Rok vdovy (r. Veronika Lišková) / Zdrok: Filmtopia

recenzia Rok vdovy

Petra v čiernom

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+

Asi každý máme svoj osobný zoznam katastrof, ktoré by sme za žiadnych okolností nechceli zažiť z bezprostrednej blízkosti. Trúfam si odhadnúť, že smrť v rôznych podobách zaberá v zozname popredné miesto. Početné úmrtia smrť vo vojne či hromadných nešťastiach, skon blízkeho človeka, napokon aj náš vlastný. Ako povie jedna z postáv koprodukčnej (česko-slovensko-chorvátskej) hranej prvotiny českej filmovej režisérky Veroniky Liškovej Rok vdovy (2024): „Už jenom tím, že člověk žije, si zadělává na smrt.

Na odchode spomedzi živých nás ľaká najmä jeho definitívnosť. Nedá sa odvolať. Tieto zabuchnuté dvere sa znova neotvoria. Dáma s kosou sa ohlasuje na mnoho spôsobov, napríklad chorobou, no občas sa stane, že sa vopred neohlási. Príde sama, schmatne, odíde v lepšom prípade vo dvojici. Vtedy smútok pozostalých prehlbuje neočakávanosť zlej správy, náhlosť ohromenia. Vraví sa, že dôležitejšie ako to, čo sa stane teraz v danej chvíli, je všetko to, čo sa stane potom, čo bude nasledovať ako reakcia na súčasný okamih. A práve o tom Rok vdovy rozpráva, o tom, čo sa stane, keď sa hlavná hrdinka Petra (Pavla Beretová) dozvie o manželovej smrti. Je o hľadaní –  či už vedomom, alebo neuvedomovanom –  dna, od ktorého by sa dalo odraziť.

Je však tiež príbehom zápasu o to, či bude potrebné predchádzajúce sny meniť na nejaké nové. Nedlho pred prelomovou udalosťou si totiž manželia kúpili starý zanedbaný vidiecky dom. Chceli mestský ruch nahradiť pokojom uprostred prírody. Plánovali si ho najmä svojpomocne opraviť, zútulniť, žiť v ňom aj s dcérou, maturantkou Dominikou (Julie Šoucová). Najužšie, už len na dvojicu zdecimované rodinné spoločenstvo, navyše naštrbované dôsledkami prežívaného, dopĺňajú ďalšie postavy. Predovšetkým Petrina svokra (Zuzana Kronerová), mierne manipulatívna osoba, akosi automaticky predpokladá, že čo je výhodné pre ňu, bude výhodné aj pre ostatných, že s láskavosťou je možné obchodovať. Petrina časť rodiny ostáva viac-menej v úzadí, do popredia sa, naopak, voľky-nevoľky tlačí administratívna armáda krytá štítmi zákonov a pravidiel – nemožno ich obísť, sú ako prekážky na dostihovej dráhe; kto chce v diaľke uzrieť cieľ, musí ich preskočiť, preliezť ponad ne. Až prípadné pokonanie sa s úradníkmi za priehradkami a nedobytnými dverami vyčistí stôl a otvorí matke i dcére vstup do ďalšej, slobodnejšej etapy smútenia.

Scenár filmu vznikol na základe autobiografických zápiskov Zuzany Pokornej, uverejňovaných v rokoch 2014 až 2016 v českom časopise Respekt. Podľa jej slov je väčšina scén vo filme prebraná z rovnomenného súboru zápiskov. Priznané delenie snímky na štyri ročné obdobia zvýrazňuje i zvýznamňuje potrebu ukrajovania času, jeho povestnú liečivosť. Možno aj naznačuje povestné etapy vyrovnávania sa s rozchodom. Psychológia príbehu a postáv je uveriteľná. Potreba vyviniť sa, prirodzená aj absurdná zároveň, prítomná. Kamera ľudí často sníma z tesnej blízkosti. Parciálne konflikty či hrdinkina drobná investigatíva sú schopné vytvárať a udržať napätie aj v tejto „tichej“ téme. Niečím mi Rok vdovy obsahom i formou pripomenul inú snímku Veroniky Liškovej, výborný dlhometrážny dokument Návštevníci (2022) – v ňom je tiež hlavnou postavou žena, tiež sa z vlastnej vôle ocitá mimo svojho domova aj v spore s oficiálnym prostredím. No a je tam aj plávanie pod vodnou hladinou ako obraz očisty, hlbokého uvedomovania si seba samej.

