Záber z filmu Posledná transhumancia (r. D. Lumpan) / Zdroj: Etnofilm Čadca

23. Medzinárodný filmový festival Etnofilm Čadca

Zlatý turoň pre film o odhodlaní uchovať tradície

Ladislav Volko

Písmo: A- | A+

Na 23. ročníku Medzinárodného filmového festivalu Etnofilm Čadca sa o priazeň publicistov a novinárov, etnológov, etnografov, antropológov a sociológov a predovšetkým divákov uchádzalo 109 prihlásených audiovizuálnych diel z 35 krajín sveta.

Výberová komisia vybrala 29 filmov z 22 krajín, ktoré hodnotila medzinárodná odborná porota a tým najlepším udelila turoňov. Nebola to ľahká úloha ani pre výberovú komisiu a už vôbec nie pre odbornú porotu, ktorá pracovala v zložení etnologička Zuzana Beňušková, dokumentarista Ivo Brachtl, poľská filmová historička Jadwiga Hučková, česká afrikanistka a sociálna a kultúrna antropologička Kateřina Mildnerová a maďarská kurátorka a filmárka Judit Dorottya Csorba. 

Grand Prix – Zlatého turoňa udelila porota rumunskej snímke Posledná transhumancia (r. D. Lumpan). Transhumancia je forma extenzívneho chovu oviec, pri ktorej pastieri so svojimi stádami po celý rok migrujú po ustálených trasách, vyhľadávajúc vhodné pasienky. Film sa nakrúcal v šiestich krajinách v priebehu 15 rokov. Dielo nie je iba svedectvom o každodennej realite pastierov, ale aj hlbokou reflexiou nad odhodlaním uchovať tradície napriek tlaku modernizácie. Zaujímavé je, že pred desiatimi rokmi bol víťazom 18. ročníka Etnofilmu podobný film slovenského tvorcu Po stopách pastierov (r. A. Vörös).

Strieborný turoň putoval talianskemu príbehu Silný muž z Burengu (r. M. Bucci). Režisér v ňom priblížil príbeh gambijského utečenca, ktorý chce zlepšiť životné podmienky svojej rodiny a obyvateľov svojej dediny Bureng v Gambii. Založí firmy vo Fínsku a Taliansku, ale jeho snahu destabilizuje koronavírus a hrdina sa vracia na začiatok svojho snaženia. Detailne, sociologicky zaznamenaná téma, akoby výkrik krutosti doby.

Bronzového turoňa získala poľsko-rumunská snímka Koniec Údolia sĺz (r. J. Wszędybyl). Režisér v nej zaznamenal posledné chvíle kolónie 12 ľudí postihnutých leprou, ktorých násilne vysťahovali do rumunskej usadlosti Tichileşti – Údolia sĺz, kde postupne umierajú. Keď zomrie posledný obyvateľ, Údolie sĺz zmizne z máp.

Pôsobivý film o smrti Nočná pieseň nakrútil aj kanadský tvorca Félix Lamarche. Veľmi chorá Noëlla sa rozhodla dobrovoľne, za asistencie lekára, opustiť tento svet. V scéne, keď lekár pripravuje a dáva do žily smrtiacu injekciu a Noëlla obklopená celou rodinou pomaly odchádza, sa rodina rozpráva o všedných problémoch tak, ako keby sprevádzala blízku osobu na dovolenku. Otrasné. Život ide ďalej.

Cenu Martina Slivku za najlepší individuálny výkon slovenskému tvorcovi, ktorú udeľuje Literárny fond, získal Róbert Šulák za dokument Návraty k Obrazom starého sveta. Je poctou tvorbe Dušana Hanáka a zachytáva nielen medzinárodný ohlas jeho Obrazov starého sveta, ale i genézu ich vzniku. Študentskú porotu si získala španielska snímka Aamelat. Robotníčky vojny (r. E. Parey) o skupine žien a dievčat, ktoré utiekli pred vojnou v Sýrii.

Na Etnofilme rozdali i ďalšie štatutárne ceny a všetky ocenené filmy si ich zaslúžili. Pomerne vyrovnaná kvalita audiovizuálnych diel tohto ročníka festivalu naznačuje, že záujem tvorcov o tento typ tvorby je enormný a prispieva k tomu aj technologická „revolúcia“. Priliehavo to vystihol predseda prípravného výboru festivalu Peter Maráky, keď zdôraznil, že „horúce“ témy „ako migrácia a s ňou spojené konflikty kultúr, sociálna inklúzia a naproti tomu rastúca izolácia jednotlivcov (nielen) na okraji spoločnosti, súčasný pohľad na negatívne prejavy pocitu ohrozenia z multikulturalizmu, ale aj hodnotenie dedičstva minulosti a jeho neraz kontroverzné odmietanie, (…) potreba zaznamenať rýchlo zanikajúce špecifické kultúrne javy a fenomény, vnímané ako národné osobitosti, ako stále viac slabnúce identifikačné znaky jednotlivých ľudských spoločenstiev,“ patrili často k tomu, na čo sa sústredili prevažne mladí tvorcovia.

