Víťaz kategórie hraný celovečerný film - Ponaučenie režiséra Bálinta Szimlera. Foto: Febiofest
Písmo: A- | A+

Nekompromisný pohľad na vzdelávanie v Maďarsku sa týka aj nás. Ešteže máme trpezlivosť.

Komediálna dráma Ponaučenie režiséra Bálinta Szimlera získala hlavnú cenu na 32. medzinárodnom filmovom festivale Febiofest, ktorý v uplynulých dňoch prebiehal v Bratislave. Medzi celovečernými filmami si debut maďarského režiséra Bálinta Szimlera získal divákov rozprávaním o smutno-smiešnych stereotypoch v priestoroch jednej maďarskej základnej školy.

Podľa jedného z porotcov Filmových klubov Slavomíra Sochora film nielenže skvelo využil priestor na rozohratie komédie aj spoločenskej drámy, ale šikovne spája aj civilné vedenie hercov s kvalitne napísanými archetypmi postáv. „Film tak vo výsledku dokáže na publikum preniesť nielen dojem absurdnej inštitucionálnej paródie, ale aj mrazivé a veľmi univerzálne svedectvo o spiatočníckej spoločnosti, v ktorej sa nenosí byť iný,“ vyjadril sa v hodnotení. Maďarská snímka bude putovať po Slovensku a uvádzať sa v kinách aj v rámci Ozvien festivalu.

Záber z maďarského filmu Ponaučenie. Foto: Febiofest
Záber z maďarského filmu Ponaučenie. Foto: Febiofest

Trvalá stopa

Špeciálne uznanie v kategórii celovečerných filmov získal aj slovenský debut Martina Pavla Repku Od marca do mája. Snímka podľa porotcov s trpezlivosťou skúma a buduje svoj svet, jeho postavy a ich príbehy.

„Režisérovo filmové rozprávanie nás pohlcuje natoľko, že sa postupne stávame členmi rodiny, osvojujeme si jeho vnímanie a príbeh v nás tak zanecháva trvalú stopu,“ povedal zástupca medzinárodnej poroty hraných filmov Andrei Tănăsescu.

Príbeh päťčlennej rodiny žijúcej na slovenskom vidieku, ktorej pokojný život naruší nečakaná správa o tehotenstve matky Romany, dostal aj špeciálne uznanie poroty v súťaži Proxima na MFF Karlovy Vary 2024 a uviedli ho aj na prestížnych festivaloch v Cottbuse, Plzni a ďalších. Film práve vstupuje do slovenských kín.

O víťazných celovečerných filmoch rozhodovala medzinárodná porota v spolupráci s Visegrad Film Forum a Bratislava Industry Days. „Teší ma, že sa medzi nami potvrdila výborná synergia,“ uviedol počas odovzdávacieho ceremoniálu prezident festivalu Peter Dubecký.

Tvorivý tím filmového debutu Od marca do mája slovenského režiséra Martina Pavla Repku. Foto: Febiofest
Tvorivý tím filmového debutu Od marca do mája slovenského režiséra Martina Pavla Repku. Foto: Febiofest

Foto: Archív

Cesta k poznaniu

V sekcii krátkych filmov vybrala porota ako víťazný film Spoveď slovenskej režisérky Rebeky Bizubovej, ktorá sa v ňom autenticky vyrovnáva s traumami z minulosti a otvára tému sexuálneho obťažovania v cirkvi.

Špeciálne uznanie porota udelila rozprávkovému príbehu Yarê (réžia Sallar Othma), ktorý podľa poroty prináša svetlo nádeje do súčasnej politickej a environmentálnej situácie.

Cenu za najlepší dokument na tohtoročnom MFF FEBIOFEST Bratislava získal film zložený z rodinných archívnych materiálov Fragmenty ľadu, v ktorom podľa poroty ukrajinská režisérka Maria Stojanová invenčne a emocionálne spracúva cestu k poznaniu o našom vlastnom zázemí, keď pomocou otcových filmov a korešpondencie rekonštruuje príbeh človeka túžiaceho po slobode, pričom odhaľuje aj širšiu geopolitickú realitu Ukrajiny.

MFF FEBIOFEST Bratislava s podtitulom SKRESLENÁ REALITA sa tento rok uskutočnil od 19. do 25. marca v priestoroch Kina Lumière. Hlavným organizátorom bola Asociácia slovenských filmových klubov, spoluorganizátorom Slovenský filmový ústav. Festival tento rok rozšíril svoju platformu o Bratislava Industry Days, počas ktorej sa prezentovali projekty z celej strednej Európy.