Roku vdovy nič nechýba. Naopak, čosi nadbytočné kalí jeho čistotu. Akoby tvorcom nestačila neobyčajnosť obyčajnosti, cítili potrebu ju filmársky šperkovať, tvrdiť jemnú muziku „artom“ – napríklad tou podvodnou scénou. Z môjho pohľadu istý druh vypätosti snímke nesvedčal, narúšal to, čo vnímam na Roku vdovy ako najcennejšie: nehlučnosť kroniky vyrovnávania sa s vopred neohlásenou smrťou, keď sa časť smútenia nedá odšliapať ešte počas života.

Rok vdovy
Česká republika/Slovensko/Chorvátsko, 2024
RÉŽIA Veronika Lišková ●SCENÁR Eugen Liška ● STRIH Hedvika Hansalová ● KAMERA Dušan Husár ● HUDBA Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz ● ZVUK Jakub Jurásek
MINUTÁŽ 109 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 7.11. 2024

Hodnotenie: 70%

Rok vdovy (r. Veronika Lišková) / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Dahomey / Zdroj: Film Europe

recenzia Dahomey

Na zvlnenej hladine Seiny, ktorú brázdia lode plné turistov túžiacich obdivovať krásy francúzskej metropoly s pohárikom sektu s ruke, sa vynárajú titulky: „Dvadsaťšesť dahomejských kráľovských pokladov sa chystá opustiť Paríž. Vrátia sa na rodné územia, z ktorých sa stal Benin. S tisíckami ďalších boli tieto umelecké diela vyrabované počas invázie francúzskych vojsk v roku 1892. Stotridsať rokov strávených v zajatí sa pre ne blíži ku koncu.“ Film, zaznamenávajúci putovanie artefaktov z parížskeho Musée du quai Branly do Námorného paláca v Cotonou, mohol ponúknuť zaujímavý pohľad na podobu repatriácie kultových predmetov, ktoré si koncom 19. storočia víťazné vojská odvliekli z afrického kontinentu ako vojnovú korisť do Francúzska. Mohol, ale filmárke narodenej v Paríži, ktorej korene sú senegalské, to nestačilo. Chcela viac. Neuspokojila sa s atraktivitou magnetizujúceho východiska a výsledkom jej filmárskej hravosti a invencie je nevšedný experiment na pomedzí podmanivej vizuálnej eseje a magického sna vystupujúceho z hlbín nepoznanej minulosti. Vo svete filmu nie je Mati Diop neskúsená začiatočníčka. Začínala síce ako herečka, no rýchlo prešla na opačnú stranu kamery – zvábili ju posty režisérky a scenáristky. Od začiatku jej bolo jasné, na aké tematické okruhy chce vo svojich filmoch zaostriť. „Musím znovuobjaviť svoju africkú časť, ktorú kolonizovala moja biela kultúra.“ Objavovať ju začala v rodnej krajine svojho otca hudobníka Wasisa Diopa – v Senegale. Do...

Novým predsedom rady AVF je Štefan Dlugolinský

Počas rokovania 12. 12. si rada Audiovizuálneho fondu zvolila nového predsedu. Stal sa ním Štefan Dlugolinský. V zmysle rokovacieho poriadku rady sa ktorýkoľvek z jej členov môže prihlásiť za predsedu. Štefan Nižňanský navrhol Štefana Dlugolinského a ten informoval, že ho interne oslovili ďalší členovia rady. Nikto iný z rady neprejavil záujem kandidovať. Výsledkom hlasovania tajným hlasovaním bolo zvolenie Dlugolinského za predsedu. Osem členov rady hlasovalo za, proti hlasoval jeden člen a dvaja členovia sa zdržali. Štefana Dlugolinského vymenovala za člena rady AVF ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová s účinnosťou od 12. augusta 2024 za oblasť nezávislých producentov v audiovízii. Jeho funkčné obdobie je šesť rokov, trvá do 12. 8. 2030. Dlugolinský študoval na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave a na Divadelnej fakulte VŠMU. V oblasti televíznej tvorby je autorom desiatok scenárov a podieľal sa na výrobe stoviek televíznych relácií, predovšetkým v Hlavnej redakcii zábavných programov, ako režisér sa podpísal pod zábavné a hudobné programy. Širšej verejnosti je známy najmä zo svojho pôsobenia vo funkcii námestníka ústredného riaditeľa STV Igora Kubiša. Ten televíziu riadil v rokoch 1996 – 1998, počas vlády Vladimíra Mečiara, ktorý ju zneužíval na politickú propagandu. Je predsedom Slovenskej asociácie novinárov, ktorej podpredsedom je Roman Michelko, poslanec SNS. Dlugolinského vymenovanie do rady AVF kritizovali v auguste v spoločnom...
Zobraziť všetky články