záber z filmu Joker: Folie à Deux / Zdroj: Continental Film

recenzia Joker: Folie à Deux

Má Arthur vražedný inštinkt alebo sa len pretvaruje? Žolík ostal nevyužitý

Daniel Hevier ml.

Písmo: A- | A+

Nízka návštevnosť, finančný prepadák, rozpaky medzi divákmi a skôr negatívne ohlasy kritiky. Toto asi málokto čakal pri pokračovaní úspešnej a dvomi Oscarmi ocenenej psychologickej drámy Joker. Dvojka išla žánrovo ešte ďalej. Nepomohlo jej ani angažovanie novej postavy v podaní slávnej speváčky, ani veľkolepý marketing.

Ak dáte svojmu filmu podnázov Folie à deux, čím poukazujete na spoločnú psychózu dvoch ľudí, ktorí veria svojim bludom, tak jedným okom žmurkáte na publikum, že im chcete povedať niečo vážnejšie. Alebo je tá rozpoltenosť iba vo vašom umeleckom vnútre a vlastne neviete, ako to chcete vyjadriť. Ambícia osloviť priaznivcov komiksov je zjavná v kreslenom vintage úvode, ktorý odkazuje aj na staré animované grotesky Looney Tunes. Robil ho známy francúzsky kresliar Sylvain Chomet (Trio z Belleville, 2003).

Takéto zhrnutie prvého dielu je originálne, očakávania veľké a pri následnom pohľade na skutočného Arthura, vychudnutého na kosť, sa vyjavujú temné obrazy z jednotky. V nej sa režisér Todd Phillips zameral na Arthurovu duševnú chorobu, odhalil vnútro a psychické rozpoloženie hlavného „hrdinu“. Podarilo sa mu divákov presvedčiť, že jeho osobnosť rozložila schizofrénia a spoločenský tlak.

Vinou gothamského zla ukrytého v cynických ľuďoch sa zrodila príšera, ktorá chladnokrvne zabila troch bankárov a v živom televíznom vysielaní aj oportunistického moderátora. Dvojka v tomto smere neponúka nič nové, skôr len rekapituluje predchádzajúcu časť a vysvetľuje motiváciu týchto činov. Desivá a dusivá atmosféra Gotham City s predobrazom v newyorských uliciach bola zredukovaná na minimum.

Po Jokerovom uväznení v arkhamskej psychiatrickej liečebni sa scény obmedzili na priestory väzenia a súdu, z čoho čerpajú aj v žánrových mantineloch väzenskej a súdnej drámy. Najväčšou zmenou je spôsob rozprávania, v ktorom zohráva dôležitú úlohu hudba. Nepodobá sa to však Mechanickému pomaranču, kde mali Beethovenove kompozície aj muzikálový hit Singin‘ in the Rain funkčnú odozvu v Alexovom násilí.

Arthur, nevedno až tak prečo, začal prostredníctvom hudby vyjadrovať svoje pocity. V tomto svete sa cíti bezpečne, ako keď sa koktajúci pri spievaní zrazu nezajakáva. Zmysel života nájde po stretnutí so svojím ženským náprotivkom. Hlavná predstaviteľka Lady Gaga pozmenila bláznivú komiksovú postavu Harley Quinn na civilnejšie uchopenú Lee Quinzel.

Kým vo svojej popovej kariére uprednostňuje extravagantné kostýmy, tu sa vystupovaním približuje skôr k role vo filme Zrodila sa hviezda (2018). Podobne ako Arthur má aj ona komplikovanú povahu. Je zraniteľná a hľadá niekoho, kto by ju chránil, no zároveň je manipulatívna a má narcistické sklony.

Láska na prvý pohľad sa prejavuje v zdieľaných predstavách a bludoch, v ktorých sa oddávajú jeden druhému. Keď sa ocitnú v manéži, dostaví sa istá štylizácia na spôsob dua Sonny a Cher. Niektoré spevácke čísla zase odkazujú na staré muzikály zo štyridsiatych a päťdesiatych rokov a sú predobrazom nešťastnej lásky. Iskra v ich očiach mala spustiť nebezpečnú lavínu, lenže namiesto čakania na premenu podľa vzoru  Bonnie a Clyda (1967) došlo k nepochopeniu a príliš skorému odcudzeniu.

Joker patrí v batmanovskom univerze k najcharizmatickejším postavám a zakaždým je stvárnený inak: gangstersky Jackom Nicholsonom, Heath Ledger sa zase prevtelil do kože ozajstného psychopata, kým Jared Leto mu dodal swag.

Joaquin Phoenix v prvej časti Arthura vykreslil ako obeť systému a šikany, ktorej by ste mali skôr pomôcť, než ju vyčleňovať zo spoločnosti. Maska klauna ho ochraňuje a dodáva mu silu. Prostredníctvom nej mu bolo nastavené zrkadlo, ktoré sa zdráhal prijať. Nebol superzločincom ani prorokom, len obyčajným chlapíkom odvedľa.

