Rok vdovy (r. Veronika Lišková) / Zdrok: Filmtopia

recenzia Rok vdovy

Petra v čiernom

Zuzana Mojžišová

Písmo: A- | A+

Asi každý máme svoj osobný zoznam katastrof, ktoré by sme za žiadnych okolností nechceli zažiť z bezprostrednej blízkosti. Trúfam si odhadnúť, že smrť v rôznych podobách zaberá v zozname popredné miesto. Početné úmrtia smrť vo vojne či hromadných nešťastiach, skon blízkeho človeka, napokon aj náš vlastný. Ako povie jedna z postáv koprodukčnej (česko-slovensko-chorvátskej) hranej prvotiny českej filmovej režisérky Veroniky Liškovej Rok vdovy (2024): „Už jenom tím, že člověk žije, si zadělává na smrt.

Na odchode spomedzi živých nás ľaká najmä jeho definitívnosť. Nedá sa odvolať. Tieto zabuchnuté dvere sa znova neotvoria. Dáma s kosou sa ohlasuje na mnoho spôsobov, napríklad chorobou, no občas sa stane, že sa vopred neohlási. Príde sama, schmatne, odíde v lepšom prípade vo dvojici. Vtedy smútok pozostalých prehlbuje neočakávanosť zlej správy, náhlosť ohromenia. Vraví sa, že dôležitejšie ako to, čo sa stane teraz v danej chvíli, je všetko to, čo sa stane potom, čo bude nasledovať ako reakcia na súčasný okamih. A práve o tom Rok vdovy rozpráva, o tom, čo sa stane, keď sa hlavná hrdinka Petra (Pavla Beretová) dozvie o manželovej smrti. Je o hľadaní –  či už vedomom, alebo neuvedomovanom –  dna, od ktorého by sa dalo odraziť.

Je však tiež príbehom zápasu o to, či bude potrebné predchádzajúce sny meniť na nejaké nové. Nedlho pred prelomovou udalosťou si totiž manželia kúpili starý zanedbaný vidiecky dom. Chceli mestský ruch nahradiť pokojom uprostred prírody. Plánovali si ho najmä svojpomocne opraviť, zútulniť, žiť v ňom aj s dcérou, maturantkou Dominikou (Julie Šoucová). Najužšie, už len na dvojicu zdecimované rodinné spoločenstvo, navyše naštrbované dôsledkami prežívaného, dopĺňajú ďalšie postavy. Predovšetkým Petrina svokra (Zuzana Kronerová), mierne manipulatívna osoba, akosi automaticky predpokladá, že čo je výhodné pre ňu, bude výhodné aj pre ostatných, že s láskavosťou je možné obchodovať. Petrina časť rodiny ostáva viac-menej v úzadí, do popredia sa, naopak, voľky-nevoľky tlačí administratívna armáda krytá štítmi zákonov a pravidiel – nemožno ich obísť, sú ako prekážky na dostihovej dráhe; kto chce v diaľke uzrieť cieľ, musí ich preskočiť, preliezť ponad ne. Až prípadné pokonanie sa s úradníkmi za priehradkami a nedobytnými dverami vyčistí stôl a otvorí matke i dcére vstup do ďalšej, slobodnejšej etapy smútenia.

Scenár filmu vznikol na základe autobiografických zápiskov Zuzany Pokornej, uverejňovaných v rokoch 2014 až 2016 v českom časopise Respekt. Podľa jej slov je väčšina scén vo filme prebraná z rovnomenného súboru zápiskov. Priznané delenie snímky na štyri ročné obdobia zvýrazňuje i zvýznamňuje potrebu ukrajovania času, jeho povestnú liečivosť. Možno aj naznačuje povestné etapy vyrovnávania sa s rozchodom. Psychológia príbehu a postáv je uveriteľná. Potreba vyviniť sa, prirodzená aj absurdná zároveň, prítomná. Kamera ľudí často sníma z tesnej blízkosti. Parciálne konflikty či hrdinkina drobná investigatíva sú schopné vytvárať a udržať napätie aj v tejto „tichej“ téme. Niečím mi Rok vdovy obsahom i formou pripomenul inú snímku Veroniky Liškovej, výborný dlhometrážny dokument Návštevníci (2022) – v ňom je tiež hlavnou postavou žena, tiež sa z vlastnej vôle ocitá mimo svojho domova aj v spore s oficiálnym prostredím. No a je tam aj plávanie pod vodnou hladinou ako obraz očisty, hlbokého uvedomovania si seba samej.

Roku vdovy nič nechýba. Naopak, čosi nadbytočné kalí jeho čistotu. Akoby tvorcom nestačila neobyčajnosť obyčajnosti, cítili potrebu ju filmársky šperkovať, tvrdiť jemnú muziku „artom“ – napríklad tou podvodnou scénou. Z môjho pohľadu istý druh vypätosti snímke nesvedčal, narúšal to, čo vnímam na Roku vdovy ako najcennejšie: nehlučnosť kroniky vyrovnávania sa s vopred neohlásenou smrťou, keď sa časť smútenia nedá odšliapať ešte počas života.

