Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská), fotografia Libuše Jarcovjákovej / Zdroj: Film Expanded

recenzia Ešte nie som, kým chcem byť

Stačí načiahnuť ruku? Stávať sa, kým chcem byť, napriek všetkému

Barbora Nemčeková

Písmo: A- | A+

Ženský hlas oznamuje, že riaditeľ festivalu fotografie Les Rencontres d’Arles jej ponúka priestor na veľkú výstavu. „Na podobnú správu som čakala päťdesiat rokov. Celý svoj život. Celý ten čas som bola presvedčená, že som fotografka, ale nikoho to nezaujímalo.“ Píše sa rok 2019 a fotografie Libuše Jarcovjákovej čoskoro spozná celý svet.

(Najťažšie sa píšu texty o filmoch, ktoré človeka zasiahnu. Preto som pôvodne tento text nemala písať. Zmenil sa však kontext a ja som pocítila hlboké súznenie s otázkami, ktoré film otvára.)

Dokumentárny film Ešte nie som, kým chcem byť ohraničuje veľkolepá udalosť, ktorá (v umeleckom svete) značí rozpoznanie, uznanie, (d)ocenenie – samostatná retrospektívna výstava. Film konštruuje chronologickú naráciu ukážkovej success story – Jarcovjákovej príbeh sleduje od strednej školy („je mi šestnáct a učím se fotit“), keď sa dcéra rodičov umelcov pre zlý kádrový profil nevie dostať na štúdium fotografie. Nasledujú práca v tlačiarni milostné vzplanutia, krčmové večery, nechcené tehotenstvo, vypočutie pred komisiou a interrupcia. Film je vystavaný takmer výlučne z Jarcovjákovej fotografického archívu, a vyvoláva tak dojem, že jej telo bolo s fotoaparátom zrastené: že zdokumentované je jednoducho všetko.

Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská)

Jarcovjákovej životná cesta je vďačným materiálom na film a nečudo, že záujem o filmové spracovanie malo viacero režisérov: žena, ktorá od ranej dospelosti chcela byť fotografkou, sa po peripetiách súvisiacich s totalitným režimom nakoniec na štúdium fotografie dostane, nastáva však dezilúzia, nesúlad; prichádza snaha osamostatniť sa, nebyť bremenom pre rodičov, a tak vstupuje do manželstva s mužom, s ktorým sa milujú a nenávidia zároveň. Horská dráha stretnutí a kreatívnych vzplanutí, skúmanie vlastného tela a tiel iných prostredníctvom objektívu. Keď prichádza možnosť vycestovať za známou do Japonska, chopí sa jej. Neznámym prostredím sa pretĺka bez istoty nocľahu či obživy, dočasná stabilita a docenenie prichádzajú až v podobe mecenáša Kacujukiho, ktorému sa Jarcovjákovej jotografie páčia a dohodne jej pracovné zákazky – fotenie do časopisov alebo pre rôzne značky.

Z monumentálneho archívu fotografií, ktorých mali režisérka a scenáristka Tasovská a spoluscenárista a strihač Alexander Kashcheev k dispozícii až 70 000, film obsahuje takmer tritisíc rozpohybovaných (a niekedy rytmizovane zostrihaných) fotografií, ozvučených „diegetickými“ ruchmi. Tento prístup vzdáva hold Jarcovjákovej obsesívnemu zaznamenávaniu, ako aj fotografickému základu filmového média (ktoré je samo rozpohybovanou sériou obrazov).

Hlavným motívom, ktorý prestupuje chronológiu života vyrozprávaného vo filme Ešte nie som, kým chcem byť,je túžba byť niekým; zúfalá, nástojčivá, vždy prítomná túžba niekým sa stať. Sprevádzajú ju univerzálne otázky znova a znova kladené do priestoru a predovšetkým sebe Čo chcem od života? Prečo nemôžem žiť tak, ako chcem? Prečo nikto nerozpoznáva moju hodnotu?

Jarcovjáková pôsobí vo filme autenticky, jej výber fotografického média je vnútorne motivovaný túžbou priblížiť sa ľuďom, objektív a clona sú zároveň pomyselnou (fyzickou) hranicou, ktorá ju chráni a umožňuje jej napriek hanblivosti vykročiť do ulíc a zaznamenávať ľudí na film.

Ostych postupne prekonáva a v centre jej záujmu sú ľudia – ich tváre, gestá, kompozícia ich tiel, ale aj vlastná telesnosť. Spôsob, akým Jarcovjáková fotografuje svoje vlastné telo, v sebe nesie akúsi naivitu a snahu vteliť sa, vyrovnať sa sama so sebou: (u)vidieť svoje telo, ktoré nezodpovedá diskriminujúcim a deštruktívnym normám fyzickej „krásy“, zachytiť ho v danom momente, polohe, svetle, rozpoložení.

Snaha dosiahnuť uznanie, nájsť sa, „naplniť svoj potenciál“ je univerzálna a naliehavejšie pociťovaná v umení. Tam do hry totiž vstupujú ďalšie kontexty: politicko-ekonomické usporiadanie, sociálna vrstva, vzdelanie, šťastie, vnútorné presvedčenie, náhoda…

V čom však spočíva docenenie, uznanie nároku na to, byť umelkyňou fotografkou? Pochvala či dojatie rodičov, kurátora? Alebo samostatná výstava? Rozhovor v novinách? Monografia? Tlieskajúce davy? Dokumentárny film?

