Záber z filmu Oči plné piesku

Fajčili, pili a zažívali prvý sex, kým sa on ešte hrával s angličákmi

Písmo: A- | A+

Drsný príbeh o útrapách dospievania a hľadaní vlastnej identity Oči plné piesku vychádza z hĺbky režisérových skúseností. Použil ju ako najlepší prostriedok na silný pohľad na súčasnosť.

Strata lásky a prázdno, ktoré po nej nastáva, je jednou z kľúčových tém, ktoré vo svojom novom krátkom filme sprítomňuje slovenský režisér Juraj Janiš. Zamýšľa sa zároveň nad prirodzenou ľudskou snahou hľadať rýchle a ľahké riešenia trápení. Tie totiž spôsobujú, že si často zakrývame oči pred skutočnosťou, a tá nás potom ťahá stále hlbšie ku dnu.

Tri krátke filmy o dospievaní

Snímku uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov 19. 9. ako súčasť pásma Grow Up! – troch krátkych filmov o dospievaní od troch mladých režisérskych osobností z rôznych kútov sveta. Poviedkový trojlístok vznikol v produkcii Česka, Slovenska a Kataru. Ponúka tri pohľady na dospievanie cez kľúčové udalosti, ktoré navždy zmenia životy protagonistov.

Morská soľ režisérky Leily Basma je príbehom sedemnásťročnej Nayly, ktorá stojí pred dilemou, akú dnes v Libanone rieši každý mladý človek – odísť z krajiny alebo zostať. Aj režisérka Anna Wowra pracuje s pohľadom na dospievanie cez otázku, či existujú vyhliadky do budúcnosti a ako nájsť zmysel života inde ako doma. V poviedke Sme v tom spolu podáva nemilosrdný, no zároveň neodsudzujúci pohľad na tri nerozlučné kamarátky z detstva a ich šance opustiť prostredie, v ktorom vyrastali.

Janišove Oči plné piesku prinášajú pohľad zo Slovenska cez drsný príbeh Miňa, ktorý od života nechce veľa: nejaké drobné, občas jointa a niekoho, koho by mohol milovať. Jeho rodina sa ocitla v troskách, a tak hľadá blízkosť u svojho brata a jeho priateľky, živia sa drobnými krádežami a žijú zo dňa na deň. Jedného osudného večera sa však jeho život od základov mení. Musí prehodnotiť, komu ešte môže dôverovať, aby nestratil úplne všetko.

Verím v liečivú silu príbehov. Preto považujem film o chudobe a o tom, k čomu vedie, za svoj príspevok spoločnosti, v ktorej žijem. Ale film Oči plné piesku je aj o tom, že ľudia vždy majú možnosť urobiť správne rozhodnutie, bez ohľadu na to, aké karty im život rozdal. Akokoľvek by môj film mohol obsahovať prvky sociálneho komentára, je to predovšetkým príbeh bolestivého dospievania týkajúci sa zlomku ľudskej skúsenosti, ktorá sa v dejinách ľudstva neustále vracia,“uvádza režisérsky pohľad na problematiku stránka slovenského producenta HITCHHIKER Cinema.

Stopy autentických zážitkov

Zdalo by sa, že filmová poviedka je režisérovo autobiografické dielo, on však hovorí o dôležitej inšpirácii. V každom prípade priznáva, že v mnohom pripomína jeho vlastný svet a nesie stopy mnohých autentických zážitkov a spomienok na vlastné dospievanie, prepojených s príbehmi jeho rovesníkov a kamarátov z detstva. Vyrastali spolu na typickom mestskom sídlisku, akých bolo v období socializmu vo vtedajšom Československu mnoho. „Uniformná šeď, anonymná architektúra, heslá o budúcnosti na večné veky a nikdy inak. Zdalo sa, že sme si všetci tak nejako rovní, že žijeme podobné životy. Mali sme skoro všetci rovnaké tenisky a rovnaké ,žebradláʻ namiesto školských tašiek. No čím som bol starší, tým viac som vnímal, že medzi nami bolo mnoho takých, ktorým sa žilo ťažko. Decká z rozpadnutých rodín, deti alkoholikov alebo deti pochádzajúce z ozaj biednych pomerov. Problémy ich v živote priťahovali ako magnet a dospievali oveľa rýchlejšie ako ostatní. Fajčili, pili a získavali prvé sexuálne skúsenosti, kým ja som sa ešte hrával s angličákmi alebo čítal Vinnetoua,“ uvádza režisér pre AVF.

