Viktor Kubal: Krvavá pani . Foto: SFÚ

Krvavá pani Viktora Kubala má novú hudbu

Písmo: A- | A+

Pre klenot československej animovanej tvorby zložila novú hudbu losangelská umelkyňa claire rousay.

Druhý celovečerný film Viktora Kubala Krvavá pani (1980), inšpirovaný známou legendou o Čachtickej panej, dostal novú hudobnú podobu, ktorú pre film skomponovala losangelská umelkyňa claire rousay. Jedinečná projekcia filmu spolu s koncertom claire rousay sa uskutoční v Kine Lumière vo štvrtok 3. apríla o 20.00 hod. Po úspešnej premiére v Belgicku to bude prvé a jediné uvedenie filmu s novou hudbou naživo na Slovensku.

Krvavá pani je animovaný film o zločine a láske, na pozadí romantického ľúbostného príbehu s prvkami komiky i tragiky zachytáva večný boj dobra so zlom. Kreslené spracovanie legendy z Čachtického hradu patrilo v čase svojho vzniku k divácky najúspešnejším slovenským filmom v kinách.

Ide o autorský film, v ktorom prínosy tvorcu sú neodškriepiteľné a zasluhujú si úctu. Napriek redukovanej kresbe a limitovanej animácii dokáže Kubal gradovať napätie a zahrať aj na emocionálne struny diváka. Dobre odpozorované prvky hororu spojené s prirodzeným Kubalovým vzťahom k paródii, vytvorili z filmu Krvavá pani svojráznu syntézu oboch žánrov,“ hovorí o filme publicista a dramaturg Rudolf Urc, autor publikácie Viktor Kubal. Filmár, výtvarník, humorista (ASFK, SFÚ, 2010). Podľa neho je „Kubalovo dielo ukážkou dobrého vkusu a kultivovanej rozprávkovej arabesky, priebežne korenenej inteligentným humorom“.

Film Viktora Kubala Krvavá pani zarezonoval aj v zahraničí. V roku 2017 mala jeho digitálne reštaurovaná podoba svetovú premiéru na prestížnom festivale klasického filmu Lumière Lyon vo Francúzsku. „Niekedy v roku 2018 sa mi ozval Wouter Vanhaelemeesch, hudobný promotér a kurátor programovej sekcie Filmového festivalu v Gente pod názvom Videodroom, ktorá sa špeciálne venuje projekciám legendárnych klasických, kultových filmov s novo komponovaným soundtrackom, ktorý je počas festivalu uvedený vo svetovej premiére naživo,“ hovorí Rastislav Steranka, riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ a člen programovej rady Kina Lumière.

„Ako jeden z filmov do svojej sekcie si Wouter vybral film Krvavá pani. Potom bolo ticho, prišla pandémia, a tak bol celý projekt odložený na neurčito. Až v roku 2022 sa mi Wouter opäť ozval, že by rád oživil komunikáciu a uviedol Krvavú pani vo svojej programovej sekcii v roku 2023. Bola to skvelá príležitosť pripomenúť si Viktora Kubala a jeho dielo, keďže v roku 2023 to bolo presne 100 rokov od jeho narodenia,“ vysvetľuje pozadie vzniku novej hudby ku Kubalovmu filmu Steranka. Jej autorkou sa stala losangelská umelkyňa a skladateľka experimentálnej elektronickej hudby claire rousay, ktorej albumy bývajú súčasťou rebríčkov najlepších albumov roka.

claire rousay skomponovala nový soundtrack k filmu Krvavá pani na objednávku Kultúrneho centra VierNulVier v Gente. Finálny výber padol na ňu najmä preto, že „je výnimočne kreatívna umelkyňa. Jej tvorba sa nedá len tak ľahko zaškatuľkovať, nie je stereotypická a vie veľmi príjemne prekvapiť. Presne pre tento vzrušujúci moment očakávaného prekvapenia sme sa s Wouterom Vanhaelemeeschom rozhodli práve pre ňu a s napätím sme očakávali čo prinesie,“ približuje voľbu claire rousay Steranka.

Prvé premietanie filmu sprevádzané živým predvedením skomponovanej hudby claire rousay sa uskutočnilo na filmovom festivale v Gente v Belgicku v rámci špeciálnej programovej sekcie Videodroom, ktorá sa venuje rekontextualizácii klasických filmových diel prostredníctvom novo skomponovaných soundtrackov. S Krvavou paňou claire rousay vystupovala zatiaľ iba v Belgicku, okrem festivalového uvedenia v Gente sa predstavila ešte na podujatí v Leuvene.

Steranka hovorí, že “film Krvavá pani so živým soundtrackom claire rousay som zažil dvakrát a vždy to bol jedinečný, elektrizujúci zážitok. Keď som spomínal rekontextualizáciu klasického filmu prostredníctvom nového soundtracku, tak pri filme Krvavá pani a hudbe claire to funguje ideálne. Pôvodná Lexmannova hudba bezpochyby patrí k filmu, no je skôr deskriptívna, presne popisuje nálady, čo sa vo filme deje. Claire pristúpila k filmu a jeho soundtracku prostredníctvom emócií, za základný motív si zvolila tlkot srdca. Jej hudba  odkrýva nové úrovne vnímania filmu, inšpiruje k novým interpretáciám. Vždy keď som si pozrel film Krvavá pani s jej hudbou, príbeh ma zasiahol omnoho hlbšie a emocionálnejšie.“

Živé vystúpenie claire rousay sa stretlo s nadšením. „Po skončení projekcie na festivale v Gente bolo chvíľu absolútne ticho a potom prišiel mohutný potlesk,“ spomína Steranka. „Už na druhý deň po koncerte vyšli recenzie v miestnych kultúrnych periodikách a boli viac než pozitívne. Aj na základe okamžitého pozitívneho ohlasu sa claire rousay s Krvavou paňou vrátila do štúdia a skomponovala samostatný 11-skladbový album, soundtrack Krvavej panej, ktorý funguje nielen ako sprievod ku Kubalovým pohyblivým obrázkom, ale aj ako samostatný hudobný album.“

Soundtrack s novou hudbou k filmu Krvavá pani vyšiel vlani v novembri vo vydavateľstve VierNulVier Records na vinylovej platni v limitovanej edícii 500 kusov a veľmi rýchlo sa vypredal. Jednohlasne pozitívne boli aj recenzie na album. „Takto, prostredníctvom novej hudobnej interpretácie filmu od claire rousay, sa Viktor Kubal a jeho výnimočné dielo opäť dostali nielen do európskej, ale aj svetovej pozornosti,“ uzatvára Steranka.Hovorí, že „prísľub nového soundtracku k známemu filmu je vždy vzrušujúci a publikum je ochotné nechať sa prekvapiť a viesť sa ´novým sprievodcom starými cestami´“.

  • Viac informácií o podujatí claire rousay & Krvavá pani nájdete TU.
  • Edičná produkcia Viktora Kubala na eshope Klapka.sk:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články