Záber z filmu Megalopolis / Zdroj: Film Europe

recenzia Megalopolis

Objektivizmus podľa krstného otca Nového Hollywoodu

Juraj Malíček

Písmo: A- | A+

Megalopolis sa premieta v kinách a vzbudzuje prinajmenšom rozpaky. Divákom sa páči, alebo skôr nepáči. Aspoň podľa objektivizovaných štatistík diváckej priazne na imdb, rottentomatoes či csfd je nový film Francisa Forda Coppolu všetkým možným. Akoby nestačilo, že je, čím je – autonómnym autorským filmovým umeleckým dielom.

Jednou z definujúcich tém filmu Megalopolis je vzťah oligarchie a demokracie v kontexte spoločenského, respektíve civilizačného vývoja. Teda, či je možné posúvať sa dramaticky civilizačne vpred, v ústrety akejsi utópii, a zároveň pritom počúvať hlas ľudu. Podľa Coppolu sa to nedá, čo môže byť diskutabilné z hľadiska akýchsi morálnych hodnôt, ale pravdepodobne ide o legitímny postoj. Alebo je Coppolov nový film o zodpovednosti a individualite génia, ktorý sa prirodzene riadi iným morálnym kódexom a iným morálnym kompasom ako niekto, kto géniom nie je, pričom platí, že morálka slabých zlyháva práve preto, že je morálkou slabých. Tu by sa zrejme dalo pracovať s ideou nadčloveka, ako ju predstavil a rozvinul Friedrich Nietzsche, ale niečo mi vraví, že by to nebolo správne, nie je totiž vhodné dávať najavo intelektuálnu nadradenosť, zvlášť ak nejde o žiadnu nadradenosť, iba o autorskú pózu.

Megalopolis je neprívetivý, nepríjemný, vyrušujúci film, ktorý a priori vstupuje s divákom do polemiky, nie priamo, ale tým, ako ho okázalo ignoruje. Všetci vieme, že bol extrémne drahý, preto je to veľkofilm, alebo by aspoň mal byť. A on pritom celkom rezignuje na to, aby sa páčil aj inak ako čisto estétsky. Pôsobí ako taký camp, v ktorom sa stretáva secesia s dekadenciou a konštruktivizmom a výsledok pôsobí ako orgiastický kŕč prestarnutého hipíka, ktorý je, vôbec nie zhodou okolností, jedným z najväčších filmových umelcov v histórii, podobne ako Chaplin, Bergman, Fellini, Kurosawa a sem si doplňte ľubovoľné meno iného veľkého filmového umelca, ktorého kvalita tvorby jednoducho nie je merateľná tým, či sa niekomu páči alebo nie.

Čisto vkusovo – Megalopolis sa mi páčil a nadchol ma, nie nepodobne, ako sa mi páčia a nadchýnajú ma maximálne estetizované filmy. Okázalý poetizmus exponovaného gýča, s akým pracuje Baz Luhrman, nech nám je tu vodidlom, aj Langov Metropolis je taký. Coppolu však netreba upodozrievať, že by niekoho kopíroval, a ak už, tak vzdáva poctu, ale aj nemusí, jeho Apokalypsa je tiež taká, a predovšetkým je taký Dracula. Spôsob práce, pri ktorom film do veľkej miery definuje výprava, sa premieta aj do kamery a predovšetkým do hereckých výkonov. Akoby až divadelne sa prehrávalo. Niektorí z hercov s tým môžu mať trochu problém, napríklad ako Adam Driver v hlavnej úlohe, ale niektorí naopak úplne presne vedia, čo sa od nich chce a oslabujú kontúry existenciálnej drámy – ako Aubrey Plaza či Dustin Hoffman, ktorého v tejto polohe nevidíme často a je v nej skvelý.

Megalopolis sám seba identifikuje ako bájku, ide však aj o sci-fi. Vonkajškovo je príznakom tohto žánrového vymedzenia futuristická atmosféra, vnútorne je žáner prítomný v podobe nového materiálu, ktorý dramaticky mení pravidlá hry. Linka je iba naznačená, nepracuje sa s ňou explicitne, no potenciálny vplyv nového materiálu prakticky na všetko je dôležitým prvkom rozprávania – ukazuje totiž, že hlavný hrdina skutočne disponuje patentom na to, aby vytvoril nový, lepší svet.

