záber z filmu Kalmánov deň / Zdroj: MPhilms

recenzia Kálmánov deň

Hosť do domu, kto do domu?

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+

Spolupráca s literatúrou je pre kinematografiu typická už od jej úplných začiatkov a dodnes sa, už dlho navzájom, mohutne ovplyvňujú. Transkripcia beletristických opusov predstavuje pre filmárov v mnohom rozdielne úskalia než adaptácia dramatických textov určených pôvodne pre divadelné dosky. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ľahšie prekonateľné, ale skúsenosti prvému zdaniu odporujú. Sú „iba“ iné tie úskalia, nie jednoduchšie.

Pri prepisovaní dramatickej predlohy si filmoví autori často (možno až pričasto?) uľahčia adaptačnú prácu tým, že aj na plátne celkom priznane viac-menej zinscenujú divadelné predstavenie. Vďaka viacerým uhlom snímania kamier a ich pohybu (na rozdiel od jediného, takmer statického uhla, ktorý má k dispozícii divák pritlčený k sedačke v hľadisku), schopnosti upriamiť sa na detail a vďaka strihu už síce nie sme natoľko pánmi svojho pohľadu ako v divadelnej sále, no pocitu istej strnulosti, evidentnej inscenovanosti, tak trochu nefilmovosti sa nedá zbaviť. Niekedy to prekáža väčšmi, niekedy menej. To druhé, našťastie, platí pre maďarsko-slovensko-americkú snímku filmového i divadelného režiséra, scenáristu a herca Szabolcsa Hajdua Kálmánov deň. Nepochybne aj preto, lebo nie je priveľmi dlhá, konkrétne 72-minútová. Dalo by sa povedať, že za ten čas nestihne začať byť otravná.

Szabolcs Hajdu vstúpil do kinofilného povedomia najvýraznejšie filmom Rodinné šťastie (2016), za ktorý získal Krištáľový glóbus a Cenu za mužský herecký výkon v Karlových Varoch. Šlo o prvú časť voľnej vzťahovej trilógie, jej druhú etapu tvorí Kálmánov deň, onedlho bude pravdepodobne nasledovať Jednopercentný indián. Ich genéza je navlas rovnaká – najprv vzniká a hrá sa divadelné predstavenie, potom nasleduje jeho filmové spracovanie. Ešte dva filmy spojené so Szabolcsom Hajduom stoja za pripomenutie – jeho dokonale prekvapivý (v pozitívnom zmysle slova) eastern Mirage (2014) a minuloročná Moc Mátyása Priklera, v ktorej stvárnil hlavného hrdinu.

Kto ešte nezažil ten pocit, že ani náhodou nechce byť v tomto čase na tomto mieste v obkolesení týchto ľudí, hoci práve teraz, tu a medzi nimi je? Pozerám, nikto sa neprihlásil. Kto si ešte ani raz nepripadal ako zamrznutý uprostred života, na lopatkách z presvedčenia, že už nič svieže ho nečaká, len nekonečná časová slučka? A! Vzadu sa ktosi hlási, isto mladomanželia. Možno to zvonenie mobilného telefónu, čo sa práve ozvalo, niečo zmení? Vpustí čerstvý vzduch?

Volá Zita, zdvihne Olga. Zita rozpráva veľa a dlho, Olga prehovorí iba sem-tam. Zita Olgu žiada o láskavosť, nielen takú malú obyčajnú. Olga hovorí, že sa musí poradiť s Kálmánom. Zita ešte pripomenie, že popoludní k nim prídu, veď predsa Kálmán má v ten deň meniny. Kálmán s Olgou preberajú Zitinu prosbu o láskavosť, dosť to medzi nimi iskrí, Kálmán je oveľa kritickejší a tvrdší než jeho manželka, nechce sa mu Olge vyhovieť. Keď Olga s Leventem napokon prídu na návštevu, hovoria o všeličom inom, najmä Zita, samozrejme. Rozkrúcajú sa všelijaké vzťahové špirály a zavŕtavajú sa do tiel – niekomu do brucha, inému do srdca, do hlavy, hlbšie, plytšie. Pálenka trošku pomôže, no závisť, bolesť, frustráciu, hnev, hlady tela nedokáže utíšiť. Eros tu už nadobro zaklapol tulec?   

