Záber z filmu Una a jej kamaráti. FOTO: ASFK

recenzia Una a jej kamaráti

Náučne o skale mníšikov a zložitých emóciách

Karin Kissová

Písmo: A- | A+

Silná búrka zničila domov mnohým vtáčím obyvateľom. Tí, ktorí stihli uniknúť, prilietajú na skalu mníšikov. Tu stretávajú Unu, jej rodinu a kamarátov. Medzi zachránenými sú aj Izabela a bažant Fénix. Izabela ťažko znáša nechcené vytrhnutie z domova a sama nachádza vlastné cesty, ako sa popasovať s novou zodpovednosťou.

Ostrov neďaleko Írska je plný mníšikov. Čiernobiele morské vtáky s výraznými zobákmi chytajú ryby, vedia plávať, ochraňujú vajíčka, lietajú a tiež sa rady zabávajú so svojimi kamarátmi. Una a jej mladší braček Babu sú jednými z nich. Keď na skalu mníšikov prilietajú nové tváre, Una je k nim priateľská a všetkým chce ukázať známe prostredie. Mníšička Izabela do skupiny k novým kamarátom nezapadá. Potichu zápasí s dospelými emóciami, túžbou pomáhať obetiam búrky a potrebou byť stále mláďaťom. Čoskoro nachádza spôsob, ako sa stať zodpovednou dospelou. Jej „hrdinský“ čin sa však rýchlo obracia proti nej. Na skalu mníšikov totiž útočia čajky, ktoré majú zálusk na každé schované vajíčko. A to nie je všetko.

Napriek názvu Una a jej kamaráti „boj“ o post hlavnej hrdinky vyhráva Izabela. Tá v príbehu prekonáva množstvo vážnych pocitov. Nevie, že ich nemusí premáhať sama, pretože kamaráti zo skaly mníšikov sú ochotní pomôcť. Una v príbehu zohráva vedľajšiu postavu či dokonca podobu ideálu, ktorý má schopnosť vyriešiť problémy. Izabelina zmätenosť zapríčiní pátranie po stratenom vajíčku na celom ostrove. Vinu sa pokúsi hodiť na ďalšieho utečenca, introvertného vydriaka Marvina. Rovnako, ako sa Izabela neschová pred klamstvami, neukryje sa ani pred blížiacou sa búrkou.

Una a jej kamaráti je film určený pre deti približne do





Una a jej kamaráti (Puffin Rock and the New Friends, Spojené kráľovstvo/Írsko, 2023)

RÉŽIA Jeremy Purcell ● NÁMET na motívy seriálu Skala mníšikov Tomma Moorea, Lily Bernard a Paula Younga ● SCENÁR Sara Daddy ● VÝTVARNÍCI Fran Bravo, Stefano Scapolan ● HUDBA Eberg ● STRIH Sophie Borlée ● V SLOVENSKOM ZNENÍ Peter Rúfus, Martina Kapráliková, Miroslava Drínová, Sára Suchovská, Jonáš Tóda, Romana Hudec Orlická, Michal Kaprálik, Sebastian Dolný, Michaela Kapráliková, Dagmar Sanitrová, Peter Krajčovič, Martin Kaprálik, Miroslava Grožáková

MINUTÁŽ 80 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 23. 1. 2025

Hodnotenie: 65%

Foto: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Peter Vonš (studniar) a Milka Zimková (Johana) vo filme Pásla kone na betóne. Foto: Archív SFÚ / Milan Kordoš

nový pohľad Pásla kone na betóne

Film Pásla kone na betóne (r. Štefan Uher, 1982) sa nesie v tragikomickom tóne,. Výrazne uplatňuje ženský pohľad, čím sa odlišuje od väčšiny Uhrovej predchádzajúcej tvorby. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme filmom Pásla kone na betóne (1986). Štefan Uher prešiel vo svojej režijnej tvorbe viacerými fázami – od civilnej poetiky mestských sídlisk 60. rokov cez surrealisticky ladeného Tatarku, tematizovanie vojny očami detského hrdinu až po obdobie, ktoré Dejiny slovenskej kinematografie označujú za postcivilizmus. Na prahu novej vlny a následného „odmäku“ šesťdesiatych rokov by sme jeho poetiku len ťažko prirovnali k neskoršiemu obdobiu osemdesiatych rokov. Vtedy vznikli filmy ako Kosenie Jastrabej lúky (1981) či, predovšetkým, Pásla kone na betóne (1982). Príbehy ľudí z mäsa a kostí V dielach ako Slnko v sieti (1962) Uher zachytáva obyčajné situácie a postavy. Jeho hrdinovia sú mladí ľudia žijúci vo všednosti mestských panelákov, ktorí riešia vnútorné neistoty i medziľudské vzťahy. Typické sú nenútené, fragmentárne dialógy, autentické exteriéry, dokumentárne pozorovanie ničnerobenia. Mestské prostredie sa stáva priestorom, kde sa konfrontuje vnútorný svet jednotlivca s anonymitou okolitého sveta. Uher pritom čerpá z tradície poetického realizmu, no zároveň...
Zobraziť všetky články