Ondrej Šulaj

Ondrej Šulaj

26.09 2024
Písmo: A- | A+

Scenárista a režisér Ondrej Šulaj sa narodil 26. 9. a oslavuje 75. narodeniny. V nasledujúcom texte ho približuje jeho niekdajšia študentka, režisérka a scenáristka Eva Borušovičová.

Práve som prestal fajčiť. Chcem, aby ste to vedeli. Lebo budem možno chvíľami trochu nervózny. Alebo netrpezlivý. Lebo toto z oného,“ povedal Ondrej Šulaj v malej učebni VŠMU na Ventúrskej ulici. Bol tam prvý deň v pozícii pedagóga scenáristiky a my sme tam boli prvý deň ako jeho prví študenti. Bol naozaj chvíľami trochu nervózny a trochu netrpezlivý. Vlastne bol taký stále a dodnes takým byť neprestal.

Možno by stálo za to, dať mu zase do ruky tie cigarety, že čo by sa stalo. Aj sme nad tým so spolužiakmi uvažovali, keď sme sa zdeptaní po jeho seminároch uchyľovali do Depressa, aby sme spracovali všetko to, čo na nás nakričal. Dával nám do zbláznenia prepisovať etudy, spotvoreným hlasom čítal naše dialógy, pýtal sa, prečo nerozmýšľame. Prechádzal sa po učebni ako lev v klietke, dvíhal ruky k nebu a nechával ich dopadať dolu, tam, kde mal vo vreckách pestrofarebného saka mince, takže jeho výkriky „veď to sú metre metre metre filmu!“, „prečo to hovoria, keď to môžu ukázať?!“ a „koho zaujímajú konštrukcie, keď chce vidieť život?“ boli rytmicky sprevádzané cinkaním drobných, akoby to boli peniaze, ktoré navždy strácame v hracom automate.

Kým sme sa naňho stihli nejako dohodnúť, väčšinou už sedel v Depresse pri nás a objednával rum. Ani on to s nami nemal ľahké. Neboli sme jednoduché prípady. A napriek tomu, že každý z nás sa za ten čas, čo nás učil, aspoň raz schoval na záchode, aby si tam buď tajne poplakal, alebo premohol nutkanie hodiť doňho stoličku, mali sme ho radi. Ťažko sa to vysvetľuje, ale fakt to nebol štokholmský syndróm. Bol jednoducho inšpiratívne autentický a odvážny. Vedel trafiť klinec po hlavičke, snažil sa nás naučiť remeslu aj vnímať všetko to nadčasové, ľudské a hlboké, čo má obsahovať dobrý film, a popritom sa urputne snažil vykresať z nás to najlepšie, čo obsahujeme.

A vedel delegovať, ako vtedy, keď si na ceste do poľskej Lodže, kam sme šli ako delegácia školy, v noci ľahol na lavičku na stanici v Katoviciach a povedal, nech ho zobudíme, keď príde ten správny vlak. Ten správny vlak prišiel, ale pretože to boli búrlivé deväťdesiate roky, tak na našich miestach sedeli nejakí Poliaci a ukazovali nám rovnaké miestenky, takže sme nakoniec stáli v chodbičke, hádali sme sa a smiali až do svitania.

V prvom ročníku ma donútil sedemnásťkrát prepísať dialógovú etudu o tom, čo si povedia matka a neplnoletý syn, ktorý príde domov až nadránom. Na písacom stroji. Alebo rukou. Sedemnásťkrát toto a všetky ostatné zadania tiež aspoň trikrát. V druhom ročníku mi povedal, že moja adaptácia Borisa Viana je skvelá a vlastne ma už nemá čo učiť. V treťom ročníku mi povedal, že mi na bakalársky scenár nemá čo povedať, lebo je to taká hlúposť, že na ňu neexistuje dosť prídavných mien. A v piatom ročníku som s ním šla na Myjavu ako jeho asistentka réžie, pretože tam nakrúcal televízny film Na Bukvovom dvore (1993). Tam som pochopila, ako vľúdne a úsporne vie komunikovať s hercami, a tiež univerzálnu formulku „toto z oného“. Na otázku „Prečo?“ mu niekedy stačilo povedať „Lebo chápete, to je medzi nimi tak, že ona je takáto a on toto z oného.“ A bolo to. Pochopili a hrali ako bohovia.