Tieto vnútorné pochybnosti v zbližovaní Arthura s Jokerom mali veľký potenciál na rozvinutie. S technológiou IMAX sa dali v intenzite zvuku a obrazu ešte viac umocniť. Diváci si totiž po celý čas kladú otázku, či Arthur Fleck naozaj v sebe má ten vražedný inštinkt zabijaka alebo sa pred okolitým svetom len pretvaruje.

To sa však v tomto filme jednoznačne nedozvieme. Chýba manifest, niečo, z čoho by išli zimomriavky a prišiel by poriadny šok na záver. Podobne ako v jednotke. Lenže to sa nestane. Tento žolík zostal nevyužitý.

Joker: Folie à deux
USA, 2024
● RÉŽIA Todd Phillips ● SCENÁR Todd Phillips, Scott Silver ● KAMERA Lawrence Sher ● HRAJÚ Joaquin Phoenix, Lady Gaga, Brendan Gleeson, Catherine Keener, Harry Lawtey, Jacob Lofland, Steve Coogan, Leigh Gill, Zazie Beetz
● MINUTÁŽ 138 min.
● DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA: 3. 10. 2024

Hodnotenie: 60%

Záber z filmu Joker: Folie à Deux (r. Todd Phillips) / Zdroj: Continental Film

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Ivan Mistrík vo filme Archimedov zákon (1964), ktorý uvedie Art Film. Foto: archív SFÚ

Art Film: Ivan Mistrík aj druhý najlepší slovenský film storočia

Účasť Slovenského filmového ústavu (SFÚ) na Art Filme v Košiciach je už tradíciou. Tento rok SFÚ zostavil pre festival sekciu Rodinné filmové striebro. Filmy zo zbierok SFÚ sa budú premietať aj v sekcii Cena Milana Lasicu. Celkovo sa na Art Filme premietne desať klasických filmov, päť dlhometrážnych a päť krátkometrážnych. Festival Art Film sa v Košiciach koná od 20. do 27. júna. Festivalová sekcia Rodinné filmové striebro, ktorej garantom je Slovenský filmový ústav, sa aj tento rok zameriava na prezentáciu pokladov z filmového archívu a sprístupňovanie filmového dedičstva. „Výber filmov tvoria nielen reprezentatívne diela slovenskej kinematografie, ale do pozornosti dáva aj tie menej známe, často neprávom opomínané filmové výpovede najmä z krátkometrážnej tvorby,“ hovorí Marián Hausner, riaditeľ Národného filmového archívu SFÚ. Východ v krátkom filme Okrem troch hraných filmov v sekcii premietnu aj pásmo piatich krátkometrážnych filmov, ktoré podľa Hausnera „nakrútili majstri našej dokumentárnej tvorby. Ich prostredníctvom sa dostaneme na nevšedné miesta na východnom Slovensku, pričom tiež ukazujú rozmanitosť života a činnosti ľudí, tak ako ich zaznamenali filmoví dokumentaristi.“Všetky filmy zo zbierok SFÚ sa budú premietať v Kine Úsmev, v kinosále Impulz. Pásmo krátkometrážnych filmov nazvané Východ v krátkom filme otvorí videoúvod Rudolfa Urca, ktorý v 60. rokoch minulého storočia pôsobil ako režisér a vedúci dramaturg Spravodajského filmu a Štúdia krátkych filmov...
recenzia Fenické sprisahanie, Benicio del Toro, Bryan Cranston, Tom Hanks, Mia Threapleton

recenzia Fenické sprisahanie

Benicio del Toro, mníška, ten týpek z Perníkového tatka a Tom Hanks. Dvanásta „andersenovka“ Fenické sprisahanie mala premiéru v hlavnej súťaži festivalu v Cannes, kde sa uchádzala o Zlatú palmu. Andersonova kombinácia čierneho humoru a del Torovej nečitateľnej tváre divákov pošteklí na tých správnych miestach. Príbeh sa začína smrťou Zsa-zsa Kordu (Benicio del Toro), bohatého obchodníka s pochybnou morálkou. Korda vlastne pád lietadla zázrakom prežije. Táto skúsenosť ho privedie k tomu, aby sa poobzeral po dedičovi. Pre istotu. Na každom kroku sa ho totiž snažia zabiť. Zhodou okolností má až deväť detí, takže má z čoho vyberať. Lenže ani jeden z jeho synov ešte nie  je vo veku, keď by pochopili Kordov komplikovaný biznis. Našťastie, má aj najstaršiu dcéru Liesl (Mia Threapleton). Tá čoskoro dokončí školu a stane sa mníškou. Korda jej vysvetľuje svoj plán a berie ju na obchodné stretnutia, ktoré sa vyvíjajú úplne inak, akoby si to prial. S Liesl sa postupne spoznávajú, až sa Korda prepracuje do úlohy, o ktorej netuší vôbec nič – do úlohy otca. Pastelový vizuál a množstvo známych mien Film Fenické sprisahanie vyniká nielen ako čierna komédia či krimi. Obratne paroduje aj dobrodružný boj o prežitie v džungli. Pôsobivé sú čiernobiele vidiny hlavnej postavy, v ktorých sa objavia aj Willem Dafoe a Bill Murray ako Boh a znázorňujú čakanie pred nebeskou...
Zobraziť všetky články