Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská), fotografia Libuše Jarcovjákovej / Zdroj: Film Expanded

recenzia Ešte nie som, kým chcem byť

Stačí načiahnuť ruku? Stávať sa, kým chcem byť, napriek všetkému

Barbora Nemčeková

Písmo: A- | A+

Ženský hlas oznamuje, že riaditeľ festivalu fotografie Les Rencontres d’Arles jej ponúka priestor na veľkú výstavu. „Na podobnú správu som čakala päťdesiat rokov. Celý svoj život. Celý ten čas som bola presvedčená, že som fotografka, ale nikoho to nezaujímalo.“ Píše sa rok 2019 a fotografie Libuše Jarcovjákovej čoskoro spozná celý svet.

(Najťažšie sa píšu texty o filmoch, ktoré človeka zasiahnu. Preto som pôvodne tento text nemala písať. Zmenil sa však kontext a ja som pocítila hlboké súznenie s otázkami, ktoré film otvára.)

Dokumentárny film Ešte nie som, kým chcem byť ohraničuje veľkolepá udalosť, ktorá (v umeleckom svete) značí rozpoznanie, uznanie, (d)ocenenie – samostatná retrospektívna výstava. Film konštruuje chronologickú naráciu ukážkovej success story – Jarcovjákovej príbeh sleduje od strednej školy („je mi šestnáct a učím se fotit“), keď sa dcéra rodičov umelcov pre zlý kádrový profil nevie dostať na štúdium fotografie. Nasledujú práca v tlačiarni milostné vzplanutia, krčmové večery, nechcené tehotenstvo, vypočutie pred komisiou a interrupcia. Film je vystavaný takmer výlučne z Jarcovjákovej fotografického archívu, a vyvoláva tak dojem, že jej telo bolo s fotoaparátom zrastené: že zdokumentované je jednoducho všetko.

Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská)

Jarcovjákovej životná cesta je vďačným materiálom na film a nečudo, že záujem o filmové spracovanie malo viacero režisérov: žena, ktorá od ranej dospelosti chcela byť fotografkou, sa po peripetiách súvisiacich s totalitným režimom nakoniec na štúdium fotografie dostane, nastáva však dezilúzia, nesúlad; prichádza snaha osamostatniť sa, nebyť bremenom pre rodičov, a tak vstupuje do manželstva s mužom, s ktorým sa milujú a nenávidia zároveň. Horská dráha stretnutí a kreatívnych vzplanutí, skúmanie vlastného tela a tiel iných prostredníctvom objektívu. Keď prichádza možnosť vycestovať za známou do Japonska, chopí sa jej. Neznámym prostredím sa pretĺka bez istoty nocľahu či obživy, dočasná stabilita a docenenie prichádzajú až v podobe mecenáša Kacujukiho, ktorému sa Jarcovjákovej jotografie páčia a dohodne jej pracovné zákazky – fotenie do časopisov alebo pre rôzne značky.

Z monumentálneho archívu fotografií, ktorých mali režisérka a scenáristka Tasovská a spoluscenárista a strihač Alexander Kashcheev k dispozícii až 70 000, film obsahuje takmer tritisíc rozpohybovaných (a niekedy rytmizovane zostrihaných) fotografií, ozvučených „diegetickými“ ruchmi. Tento prístup vzdáva hold Jarcovjákovej obsesívnemu zaznamenávaniu, ako aj fotografickému základu filmového média (ktoré je samo rozpohybovanou sériou obrazov).

Hlavným motívom, ktorý prestupuje chronológiu života vyrozprávaného vo filme Ešte nie som, kým chcem byť,je túžba byť niekým; zúfalá, nástojčivá, vždy prítomná túžba niekým sa stať. Sprevádzajú ju univerzálne otázky znova a znova kladené do priestoru a predovšetkým sebe Čo chcem od života? Prečo nemôžem žiť tak, ako chcem? Prečo nikto nerozpoznáva moju hodnotu?

Jarcovjáková pôsobí vo filme autenticky, jej výber fotografického média je vnútorne motivovaný túžbou priblížiť sa ľuďom, objektív a clona sú zároveň pomyselnou (fyzickou) hranicou, ktorá ju chráni a umožňuje jej napriek hanblivosti vykročiť do ulíc a zaznamenávať ľudí na film.

