Písmo: A- | A+

Povaha lásky
Simple comme Sylvain
Kanada/Francúzsko, 2023, 112 min., MP 12
dráma/romantický

Réžia: Monia Chokri
Scenár: Monia Chokri
Kamera: André Turpin
Hudba: Emile Sornin
Hrajú: Magalie Lépine Blondeau, Pierre-Yves Cardinal, Monia Chokri

Sophie žije pohodlný, hoci trochu nudný život so svojim partnerom Xavierom. Kým nestretne Sylvaina, ani jej nenapadne, že v jej živote chýba vášeň. Pri náhodnom stretnutí profesorky filozofie a sympatického stavbára však nielen preskočí iskra, ale rovno vzplanie celý les. Sophie je čoskoro postavená pred rozhodnutie, či dať prednosť svojmu srdcu, alebo intelektu. Sophiina voľba tentoraz znamená: radšej zemitého sexi remeselníka so sklonmi k rasizmu, alebo salónneho intelektuála, od ktorého síce romantiku nemôže čakať, ale nemusí sa za neho hanbiť pred priateľmi?
Inteligentná romantická dráma s prvkami komédie od quebeckej režisérky a herečky Monii Chokri prináša dojemný a vtipný príbeh, kde sa Platón a Schopenhauer stretávajú s červenou knižnicou. Film získal Césara 2024 za najlepší zahraničný film.

Žáner: dráma/romantický
Dĺžka: 112 min.
Jazyková verzia: francúzsky s českými titulkami
Odporúčaná prístupnosť: nevhodné pre maloletých do 12 rokov
Obsahové deskriptory: sex
Distribútor: Continental film
Premiéra: 13. 6. 2024

FOTO: Continental film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Tibor Biath pri nakrúcaní filmu Prípad Barnabáš Kos (1964). Foto: archív SFÚ / Margita Skoumalová

Tibor Biath

Kameraman Tibor Biath sa podpísal pod takmer 50 celovečerných hraných a televíznych filmov a 70 krátkometrážnych snímok. Narodil sa pred sto rokmi 12. mája 1925 v Prešove, zomrel 5. mája 2012 vo veku nedožitých 87 rokov. „Všetci sme ho mali radi, on tuším ani nemal nepriateľov,“ povedal v rozlúčkovej reči režisér Eduard Grečner. „Dobrácky pohľad Tibora Biatha odzbrojil každého. V tvorivých štáboch vedel svojou charizmou vytvoriť pokojnú a družnú priateľskú atmosféru.“ Podľa Grečnera, s ktorým nakrútil film Nylonový mesiac (1965), mal Biath vzácnu vlastnosť – ako kameraman sa netlačil do popredia a „nepredvádzal sa“, vedel, že najviac spraví, ak bude slúžiť myšlienke diela. Tibor Biath od detstva rád fotografoval a kúpeľňu v rodičovskom byte „zanešvároval“ vývojkou a ustaľovačom. Rok po skončení druhej svetovej vojny ho zaujalo avízo v novinách, že sa v Prahe otvára filmová škola. Po Moskve, Berlíne, Ríme a Paríži je FAMU piatou najstaršou filmovou školou na svete. Biath sa prihlásil. Hoci už doma skúšal nakrúcať na kamarátovu16 mm kameru, pražskí kolegovia, ktorí sa hlásili na školu, mali pred ním náskok – viacerí mali skúsenosť s prácou na Barrandove. Biath však svojimi fotografiami zaujal vtedajšieho dekana FAMU Karola Plicku a prijali ho. Stihol absolvovať iba 5 semestrov, keď ho v roku 1949 zo školy vylúčili z politických dôvodov. „Nebol som však jediný – zo školy vtedy letela...

publikácia Václav Macek: Na ceste k samostatnosti

Monografia filmového historika, profesora Václava Maceka, ponúka dejiny Katedry filmových štúdií Filmovej a televíznej fakulty VŠMU v kontexte histórie fakulty a školy v rokoch 1949 – 2024. Macek, ktorý katedru roky aj viedol, využíva archívne zdroje, orálnu históriu a nevynecháva ani kontext výučby filmu na Slovensku a v Česku. Študijný odbor Filmová veda na Slovensku prvýkrát otvorili na Divadelnej fakulte VŠMU v školskom roku 1978/1979 v kombinácii s divadelnou vedou. „V priebehu osemdesiatych rokov sa spočiatku úspešný pokus o konštituovanie filmovej vedy ako študijného odboru na istý čas prerušil. Toto spomalenie sľubného vývoja bolo spôsobené administratívnym rozhodnutím o presunutí odboru z Vysokej školy múzických umení na Univerzitu Komenského. Medzitým však počet filmových odborov na Divadelnej fakulte narastal a zmenila sa aj politická situácia, čo umožnilo 14. 6. 1990 ustanovenie samostatnej Filmovej a televíznej fakulty. V tom istom roku na tejto fakulte vzniká aj samostatná Katedra filmovej vedy. Fungovala až do roku 2003, keď sa začal proces jej transformácie na subkatedru v rámci ateliéru aplikovanej dramaturgie,“ uvádza stránka katedry. Dnes je opäť samostatná. Pod názvom Katedra audiovizuálnych štúdií fungovala niekoľko rokov, od školského roka 2022/2023 sa premenovala na Katedru filmových štúdií. Viac o nej sa dočítate v Macekovej knihe, ktorá je...
Zobraziť všetky články