Je obdivuhodné, že hlavný usporiadateľ Etnofilmu, Kysucké kultúrne stredisko v Čadci, realizuje každé dva roky mimoriadny medzinárodný festival, ktorý sa už zapísal do trvalého povedomia tvorcov a záujemcov o tento druh tvorby. Organizátori v snahe priblížiť túto filmovú tvorbu širšej diváckej obci zorganizovali projekcie v študentských centrách v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre a Žiline, ale aj v Turzovke, Námestove, Ružomberku, Liptovskom Mikuláši, Dolnom Kubíne a Martine, filmy sa dokonca dali pozerať aj online. S hodnotením treba počkať, ale už na tomto ročníku sa ukázalo, že to, čo robí festival festivalom na jednom mieste, teda na Kysuciach, stretnutia, diskusie, semináre, okrúhle stoly, rozhovory… sa tu nekonalo. Je veľa vecí za i proti – bude potrebné sakramentsky dobre zvážiť, ako ďalej. Ale kde je vôľa, tam je cesta.

Záber z filmu Posledná transhumancia (r. D. Lumpan) / Zdroj: Etnofilm Čadca

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Podobné články

Záber z filmu Róberta Šuláka Návraty k Obrazom starého sveta / Zdroj: Slovenský filmový ústav

Etnofilm – rozdiely, ktoré spájajú

Od 12. do 15. novembra sa v medzinárodnej súťaži stretnú snímky z oblasti sociálnej a kultúrnej antropológie a etnológie v širokom zábere od rozmanitých prejavov tradičnej ľudovej kultúry až po mapovanie života súčasného človeka v komplexnosti a zložitosti meniaceho sa sveta i spôsobu života. Medzi 29 titulmi z 22 krajín diváci nájdu aj päť slovenských – dokument o rómskych hudobníkoch Hopa lide (r. P. Nuska), portrét jedného z posledných tradičných debnárov na Slovensku s názvom Laco Hruškovič z Pukanca (r. J. Kuska), dokument o tvorbe režiséra Dušana Hanáka Návraty k Obrazom starého sveta (r. R. Šulák), rómsku love story zo súčasnej Európy Pongo Calling (r. T. Kratochvíl) a intímny príbeh človeka, ktorý objavil svoje pravé ja, Šťastný človek (r. S. G. Lutherová). „Festival prináša pestrú škálu dokumentárnych filmov, ktoré zachytávajú rozličné príbehy, kultúry a spoločenské otázky. Filmy sú tematicky rozdelené do oblastí ako tradície, identita, migrácia a moderné výzvy, ktorým dnešná spoločnosť čelí. Spája ich snaha o autentické zobrazenie ľudských osudov, skúmanie kultúrnych koreňov a reflektovanie aktuálnych problémov, ktoré ovplyvňujú ľudí na celom svete,“ približuje pre Film.sk členka realizačného tímu a riaditeľka Kysuckého kultúrneho strediska v Čadci, Silvia Kajanková. Filmovú súťaž doplní sprievodný program, v ktorom návštevníci nájdu výstavy, napríklad Tlače...
12/2022

22. Etnofilm Čadca

Etnofilm vyznamenal Turoňmi témy z Afriky Reštart Medzinárodného bienále dokumentárneho etnologického filmu 22. Etnofilm Čadca (8. – 11. 11.) sa plne vydaril. Za 42 rokov svojej existencie mal svoje vrcholy i doliny a po nutnej prestávke bez divákov nebolo jednoduché pokračovať v nastúpenej ceste – predsa len v iných kontextoch. Z prihlásených 68 filmov z 21 krajín vybrala komisia do súťaže 20 dokumentov. Nemala ľahkú úlohu. Až na malé výnimky išlo o diela na dobrej profesionálnej úrovni, ktoré ukázali široké spektrum podôb etnologického filmu. Grand Prix – Zlatého Turoňa získal český film Čierni Česi (r. Martin Muller). Ide o príbeh namíbijských detí, ktoré po šesťročnom pobyte v Československu premiestnili začiatkom 90. rokov späť do Namíbie a vlastne nepatria nikam, s čím sa každé z nich musí vyrovnať, ako vie. Väzby na pobyt v Čechách, výborná čeština, svojím spôsobom ukotvenosť v tomto prostredí ich nútia navštíviť „svoju“ vlasť. Film je pôsobivý práve cez rozhovory, komentáre, úvahy aj o všeľudských hodnotách. Aj strieborného Turoňa dostal film s africkou tematikou Miesto zvané Wahala (r. Jürgen Ellinghaus), ktorý vznikol v koprodukcii Nemecka, Toga a Francúzska a týka sa pretrvávajúceho koloniálneho systému, iba preoblečeného do súčasnosti. Divák v celej nahote zaznamenáva „demokraciu“, ktorá starý poriadok nahradila iba novým názvom. „Za technicky, strihovo a obsahovo vyvážený portrét remeselníka, vracajúceho sa k tradičným zručnostiam“ ocenila porota bronzovým Turoňom slovenský film...
Zobraziť všetky články