Obchod na korze Záber z filmu Obchod na korze. Foto: Národní filmový archiv Praha

nový pohľad Obchod na Korze

Tragédia tichej spoluúčasti

Tereza Kravecová

Písmo: A- | A+

Prvý oscarový film československej produkcie ukázal, ako sa predáva svedomie i to, že na zlyhanie stačí ľahostajnosť.

Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme filmom Obchod na korze (1965) režisérov Jána Kadára a Elmara Klosa na motívy predlohy Ladislava Grosmana.

Na malom námestí tichého mestečka sa otvára priestor, kde sa stretáva nevinnosť s vinou a zdanlivá banalita každodennosti s temnotou dejín. Nejde tu iba o akýsi obchod so starým tovarom – vidíme totiž výkladnú skriňu ľudskej slabosti, kde jedno nevypovedané slovo môže mať ničivejší účinok než výstrel.

Keď sa zlo opäť maskuje ako „normálnosť“

Keď sa dnes pozrieme späť na Obchod na korze, nepôsobí len ako klenot československej kinematografie, ale predovšetkým ako varovanie – nadčasové, ľudsky bolestivé a zároveň formálne nesmierne precízne dielo, ktoré sa dotýka hraníc zodpovednosti, viny a morálneho zlyhania. Film režisérov Jána Kadára a Elmara Klosa z roku 1965 je síce zasadený do éry vojnového Slovenska, no jeho echo rezonuje aj v dnešnej dobe. V čase, keď sa zlo opäť pokúša maskovať ako „normálnosť“, nadobúda jeho posolstvo nový význam.

Príbeh jednoduchého stolára Antona Brtka, ktorý sa stane „arizátorom“ malého obchodíku židovskej vdovy Rozálie Lautmannovej, je tragédiou tichej spoluúčasti. Brtko nie je zloduch. Práve naopak – jeho postava je tragická, lebo je obyčajná. Nie je ideológ, nie je násilník. Len sa snaží prežiť. Jeho pasivita, jeho snaha vyhnúť sa konfliktom a „nevidieť“ zlo, ktoré sa okolo neho deje, však vedie k nezvratnému. A práve v tejto špirále „nechceného zla“ film nachádza svoju silu.

Obdivuhodné je, ako Kadár a Klos pracujú s kontrastmi. Na jednej strane realisticky popisujú malomestský život v čase arizácie v podobe znudených manželiek, závisti, šepotov, banálnych starostí, množstva alkoholu aj malých osobných výhier. Na druhej strane predstavujú Rozáliu Lautmannovú, krehkú, senilnú, takmer mimo reality žijúcu starenku v podaní neprekonateľnej Idy Kamińskej. Ich vzájomný vzťah s Brtkom (skvelý Jozef Kroner) budovaný na nedorozumeniach, dobrosrdečnosti a čudnej forme spolupatričnosti je ústrednou líniou filmu. Ich strety a tiché porozumenie vytvárajú priestor pre najdôležitejšie otázky: Kde sa končí nevinnosť? A môže byť nečinnosť ešte väčším zločinom než činnosť?

Film o ľuďoch, ktorí sa radšej nepozerajú

Kamera





Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články