Záber z filmu Una a jej kamaráti. FOTO: ASFK

recenzia Una a jej kamaráti

Náučne o skale mníšikov a zložitých emóciách

Karin Kissová

Písmo: A- | A+

Silná búrka zničila domov mnohým vtáčím obyvateľom. Tí, ktorí stihli uniknúť, prilietajú na skalu mníšikov. Tu stretávajú Unu, jej rodinu a kamarátov. Medzi zachránenými sú aj Izabela a bažant Fénix. Izabela ťažko znáša nechcené vytrhnutie z domova a sama nachádza vlastné cesty, ako sa popasovať s novou zodpovednosťou.

Ostrov neďaleko Írska je plný mníšikov. Čiernobiele morské vtáky s výraznými zobákmi chytajú ryby, vedia plávať, ochraňujú vajíčka, lietajú a tiež sa rady zabávajú so svojimi kamarátmi. Una a jej mladší braček Babu sú jednými z nich. Keď na skalu mníšikov prilietajú nové tváre, Una je k nim priateľská a všetkým chce ukázať známe prostredie. Mníšička Izabela do skupiny k novým kamarátom nezapadá. Potichu zápasí s dospelými emóciami, túžbou pomáhať obetiam búrky a potrebou byť stále mláďaťom. Čoskoro nachádza spôsob, ako sa stať zodpovednou dospelou. Jej „hrdinský“ čin sa však rýchlo obracia proti nej. Na skalu mníšikov totiž útočia čajky, ktoré majú zálusk na každé schované vajíčko. A to nie je všetko.

Napriek názvu Una a jej kamaráti „boj“ o post hlavnej hrdinky vyhráva Izabela. Tá v príbehu prekonáva množstvo vážnych pocitov. Nevie, že ich nemusí premáhať sama, pretože kamaráti zo skaly mníšikov sú ochotní pomôcť. Una v príbehu zohráva vedľajšiu postavu či dokonca podobu ideálu, ktorý má schopnosť vyriešiť problémy. Izabelina zmätenosť zapríčiní pátranie po stratenom vajíčku na celom ostrove. Vinu sa pokúsi hodiť na ďalšieho utečenca, introvertného vydriaka Marvina. Rovnako, ako sa Izabela neschová pred klamstvami, neukryje sa ani pred blížiacou sa búrkou.

Una a jej kamaráti je film určený pre deti približne do





Una a jej kamaráti (Puffin Rock and the New Friends, Spojené kráľovstvo/Írsko, 2023)

RÉŽIA Jeremy Purcell ● NÁMET na motívy seriálu Skala mníšikov Tomma Moorea, Lily Bernard a Paula Younga ● SCENÁR Sara Daddy ● VÝTVARNÍCI Fran Bravo, Stefano Scapolan ● HUDBA Eberg ● STRIH Sophie Borlée ● V SLOVENSKOM ZNENÍ Peter Rúfus, Martina Kapráliková, Miroslava Drínová, Sára Suchovská, Jonáš Tóda, Romana Hudec Orlická, Michal Kaprálik, Sebastian Dolný, Michaela Kapráliková, Dagmar Sanitrová, Peter Krajčovič, Martin Kaprálik, Miroslava Grožáková

MINUTÁŽ 80 min.

DISTRIBUČNÁ PREMIÉRA 23. 1. 2025

Hodnotenie: 65%

Foto: ASFK

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Štefan Kvietik a Emília Vášáryová vo filme Medená veža. Foto: Archív SFÚ / Václav Polák

nový pohľad Medená veža

Dá sa o filme populárnom už viac ako päťdesiat rokov povedať ešte niečo nové? Podstatné je, že stále rezonuje a nezapadol do zabudnutia ako mnohé iné diela jeho éry. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme Medenou vežou (réžia: Martin Hollý, 1970). Monument odolný zubu času Horský film Martina Hollého ml. Medená veža (1970) je priam notoricky známym čriepkom slovenskej kinematografie sedemdesiatych rokov minulého storočia. Hollý, debutujúci snímkou z „veľkej trojky roku 1962“ Havrania cesta, už vtedy ukázal, že v jeho záujme nie je držať sa schém skupinového hrdinstva ani vytvárať nevýrazné, plocho napísané postavy. Zaujali ho autentické ľudské charaktery – komplexné bytosti vymykajúce sa tradičným budovateľským ideálom. Občas pijú alkohol, bijú sa, nelegálne prekračujú štátne hranice, kradnú... A napriek tomu ich v žiadnom prípade nemožno nazvať antagonistami. Hollého pohľad na príbehy postáv je empatický a ľudský. Prečítajte si archívny rozhovor so Štefanom Kvietikom Bez agitácie Vznik režisérových snímok zo začiatku sedemdesiatych rokov, teda „tatranské filmy“ Medená veža a Orlie pierko (1971), motivovala dobová potreba preorientovať slovenskú tvorbu z inovatívnych pokusov novej vlny späť k jednoduchšie uchopiteľnej narácii a zábave. Divák sa chce zabávať. Hollý tento dopyt naplnil – avšak svojsky....
Záber z filmu Tá druhá. Foto: Film Expanded

V tieni súrodenca

Máme ich na očiach, ale často ich nevidíme. Sklenené deti vyzerajú ako obyčajné deti, doma však žijú v tieni súrodenca, ktorý si vyžaduje väčšiu pozornosť rodiny. Observačný dokumentárny film Tá druhá režisérky Marie-Magdaleny Kochovej približuje prehliadanú tému zdravých súrodencov v rodinách s deťmi so špeciálnymi potrebami. Johana má osemnásť rokov a po maturite sa chystá odísť z rodného malomesta na vysokú školu. Posledný ročník na strednej škole je pre ňu náročnejší než pre jej spolužiakov – vo svojej rodine má totiž nezastupiteľnú úlohu. Denne pomáha so starostlivosťou o mladšiu sestru s postihnutím. Cez všetku lásku sa musí vymaniť z očakávaní blízkeho okolia, nájsť si vlastný priestor a opustiť sestrin tieň. „O deťoch žijúcich s postihnutím a ich rodičoch sme počuli mnoho príbehov. Rodičia však nie sú jediní, ktorí sú silne ovplyvnení špeciálnymi potrebami svojich detí. Často to sú ešte ich súrodenci, bratia a sestry, ktorí sú okolnosťami nútení predčasne dospieť, aby pomáhali s náročnou rodinnou situáciou. Preto som si ako svoju protagonistku vybrala Johanu a rozhodla sa natočiť film, ktorý sprostredkuje perspektívu týchto súrodencov, sklenených detí, tých druhých,“vysvetlila režisérka. „Jej príbeh je tiež mojím príbehom, rovnako ako príbehom milióna ďalších ľudí po celom svete žijúcich v podobnej situácii. Aj ja som sestrou dievčatka s postihnutím. Vyrastala som po jej...
Zobraziť všetky články