Jeho tínedžerské roky a čerstvá dospelosť sa prekrývajú s posledným štádiom obdobia komunizmu a nástupom nových čias, od ktorých si, ako zaiste každý mladý človek, mnoho sľuboval. O to viac si uvedomuje stratu ideálov spojenú s bujnejúcou mafiou na Slovensku, nebezpečie v podobe nadrzlých pouličných bitkárov, z ktorých sa stali skutoční či aspoň predstieraní mafiáni. „Do ich životov vstúpili peniaze, drogy, krádeže, občas dokonca nájomné vraždy alebo roky za mrežami. Dospievanie pre mňa bude navždy spojené s týmto svetom, rovnako ako bude spojené s témou odchodu blízkeho človeka a zúfalého hľadania čohokoľvek, čo dieru po ňom zaplní.“

Juraj Janiš prichádza do sveta filmu z reklamného prostredia, pravidelne sa venuje angažovaným projektom v oblasti spoločensky naliehavých tém, nakrúcal spoty pre Hodinu deťom, Úsmev ako dar či kampaň Tri slová pre Ministerstvo zdravotníctva SR. Scenár k filmu Oči plné piesku začal písať počas štúdia scenáristiky na univerzite v britskom Leicesteri, uvádza filmový portál Kinema.sk. Pomohli mu pri tom rešerše aj rady odborníkov, no najmä návštevy nápravnovýchovného ústavu pre mladistvých v Sučanoch, kam s ním chodili aj herci. Filmová poviedka sa nakrúcala v Prahe a v Bratislave a hudbu do nej zložil Jonatan Pastirčák. V hlavných úlohách sa predstavia Dávid Aurel Krajčík, Tomáš Magát, Lea Anna Pokorná a Éva Bandor.

 

Grow Up! – Morská soľ, r. Leila Basma, Sme v tom spolu, r. Anna Wowra, Oči plné piesku, r. Juraj Janiš, Česko/Slovensko/Katar, 2023

Oči plné piesku

Celkový rozpočet filmu: 204 000 eur (Podpora z Audiovizuálneho fondu: 90 000 eur)

Distribučná premiéra: 19. 9. 2024 v rámci pásma Grow Up!

Autor:

Záber z filmu Oči plné piesku. FOTO: HITCHHIKER Cinema

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Anora (r. Sean Baker) / Zdroj: CinemArt SK

recenzia Anora

Dvadsaťtriročná Ani tvrdo pracuje. Z náročných nočných zmien chodí domov nadránom. Náročné sú preto, lebo nikdy nevie, s kým večer skončí zavretá v izbe. Komunikácia so zákazníkmi nie je ideálna, no Ani nosí na perách široký úsmev. Ako sexuálna pracovníčka nemá na výber. V klube stretáva zábavného a bohatého Ivana, moderného princa s luxusným domom a zmyslom pre utrácanie, ktorý využije jej služby a čoskoro jej už sľubuje snubný prsteň. Do idylky vstúpia Ivanovi ruskí rodičia – zo svadby vôbec nie sú nadšení. V Kine Lumière zavládla po premietaní filmu Anora zvláštna atmosféra; diváci narodení po roku 1990 žasli, no generácia starších pohoršene krútila hlavou nad prvou polovicou filmu. Veď to je porno! Samý sex! Po ťaživej súdnej dráme Anatómia pádu, ktorá v Cannes zvíťazila vlani, sa pozabudlo na to, že divák sa pri sledovaní držiteľa Zlatej palmy môže aj baviť. A práve o očakávaniach je aj snímka Anora. Príbeh šikovne pracuje s vyvracaním predsudkov zaužívaných voči sexuálnym pracovníčkam, mužom, Rusom. Aj spoločníčka môže mať svoje potreby. V tomto prípade rýchlo uverí, že splynutie nie dvoch duší, ale finančných prevodov nemá dátum exspirácie a bude si naďalej žiť ako v rozprávke. Herečka Mikey Madison predstavuje dve tváre hrdinky – nebojácnu, silnú a bojovnú, a potom tú reálnu Ani, ktorá pod tvrdou škrupinkou predsa len dúfa...
Záber z filmu Všetci ľudia budú bratia. FOTO: Film Expanded

35 rokov od Nežnej: Úlohou umenia je konfrontovať aj ostalgiu. Sme schopní ďalšej revolúcie?