Ostych postupne prekonáva a v centre jej záujmu sú ľudia – ich tváre, gestá, kompozícia ich tiel, ale aj vlastná telesnosť. Spôsob, akým Jarcovjáková fotografuje svoje vlastné telo, v sebe nesie akúsi naivitu a snahu vteliť sa, vyrovnať sa sama so sebou: (u)vidieť svoje telo, ktoré nezodpovedá diskriminujúcim a deštruktívnym normám fyzickej „krásy“, zachytiť ho v danom momente, polohe, svetle, rozpoložení.

Snaha dosiahnuť uznanie, nájsť sa, „naplniť svoj potenciál“ je univerzálna a naliehavejšie pociťovaná v umení. Tam do hry totiž vstupujú ďalšie kontexty: politicko-ekonomické usporiadanie, sociálna vrstva, vzdelanie, šťastie, vnútorné presvedčenie, náhoda…

V čom však spočíva docenenie, uznanie nároku na to, byť umelkyňou fotografkou? Pochvala či dojatie rodičov, kurátora? Alebo samostatná výstava? Rozhovor v novinách? Monografia? Tlieskajúce davy? Dokumentárny film?

Jarcovjáková na konci filmu nachádza lásku a istotu v partnerskom vzťahu a slávu a uznanie svojho umenia, ktoré ako domino efekt odštartuje výstava v Arles a pokračuje ďalšími medzinárodnými výstavami.

Kým by však bola Jarcovjáková, ak by nemala veľkú výstavu v Arles v roku 2019? Jej ruka by sa dodnes na fotografiách načahovala do priestoru za niečím ťažko dosiahnuteľným. Film by možno vznikol neskôr. Kým je tvorivý človek, kým sa nestane rozpoznaným/rozpoznateľným? A aká je šanca a hodnota zhmotneného rozpoznania (sólo výstavy, recenzie, predaja diela) v dnešnom svete umenia a predovšetkým trhu s umením?

Ešte nie som, kým chcem byť
Ještě nejsem, kým chci být, Česko/Slovensko/Rakúsko, 2024
RÉŽIA: Klára Tasovská SCENÁR: Klára Tasovská, Alexander Kashcheev KAMERA: Libuše Jarcovjáková
STRIH: Alexander Kashcheev ZVUK: Alexander Kashcheev, Michaela Patríková HUDBA: Oliver Torr, Prokop Korb, Adam Matej
MINUTÁŽ: 90 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 3. 10. 2024

Hodnotenie: 100%

Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská), fotografia Libuše Jarcovjákovej / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z dokumentu Otázka budúcnosti. FOTO: ASFK

recenzia Otázka budúcnosti

Nádielku istoty, že hudobné symboly sa nemenia celé desaťročia, si v bráne do dospelosti môže dovoliť každá maturitná trieda. Navždy sa zachová, já slyším nonstop, som zlý k ženám a you are the dancing queen spravidla na večierku roka nikdy nechýbajú. V súlade s popovým dedičstvom minulosti však maturanti zakaždým tu a teraz čelia otázke, čo ďalej so životom v krajine, kde do osemnástich vyrastali. Pálčivo aktuálne o tom vypovedá dokument Otázka budúcnosti. Šuchorenie statusu Začal sa školský rok, vstupujeme do atmosféry maturitného ročníka bratislavského 1. súkromného gymnázia na Bajkalskej ulici. Práve prebiehajú prípravy na stužkovú slávnosť.  Študenti a študentky by si svoj sviatok chceli riadne užiť, ešte kým sa začnú pripravovať na priebežné maturitné testy, ale do učenia sa musia pustiť už v októbri. Preto si dátum stužkovej naplánovali na 30. september 2023.  Zhodou okolností je to deň, keď sa na Slovensku konajú parlamentné voľby. Voľby, ktoré rozhodnú, akou cestou sa krajina bude v ďalších rokoch uberať. Triedna zostava už dosiahla plnoletosť a v deň stužkovej pôjde voliť po prvý raz. Ráno všetci hodia obálku do urny, večer v oblekoch a róbach konečne pocítia ten našuchorený status dospelosti, po ktorom v kútiku duše túži aj najväčší rebel v ich veku.  Možnosť zachytiť proces generačného uvažovania práve v tejto fáze vývoja bola pre režiséra...
Jozef Ružička / Zdroj: SFÚ

