Peter Vonš (studniar) a Milka Zimková (Johana) vo filme Pásla kone na betóne. Foto: Archív SFÚ / Milan Kordoš

nový pohľad Pásla kone na betóne

Aká matka, taká Katka?

Vanessa Suchá

Písmo: A- | A+

Film Pásla kone na betóne (r. Štefan Uher, 1982) sa nesie v tragikomickom tóne,. Výrazne uplatňuje ženský pohľad, čím sa odlišuje od väčšiny Uhrovej predchádzajúcej tvorby. Rubrika Nový pohľad prináša texty poslucháčiek a poslucháčov Katedry filmových štúdií FTF VŠMU. Oslovili sme ich, aby sa pozreli na slovenskú filmovú klasiku podľa svojho výberu. Pokračujeme filmom Pásla kone na betóne (1986).

Štefan Uher prešiel vo svojej režijnej tvorbe viacerými fázami – od civilnej poetiky mestských sídlisk 60. rokov cez surrealisticky ladeného Tatarku, tematizovanie vojny očami detského hrdinu až po obdobie, ktoré Dejiny slovenskej kinematografie označujú za postcivilizmus. Na prahu novej vlny a následného „odmäku“ šesťdesiatych rokov by sme jeho poetiku len ťažko prirovnali k neskoršiemu obdobiu osemdesiatych rokov. Vtedy vznikli filmy ako Kosenie Jastrabej lúky (1981) či, predovšetkým, Pásla kone na betóne (1982).

Príbehy ľudí z mäsa a kostí

V dielach ako Slnko v sieti (1962) Uher zachytáva obyčajné situácie a postavy. Jeho hrdinovia sú mladí ľudia žijúci vo všednosti mestských panelákov, ktorí riešia vnútorné neistoty i medziľudské vzťahy. Typické sú nenútené, fragmentárne dialógy, autentické exteriéry, dokumentárne pozorovanie ničnerobenia.

Mestské prostredie sa stáva priestorom, kde sa konfrontuje vnútorný svet jednotlivca s anonymitou okolitého sveta. Uher pritom čerpá z tradície poetického realizmu, no zároveň načrtáva prvky novej vlny – narúša klasickú lineárnu naratívnu štruktúru a uprednostňuje vizuálne metafory a symboly (napr. slnko, sieť, vyschnuté koryto, postava slepej matky). V danom období predstavuje jeho poetika výrazný posun od ideologicky motivovaného rozprávania k subjektívnejšiemu a introspektívnemu filmovému jazyku.

V kontexte odklonu od prevládajúcej tvorby výkladných filmov socialistickej doktríny späť k príbehom ľudí z mäsa a kostí možno hovoriť aj o filme Pásla kone na betóne, hoci iným spôsobom. Mozaikovité rozprávanie a výrazná poetickosť ustupujú v prospech zrozumiteľnejšej narácie a ľudového prostredia. Dedina tu pôsobí oveľa hmatateľnejšie, surovejšie a menej idealizovane. Drsný Šariš či nostalgické stredné Slovensko v postcivilistických filmoch sa zásadne líšia od slnečných a symbolických Meleňan, v ktorých Fajolo kedysi prežíval letnú brigádu.

Menej symbolicky, viac realisticky

Vidiecke prostredie zobrazujú tvorcovia v Jastrabej lúke s istou dávkou symboliky a vážnosti. Lúka ako archetypálny priestor, kosba ako rituál. Uher v tomto filme tematizuje generačný konflikt, napätie medzi tradíciou a modernou dobou. Dedina pritom neznázorňuje len konkrétne miesto, ale slúži tiež ako priestor pre prípadovú štúdiu medziľudských vzťahov v rámci mikrosveta jednej rodiny.

Naopak, Pásla kone na betóne zobrazuje dedinu v menej symbolickom a viac realistickom, miestami až ironickom svetle. Prostredie tu pôsobí obyčajne, civilne, často uvoľnene, no zároveň nesie v sebe náznaky absurdnosti každodenného života. Hlavná postava Johana (Milka Zimková), slobodná matka na východnom Slovensku, sa musí dennodenne vyrovnávať s predsudkami, vidieckou úzkoprsosťou a predovšetkým so svojím najväčším strachom – aby dcéra nešla v jej šľapajach.

Práve preto film ironicky parafrázuje známe príslovie: „Aká matka, taká Katka“, respektíve v tomto prípade Pavlínka (Veronika Jeníková), ktorá sa rozhodne pásť kone na betóne, čo znamená, že očakáva nemanželské dieťa. Ženské postavy sú plastické, živelné, miestami až karikatúrne, no napriek tomu pôsobia presvedčivo. Film sa nesie v tragikomickom tóne a výrazne uplatňuje ženský pohľad, čím sa odlišuje od väčšiny Uhrovej predchádzajúcej tvorby. Postavy nevnímame ako uzavreté, introvertné a ponorené do seba. Sú to skôr prostoreké vidiecke typy s otvorenou povahou a čistým srdcom, ktorých konanie vychádza z prirodzenej ľudskej úprimnosti.

Štefan Uher na DAFilms.sk
Štefan Uher na DAFilms.sk

V centre rozprávania matka a dcéra

V snímke Pásla kone na betóne režisér nevenuje pozornosť iba kolektívnemu obrazu východoslovenskej dediny, ale sústreďuje sa na intímne osudy matky a dcéry. Prežívanie oboch žien sa dostáva do centra rozprávania, pričom film s citlivosťou sleduje ich emocionálne rozpoloženie i vzájomné napätie. Johana sa snaží vyrovnať s dcériným konaním, ktoré jej až príliš nápadne pripomína vlastné, mladosťou poznačené rozhodnutia. Naopak, Pavlínka preukazuje nečakanú empatiu voči mame počas rozhovorov a situácií, v ktorých okolie kladie na slobodné matky stigmu hanby. Snímka silno akcentuje tému nechceného tehotenstva, spoločenského tlaku, vnútornej dilemy a existenciálneho zúfalstva, ktoré môže žena v prostredí malej komunity zažívať.

Hoci sme opustili umelcov a mestských bohémov, s ktorými bola predtým spojená špecificky komponovaná mizanscéna vo filme Panna zázračnica (1966), dedinské prostredie tvorcom ponúklo nové inscenačné možnosti. Spolu so svojím dvorným kameramanom Stanislavom Szomolányim Uher vytvára štylizované obrazy, ktoré však nepôsobia samoúčelne. Využíva  prvky magického realizmu v eroticky nabitých scénach s Johanou v lese – v nich sa realita prelína s fantáziou a túžbou, alebo absurdne estetizuje zábery z mäsokombinátu, kde je Pavlínka komponovaná medzi visiace kusy mäsa. Osobitú atmosféru má aj scéna s ochotníckym divadlom na ihrisku.

Organická syntéza medzi obrazovou štylizáciou a dokumentárnym pozorovaním je príznačná pre oba osemdesiatkové tituly režiséra. Vo filme Pásla kone na betóne využíva dokumentárne pôsobiace momenty vidieckeho života. Napríklad zábery z príprav jedla na svadbu, ktoré vytvárajú prirodzený kontrast k mierne vyumelkovaným výjavom. Dokumentárny prístup nachádzame aj vo filme Kosenie Jastrabej lúky, a to prostredníctvom inscenovania reportáže z družstva či scén koscov pracujúcich na rozsiahlych lúkach.

Peter Vonš (studniar) a Milka Zimková (Johana) vo filme Pásla kone na betóne. Foto: Archív SFÚ / Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články