Táto óda je osobná a preto sa do nej nezmestí veľa toho podstatného, čo však nájdete v každej knihe o slovenskom divadle a hlavne filme. Ondrej Šulaj začínal ako divadelník, napísal mnoho divadelných hier a adaptácií, niekoľko ich aj režíroval. Bol scenáristom a spoluscenáristom skvelých filmov ako Pavilón šeliem (r. Dušan Trančík, 1982), Tichá radosť (r. Dušan Hanák, 1985), Správca skanzenu (r. Štefan Uher, 1988), Všetko, čo mám rád (r. Martin Šulík, 1992), Záhrada (r. Martin Šulík, 1995) alebo Muzika (r. Juraj Nvota, 2007).

Písal a režíroval televízne filmy a aj kinofilm Agáva (2016), ktorý akoby prišiel v zlom načasovaní, a preto bol trochu nespravodlivo neprijatý. Dnes by sme mu možno rozumeli lepšie, pretože zobrazoval ľudí, ktorí vedia, že ich hodnoty a morálka už zakrátko nebudú znamenať nič, pretože sa na nich valí čosi, čomu nebudú vedieť vzdorovať. No napriek tomu žijú svoje životy najdôstojnejšie ako vedia, lebo len to má nakoniec zmysel. Žiť to, čomu sa dá veriť.

Ondrej Šulaj má titul profesora, dvakrát bol dekanom Filmovej fakulty, o ktorej založenie sa zaslúžil, bol rektorom VŠMU, prezidentom Slovenskej filmovej a televíznej akadémie, predsedom Výboru LITA a zastával ešte mnohé ďalšie funkcie, ktorých vykonávanie si vyžaduje veľa schôdzí, zasadaní, vyjednávania a vysedávania, čo sú všetko činnosti, ktoré neznáša, takže ho za to o to viac obdivujeme, a preto za jeho éry boli všetky zasadania svižné, a kto chcel diskutovať, musel mať pripravené pádne argumenty a nemať zabiehavé myslenie.

V každom prípade dnes asi nie je v slovenskom audiovizuálnom prostredí, čo je teda termín obsahujúci veľkú masu ľudí, ktorí sa s chuťou ohovárajú a zároveň volajú na spoluprácu, nikto, koho by sa Ondrej Šulaj nejako nedotkol. Svojím názorom, povzbudením, konzultáciou, ako spolupracovník, ako učiteľ. Vznikol dokonca pojem Šulajova doktrína. Je to presvedčenie, že film má obsahovať posolstvo. Nikdy nám to takto nepovedal, ale celou svojou tvorbou, celým svojím životom, to dával najavo. Filmári majú vedieť, kde je morálka, kde je zodpovednosť a kde je svetlá strana sily.

Keď som sa vydávala, dostala som od neho svadobný dar. Bola to kniha s krásnou obálkou, v ktorej na prvej strane stálo: „Ondrej Šulaj: Všetko, čo viem o živote, láske a manželstve.“ No a za ňou nasledovali prázdne stránky.

Ak ste to ešte nezistili, tak ja vám to pri príležitosti jeho životného jubilea o ňom prezradím: Za tým cholerickým prestrojením je jeden z najvtipnejších, najláskavejších a najpevnejších ľudí tejto krajiny. Je radosť sa s ním hádať i smiať.

