Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Festivaly bez podpory fondu. Ako to ovplyvní ich podobu?

Písmo: A- | A+

V apríli 2025 zásahom Rady Audiovizuálneho fondu nezískalo šesť slovenských filmových festivalov finančnú podporu na ďalšie obdobie, hoci odborná komisia ich jednoznačne odporučila podporiť. Ako to ovplyvní festivaly Jeden svet, Filmový festival inakosti, Cinedu, Be2Can, Scandi a June Film Fest?

Do festivalového diania sa podobnými krokmi vnáša nestabilita a neistota, ktorá môže na fungovanie organizačných tímov pôsobiť negatívne. Narážajú na finančné a časové limity, ktoré spôsobujú sklzy v reťazci celkovej organizácie. Zároveň takto vzniká zlá vizitka smerom k domácim, ale najmä zahraničným partnerom. Oslovili sme festivalové tímy, aby nám priblížili, ako sa so situáciou vyrovnávajú a čo čaká ich podujatia v ďalšom období.

Jeden svet

Festival Jeden svet zameraný na ľudské práva má domácu i medzinárodnú prestíž, radí sa medzi podujatia so silnou tradíciou a navyše napĺňa európsky akt o prístupnosti filmových diel prípravou audiokomentárov pre nevidiacich či špeciálnych titulkov pre nepočujúcich. Po 25 rokoch fungovania je činnosť najstaršieho festivalu dokumentárneho filmu na Slovensku reálne ohrozená. Organizátori spustili zbierkovú kampaň na platforme Donio, kde ho môžu ľudia priamo podporiť. (Zachráňme festival Jeden svet | Donio) Každý príspevok je hlasom za kultúru bez cenzúry, apelujú v statuse na sociálnych sieťach.

Bez ohľadu na to, akú sumu sa nám podarí vyzbierať, ľudia nás zahrnuli veľkou podporou, nielen finančnou, ale hlavne morálnou. Dostávame množstvo podporných ohlasov aj zo zahraničia. Okrem toho, že nám niektorí medzinárodní partneri ponúkajú zľavy alebo zdieľajú finančnú zbierku, sa nám zdá dôležité, že vďaka našej kampani sa v medzinárodnej audiovizuálnej komunite hovorí o znepokojivej situácii v našom Audiovizuálnom fonde a v kultúrnom sektore vôbec,“ hovorí pre Film.sk riaditeľka festivalu Jeden svet Eva Križková. Jedným dychom však upozorňuje, že by bola nerada, keby pozitívne emócie okolo zbierky vyvolali dojem, že sa to takto môže robiť každoročne.

Vrh do chaosu

Rozhodnutie fondu znamená podľa jej slov pre festival nezanedbateľnú finančnú ranu. Organizátori budú musieť pravdepodobne ustúpiť z niektorých nárokov na kvalitu podujatia, či už pôjde o priestory, o rozsah a exkluzivitu filmového programu, alebo o počet medzinárodných hostí.

Najviac sa však obávame, že budeme musieť poľaviť z nášho strategického prístupu k sprístupňovaniu festivalu pre znevýhodnené skupiny. Okrem toho je nepodpora z AVF veľmi nepríjemnou správou o prístupe fondu k vlastným prioritám a cieľom, ktoré sme spoločne ako profesionálne prostredie dlhoročne budovali. Vrhá nás to do chaosu, vzájomnej nedôvery a neistoty. Rozhodnutia rady od začiatku tohto roku, bohužiaľ, vyvolávajú dojem, že o podpore už viac nerozhoduje kvalita projektov, ale osobné či politické preferencie členov a členiek nominovaných ministerstvom kultúry. A to nie je motivačné pre nikoho, kto sa chce pustiť do poctivého profesionálneho audiovizuálneho projektu alebo v ňom chce pokračovať a rozvíjať ho ako my s Jedným svetom,“ hovorí.

Hoci vlani prešiel medzinárodný festival hĺbkovým strategickým plánovaním a upevnil si predstavu o tom, kam smeruje, nástroje jeho realizácie naštrbuje neistota. Tím sa bude teraz viac usilovať o podporu z medzinárodných grantových schém, no aj tie majú podmienku spolufinancovania zo štátnych prostriedkov domovskej krajiny.

Zbierka trvá až do konca mája a veľa závisí od toho, koľko sa nám podarí vyzbierať. Čakáme aj na potvrdenie finálnej sumy od ďalších dvoch dôležitých donorov. Následne sa rozhodneme o rozsahu úsporných opatrení.

