Jozef Vajda na archívnej snímke z filmu Zrelá mladosť (r. Martin Ťapák), 1983). Foto: archív SFÚ/Václav Polák
Písmo: A- | A+

Herec má byť nielen v divadle, ale aj na obrazovke. Aby si ho ľudia všimli,“ sumarizuje Jozef Vajda. Herec, ktorý už desaťročia kraľuje najmä doskám znamenajúcim svet a televíznym obrazovkám, rozšíri 31. júla rady sedemdesiatnikov.

Do divadla sa totiž nedostane za celý život toľko ľudí, koľko vidí seriál za jediný týždeň. Sú ich doslova státisíce, takže aj takto rastie hercova popularita,“ pokračuje s dodatkom, že z finančného ohodnotenia milovanej práce v divadle sa dobre žiť nedá.

Na filmovom plátne sa Jozef Vajda objavil až koncom osemdesiatych rokov – v muzikáli Neďaleko do neba (r. Martin Ťapák, 1987) a v dráme Južná pošta (r. Stanislav Párnický, 1987). Na obrazovke sa začal objavovať už v polovici sedemdesiatych rokov. K malým úlohám pribúdali postupom času väčšie úlohy v televíznych inscenáciách, záznamoch divadelných predstavení či televíznych filmoch a začiatkom osemdesiatych rokov pribudli aj rôzne seriálové postavy.

Seriál z nemocnice aj krimikomédia

Najskôr vyrábala seriály, samozrejme, len Československá televízia Bratislava, v polovici nultých rokov 21. storočia však rozbehli produkcie seriálových projektov najmä súkromné televízne stanice. V Ordinácii v ružovej záhrade (2007 – 2012) si zgustol na postave doktora Mažára, v komediálnom sitkome Hoď svišťom (2011) si s chuťou zahral veľkopodnikateľa Vladimíra Boja, v rodinnom komediálnom seriáli Hranica (2022 – 2023) stvárnil zas ostrieľaného pašeráka Jerguša.

Jozef Vajda priznáva, že ide z projektu do projektu, najnovšie má za sebou nakrúcanie šesťdielneho krimikomediálneho seriálu Bora (2025), ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii. V príbehu odohrávajúcom sa na odľahlom ostrove hrá farmaceuta, ktorý prišiel o manželku a v terapeutickom centre hľadá riešenie svojej traumy. Desiatka pacientov „liečiacich si dušu“ postupne odhaľuje svoje tajomstvá, no najväčšou záhadou sa stane vražda. A zdá sa, že páchateľ je medzi nimi.

Násilníci i ľahtikári

Jotef Vajda sa narodil v Žiline (31. augusta 1955), no vyrastal v kúpeľoch Nimnice, kde jeho otec pôsobil ako lekár. Chcel kráčať v jeho šľapajach. No ako školák začal recitovať, vyhrával Hviezdoslavov Kubín, Puškinov pamätník či Literárny Kežmarok. Po jednej zo súťaží ho oslovili Mikuláš Huba a Viliam Záborský a povedali mu, aby si podal prihlášku na VŠMU. Vraj by nemal mať problémy s prijatím. Nemýlili sa. Po absolvovaní štúdia herectva pôsobil rok na Novej scéne, o dva roky neskôr odštartoval svoje účinkovanie v Slovenskom národnom divadle, kde hviezdi dodnes.

Spočiatku ho zaškatuľkovali do kategórie dramatických figúr, hrával najrozmanitejšie odtiene násilníckych zurvalcov i ľahtikárskych frajerov, často záporné charaktery, ale aj postavy kráľov. Pred dvoma desaťročiami mu režisér Ľubomír Vajdička povedal: už nebudeš len pekný, ale aj smiešny – a zveril mu postavu generála v bláznivej Feydeauovej komédii Tak sa na mňa prilepila. Patrila k divácky najobľúbenejším titulom SND.

Po problematickej privatizácii Koliby sa točilo málo slovenských filmov, zato sa nesmierne veľa zahraničných titulov dabovalo. Vajdovým hlasom hovorili mnohí svalovci – Arnold Schwarzenegger či Sylvester Stallone, ale hoci aj Jean Reno. Táto práca vyniesla Vajdovi v roku 2002 Zlatú slučku za dabing.

Z malého veksláka veľký vydierač

Keď sa začiatkom 21. storočia domáca filmová tvorba nadýchla, objavoval sa aj na striebornom plátne (Vadí nevadí, r. Eva Borušovičová, 2001; Jesenná (zato) silná láska, r. Zita Furková, 2003). V slovensko-maďarskej historickej dráme Cinka Panna (r. Dušan Rapoš, 2008) si zahral cigánskeho vajdu, ukázal sa aj v bláznivých komédiách (Cuky Luky Film, r. Karel Janák, 2017; Šťastný nový rok 2: Dobro došli, r. Jakub Kroner, 2021). Jeho najúspešnejšou filmovou postavou sa stal Lolo Wagner – chlapík, čo všetko vybaví, zaplatí a zabezpečí v politickom  trileri Sviňa (r. Mariana Čengel Solčanská, Rudolf Biermann, 2020). Príbeh o peniazoch a moci vychádza z knihy Árpáda Soltésza. Rozpráva o premene malého veksláka na veľkého vydierača a ešte väčšieho manipulátora, ktorý zaobchádza s ľuďmi ako s handrovými bábkami. V čase svojho vzniku sa stal divácky najúspešnejším slovenským filmom, v kinách ho videlo 396 194 divákov.

V autobiografickej knihe Moja cesta Jozef Vajda priznal, že všade ho bolo veľa a roky sa naháňal za slávou, peniazmi a ženami. Herec, ktorý si kedysi vyslúžil prezývku lámača ženských sŕdc, po desaťročiach práce v divadle a pred televíznymi, ale aj filmovými kamerami sumarizuje vlastné životné skúsenosti metaforou. „Celý život pripodobňujem k moru. Raz je krásne, hladké, pokojné a zrazu prídu rozbúrené vlny. Musíme si zvyknúť na to, že slnko nesvieti stále.

Jozef Vajda na archívnej snímke z filmu Zrelá mladosť (r. Martin Ťapák, 1983).
Foto: archív SFÚ/Václav Polák

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články