Ondrej Šulaj FOTO: Miro Nôta

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Zlatý ledňáček pre Od marca do mája, Tri zlaté dukáty aj portrét Jarcovjákovej

„Po dlhej a vášnivej diskusii sme sa rozhodli oceniť film, ktorý nás hlboko zaujal a zasiahol,“ zdôvodnila výber víťaza medzinárodná porota. Film ocenila za „jemnosť a nehu, s akou rozpráva o každodennom živote jednej rodiny, za precítené pochopenie jemnej rodinnej dynamiky, za odvahu vtiahnuť svojich divákov do krehkých príbehov a za umenie nachádzať v nich malé zázraky, za pôsobivú autenticitu a zdanlivo nenútené, majstrovské vedenie hercov.“ O cenu sa uchádzalo 9 filmov. Z 9 dokumentárnych filmov vybrala medzinárodná porota ako víťaza česko-slovensko-rakúsky film Ešte nie som, kým chcem byť Kláry Tasovskej. Rozpráva o fotografke Libuši Jarcovjákovej. Zlatého ledňáčka si odniesol za „vizuálne úchvatné pútavé rozprávanie s maximálnym rešpektom k téme, za snahu o uznanie nekompromisnej práce hlavnej hrdinky a hľadanie jej identity ako ženy a queer umelkyne v ťažkej dobe“. Spomedzi štyroch televíznych či internetových počinov v oblasti film a miniséria ocenili Zlatým ledňáčkom rozprávku Mariany Čengel Solčanskej. Jej Tri zlaté dukáty podľa poroty „skutočne vynikli ako rozprávka, ktorá ctí a oslavuje tento českému pubilku dobre známy štýl milého a veselého rozprávania, ale v súčasnom poňatí“. Porota tiež pochválila zábavné kontrasty medzi postavami, skvelú vizuálnu formu, kostýmy, prácu s kamerou aj to, že i záporní hrdinovia sú v snímke vykreslení ako ucelené, trojrozmerné charaktery. Svoje ceny udeľovala aj študentská porota.V kategórii celovečerný hraný alebo animovaný film vybrala za víťaza Vlny režiséra Jiřího Mádla. Za najlepší dokument...
Záber z filmu Koniec sveta.

Dedo a vnuk sa učia spolu žiť s vedomím, že nie je Rus ako Rus

Názov filmu vyznieva dosť expresívne, no podľa jeho režiséra Bohdana Slámu sa koniec sveta odohráva každý deň, akurát pre každého trochu inak. Ako povedal pre ČT24pri uvedení filmu do českých kín, podstatné je, že vždy prídu nové začiatky. So scenáristom Ivanom Arsenjevom vsadili svoj príbeh do obdobia počas okupácie v roku 1968, keď vojská Varšavskej zmluvy prekročili hranice Československa a obsadili krajinu na dlhých dvadsať rokov. Hoci dielo sa zrodilo približne v rovnakom období ako oceňované Vlny Jiřího Mádla, podstata odkazu má iný rozmer, než aký ponúka obraz otvoreného boja za slobodu prejavu. V Slámovom filme slúži politika ako nevyhnutná kulisa pre niečo omnoho vnútornejšie – vzťah deda a vnuka. Český herec, filmár a divadelník Miroslav Krobot ako predstaviteľ deda zaujal k téme vlastný postoj: „Téma života za ,totáčaʻ sa mi zdá v českej kinematografii dosť spracovaná, ale úloha deda ju originálne presahuje vrátane šľachtického pôvodu, spôsobu myslenia a hlbokej osobnej skúsenosti s niekoľkými politickými zriadeniami,“ povedal pre ČT24. Dedo má podľa Arsenjevovho scenára ruské korene a z pôvodnej domovskej krajiny utiekol pred komunizmom. Je zdanlivo tvrdej povahy, no na jeho charaktere sa odzrkadľuje aristokratická noblesa aj každodennosť dedinského života. Dôvod, prečo trávi s vnukom čas bez zvyšku rodiny, je jednoduchý –malý Tonda ochorel a nemohol ísť s rodičmi a so starším bratom na výlet do Francúzska....
Zobraziť všetky články