CINEDU – suplujeme štát

CINEDU je jediný filmový festival pre deti a mládež na Slovensku. Odborná komisia odporučila festival podporiť sumou sedemtisíc eur. „Rada





Atmosféra na festivale Jeden svet 2024. Foto: Jeden Svet/Šimon Lupták

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Adéla ještě nevečeřela Braňo Bezák

Obľúbené filmy Braňa Bezáka

Grófovi Teleke z Tölökö by superschopnosť rúcať operným spevom budovy závidel nejeden komiksový hrdina. Nie som filmový znalec, skôr milovník filmu, a tak nasledujúce riadky budú vychádzať skôr z emócií ako z racionálnej analýzy. „Súfilmie“ dvojice Brdečka – Lipský Začínajúca puberta je obdobím prvých lások a presne v tomto období ma zasiahli dva filmy, ktoré pre mňa tvoria jeden celok, aj keď nejde o klasické pokračovanie. Adéla ještě nevečeřela (1978) a Tajemství hradu v Karpatech (1981) tvoria akési „súfilmie“ spojené žánrom, poetikou a tvorivým tímom. A aj keď štáb oboch filmov bol český, nepochybne ide o filmy česko-slovenské. Veď bez slovenského živlu v podobe Michala Dočolomanského by stratili veľkú časť svojej príťažlivosti. Intenzita môjho diváckeho prežívania bola nepochybne určená tým, kedy som ich prvý raz videl. A tým nemyslím len môj vek, ale aj dobu ich vzniku. Povedané s Milanom Šimečkom, bol to čas normalizačnej nehybnosti. Bola to doba, ktorá na tele škriabala ako tesilové nohavice a dederónové košele, ktorá vyvolávala jedinú silnú túžbu – túžbu uniknúť. A scenáristicko-režisérska dvojica Brdečka – Lipský takýto únik ponúkla. Dokonale zvládnutá paródia šestákových detektívok v prípade Adély a raného dobrodružného sci-fi v prípade Tajomstva hradu o kilometre vyčnievala z vtedajšej produkcie komunálnych satirických komédií....
Jozef Vajda na archívnej snímke z filmu Zrelá mladosť (r. Martin Ťapák), 1983). Foto: archív SFÚ/Václav Polák

Jozef Vajda

„Herec má byť nielen v divadle, ale aj na obrazovke. Aby si ho ľudia všimli,“ sumarizuje Jozef Vajda. Herec, ktorý už desaťročia kraľuje najmä doskám znamenajúcim svet a televíznym obrazovkám, rozšíri 31. júla rady sedemdesiatnikov. „Do divadla sa totiž nedostane za celý život toľko ľudí, koľko vidí seriál za jediný týždeň. Sú ich doslova státisíce, takže aj takto rastie hercova popularita,“ pokračuje s dodatkom, že z finančného ohodnotenia milovanej práce v divadle sa dobre žiť nedá. Na filmovom plátne sa Jozef Vajda objavil až koncom osemdesiatych rokov – v muzikáli Neďaleko do neba (r. Martin Ťapák, 1987) a v dráme Južná pošta (r. Stanislav Párnický, 1987). Na obrazovke sa začal objavovať už v polovici sedemdesiatych rokov. K malým úlohám pribúdali postupom času väčšie úlohy v televíznych inscenáciách, záznamoch divadelných predstavení či televíznych filmoch a začiatkom osemdesiatych rokov pribudli aj rôzne seriálové postavy. Seriál z nemocnice aj krimikomédia Najskôr vyrábala seriály, samozrejme, len Československá televízia Bratislava, v polovici nultých rokov 21. storočia však rozbehli produkcie seriálových projektov najmä súkromné televízne stanice. V Ordinácii v ružovej záhrade (2007 – 2012) si zgustol na postave doktora Mažára, v komediálnom sitkome Hoď svišťom (2011) si s chuťou zahral veľkopodnikateľa Vladimíra Boja, v rodinnom komediálnom seriáli Hranica (2022 – 2023) stvárnil zas ostrieľaného pašeráka Jerguša. Jozef Vajda priznáva, že ide...
IFF Art Film 2025 víťazi Rebeka Bizubová Spoveď

Rebeka Bizubová je v semifinále študentských Oscarov

Dokumentaristka Rebeka Bizubová sa so svojím absolventským filmom Spoveď (2024) dostala medzi semifinalistov študentských Oscarov v kategórii dokumentov. Spoveď sa o cenu uchádza v konkurencii ďalších štrnástich snímok. Rebeka Bizubová má Slnko v sieti aj Modrého anjela V snímke Spoveď sa Rebeka Bizubová vyrovnáva s udalosťami, ktoré sa jej stali na kresťanskom letnom tábore, kde ju obťažoval kňaz. Po rokoch kňaza vyhľadala a konfrontuje ho s tým, čo jej urobil. Jeho identitu však nezverejnila. Film je pre režisérku jedným zo spôsobov, ako sa vyrovnať s traumou. Za svoj intímny dokument, ku ktorému si zložila aj hudbu, už Bizubová získala národnú filmovú cenu Slnko v sieti v kategórii Najlepší krátky hraný film alebo dokument. Spoveď, ktorá vznikla v produkcii Filmovej a televíznej fakulty VŠMU si odniesla cenu aj z košického MFF Art Film. Vyhrala tam Modrého anjela za najlepší krátky film. „Toto je filmové dielo, ktoré človeka zasiahne ako úder päsťou. Vidíme tu odhalenú samotnú podstatu filmovej tvorby – surový, úprimný príbeh, vyrozprávaný pôsobivým a predsa jednoduchým spôsobom. Odvaha a majstrovstvo tvorkyne vyrozprávať taký osobný príbeh sú viac než pozoruhodné,“ zhodnotila film medzinárodná porota košického festivalu. Študentský Oscar sa udeľuje v kategóriách animovaný, dokumentárny, hraný a alternatívny/experimentálny film. Nominovaní v jednotlivých...
Zobraziť všetky články