Julianne Moore a Tilda Swinton v novinke Pedra Almodóvara Vedľajšia izba.
Písmo: A- | A+

Filmový festival inakosti uvedie novinky Pedra Almodóvara, Jacqua Audiarda aj kvír snímky s Martinom Hubom, Rebekou Polákovou či Jozefom Kronerom.

Snímky ocenené na prestížnych filmových festivaloch, slovenská premiéra aj výnimočné tituly svetovej kinematografie, ktoré si nezaslúžia zapadnúť prachom. Filmový festival inakosti v programe svojho 18. ročníka premietne počas siedmich dní (20. – 26. 11.) až 84 filmov s kvír tematikou. Podujatie nesie tento rok podtitul Odvaha. Ide o poctu tým, ktorí sa v boji za svoje práva a slobodu nevzdali, ale aj tým, ktorí hľadajú bezpečný priestor, kde môžu byť sami sebou.

V súčasnosti čelíme snahe o kontrolu umenia, kultúry a aj našich osobných vzťahov. Žiaľ, stále žijeme v období, keď si vyžaduje od mnohých kvír na Slovensku istú dávku odvahy, ak chcú žiť naplno, pravdivo a šťastne. Veríme, že Filmový festival inakosti vďaka svojmu filmovému programu a sprievodným podujatiam patrí k tým momentom, ktoré ľudí inšpirujú a pomáhajú nabrať silu k tejto odvahe,“ priblížila riaditeľka festivalu Zita Hosszúová.

Festival otvorí snímka Vedenie domácnosti pre začiatočníkov režiséra Gorana Stolevského, ktorá získala v Benátkach cenu Queer Lion. Divákom kladie otázku, či je rodina to, do čoho sa narodíme, alebo niečo, čo si počas života vybudujeme.

Trailer filmu Vedľajšia izba.

Filmy z Benátok i Cannes

Návštevníci festivalu si môžu na plátne pozrieť aj tohtoročného víťaza z Benátok, film Pedra Almodóvara Vedľajšia izba. Tilda Swinton a Julianne Moore tu hrajú dve blízke priateľky z mladosti, ktoré kedysi spolu pracovali v tom istom časopise a po rokoch sa znovu stretávajú v extrémnej životnej situácii. „Veľmi nás teší, že v ponuke nechýbajú veľké tituly roka ako Vedľajšia izba Pedra Almodóvara či film Jacqua Audiarda Emilia Pérez, ktorý sa stal senzáciou v Cannes, kde získal Cenu poroty a herečky v hlavných úlohách ocenenie za najlepší ženský herecký výkon,“ uviedla Hosszúová. Emilia Pérez je trans-krimi-kartelový muzikál, ktorý patrí medzi najprekvapivejšie a najdiskutovanejšie filmy tohto roka. Právnička Rita v ňom dostane neobvyklú ponuku pomôcť šéfovi drogového kartelu skoncovať s krvavým biznisom a stať sa tým, kým celý život chcel byť – ženou.

Trailer filmu Emilia Pérez.

V programe festivalu je aj absurdná dráma Bez vzduchu režisérky Katalin Moldovai o učiteľke literatúry, ktorá je obvinená z nevhodného správania, pretože svojim 17-ročným študentom odporučila film Agnieszky Holland Úplné zatmenie, aby lepšie pochopili život a dielo prekliatych básnikov. „V dialógu s týmto titulom o homofóbii, nebadane sa zakrádajúcej demagógii a (ne)odvahe sa im postaviť, bude na festivale uvedený aj samotný film Agnieszky Holland z roku 1995, kde v úlohe Arthura Rimbauda exceluje mladučký Leonardo DiCaprio,“ uvádzajú organizátori.

Trailer filmu Úplné zatmenie.

Medzi ďalšími známymi hercami sa divákom predstavia Elliot Page vo filme Blízkosť (r. Dominic Savage) v úlohe transrodového muža, ktorý sa po rokoch vracia do rodného mesta, aby si usporiadal vzťahy, alebo Kristen Stewart a  Katy O’Brian ako milenky v trileri Krv na perách (r. Rose Glass).