Dva manželské páry pred bránami neodvrátiteľného pochodu k starobe. V okamihu, keď sa zdá, že ich náprotivok už fakt ničím nedokáže prekvapiť. Lenže život, ten má stále dačo v rukáve. Ani z obývačky nemusíte vyjsť.

Szabolcs Hajdu pred nás položil hernú dosku a rozostavil figúrky a žetóny modelovým, už neraz spracovaným spôsobom. Je to vlastne obohraná platňa. Napriek tomu dokáže byť takáto hra vždy a znovu oslovujúca, lebo je natoľko blízka realite takmer každého z nás. Hajdu je scenárista i režisér osobitý, introspektívny, minimalistický navonok, bohatý vnútorne, jemný. Skvelý autor dialógov, jeho Kálmánov deň je skôr pastvou pre uši než pre oči, čo je zvláštny zážitok, ale zrozumiteľný, keďže tento film má svoje vlastné divadelné dejiny. Olga, Zita, Kálmán, Levente a aj neskôr na scénu prichádzajúci Ernő – to sme boli, teraz sme či možno budeme my sami. Vo vojne všade číha smrť, v rozprávke drak, v horore motorová píla – v bežnom živote vzťahové prázdno a ako mor nebezpečný stereotyp. Szabolcs Hajdu o tom vie pekne rozprávať, hoci je to škaredé.

(Keby som niekedy stretla režiséra Kálmánovho dňa, spýtam sa ho, kam sa podel ten biely psík, čo sa na začiatku filmu chystá vstúpiť do domu.)

O filme si môžete prečítať aj v rubrike Nové slovenské filmy.

Kálmánov deň
Maďarsko / Slovensko / USA, 2023
●RÉŽIA A SCENÁR Szabolcs Hajdu ●KAMERA Csaba Bántó ●STRIH Zuzana Cséplő ASFS ●ZVUK Dušan Kozák
● HRAJÚ: Orsolya Tóth, Szabolcs Hajdu, Nóra Földeáki, Domokos Szabó, Imre Gelányi

MINUTÁŽ 71 minút
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 22. 8. 2024

Hodnotenie: 75%

Fotot: záber z filmu Kalmánov deň / Zdroj: MPhilms

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Koniec sveta (r. Bohdan Sláma) / Zdroj: CinemaArt SK

recenzia Koniec sveta

Z bieleho sa stávalo čierne a z čierneho biele, z nenormálneho normálne a z normálneho nenormálne, z morálneho nemorálne a z nemorálneho morálne. Tá podobnosť z dneškom človeka bolí. Isto i pre toto všetko sa nás teraz filmové príbehy opisujúce spomínanú dobu dotýkajú akosi priamejšie, bytostnejšie. Nevnímame ich iba ako spomienky na minulosť. Sprítomňujú reálne číhajúce hrozby. Po Vlnách Jiřího Mádla, ktoré sa odohrávajú v Prahe v rokoch 1967 až 1968 najmä v zahraničnej redakcii Československého rozhlasu, sa do kín dostal najnovší film iného českého režiséra – Koniec sveta Bohdana Slámu. Aj jeho príbeh úzko súvisí so spoločensko-politickou atmosférou onoho obdobia. Bohdan Sláma na seba výrazne upozornil svojím druhým dlhometrážnym, cenami ovenčeným filmom Štěstí (2005), vzťahovou drámou z vežiaka na Mostecku, z ktorého v pamäti utkveli najmä drsné scény rodičovskej neschopnosti a detského náreku. Nasledoval mierne rozpačitý Venkovský učitel (2008) a potom ešte rozpačitejšie Štyri slnká (2012), oboma sa opäť vinie línia rodič verzus dieťa. Výborná Baba z ľadu (2017) bola pookriatím, dôležitým filmom o zanedbávaných témach, hereckým koncertom Slámovej dvornej herečky Zuzany Kronerovej. Snímka Krajina ve stínu (2020) je v niečom z celkom iného súdka. Skúmanie dramatických vlastností medziľudskej koexistencie ostáva, no ocitáme sa v časoch pred druhou svetovou vojnou a po nej, veľké dejiny prudko dopadajú na osudy obyvateľov obce, kde každý každého už celé pokolenia pozná....
Ladislav Volko 1983