A potom sú tu sekundárne roviny, paralelné príbehy ústrednej oligarchickej rodiny – spoločenstva, ktoré je previazané vzájomnými väzbami, ale veselo sa intriguje. Akoby ani neboli rodina a nehnal ich spoločný záujem, iba sa snažia udržať si nadradené mocenské postavenie.

Ešte by sa patrilo napísať pár slov k spomínanému objektivizmu. Ide o parafilozofický svetonázor definovaný americkou sci-fi spisovateľkou a samozvanou filozofkou Ayn Randovou a v zásade hovorí o tom, že niektorí ľudia sú od prirodzenosti lepší ako ostatní, a tak to treba nechať na nich, neklásť im polená pod nohy, len ich nasledovať a bude nám všetkým lepšie. Nesúhlasiť s takým čímsi je prirodzené, Ayn Randovú sa však oplatí prečítať minimálne preto, aby človek presne vedel, čo mu na tom celom tak fundamentálne prekáža. Na druhej strane totiž platí, že Ayn Randová, respektíve jej objektivizmus, mali predovšetkým na americkú spoločnosť druhej polovice dvadsiateho storočia nezanedbateľný vplyv a Megalopolis sa dá čítať aj ako explicitne (ne)priznaná adaptácia Randovej ideí do filmového príbehu. Coppolova verzia je však bystrejšia, na rozdiel od Randovej si totiž uvedomuje, že oní nadľudia nemusia byť nevyhnutne morálne lepší ako dav, ktorý je od ich geniality závislý.

Megalopolis
USA 2024
● RÉŽIA Francis Ford Coppola ● SCENÁR Francis Ford Coppola ● KAMERA Mihai Malaimare Jr. ● HRAJÚ Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Shia LaBeouf, Aubrey Plaza, Giancarlo Esposito, Jon Voight, Laurence Fishburne, Dustin Hoffman, Talia Shire, Jason Schwartzman
MINUTÁŽ 138 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 17. 10. 2024

Hodnotenie: 100%

Záber z filmu Megalopolis (r. Francis Ford Coppola) / Zdroj: Film Europe

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Tiché noci plagát

Tiché noci – prehliadka nemeckých filmov nemej éry

Projekcie nemých filmov sprevádzané živou hudbou sa stali populárnou súčasťou filmových festivalov a prehliadok. Na prelome októbra a novembra bude v Kine Film Europe v Bratislave uvedených spolu sedem nemých filmov, z toho štyri budú naživo sprevádzané koncertami. V programe prehliadky s názvom Tiché noci sa publiku predstavia dva filmy Fritza Langa, štyri filmy Friedricha Wilhelma Murnaua a portrét skladateľa Richarda Wagnera v réžii Carla Froelicha. Prehliadku otvorí 31.10. o 16:00 film Tabu (r. Friedrich Wilhelm Murnau), príbeh dvoch mladých milencov na idylickom ostrove Bora Bora v južnom Pacifiku. Murnauov Faust bude 31.10. sprevádzaný kapelou Do Shaska!, ktorá sa od svojich počiatkov zameriava na adaptáciu vplyvov industrialu, word music a ambientu so silným rituálnym až domorodo-tranzovým prejavom. Deň nato (1.11.) si publikum môže pozrieť prvý diel Langových Nibelungov: Siegfried v sprievode experimentálneho hudobného projektu Vyšehrad, ktorý vo svojej tvorbe prepája niekoľko žánrov. V sobotu 2.11. o 14:00 sa v Kine Film Europe bude premietať príbeh nemeckého skladateľa od jeho detstva až po veľké úspechy v orchestrálnej a opernej hudbe – Richard Wagner (r. Carla Froelich). Jori Josiphson počas prehliadky Scandi 2022 vytvoril sprievodnú hudbu k filmu Povozník smrti (r. Victor Sjöström). Druhý novembrový deň v spolupráci s violončelistkou Katarínou Zima vytvoria živý zvukový sprievod k filmu Žena na mesiaci (r. Fritz Lang), v ktorom využijú improvizačné postupy,...
Záber z filmu Prezidentka (r. Marek Šulík) / Zdroj: Film Expanded

