Alojz Mäsiar

Písmo: A- | A+

Alojz Mäsiar roky pôsobil ako vedúci výroby a spolupracoval s filmármi ako Paľo Bielik, Andrej Lettrich, Martin Hollý, Juraj Jakubisko, Dušan Trančík či Zoro Záhon. Od jeho narodenia uplynie 13. 12. sto rokov.

V štyridsiatych rokoch minulého storočia bol Alojz Mäsiar zamestnaný v Matici slovenskej (konkrétne vo vydavateľskom oddelení). Potom ho prijali ako účtovníka prevádzkovej učtárne do Československého štátneho filmu Bratislava. V päťdesiatych rokoch začínal ako asistent výroby, jeho prvým filmom bol celovečerný dokument Vladimíra Bahnu Dúha nad Slovenskom (1951), ako v Mäsiarovom profile na portáli SK Cinema pripomína Renáta Šmatláková.

Z asistenta sa postupne prepracoval na pozíciu vedúceho výroby. Keď v roku 1957 ochorel vedúci výroby filmu Paľa Bielika Štyridsaťštyri (1957) Štefan Zimmer, nahradil ho práve Mäsiar. S Bielikom spolupracoval aj na snímkach V piatok, trinásteho… (1953) či Traja svedkovia (1968). Tiež nakrúcal s Andrejom Lettrichom (Smrť prichádza v daždi, 1965; Vrah zo záhrobia, 1966; Volanie démonov, 1967), s režisérom Martinom Hollým (Havrania cesta, 1962; Kto odchádza v daždi…, 1974) či s Jurajom Jakubiskom (Nevera po slovensky, 1980).

Pri príležitosti stého výročia narodenia Alojza Mäsiara oslovil Film.sk žijúcich režisérov, s ktorými spolupracoval, aby si naňho zaspomínali. Najkratšiu pracovnú skúsenosť s ním mal Miloslav Luther. Hoci sa Mäsiar objavuje v titulkoch jeho rozprávky Kráľ Drozdia brada (1984), na pozícii vedúceho výroby bol pri tomto filme iba jeden deň a počas zvyšku nakrúcania bol vedúcim výroby Štefan Gašparík.

Dlhšiu, ale špecifickú skúsenosť s vedúcim výroby Alojzom Mäsiarom mal ďalší významný slovenský režisér Dušan Trančík. Pracovali spolu na krátkom dokumente Šibenica (1969) a na hranej snímke Štvrtý rozmer (1983).

 „Alojz Mäsiar bol produkčný zo starej kolibskej školy. Občas premýšľam, či bol chytrý alebo ignorant. Chytrý preto, že vopred tušil, ako to s filmom Šibenica dopadne – že sa dostane do trezoru, prípadne ignorant, že ho to vlastne nezaujímalo. V čase, keď bol produkčným tohto inkriminovaného filmu, bola v spoločnosti toxická nálada. Nakrúcať symbolický obraz okupácie bola buď hlúposť, alebo odvaha. Obidva prívlastky sú možné.“ Trančík dopĺňa, že Mäsiar mal predstavu o podmienkach, za akých sa zmestia do naplánovaného rozpočtu. Film nakrúcali minimalisticky na poľských hraniciach v Litmanovej. Režisér sa zmienil aj o kolegovom problémom s alkoholom. Ľutuje, že si s ním v slabej chvíli potykal, čo určilo dynamiku ich vzájomného vzťahu. Vedúci výroby začal diktovať podmienky nakrúcania. Napriek kritike však podčiarkuje, že Alojz Mäsiar mal svoju prácu rád a bol silným „ťahúňom“ celého projektu.

Inú skúsenosť mal režisér Zoro Záhon. S Alojzom Mäsiarom spolupracoval na dvojici filmov Tetované časom (1975) a Pomocník (1981).

Alojz Mäsiar bol mužom práce, žili sme a pracovali, taký bol jeho život vedúceho výroby v štúdiu hraných filmov Slovenskej filmovej tvorby Bratislava Koliba. Už pri prvom stretnutí s režisérom mal naštudovaný technický scenár. Za najdôležitejšie považoval prieskum výroby s architektom a režisérom a následne do detailu zabezpečené prípravné práce s ostatnými výrobnými a tvorivými zložkami a rovnaké požiadavky mal i v prípade zahraničného partnera. Potom sa mohol proces tvorby a výroby zaradiť do samotnej realizácie. Po dokonalej príprave realizácie, ale aj záverečných prác, ktorým Alojz Mäsiar pripisoval rovnakú dôležitosť, vedeli v drobnostiach korigovať proces podľa nárokov režiséra už aj zástupcovia vedúceho produkcie.

Podľa Záhona bol Mäsiar náročný voči sebe i kolegom. „Jeho filmový projekt vo výrobe bol ako vlak, ktorý keď sa pohol, prišiel aj do cieľa, tak ako bol naprogramovaný. A vedel si aj vypiť a vtedy dal svetu hlasito na vedomie: Jedzte fašírky! Fašírky sú zdravé!!!

Posledným filmom, na ktorom sa Alojz Mäsiar podieľal, skôr než odišiel do dôchodku, bola Kára plná bolesti (1985) Stanislava Párnického.