Jarcovjáková na konci filmu nachádza lásku a istotu v partnerskom vzťahu a slávu a uznanie svojho umenia, ktoré ako domino efekt odštartuje výstava v Arles a pokračuje ďalšími medzinárodnými výstavami.

Kým by však bola Jarcovjáková, ak by nemala veľkú výstavu v Arles v roku 2019? Jej ruka by sa dodnes na fotografiách načahovala do priestoru za niečím ťažko dosiahnuteľným. Film by možno vznikol neskôr. Kým je tvorivý človek, kým sa nestane rozpoznaným/rozpoznateľným? A aká je šanca a hodnota zhmotneného rozpoznania (sólo výstavy, recenzie, predaja diela) v dnešnom svete umenia a predovšetkým trhu s umením?

Ešte nie som, kým chcem byť
Ještě nejsem, kým chci být, Česko/Slovensko/Rakúsko, 2024
RÉŽIA: Klára Tasovská SCENÁR: Klára Tasovská, Alexander Kashcheev KAMERA: Libuše Jarcovjáková
STRIH: Alexander Kashcheev ZVUK: Alexander Kashcheev, Michaela Patríková HUDBA: Oliver Torr, Prokop Korb, Adam Matej
MINUTÁŽ: 90 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 3. 10. 2024

Hodnotenie: 100%

Záber z filmu Ešte nie som kým chcem byť (r. Klára Tasovská), fotografia Libuše Jarcovjákovej / Zdroj: Film Expanded

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Lapilli / Zdroj: Film Expanded

recenzia Lapilli

Lapilli otvárajú zábery morskej hladiny snímanej z idúcej lode a dunivý, takmer útrobný zvuk trieštiacich sa vĺn. Autorský hlas hovorí: „Prichádzam v momente, keď sa kyslík vydal na ústup.“ Znie to záhadne, priam nepreniknuteľne. Vzápätí obrazy mora vystrieda vyprahnutá krajina, popraskané dno jazera, z ktorého sa vplyvom devastujúcej ľudskej činnosti stala toxická pustatina. Filmové obrazy Lapilli, zábery vyschnutého Aralského jazera, ale aj iných lokalít s nerastnými kvetmi, podivuhodnými farbami skalných stien a kryštalických štruktúr však nie sú nepreniknuteľné. Skrýva sa za nimi autorkina naliehavá potreba hovoriť o smrti, strate a trúchlení. Nejde to hneď; nejde to priamo. Preto Ďurinová použije metaforu o vysychaní jazera a metonymiu kyslíka na ústupe. Je to akási rétorická a poetická fyzikálna chémia. A je to alchýmia. Paula Ďurinová chce hovoriť príbeh svojich starých rodičov, experimentálneho fyzika a učiteľky prekladateľky so záľubou v horách, meditácii a dychových cvičeniach, ktorí krátko po sebe podľahli kovidovému zápalu pľúc, no nemôže prestať myslieť na vysychanie jednej z najväčších vnútrozemských vodných plôch na svete. Navyše sa potrebuje ponoriť do seba. Preto zostupuje do jaskyne, preto nám hovorí, že smútok má svoje štádiá; je ich päť alebo sedem. Päť alebo sedem (z môjho pohľadu šesť) je aj implicitných častí filmu: štádium vyschnutého jazera (hľadania slov, filmovej formy), štádium vodopádu (výtrysku života,...
Záber z filmu Dozorkyňa / Zdroj: ASFK

recenzia Dozorkyňa

Dozorkyňa je čítankou psychologického trileru. Napriek tomu, že má svoje ošúchané stránky, odpísané z iných filmov z väzenského prostredia, stále je to poctivá psychologická dráma, ktorá mrazí nielen svojím severským prostredím. Dej sleduje prísnu, no sympatickú dozorkyňu Evu v stredných rokoch, ktorá pracuje v mužskej väznici. Pôsobí na oddelení pre mladých mužov odsúdených za ľahké zločiny, kde vďaka vzájomnému rešpektu medzi väzňami a dozorkyňou vládne príjemná, takmer táborová atmosféra. Tvorcovia filmu výrazne pracovali aj s dekoráciami a výpravou, aby si pomohli v minimalistickom rozprávaní. Postavami vo veľmi presnej, ale stručnej expozícii sú tak aj široké a presvetlené chodby v symetrickej kompozícii, ktorá evokuje pravidelnosť a poriadok nastolené Evou na oddelení. Eva každého z väzňov pozná po mene, venuje sa im nad rámec svojich povinností a vedie krúžok meditácie, vďaka čomu si ju hneď obľúbime. Takéto uvoľnené pomery však zároveň vyvolávajú napätie, pretože čakáme, kedy krehkosť vzťahov, nutne obmotaných mocenskou dynamikou, pukne. Obzvlášť, ak vzťah tvorí žena (príznačne pomenovaná Eva), ktorej je spoločensky pripisovaná menšia moc, ale v tomto prípade jej povolanie prináša dominanciu voči mužom, ktorých pozícia je vo väzení v porovnaní so stereotypmi mimo tejto inštitúcie podradená. Prostredie väzenia prináša aj napätie podporené strachom z minulosti odsúdených chlapcov a mužov, ktorú režisér naschvál nešpecifikuje, aby nám predstavivosť pracovala na plné obrátky, vždy...
Zobraziť všetky články