Ladislav Volko

Plán, že ako darček si k životnému jubileu „venuje“ knižky básní, ktoré písal (častejšie v poľštine ako slovenčine) a publikoval na stránkach rôznych periodík u nás i u severných susedov, mu nevyšiel. Ale predsavzatia sa nevzdáva. Bol aj vysokoškolským pedagógom a prekladateľom, šéfredaktorom časopisu Film a divadlo (1990 – 1992), ako člen Klubu filmových novinárov roky brázdil filmové festivaly a zasadal v medzinárodných porotách FIPRESCI. Dodnes pôsobí ako prezident India klubu, ktorý zakladal. „Film mi dal veľmi veľa, bol vždy prvou inšpiráciou pri všetkom, čo som robil. A nevzal mi nič, lebo ja si nedám nič vziať,“ vysvetľuje s úsmevom rodák z Kežmarku (16. októbra 1944). V štúdiu sociológie, ktoré začal na Univerzite Komenského v Bratislave, po prvom ročníku pokračoval na Jagelovskej univerzite v Krakove. Keď po jej absolutóriu v roku 1971 prišla ponuka z ministerstva školstva, či nechce v Poľsku v štúdiu pokračovať, povedal si, prečo nie. Len Krakov vymenil za Varšavu a za tému magisterskej práce si vybral Povolanie a prostredie slovenských tvorivých pracovníkov filmu. „Mojimi respondentmi boli Paľo Bielik, Martin Hollý, Eduard Grečner, Juraj Jakubisko, Dušan Hanák, Martin Slivka, jednoducho všetky významné mená slovenskej kinematografie.“ V Poľsku bola jeho práca publikovaná, a keďže sa týkala slovenských filmárov, vyšla pod názvom Sociologické problémy filmárov aj v časopise Slovenské divadlo. Do Slovenského filmového ústavu, kam chodieval predtým študovať filmovú literatúru, nastúpil...
Alfonz Bednár

Alfonz Bednár

Svetlo sveta uzrel v Rožňovej Neporadzi (dnes Neporadza) ako najmladšie z ôsmich detí Jozefa Bednára a jeho manželky Anny. Starí rodičia sa na Slovensko prisťahovali z Moravy. Alfonz patril medzi nadaných študentov. Obzvlášť vnímavý bol na jazyky, venoval sa im už od strednej školy. V medzivojnovom období sa zapísal na Filozofickú fakultu Karlovej univerzity v Prahe, kde si vybral klasickú filológiu, češtinu a slovenčinu. Ako veľká téma stredoeurópskej oblasti ho zaujala estetika rozprávok a mýtov, ktorú rozvinul do podoby dizertačnej práce o kontextoch ľudovej balady. Nakrátko sa jeho životný čas spojil s o rok starším Dominikom Tatarkom, ktorý mal namierené z Prahy na Sorbonnu. Plány do budúcnosti obom skrížil začiatok 2. svetovej vojny. Bednár doštudoval v Bratislave, stal sa z neho stredoškolský profesor v Liptovskom Mikuláši a v Bardejove, v roku 1944 narukoval k vojenskej jednotke do Prešova, kde zostal až do konca vojny. Tatarka po nútenom opustení Paríža učil na gymnáziu v Žiline a v Martine. Vojnový čas pre neho znamenal umeleckú a politickú radikalizáciu: napísal a vydal zbierku existenciálne ladených noviel V úzkosti hľadania (1942), nadrealistickú novelu Panna zázračnica (1944), zapojil sa do partizánskeho odboja a vstúpil do KSČ. Bednár sa sústredil až na povojnové príležitosti literatúry: bol lektorom vo vydavateľstve Pravda, vydal dve zbierky pre deti, prekladal z francúzštiny a angličtiny. Ako prvý zo slovenských spisovateľov už rok po Stalinovej a Gottwaldovej smrti v roku 1953 rozvíril stojaté vody...
Zobraziť všetky články