Best Febio Pitch Award získal film Seablindness režisérky Terezy Smetanovej. Foto: Febiofest
  • Hlavnú cenu Bratislava Industry Days pre najsľubnejší projekt, dotovanú sumou 3 000 €, získala snímka Terezy Smetanovej Prístavy.
  • Portál Cineuropa pravidelne pokrýval film slovenského režiséra Andreja Kolenčíka Zvieratá východu počas jeho vzniku a distribúcie.
  • Program Pop Up Film alebo First Cut Lab využije slovensko-česká koprodukcia Rozdiely snívania.
  • Hĺbkovú dramaturgickú konzultáciu s jedným z expertov MIDPOINT Institute získal ukrajinsko-nemecko-poľský hraný film Hardsub.
  • Na koprodukčnom trhu CEDOC, ktorý sa koná počas Krakovského filmového festivalu, sa zúčastní slovenská dokumentárna esej Prometea.

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Záber z filmu Svet medzi nami. Foto: Film Expanded

recenzia Svet medzi nami

Na začiatku bolo krátke video na sociálne siete o výstave jej fotografií v Českom centre v New Yorku. Po šiestich rokoch nakrúcania je na konci celovečerný dokument Svet medzi nami o fotografke Marii Tomanovej, pod ktorý sa podpísala režisérka Marie Dvořáková. Chytí vás od prvých záberov z vernisážovej tlačenice v New Yorku a nepustí až po záverečný pohľad na zapadajúce slnko v Mikulove. V meste, v ktorom hrdinka filmového príbehu vyrastala. Dokonca aj v prípade, že si zvedavý divák o ňom už vopred zistí podrobnejšie informácie, dokument celých deväťdesiat minút drží jeho pozornosť permanentne a pevne vo svojich opratách. Rozpráva o celkom obyčajných veciach ako radosť, obavy, smútok, úspech, sklamanie či prehra. Na druhej strane však rozpráva aj o nie celkom obyčajných záležitostiach, ako trebárs tvorivé hľadanie, sila portrétu i autoportrétu, aký je rozdiel medzi módnou fotografiou a voľnou tvorbou alebo načo nám umenie vôbec je a čím sa človeku prihovára. Marie Tomanová je totiž ideálna „hrdinka“ – spontánna, nesmierne temperamentná, úprimná a výrečná žena, ktorá navyše má neuveriteľné čaro osobnosti a málokedy jej chýba úsmev na tvári. To som už akože slávna? „Za pol roka sa vrátim a potom sa vezmeme,“ oznámila priateľovi, keď dokončila štúdium maliarstva na Fakulte výtvarných umení Vysokého učenia technického v Brne. Na pôde maľby sa totiž necítila priveľmi isto, chcela si jednoducho vyčistiť za morom hlavu,...
Slnko v sieti 2024 - Jiří Mádl a jeho víťazný film Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanous

Slnko v sieti apeluje na hodnoty, i keď Mikiho nominovalo

Bolo to jedno veľké „vlnybitie“, skonštatoval moderátor Bruno Ciberej, a mal pravdu. Národné filmové ceny Slnko v sieti za rok 2024 ovládli česko-slovenské Vlny. Film režiséra Jiřího Mádla v silnej obojstrannej koprodukcii si zaslúžene odniesol vzácne sošky v deviatich kategóriách vrátane najlepšieho filmu, réžie a scenára. Jedna z cien sa spojila s osobným vyznaním pre herca Mariána Bielika, legendárneho Fajola z určujúcej kultovky Slnko v sieti, ktorý vlani zomrel. Svoju sošku mu venovala jeho dcéra Katarína Štrbová Bieliková, keď stála na pódiu ako čerstvá držiteľka ocenenia za najlepšie kostýmy. V súvislosti s príbehom strhujúcej drámy Vlny o boji za slobodu v auguste 1968 vyjadrila vo svojich nástojčivých otázkach pálčivé problémy, ktoré v súčasnosti trápia našu krajinu. Práve filmy, ktoré na Slovensku vznikajú a sú nositeľom hodnotového posolstva o slobode, považuje  za inšpiráciu, ktorá nám v ťažkých časoch môže pomôcť. „Vlny sú o statočnosti ľudí, ktorí sa vzopreli voči mnohonásobne silnejšiemu nepriateľovi, a ktorí ostali konzistentní v postojoch, pretože sloboda bola pre nich najcennejšou hodnotou,“ povedala o odvahe ľudí z redakcie Československého rozhlasu počas vpádu vojsk Varšavskej zmluvy. Katarína Štrbová Bieliková, cena za najlepšie kostýmy vo filme Vlny. Foto: SFTA/Zdenko Hanout V hrobovom tichu Paradoxne, 16. apríla 2025 sa ceremoniál odovzdávania cien Slnko v sieti dial v sále Slovenského rozhlasu pod strechou verejnoprávnej STVR, ktorá sa od tohto podujatia alibisticky dištancovala. Napriek...
Zobraziť všetky články