Pri pohľade na súčasnú rozháranú spoločnosť si viac ako kedykoľvek predtým musíme uvedomovať, aká krehká je demokracia, ktorú sme si vybojovali v Novembri 1989. Pri rozpade Československa si ľudia pri moci demokraciu takpovediac bratsky rozdelili, nechajúc plebsu nádej, že keď tu je, bude aj fungovať. Príbeh revolúcie sa odvtedy skloňuje podľa toho, ako ju kto cíti. Pozreli sme sa, čo dnes jej odkaz vyvoláva v mysliach tých, čo ju vidia filmovým okom. „Je mi to úplne jedno. Prečo? Lebo. Veď je to tu úbohé. Všetko zdraželo. Predtým tu bolo lepšie.“ Známe frázy? Bohužiaľ. Už pred tridsiatimi rokmi takto odpovedali mladí respondenti vo filmovom dokumente Dušana Hanáka Papierové hlavy na otázku, ako vnímajú svoju krajinu. Len pár rokov po páde komunizmu sa o stave svojej krajiny vyjadrovali, akoby ani neboli jej súčasťou. Časy pred Novembrom 1989 si ako neplnoleté deti nemuseli vôbec pamätať, o to zarážajúcejšie sú aj dnes vtedajšie reakcie, neadekvátne pocitu vybojovanej slobody, ktorý medzitým mohli sprostredkovať dospelí a škola. Rodičia tých mladých ľudí do pádu železnej opony síce slobodu nepoznali, no už mohli začať chápať, že kedykoľvek sa človek sám rozhodne, môže byť tvorcom svojho osudu. A že práve to je ten fantastický pocit, ktorý im historická chvíľa priniesla. Tridsaťpäť rokov po Nežnej revolúcii...
Ladislav Snopko na Brízgalkách. FOTO: Archív Ladislava Snopka

Ladislav Snopko: Nežná revolúcia sa atmosférou vyrovná jedinečnému rockovému koncertu

Čo považujete za najsilnejšiu motiváciu tohto filmu? Robiť film v hlavnej úlohe s hudbou revolúcie je pre mňa celkom prirodzené. Vyplynulo to akosi automaticky z toho, že keď prebiehal November '89, chopil som sa dramaturgie hudobných vstupov na Námestí SNP a vzápätí aj konceptu obrovského projektu, ktorý sme robili spolu s Martinom Bútorom a volal sa Ahoj, Európa! Spomínate si? Jasné. To bolo doslova napínanie hraníc, kam až môžeme slobodne zájsť. Bol to nadšený Martin Bútora, ktorý vymyslel, aby sme sa išli pozrieť na našu krajinu spoza ostnatých drôtov železnej opony. A vy ste to hneď spojili s hudbou? Navrhol som koncept, ktorý spočíval v tom, že medzi hradom Devín a hainburským brehom Dunaja vyložíme na remorkér dve sady zvukových aparatúr, jednu otočenú smerom do Československa, druhú do Rakúska. A uprostred nich bude sedieť a hrať Karel Kryl, legenda šesťdesiateho ôsmeho roku a redaktor Slobodnej Európy. Jeho účasť mala, samozrejme, viaceré konotácie – Kryl hral na oba brehy a vytváral akýsi svorník medzi rozpúšťajúcim sa totalitným Východom a otvoreným Západom. Na rakúskom brehu Dunaja boli okrem toho mikrofóny v podobe vojenských vysielačiek prepojené na aparatúru na remorkéri, takže keď Milan Kňažko a Ján Budaj rečnili, ozvučenie šlo cez loď naraz do Rakúska aj do Československa. Čiže loď plnila novú a zásadnú funkciu...
Zobraziť všetky články