Slovenské kvír snímky v sekcii Teplé ČeskoSlovensko

Na Filmovom festivale inakosti nebudú chýbať ani slovenské snímky. Hneď po svetovej premiére na festivale v Tallinne čaká uvedenie v Bratislave film Nikto má nemá rád režisérskej dvojice Tomáš Weinreb a Petr Kazda. „Je to krehká sonda do ľudských pováh. O tom, ako ľahko súdime iných a nie sme ochotní ich rešpektovať. Ako podľahneme názoru väčšiny, vieme byť krutí, a ak nám niečo nezapadá do zaužívaných chodníčkov, navzájom si ubližovaťA je to film aj o tom, ako nás dokáže spoločnosť tak zmanipulovať, že zabudneme bojovať o vlastné šťastie,“ hovorí o filme predstaviteľka hlavnej postavy Rebeka Poláková.

Trailer filmu Nikto ma nemá rád.

Tuzemskú tvorbu festival predstaví v sekcii Teplé Česko-Slovensko. „Vybrané filmy približujú životy ľudí, ktorí našli odvahu konať, rozhodovať, žiť v súlade so sebou samými a so svojím presvedčením napriek tomu, že to výrazne komplikuje ich každodenný život, v ktorom čelia šikane, ponižovaniu, nenávistným prejavom, obmedzovaniu osobnej slobody,“ uviedla riaditeľka festivalu. Okrem filmu Nikto má nemá rád sú v sekcii snímky Ešte nie som, kým chcem byť (r. Klára Tasovská), Tretí koniec palice (r. Jaro Vojtek) a Prezidentka (r. Marek Šulík).

Slovenské filmy aj v súťaži

Domáce tituly sa dostali aj do Medzinárodnej súťaže krátkych filmov, ktorá predstaví osem krátkych slovenských noviniek. Napríklad film Juraja Kréna Pre prípad dožitia hovorí o 70-ročnom Samuelovi (Martin Huba), ktorého vyprovokuje finančná poradkyňa a on prvýkrát v živote nahlas povie, že je gej. Premietať sa tu budú aj filmy rebel! Erika Jasaňa, Pamätník pre Juraja a Matúša Alexandra Ziga, Búdka Richarda Miklošiho, Ďaleko medzi nami Vojtěcha Javůrka, I Hate Sundays Kataríny Čmaradovej, Kráľovná z vesnice (r. Emik Hirschner) a The Future Is Who We Are Vladimíry Hradeckej. Medzinárodná súťaž krátkych filmov prinesie dovedna 31 snímok.

Jozef Kroner v Inom pohľade Károlya Makka

Na svoje si prídu aj milovníci archívnych a kultových snímok. V spolupráci so Slovenským filmovým ústavom si festival pripomenie 100. výročie narodenia herca Jozefa Kronera. V reštaurovanej digitalizovanej podobe uvedie maďarský film Károlya Makka Iný pohľad (1982). Jozef Kroner sa v ňom predstaví v úlohe šéfredaktora časopisu Pravda, ktorý je svedkom tragického životného príbehu svojej lesbickej kolegyne Évy. Film osobne uvedie hercova dcéra a dlhoročná patrónka Filmového festivalu inakosti Zuzana Kronerová.

Trailer filmu Iný pohľad.

Zo zahraničnej tvorby sa do sekcie Classics dostali Zamatová extáza(r. Todd Haynes), Thelma a Louise(r. Ridley Scott) a Zlá výchova (r. Pedro Almodóvar).

Kompletný program Filmového festivalu inakosti nájdete tu.

Filmový program festivalu doplnia sprievodné podujatia, napríklad diskusia o artivizme – spojení umeleckej tvorby a občianskeho aktivizmu – s hosťami Veroni Gyenge, Alexandrou Tamásovou, Jakubom Spevákom a Gregorom Valentovičom. Viac o sprievodnom programe si môžete prečítať tu a zoznam sprievodných podujatí nájdete tu.

Autor:

Julianne Moore a Tilda Swinton v novinke Pedra Almodóvara Vedľajšia izba.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články