Písmo:
|
Česká sociologička Zuzana Uhde už v roku 2011 písala o takzvanej deformovanej emancipácii, ktorá je založená na transnacionálnych praktikách starostlivosti a jej komodifikácii. Ide o jav, v ktorom práca žien z bývalého východného bloku vo sfére starostlivosti o domácnosť a jej príslušníkov a príslušníčky umožňuje emancipáciu žien v krajinách západnej Európy.
Film Hranice Európy mapuje túto novodobú nerovnosť na vypointovaných reportážnych príkladoch z prostredia platenej starostlivosti o seniorov a seniorky, ale aj v oblastiach poľnohospodárstva a upratovania hotelových izieb. Zjednodušene by sa dalo povedať, že tvorkyne filmu v tejto dynamike nahrádzajú slovo emancipácia kľúčovým pojmom blahobyt (prítomným vo filme aj v jeho propagačných textoch), ktoré vyznieva kritickejšie a zároveň integruje aj výraznejšie negatívne dôsledky lacnej práce, než je „len“ trhom riadené vyslobodenie zo starostlivosti o príbuzných.
HRANICE EURÓPY
Hranice Evropy, Česká republika/Slovensko/Francúzsko, 2024
RÉŽIA: Apolena Rychlíková ● KAMERA: Jan Šípek, Petr Racek ● STRIH: Kateřina Krutská Vrbová ● ZVUK: Martin Kuhn ● HUDBA: Jonatan Pastirčák
MINUTÁŽ: 98 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 30. 5. 2024