Vojtech Tuka, Jozef Tiso – záber z filmu Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti!
Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Dvojica krátkych filmov Jána Kadára Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní! vznikla v roku 1946 vo veľmi špecifickom spoločensko-politickom kontexte, keď sa pripravoval proces s bývalým prezidentom Jozefom Tisom.

V roku 1938 sa 20-ročný Ján Kadár, Slovák židovského pôvodu narodený v Budapešti, rozhodol pre obrat vo svojej kariére, píše filmový historik Václav Macek v monografii Ján Kadár. Odišiel z vysokoškolských štúdií práva, ktorému sa venoval jeho otec aj starší brat, a zapísal sa do filmového kurzu ku Karlovi Plickovi na bratislavskej Škole umeleckých remesiel. A hoci Kadár na ŠUR-ke študoval iba niekoľko mesiacov (po Viedenskej arbitráži sa jeho trvalé bydlisko ocitlo v Maďarsku, potom ako Žid prakticky celé vojnové obdobie strávil v pracovných táboroch v Maďarsku, v roku 1939 navyše celú ŠUR zrušili…), hneď po obnovení Československa sa okľukou cez Prahu, kde sa opäť stretol s Plickom, k filmu vrátil.

V lete 1945 Ján Kadár nakrútil pre Slovenskú filmovú spoločnosť svoj prvý dokumentárny film Na troskách vyrastá život. Film mal podľa Maceka pôvodne zdokumentovať škody napáchané Nemcami na dopravnej infraštruktúre a nikto od neho ani viac nečakal, no Kadár v spolupráci so skúseným zlínskym kameramanom Josefom Míčkom a so strihačom Janom Kohoutom z neho napokon urobili naratívne aj vizuálne pútavé dielo, ktoré v publiku vzbudzovalo nadšenie pre obnovu krajiny poškodenej vojnou.

Aj dve Kadárove krátke snímky z roku 1946 Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! a Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní! reagujú na povojnovú realitu, no majú trochu iný charakter. Ide totiž o strihové filmy. Kadárovým autorským vkladom je tu najmä spôsob spájania už existujúcich záberov s verbálnym i hudobným komentárom a používanie viacerých ironizujúcich alebo akcentujúcich strihových figúr. Autorom námetu oboch snímok je podľa titulkov Ján L. Kalina (no podľa V. Maceka látku scenáristicky spracúval aj Albert Marenčin), autorom komentára, ktorý načítal Ladislav Chudík, je Ján Beer. Ján Kadár filmové materiály strihal opäť s Janom Kohoutom a v spolupráci s Bedřichom Voděrkom.

V oboch filmoch sa objavujú jednak zábery z týždenníka Nástup, ktoré slúžili ako propaganda slovenského klérofašistického režimu, jednak zábery pochádzajúce z rôznych zdrojov, ktoré sa na Slovensku premietali krátko po skončení vojny. Mnohé z týchto materiálov nakrútili zahraniční vojenskí kameramani pri oslobodzovaní, no boli medzi nimi aj zábery nemeckých kameramanov, ktoré sa stali vojenskou korisťou, slovenské zábery zo SNP, ktoré sa objavili už v Bielikovom filme Za slobodu,a dokonca aj zábery z Kadárovej prvotiny Na troskách vyrastá život. Zo svižnej montáže, ale aj zo sugestívneho komentára podloženého hudbou a z používania grafických titulkov a animácie zreteľne cítiť, že sa oba filmy inšpirovali rétorikou Nacistického úderu (1943), druhého dielu dokumentárneho seriálu Za čo sme bojovali, ktorý na objednávku Pentagonu vznikol pod vedením Franka Capru a Anatola Litvaka a ktorý sa v roku 1945 premietal aj v slovenských kinách.

Snímka Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! poukazuje najmä na zneužitie náboženského presvedčenia obyvateľstva na politické účely, pričom „očista“ Slovenska od Židov, za ktorú dal prezident a kňaz Jozef Tiso slovenským katolíkom rozhrešenie vo svojom prejave v Holíči v auguste 1942, prebiehala pod heslom „za Boha a národ“. Vážny tón prvej časti snímky vystrieda v polovici filmu krátka ironická sekvencia, ktorou Kadár znázorňuje slovenské opičenie sa po nemeckých vzoroch, no v závere komentár opäť zvážnie a filmový obraz dramaticky pripomenie masové vraždenie, za ktoré zodpovedných čaká spravodlivosť, keď sa „zdvihne ľudový súd“.

Druhý film Sú osobne zodpovední za zradu na národnom povstaní! otvára priam spektakulárne dynamická montáž bojových záberov zo západného aj z východného frontu v roku 1944. Takáto montáž nebola pre slovenské filmy typická a ešte väčšmi než prvá snímka evokuje spôsob rozprávania v Za čo sme bojovali. Po doslova medzinárodnom strihovom entrée nasleduje sekvencia poskladaná zo záberov, ktoré počas Povstania, resp. v rámci dokrútok k filmu Za slobodu natočil Paľo Bielik, a po nich prichádzajú zábery vytvorené pre Nástup. V Kadárovej rafinovanej montáži a výbere hudby opäť cítiť iróniu: Tiso servilne pozýva Nemcov zakročiť proti povstalcom, tlieska vraždeniu a ničeniu a vyznamenáva nemeckých vojakov za ich intervenciu a následné represálie voči povstalcom a tým, ktorí im pomáhali. V závere však film s plnou vážnosťou Tisa a jeho posluhovačov obžalúva za zradu na Slovenskom národnom povstaní.

Oba filmy boli dokončené v máji 1946 a ich (len dve) verejné projekcie krátko pred voľbami do národného zhromaždenia vyvolali veľký rozruch. Václav Macek tieto filmy správne charakterizuje ako politické pamflety, teda ako angažované a zároveň autorsky dotvorené filmové diela. Treba však spomenúť aj to, do akého spoločenského ovzdušia tieto filmy vstupovali a najmä, aký štatút vtedy mali dokumentárne filmové zábery.

Filmové dokumenty totiž krátko po skončení vojny nezriedka bývali súčasťou procesov s vojnovými zločincami, kde sa uvádzali ako podporné dôkazové materiály. Aj v procese s Jozefom Tisom a ďalšími vrcholnými predstaviteľmi Slovenskej republiky sa v decembri 1946 počas hlavného pojednávania premietali zábery z oslobodzovaných koncentračných a vyhladzovacích táborov i zábery z vypálených slovenských obcí. Boli to rovnaké zábery, ako použil aj Kadár vo svojich filmoch? Boli to zábery, ktoré strihovo a rétoricky dotvoril práve on?

V každom prípade je dobré pri pohľade na obe dômyselne postrihané a komentované obžaloby myslieť aj na to, akú obrovskú moc mal v tom čase filmový materiál, s ktorým Kadár a jeho kolegovia pri tvorbe oboch snímok pracovali.

Záber z filmu Sú osobne zodpovední za zločiny proti ľudskosti! FOTO: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články