Majster MS Záber z filmu Majster MS. Foto: archív SFÚ
Písmo: A- | A+

V rubrike Z filmového archívu do digitálneho kina vám postupne predstavujeme kinematografické diela z Národného filmového archívu SFÚ, ktoré prešli procesom digitalizácie, sú dostupné vo formáte DCP (Digital Cinema Package), a teda ich možno premietať aj v digitálnych kinách. Krátky populárno-vedecký film Ladislava Kudelku a Mikuláša Ricottiho Majster MS (1972) je nielen filmom o neskorogotickom umení na Slovensku. Je tiež pokusom spojiť útržky poznania do koherentného príbehu poskladaného z detailov a fragmentov umeleckých diel.

Sakrálne alebo ľudové umenie?

Film Majster MS patrí k filmom, ktoré svojím výkladovým, vzdelávacím spôsobom osvetľujú dejiny výtvarného umenia z konca 15. a začiatku 16. storočia umiestneného v kostoloch na území dnešného Slovenska. Zároveň toto umenie interpretujú cez prizmu ľudskej – humanistickej a občas až ľudovej perspektívy. Už v roku 1956 nakrútil František Kudláč 26-minútový film Majster Pavol z Levoče. Ukazoval v ňom, ako sa gotické sochy – najskôr strnulé, prísne, poznačené pokusmi „spútať život vymyslenými dogmami“ – postupne menili, humanizovali, až získali podobu presvedčivo ľudských postáv Majstra Pavla, modelovaných podľa levočských dievčat či remeselníkov. Na podobnú premenu sakrálneho umenia od prísneho a dogmatického k ľudskému a životnému poukázal v roku 1962 aj Jozef Zachar v krátkych filmoch Stredoveká tabuľová maľba Stredoveká plastika. V rovnakom roku 1962 Vojtech Andreánsky nakrútil film Vyrástli z dreva. Architektonické, ale i maliarske umenie drevených kostolíkov na východnom Slovensku v ňom cielene spája ľudovými prvkami.

Desakralizujúci komentár

Koncom 60. rokov 20. storočia viaceré plastiky od Majstra Pavla prešli reštaurovaním. Tento proces i vynovený stav jeho neskorogotických sôch zachytávajú filmy Posledná večera Martina Slivku a Mikuláša Ricottiho (1968) či Ricottiho samostatný film Svätý Juraj Majstra Pavla (1969). Oba tieto filmy sa opierajú primárne o rozprávanie vizuálnymi prostriedkami. Viac-menej sa zriekajú komentára, ktorý interpretačné možnosti obrazu často zužuje.

Ladislav Kudelka sa vo svojom filme Majster MS, nakrútenom v normalizačnom roku 1972, ku komentáru, naopak, vracia. Výraz tohto filmu tak na prvý pohľad môže pôsobiť trochu zastarane a možno i fádne, podobne ako sa môže zdať fádna aj chladná zelená krajina v okolí Banskej Štiavnice, okrovozelená Budapešť či zimný Ostrihom nad Dunajom plným krýh, kde Mikuláš Ricotti s Kudelkom nakrútili úvodné zábery filmu Majster MS. Zároveň sa Ladislav Kudelka vracia aj k postavám svätíc, o ktorých komentár hovorí ako o „zbavených nimbusu svätosti“ a zrejme vyzerajúcich ako „meštiacke ženy, aké tvorca vídal v rušných uliciach stredovekej Banskej Štiavnice“, či k známkam utrpenia, aké prostý ľud zažíval v časoch feudalizmu. Podobné výroky nájdeme už vo filmoch Františka Kudláča či Jozefa Zachara.

„Genetická“ príbuznosť

A predsa film Majster MS prináša do vnímania neskorogotického sakrálneho umenia aj čosi nové. O Majstrovi M. S. toho dodnes veľa nevieme. Jeho zachované diela, vytvorené pre kostol sv. Barbory v Banskej Štiavnici, sú navyše roztrúsené na viacerých miestach. Tri drevené plastiky z hlavného oltára síce zostali v Banskej Štiavnici, no zo siedmich tabuľových oltárnych malieb jedinečnej kvality je na Slovensku – vo farskom kostole v dnešnom Svätom Antone, kedysi Antole – už iba Narodenie. Ďalšie sú v Maďarskej národnej galérii v Budapešti. Pašiové výjavy sú v bazilike v Ostrihome, a napokon obraz z mariánskeho cyklu, Klaňanie, je v zbierke Múzea krásnych umení vo francúzskom Lille. S výnimkou tohto obrazu sa však Kudelkovi s Ricottim podarilo v 70. rokoch nasnímať všetky maľby aj sochy.  A prostredníctvom montáže z detailov týchto obrazov vytvárajú koherentný svet.

Nevieme síce, kto je M. S., no vidíme, že maľby sú všetky jeho. Rukopis presvitá z línií nosov, zo zľahka padnutých, uštvaných kútikov úst, zo šikmých kútikov očí. Medzi tvárami je zreteľná vizuálna, až „genetická“ príbuznosť. Komentár trvá na tom, že dielo majstra M. S. nepripomína ani nemecké, ani podunajské obrazy či rytiny, a že sa v ňom zrejme prejavuje špecifický genius loci prostredia, odkiaľ obrazy pochádzajú – teda z Banskej Štiavnice, kde historici starého umenia ešte v 70. rokoch minulého storočia situovali jeho dielňu. A hoci dnes už vďaka novým atribúciám vieme, že štiavnický oltár je s najväčšou pravdepodobnosťou umelecký import z Viedne a že majster M. S. bol viac než ovplyvnený Albrechtom Dürerom a inými norimberskými maliarmi,[1] nič to nemení na nevšednosti jeho rukopisu a pohľadu.

Posolstvo nádeje

Tú poslednú, novú vec však Kudelkov film povie bez slov, len obrazmi a hudbou. Ak si v závere filmu odmyslíme výkladový komentár a pozorne sledujeme montáž detailov z oltárnych malieb a hudbu Ilju Zeljenku, postrehneme, že Kudelka strihom, obrazom a zvukom rekonštruuje podobenstvo Kristovho života a smrti: v záberoch sa striedavo objavujú fragmenty z pašiových výjavov – Ježiš na Olivovej hore nesúci svoj kríž, mŕtvy na kríži – a prestriháva ho s pohľadmi na plastiku Madony, kde je Ježiš ešte bábätko: akoby sa mu celá jeho životná cesta zjavila pred očami. Určite nie je náhoda, ak hudba triumfálne uzavrie film práve Kristovým zmŕtvychvstaním. V normalizačných časoch v tom vidím hotové posolstvo nádeje.


[1] Dušan Buran, „Tajomný Majster MS je o čosi menej tajomný. Veľká výstava v Budapešti predstavuje nové objavy.“ Denník N, 25. 6. 2025, dostupné online: Tajomný Majster MS je o čosi menej tajomný. Veľká výstava v Budapešti predstavuje nové objavy — Denník N

Záber z filmu Majster MS. Foto: archív SFÚ

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články