Čo si pripravila desaťdňová Ji.hlava? 28. MFDF Ji.hlava predstavuje program

„Očakávame, že to zmení dynamiku festivalu Zistili sme totiž, že je to neudržateľné – veľké rady pred kinosálami, ľudia sa nedostali na filmy, bol problém s ubytovaním,“ priblížil člen organizačného tímu René Kubášek. Vďaka predĺženiu sa bude môcť každý z filmov premietať aspoň dvakrát, niektoré tituly dokonca trikrát. Otváracím filmom bude Prezidentka dokumentaristu a strihača Mareka Šulíka. „Koncept bol pokúsiť sa sledovať prezidentku a udalosti okolo nej, nevedeli sme však, čo všetko sa počas toho obdobia stane. Film nie je len dokumentárnym záznamom, má aj vlastný príbeh, ktorý stojí nad ním, a dúfam, že má aj presah, svoje univerzálne posolstvo,“ povedal na tlačovej konferencii festivalu Marek Šulík. „Film je vzácny nielen tým, aký blízky prístup mal Marek Šulík k slovenskej prezidentke Zuzane Čaputovej, ale aj tým, že je zároveň univerzálnym svedectvom o súčasnom svete.V čase, keď sa žena možno stane americkou prezidentkou, získava snímka ďalší rozmer a ukazuje, že slovenská spoločnosť je asi ešte viac rozdelená ako tá americká.Zblízka tu vidíme, čomu čelia ženy na kľúčových pozíciách systému stále ovládanom predovšetkým mužmi.Napriek všetkému je však snímka predovšetkým povzbudením k vlastnej integrite a viere v hodnoty,“ myslí si riaditeľ festivalu Marek Hovorka. (Film vstúpi počas festivalu do slovenskej distribúcie a 14. 11. príde aj do českých kín v distribúcii...
Záber z filmu Akvabely z Prandorfa / Zdroj: Filmtopia

Sesterstvo ľadovej vody

„Otužovanie mi dáva pocit nekonečnej slobody. Človek prekračuje svoje limity, posúva hranice. To sa nedá opísať, to treba zažiť,“ hovorí Monika Slížiková, jedna z piatich protagonistiek filmu, vďaka ktorej sa režisér Palo Korec dostal k celej skupine „akvabel“. Dedinka Devičany neďaleko Banskej Štiavnice kedysi niesla názov Prandorf a je domovom piatich žien – Moniky Slížikovej, Gabriely Homolovej, Silvie Kňažovičovej, Moniky Výbohovej a Mariany Bátovskej –, ktoré sa chceli oslobodiť stereotypu každodenných  povinností a starostlivosti o rodinu a domácnosť. A dostali sa k otužovaniu.  „Pochopil som, že je to pre ne istá výzva. Je to iba taká malá revolta, ale v tom konzervatívnom uzavretom svete dediny je už aj tá veľmi výrazná,“ hovorí Korec. Film by mal byť podľa jeho vlastných slov aj konfrontáciou s prostredím, ktoré čokoľvek vykračujúce mimo vychodených ciest kategoricky odmieta. Päť žien aktom otužovania v ľadovej vode, do ktorej si vysekajú sekerou v zamrznutej hladine dieru, narúša rodové stereotypy a v tejto nezvyčajnej voľnočasovej aktivite nachádza radosť a uvoľnenie. Tajch Veľká Vodárenská je pre ne terapeutickým miestom. ,,Zabávajte sa! A nielen pri filme, ale hlavne v živote. Nečakajte na nič a nikoho. Zábavu nám v živote neurobí nikto lepšiu, ako si ju urobíme sami,“ hovorí protagonistka filmu Monika Slížiková. Nakrúcanie filmu bolo závislé od počasia a komplikoval ho aj...
Zobraziť všetky články