Fotografia z filmu My sme Azahriah
Písmo: A- | A+

Réžia: Izabella Mazzag
Scenár: Máté Előd
Kamera: Ádám Polhodzik
Hudba: Péter Balogh
Účinkujú: Azahriah (Attila Baukó), Raul Ionescu, Noémi Juniki

Azahriah dosiahol v maďarskej populárnej hudbe výšky, ktoré sa za posledných šesťdesiat rokov nepodarilo dosiahnuť nikomu inému. Film o ňom a s ním v hlavnej úlohe začína v lete 2023 – odtiaľ sledujeme hlavného hrdinu na jeho tri jedinečné koncerty na Štadióne Puskás. Cesta je plná vzrušujúcich situácií, európskeho turné, osobnej tragédie a dlhej prípravy.
Film My sme Azahriah nie je klasickým hudobným dokumentom. Je to fiktívny príbeh, hra o tom, čo sa stane, keď sa jedného dňa zobudíme a všetko okolo nás zmizne. Čo urobíme, keď sa zrazu ocitneme v inej situácii, v inom živote, v inom svete? Táto dejová línia je voľne, často asociatívne, prepojená s problémami Azahriaha a jeho generácie. Jedno je však isté: aj v tomto paralelnom vesmíre sa udalosti formujú okolo jeho piesní. Attila Baukó, čiže Azahriah, vtrhol na maďarskú scénu populárnej hudby iba za dva roky. Tento úspešný príbeh vyvrcholil v máji trojnásobne vypredaným koncertom v Štadióne Puskás.
Čo sa s ním však dialo počas ôsmich mesiacov pred koncertmi a čo sa mu preháňalo hlavou, keď trikrát vystúpil po schodoch pred takmer 150 000 ľudí?

Žáner: hudobný/dokumentárny
Dĺžka: 92 min.
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 12 rokov
Obsahové deskriptory: vulgarizmy
Distribútor: Vertigo Distribution
Premiéra: 28. 11. 2024

Foto: Vertigo Distribution

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články