu režisérky Olgy Kosanović, ktorá sa snažila získať rakúske občianstvo. Jej prípad si všimli aj médiá. Aj keď jej rodičia boli pôvodom Srbi, Olga sa narodila vo Viedni a v Rakúsku prežila celý svoj život. Keď sa však pokúsila získať rakúske občianstvo, jej žiadosť prvýkrát odmietli. Vo filme sledujeme jej druhý pokus a popri tom skúmame spolu s režisérkou pocit identity a súdržnosti, ako aj emotívnu otázku spolupatričnosti.
Premietanie: 22. októbra o 20:15 v Kine Lumière

Deväťmesačná zmluva

(réžia: Ketevan Vashagashvili / GE, DE, BG / 79 min. / 2025)
Gruzínska matka sa v snahe zabezpečiť dcére strechu nad hlavou rozhodne podstúpiť náhradné materstvo. To, čo sa spočiatku javí ako rýchly zárobok, sa však zmení na obrovskú obetu, ktorá núti človeka klásť si otázku, kam až sú matky schopné zájsť. Ocenenie: Cena za ľudské práva – CPH:DOX Kodaň 2025 (Dánsko).
Premietanie: 22. októbra o 18:15 v Kine Lumière

Prázdny hrob

(réžia: Cece Mlay, Agnes Lisa Wegner / DE, TZ / 97 min. / 2024)
Songea, Tanzánia. Mladý právnik John Mbano sa vydáva na misiu. Nemecká koloniálna armáda popravila jeho prastarého otca Songeu Mbana, jedného z vodcov ľudu Ngoni. Jeho hlavu zobrali do Nemecka na rasistický výskum. Táto rana prenasleduje rodinu dodnes. John sa spolu s manželkou Cesiliou vydáva na cestu do Berlína, ktorá im zmení život. Tam sa pripájajú k aktivistom, ktorí bojujú proti nemeckej kultúre popierania. Nasleduje séria víťazstiev a prehier. Ani historická návšteva nemeckého spolkového prezidenta v Johnovom rodnom meste im nevráti milovaného predka. No rodina Mbanovcov odmieta ustúpiť… Film Prázdny hrob ponúka osobný pohľad uprostred globálnej diskusie o repatriácii. Za rozhovormi sa skrýva dojímavý príbeh o zneuctených životoch a o boji za budúcnosť oslobodenú od bolestnej minulosti.
Premietanie: 23. októbra o 20:45 v Kine Lumière

Sudán, pamätaj si nás

(réžia: Hind Meddeb / FR, TN, QA / 76 min. / 2024)
V tomto dokumentárnom filme sa ponárame do Sudánu, rozvráteného niekoľkoročnou vojnou, a do každodenného boja mladých Sudáncov. Ich príbehy, mučivé a zároveň inšpiratívne, nám pripomínajú, že nádej možno nájsť aj v tých najtemnejších časoch. Tvorcovia tohto dokumentu sa snažia nasmerovať našu pozornosť na zabudnutú krízu a vzdať hold sile kreativity ako nástroja prežitia a vzdoru.
Premietanie: 25. októbra o 21:00 v Kine Lumière

Autor:

Záber z filmu K lipicanom máme ďaleko. Foto: April April Filme

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články