Alojz Mäsiar zomrel pred dvadsiatimi rokmi na Štedrý deň, jedenásť dní po svojich okrúhlych osemdesiatych narodeninách.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Stanislav Szomolányi. Foto: Miro Nôta

V dôvernom spojení s osvietenými režisérmi mohol bezvýhradne slúžiť téme

Otázku, čo všetko sa skrýva za kameramanskou profesiou, vníma Stanislav Szomolányi dodnes v tesnom spojení s režisérskymi osobnosťami v tvorivom tíme. O neoddeliteľných spoluprácach na ikonických filmoch slovenskej kinematografie sa verejne nikdy veľa nezmieňoval, vedomý si zodpovednosti za každé slovo, ktorým prispieva k už vytvoreným filmovým obrazom. Najmä tie totiž hovoria zaňho. Všetko podstatné už napísali Svoju odpoveď raz a navždy sformoval ešte v roku 1977 pre časopis Film a divadlo: kameramana vlastne považuje za obrazového režiséra, ktorý „režisérovi filmu ponúka možnosti, vstupuje s ním do dialógu a prináša svoj vlastný osobitý vklad“. Pri príležitosti jeho 90. narodenín, ktoré oslávil 14. januára 2025, sa v kine aj na televíznej obrazovke objavili viaceré filmy, ktorým v minulosti ako kameraman dal pečiatku umeleckej kvality. Do spomienok na ne sme sa počas uplynulých dní vracali spoločne s ním v niekoľkých telefonických rozhovoroch s redakciou Film.sk. I keď rád udržuje láskavý tón rozhovoru a bystro reaguje na každú maličkosť, svoje myšlienky už zverejňovať nepotrebuje. Je presvedčený, že o ňom už napísali všetko podstatné. A verí, že filmy, pod ktoré sa podpísal, povedia o umeleckej kvalite všetko dôležité aj v budúcnosti. Život v kalendári Jeho najvýznamnejšie diela pripomína Slovenský filmový ústav aj formou obrazového kalendára na rok 2025. Selekciu dvanástich záberov urobil filmový kritik a pedagóg Martin Šmatlák. A ako v úvodnom slove spomína, bolo...
Záber z filmu Hra o moc, ktorý uvedie festival SCANDI aj so sprievodným programom. Foto: Film Europe

Aké sprievodné podujatia prinesú škadinávske témy festivalu SCANDI

Sériu súčasných severských noviniek odštartuje strhujúca konverzačná dráma Hammarskjöld – Boj za mier. Kino Film Europe v Pisztoryho paláci sa až do 29. januára stane centrom filmového diania v Bratislave a ponúkne zároveň viacero sprievodných podujatí. Prvým zo sprievodných podujatí bude diskusia Michala Havrana a jeho hosťa, významného slovenského diplomata Miroslava Wlachovského k filmu Hammarskjöld – Boj za mier. Pôsobivý životopis švédskeho politika a štátnika Daga Hammarskjölda získal nominácie na osem švédskych filmových cien Guldbagge. Režisér Per Fly v ňom predvádza majstrovskú prácu s napätím a kombináciou faktov a fikcie. Vášnivý cestovateľ, islandofil Martin Pročko, autor dvoch kníh a cestopisu, ktorý stojí za projektom Eyja Adventures, vyrozpráva počas svojej prezentácie nazvanej Ako sme sa ocitli na hrane zákona príbeh, ktorý sa stal nosnou témou jeho najnovšej knihy Island: Návod, ako utopiť auto. Po prednáške bude nasledovať projekcia napínavej mysterióznej krimi Chlad, ktorá vznikla na základe bestselleru islandskej spisovateľky Yrsy Sigurðardóttir. Film získal šesť nominácií na ceny Islandskej filmovej a televíznej akadémie Edda. Počas Švédskeho dňa sa premietnu tri švédske snímky, nebude chýbať malá ochutnávka švédskych špecialít a stánok kníhkupectva Artforum so severskou literatúrou. Kúsok Nórska v podobe sprievodného podujatia Tundra vo mne sa zhmotní v rozhovore s režisérkou Sarou Margrethe Oskal. Jej úprimný filmový debut je príbehom sámskej umelkyne Leny,...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Najviac nominácií na Českého leva majú Vlny a Amerikánka

Najviac nominácií na Českého leva, spolu 14, má dobová dráma Vlny režiséra Jiřího Mádla. O jednu nomináciu menej získal štylizovaný príbeh dievčaťa z detského domova Amerikánka režiséra Viktora Tauša. S desiatimi nomináciami nasleduje tragikomédia o zabíjačke Mord debutujúceho režiséra Adama Martinca. Všetky tri snímky vznikli v slovenskej koprodukcii. Desať nominácií má aj televízna séria Metoda Markovič: Hojer z platformy Voyo. O sošku pre najlepší film sa okrem Vĺn, Amerikánky a Mordu uchádzajú snímky Od marca do mája pôvodom slovenského režiséra Martina Pavla Repku a Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelku. Rovnaká pätica titulov je nominovaná aj v kategórii réžia. Nominované tituly vybrali akademici z celkovo 93 filmov, televíznych seriálov a minisérií, ktoré mali premiéru v roku 2024. Celkovo sa nakoniec o sošku Českého leva uchádza 29 titulov. Víťazov oznámia 8. marca v priamom prenose Českej televízie. Medzi nominovanými sú aj viacerí reprezentanti Slovenska. V kategórii ženských hereckých výkonov vo vedľajšej úlohe je to Táňa Pauhofová (Vlny), v kategórii mužských výkonov vo vedľajšej úlohe potom Milan Ondrík (Ema a smrtihlav). Želiezka v ohni má Slovensko aj v kategórii dokumentov – štyri z piatich nominovaných filmov vznikli v slovenskej koprodukcii. Na leva sú v tejto kategórii nominovaní ako producenti Maroš Hečko (Architektúra ČSSR 58 – 89) a Barbara Janišová Feglová (Prezidentka). Za kameru filmu Vlny nominovali akademici Martina Žiarana, za strih série Metoda...
Zobraziť všetky články