Jozef Ružička

Pochádzal o živnostníckej z rodiny. Jeho otec v okolí Trnavy vyrábal rôznorodé čistiace nástroje ako cirokové metly, pracie kefy či zmetáky. Počas obdobia Slovenského štátu v roku 1942 začal Jozef Ružička pracovať ako asistent kamery vo filmovej spoločnosti Nástup. Mal len osemnásť rokov. Toto rozhodnutie sa preňho stalo zásadným. V tom čase tam už pracovali významné mená našej domácej kinematografie, ako napríklad Karol Krška. V roku 1943 nádejný kameraman nastúpil na povinnú základnú vojenskú službu. Pridelený bol do oddielu na východnom Slovensku. Pred vypuknutím Slovenského národného povstania časť vojska v tomto regióne išla na východný front alebo do pracovných táborov. Práve tam smeroval aj Jozef Ružička. Pobyt v tábore sa, prirodzene, podpísal na jeho zdravotnom stave.  Ružička participoval na audiovizuálnom zachytávaní štátnej propagandy a fašistickej vlády. Pôvodne sa vyučil za fotografa a svoje remeslo ovládal dokonale. Reštauroval viaceré negatívy filmového materiálu a vyhotovené fotografie aj profesionálne upravoval. Dôraz kládol primárne na funkčnú kompozíciu a precízne svietenie. Zameriaval sa rovnako profesionálne na prírodné scenérie ako na výjavy ľudských konštelácií. Práve vďaka tejto schopnosti a správnemu kompozičnému videniu sa mu v Nástupe veľmi darilo. Postupne sa z asistenta kamery vypracoval na pozíciu hlavného kameramana vo vlastnej tvorbe. Najprv pracovali väčšinou len s ľahkými ručnými kamerami, resp. so stredne ťažkými kamerami BH a Šlechta a nechcel sa ich vzdať. Postupne...

Oľga Potroková

Hneď po tom, ako Potroková absolvovala v roku 1955 štúdium fotografie na Škole umeleckého priemyslu v Bratislave, nastúpila do Štúdia vedecko-populárnych filmov Bratislava ako asistentka kamery (snímačka). Prvým filmom, na ktorom sa podieľala ešte ako Oľga Plačková, bolo Jablko poznania (1955) v réžii Vlastimila Herolda. Ako uvádza Renáta Šmatlákova v profile režisérky a výtvarníčky na portáli SK Cinema, od roku 1956 pracovala ako grafička, od roku 1964 ako výtvarníčka trikov v Štúdiu krátkych filmov. Od roku 1970 sa venovala animovanému filmu ako asistentka animátora, neskôr ako samostatná režisérka a animátorka. „Pre jej výtvarný rukopis je charakteristická kresba farebnými ceruzkami a pastelom, venovala sa aj papierikovej animácii,“ priblížila jej tvorbu Šmatláková. Oľga Potroková napísala scenár k televíznej rozprávke o dvoch chlapcoch a robotovi Srdce (1974) režiséra Jana Dudešeka a ako animátorka sa podieľala na seriáli Venček (1976) režiséra Vladimíra Lehkého. Ako režisérka, výtvarníčka aj animátorka sa podpísala pod televízny animovaný seriál Morské rozprávky (1972 – 1982), ktorý patrí k jej najvýznamnejším dielam. Autorkou námetu, scenára a dramaturgičkou bola Marianna Grznárová a rozprávky nahovoril Ladislav Chudík. Oľga Potroková nakrútila aj viacero krátkych televíznych animovaných filmov ako Najkrajšie ucho na svete (1970) o konflikte zajačích súrodencov s líškou, Myška Plyška (1971) o nespokojnej myške, Jakubkova košeľa (1983) o chlapcovi, ktorý si zašpinil košeľu, Biela Barborka (1984)...
Zobraziť všetky články