Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme režiséra Jakuba Červenku o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Bednafilm

V česko-slovenskej koprodukcii vznikajú naraz dva filmy o Ondrejovi Nepelovi

Písmo: A- | A+

Legendárny krasokorčuliar si dva filmy zaslúži.

Pred piatimi rokmi ožila spomienka na Ondreja Nepelu tak silno, že si takmer naraz všimli jeho príbeh dva tvorivé filmárske tímy. Dnes je to jasné: o historicky najúspešnejšom slovenskom krasokorčuliarovi majú v priebehu tohto roka vzniknúť hneď dva celovečerné filmy. Oba vznikajú v slovensko-českej spolupráci.

Spoločnosti Punkchart films Ivana Ostrochovského a InFilm producenta Rudolfa Biermanna sa spojili pri snímke režiséra Gregora Valentoviča. Režisér Jakub Červenka nakrúca svoj film v produkcii vlastnej spoločnosti Bedna Films, ktorú založil spolu s Petrom Kratochvílom a spoločnosti B Production Tibora Búzu.

Múdra Mauréry

Producentský tím Ivana Ostrochovského vsadil na mladého talentovaného režiséra Gregora Valentoviča, pre ktorého bude film Nepela celovečerným debutom. V úlohe legendárneho krasokorčuliara sa predstaví Josef Trojan, syn českého herca Ivana Trojana. Jeho trénerku Hildu Múdru stvárni Zuzana Mauréry.

Nepela bol takým veľkým športovcom, že dva filmy si určite zaslúži,‟ vyjadril sa pre médiá producent Ivan Ostrochovský. Je presvedčený, že jeho tím spracuje Nepelov životný príbeh tak, aby diváci odchádzali z kina s pocitom hrdosti, že aj človek jednoduchých pomerov na Slovensku môže dosiahnuť výnimočný úspech.

Okrem Gregora Valentoviča na filme pracujú kameraman Adam Suzin, architekti Dorota Volfová a Brigita Teplánová či kostýmová výtvarníčka Helena Tavelová.

Film sa začal nakrúcať v januári 2025 a filmári budú točiť v Bratislave, v Prahe, v Trnave aj v Budapešti.

Múdra Nagyová

O mesiac skôr, v decmebri 2024, padla prvá klapka filmu Nepela režiséra Jakuba Červenku. Predstaviteľa Ondreja Nepelu hľadal medzi slovenskými hercami vyše roka a napokon si vybral Adama Kubalu. Záštitu nad Červenkovým filmom prebral Slovenský krasokorčuliarsky zväz. Kubala absolvuje náročnú fyzickú, ale aj baletnú prípravu, preto trávi veľa času na ľade s trénerom Ľubošom Remišom.

Je nám jasné, že nebude skákať trojité skoky, ale kvôli autenticite je pre herca podstatné fungovať v náročnej športovej drezúre,“ povedal režisér Červenka. „Absolútne primárne bolo pre mňa získať pre túto myšlienku príbuzných a vysporiadať osobnostné práva. Osemdesiat percent kastingu sú slovenskí herci – všetky tvorivé profesie okrem mňa a architekta filmu sú Slováci – a spolupracuje sa nám výborne. Zvyknem si robiť žarty, že tento tím je malá Levia ZOO ožiarená Slnkami v sieti – pretože členovia štábu majú dokopy toľko českých Levov a Sĺnk v sieti.

Hildu Múdru – kľúčovú postavu v Nepelovom živote, stvárni v tejto verzii príbehu legendárna Arabela, herečka Jana Nagyová-Pulm. Zo slovenských hercov sa vo filme predstavia aj Jozef Vajda, Roman Luknár, Peter Kočiš či Alexander Bárta. Za kamerou bude stáť Martin Štrba, na scenári spolupracovala Nina Morgenstein, o kostýmy sa postará Katarína Štrbová – Bieliková, masky bude mať na starosti Juraj Steiner.

Aktualizované a opravené 17. 2. 2025. V pôvodnom texte sme nesprávne uviedli, že Rudolf Biermann produkuje jeden film a Ivan Ostrochovský druhý film. Obaja však pracujú na spoločnom filme o Ondrejovi Nepelovi. Čitateľom aj tvorcom sa za chybu ospravedlňujeme.

Aktualizované 23. 2. 2025. Aktualizovali sme herecké obsadenie filmu Jakuba Červenku.

Autor:

Adam Kubala a Jana Nagyová v pripravovanom filme režiséra Jakuba Červenku o Ondrejovi Nepelovi. Foto: Bedna Films.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zuzana Fialová vo filme Od marca do mája.

Skreslená realita v nás i vo filme na Febiofeste

Má zaostrené na dobrý film. Už po 32. raz prinesie filmovým fanúšikom výber snímok, ktoré uspeli na prestížnych festivaloch, získali status kultového diela či vypovedajú o živote v strednej Európe. Medzinárodný filmový festival Febiofest uvedie v Bratislave od 19. do 25. marca viac ako 70 filmov. Ponúkne tiež podujatie pre filmových profesionálov i bohatý sprievodný program. Festival sa nesie v téme Skreslená realita. „Od diskusie o tom, čo je pravdivé, sme sa posunuli ďalej a aj vďaka AI sa už začíname pýtať, čo je a čo nie je reálne. Od skreslenia faktov sme sa posunuli k skreslenej realite. Skresľovanie a ohýbanie reality povýšila na novú úroveň pred vyše 100 rokmi kinematografia, dnes do hry vstupujú sociálne médiá a najnovšie umelá inteligencia," približuje pre Film.sk umelecký riaditeľ festivalu Ondrej Starinský. „Možno takým ,vlajkovým filmomʻ skreslenej reality v programe festivalu je dokumentárny experiment O hrdinovi. Debutujúci poľský režisér Piotr Winiewicz v ňom skúma hranice umelej inteligencie a umenia. Inšpirovaný výrokom legendárneho režiséra Wernera Herzoga, ktorý povedal, že ,počítač nebude schopný vytvoriť film na mojej úrovni aspoň ďalších 4 500 rokovʻ, Winiewicz trénoval AI na Herzogovej tvorbe a nechal ju vygenerovať scenár. Výsledkom je znepokojivá reflexia o autenticite, umení a budúcnosti filmu. Film mal svetovú premiéru na IDFA...
Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Zobraziť všetky články