Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

Písmo: A- | A+

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest?

Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období.

Jeden svet

Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach.

Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale hlavne morálnou. Dostávame množstvo podporných ohlasov aj zo zahraničia. Okrem toho, že nám niektorí medzinárodní partneri ponúkajú zľavy alebo zdieľajú finančnú zbierku, sa nám zdá dôležité, že vďaka našej kampani sa v medzinárodnej audiovizuálnej komunite hovorí o znepokojivej situácii v našom Audiovizuálnom fonde a v kultúrnom sektore vôbec,“ hovorí pre Film.sk riaditeľka festivalu Jeden svet Eva Križková. Jedným dychom však upozorňuje, že by bola nerada, keby pozitívne emócie okolo zbierky vyvolali dojem, že sa to takto môže robiť každoročne.

Vrh do chaosu

Rozhodnutie fondu znamená podľa jej slov pre festival nezanedbateľnú finančnú ranu. Organizátori budú musieť pravdepodobne ustúpiť z niektorých nárokov na kvalitu podujatia, či už pôjde o priestory, o rozsah a exkluzivitu filmového programu, alebo o počet medzinárodných hostí.

Najviac sa však obávame, že budeme musieť poľaviť z nášho strategického prístupu k sprístupňovaniu festivalu pre znevýhodnené skupiny. Okrem toho je nepodpora z AVF veľmi nepríjemnou správou o prístupe fondu k vlastným prioritám a cieľom, ktoré sme spoločne ako profesionálne prostredie dlhoročne budovali. Vrhá nás to do chaosu, vzájomnej nedôvery a neistoty. Rozhodnutia rady od začiatku tohto roku, bohužiaľ, vyvolávajú dojem, že o podpore už viac nerozhoduje kvalita projektov, ale osobné či politické preferencie členov a členiek nominovaných ministerstvom kultúry. A to nie je motivačné pre nikoho, kto sa chce pustiť do poctivého profesionálneho audiovizuálneho projektu alebo v ňom chce pokračovať a rozvíjať ho ako my s Jedným svetom,“ hovorí.

Hoci vlani prešiel medzinárodný festival hĺbkovým strategickým plánovaním a upevnil si predstavu o tom, kam smeruje, nástroje jeho realizácie naštrbuje neistota. Tím sa bude teraz viac usilovať o podporu z medzinárodných grantových schém, no aj tie majú podmienku spolufinancovania zo štátnych prostriedkov domovskej krajiny.

Zbierka trvá až do konca mája a veľa závisí od toho, koľko sa nám podarí vyzbierať. Čakáme aj na potvrdenie finálnej sumy od ďalších dvoch dôležitých donorov. Následne sa rozhodneme o rozsahu úsporných opatrení.

CINEDU – suplujeme štát

CINEDU je jediný filmový festival pre deti a mládež na Slovensku. Odborná komisia odporučila festival podporiť sumou sedemtisíc eur. „Rada





Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Balgha (vľavo) a Martin Hollý (vpravo). Foto: archív SFÚ

Peter Balgha

Dvadsiateho siedmeho mája pred deväťdesiatimi rokmi sa narodil slovenský dramaturg, scenárista, prozaik a pedagóg Peter Balgha. Ako dramaturg sa podpísal pod najúspešnejšie snímky z dielne Televíznej filmovej tvorby zo 60. rokov ako Krotká (r. Stanislav Barabáš, 1967), Balada o siedmich obesených (r. Martin Hollý, 1968) či Sladké hry minulého leta (r. Juraj Herz, 1969). „Balghova obrovská energia sa sústredila, rozplynula a zúročila v práci pre druhých. Originálne autorské nápady odovzdával zadarmo v prospech hmlistého ,verejnoprospešnéhoʻ cieľa. Dnešná spoločnosť by ho asi vnímala ako málo asertívneho exota, ktorý sa nedokázal presadiť ako svojbytný spisovateľ,“ povedala filmová a literárna historička Jelena Paštéková v texte v denníku Sme. „Balgha bol typom moderného manažéra, akých dodnes potrebujeme aj v umení, mal neomylný zmysel pre ľudí, a preto vedel kvôli nim aj riskovať. Urobil si tým meno a súčasne aj meno bratislavskému televíznemu štúdiu,“ napísal filmový encyklopedista Richard Blech v denníku Práca v roku 1990. Vtedy sa o Balghovi už opäť mohlo hovoriť. Normalizátori ho totiž nielenže pripravili o prácu, ale aj vystrihli z titulkov diel, na ktorých sa podieľal. Takisto ho vylúčili z profesijných zväzov. Normalizácia a výsluchy na ŠtB pre jeho politické postoje a odmietnutie okupácie sa podpísali aj na jeho podlomenom zdraví. Zomrel ako invalidný dôchodca vo veku nedožitých 37 rokov. Vedel objavovať a inšpirovať Peter Balgha sa...
Zobraziť všetky články