Rok vdovy
Česká republika/Slovensko/Chorvátsko, 2024
RÉŽIA Veronika Lišková ●SCENÁR Eugen Liška ● STRIH Hedvika Hansalová ● KAMERA Dušan Husár ● HUDBA Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz ● ZVUK Jakub Jurásek
MINUTÁŽ 109 min.
DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 7.11. 2024

Hodnotenie: 70%

Rok vdovy (r. Veronika Lišková) / Zdroj: Filmtopia

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlani si Divácku cenu Slnka v sieti odniesli tvorcovia filmu Invalid, producent Maroš Hečko (v strede) a režisér Jonáš Karásek (vpravo). Foto: SFTA / Zdenko Hanout

Slnko v sieti spustilo divácke hlasovanie

Slovenská filmová a televízna akadémia spustila hlasovanie v kategórii Divácka cena. Publikum môže vyberať svojho favorita spomedzi 30 filmových diel prihlásených na národnú filmovú cenu Slnko v sieti. Divácke hlasovanie akadémia uzavrie 4. apríla. Víťaza diváckej kategórie vyhlásia spolu s víťazkami a víťazmi Slnka v sieti 16. apríla. „Minulý rok diváci vyberali spomedzi 24 slovenských filmov, v aktuálnom ročníku je to až 30 filmových diel. Veľmi sa tešíme, že slovenská kinematografia napreduje, že vznikajú kvalitné nielen hrané, ale aj dokumentárne, krátke a animované filmy. O tom, ktorý z nich najviac zaujal slovenské publikum, môžu rozhodnúť už teraz v diváckom hlasovaní. Veríme, že tak, ako sa filmoví tvorcovia a tvorkyne zaujímajú o svojich divákov v kinách, aj samotné diváctvo využije túto príležitosť vyjadriť podporu tomu filmu, ktorý sa im najviac v minulom roku páčil,“ povedala prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová. Práve členovia SFTA svojím hlasovaním rozhodujú o držiteľkách a držiteľoch národnej filmovej ceny Slnko v sieti. Najviac nominácií získali tento rok historické filmy Vlny (r. Jiří Mádl) a Ema a smrtihlav (r. Iveta Grófová), ktoré majú 14 respektíve 12 nominácií. Sedem nominácií získala vojnová dráma režiséra Miloslava Luthera Spiaci účet. Kompletný prehľad nominácií na Slnko v sieti za rok 2024 si môžete pozrieť tu. Hlasovanie o Diváckej cene prebieha od 17. marca do...
Záber z brazílskeho oscarového filmu Stále som tu. Foto: ITAFILM

recenzia Stále som tu

Rubens Paiva a jeho manželka Eunice majú štyri dcéry a jedného syna. K moru im stačí iba prejsť cez cestu, z pláže dobehnú domov na obed či po loptu len tak v plavkách. Bezstarostný život v Riu de Janeiro tínedžerom zahrievajú slnečné dni, škola, kamaráti z ulice, prvé lásky, futbal, volejbal. Rodičia sa k ich želaniam a starostiam stavajú s porozumením, čo im oni plnou mierou rešpektu vracajú. Skrátka, láska je prirodzenou súčasťou tejto rodiny. Je to bunka vzťahov, ktorá funguje a drží pokope. Životopisná dráma Stále som tu hovorí o tom, ako konať, keď ju politický režim likviduje.  Naplnené obavy Treba povedať, že Paivovci patria v Brazílii medzi tie lepšie situované rodiny. Rubens a jeho manželka sú vzdelaní ľudia, on má svoje postavenie ako inžinier a kongresman poslaneckej snemovne, ona je právnička, majú slúžku a vkusný dom.  Sú sedemdesiate roky minulého storočia a v Brazílii je už niekoľko rokov pri moci autoritársky režim, ktorý cez národnú spravodajskú službu a za pomoci armády perzekvuje nepohodlných ľudí. V dôsledku zhoršujúcej sa politickej situácie sa rodina ešte viac stmelí, ale aj vystraší a zneistí.  Obavy sa naplnia, keď Rubensa jedného dňa vojenské sily unesú z domu priamo pred manželkinými očami. Eunice ostáva s deťmi v ostro stráženom dome, neskôr aj ju zadržia a vypočúvajú. Nikto nič nevie, nikto nič nepovie. Na...
Záber z rozprávky Zlatovláska. Foto: Magic Box

recenzia Zlatovláska

Aj vy by ste občas chceli vedieť, čo si myslia zvieratá? Hraná česko-slovenská rozprávka Zlatovláska vychádza z predlohy Karla Jaromíra Erbena a režijne sa jej chopil Jan Těšitel. Režisér má za sebou tvorbu na detskom televíznom seriáli, a preto mu nápady pre detské publikum nie sú vzdialené. Za klasickým príbehom však nemilo zaostávajú spomalené časti pre efekt a (v slovenských kinách) nadabovaní českí herci. Jurko a Štefan sú odhodlaní stať sa rytiermi. Svojho kráľa uctievajú, aj keď je trochu nemilosrdný a trochu z neho ide strach. Mladíkom prikáže, aby upiekli vzácneho jedovatého hada a použili psa Šťastka ako ochutnávača. Jurkovi, ktorý psíka zachránil, sa nápad nepozdáva a radšej kúsok mäsa prehltne sám. Prekvapivo prežije, ba čo viac, porozumie reči zvierat! Keď kráľ zistí, že neuposlúchol jeho príkaz, Jurko sa ocitá v ohrození života. Jediným vykúpením je splnenie kráľovej náhlej túžby po žene so zlatými vlasmi. Zlatovláska však býva veľmi, veľmi ďaleko na tajomnom ostrove. Kráľ Jurka a Štefana vysiela na cestu. Kamaráti stretávajú množstvo nových tvárí či „čumákov“ a Jurko využíva svoju novonadobudnutú schopnosť a všetkým ochotne pomáha. Zvieratká sa mu zaväzujú protislužbou, ktorá príde v pravý čas. Mocný, ale krutý cisár (Marián Mitaš) kráľa predbehol a Zlatovláskinmu otcovi za ruku jeho dcéry daruje kvapky života a smrti. Zlatovláska postupne prichádza...
Zobraziť všetky články