Kongres FIAF v Skopje

03.07 2014
Písmo: A- | A+

Vo filmovom archíve Kinoteka na Makedonija v Skopje sa od 4. do 10. mája konal 70. kongres Medzinárodnej federácie filmových archívov (FIAF). Témou sympózia, premietaných filmov aj sprievodných podujatí bolo obdobie prvej svetovej vojny. Časť príspevkov sa zameriavala na „odľahlejšie“ udalosti východného frontu (Balkán) či na súdobú Mexickú revolúciu. Zdôrazňovala sa pritom cenná práca vojnových kameramanov. Filmový materiál sa stal etablovaným materiálom pre historický výskum, skladajú sa zachované filmové fragmenty, ktoré nie sú dokumentačne zaradené a už to si vyžaduje samostatný výskum, nehovoriac o citlivom vnímaní propagandistických tendencií niektorých diel. Na kongrese sa premietali zreštaurované snímky z jednotlivých archívov FIAF. Medzi nimi aj titul Nerves (r. R. Reinert, 1919), ktorý vznikol v počiatočnom období nemeckého expresionistického filmu a ako jeden z mála ukazuje nielen metaforicky, ale aj priamo vzťah temných stránok duše a šialenstva vojnových udalostí. Osobitnou kapitolou bola prezentácia tvorby bratov Janakiho a Miltona Manakiovcov, prvých kameramanov na Balkáne.

Súčasťou podujatia bolo aj fórum na tému ako kombinovať uchovávanie audiovizuálneho dedičstva na analógových kópiách a digitálnych kópiách, a predovšetkým ako čo najadekvátnejšie zachovať pre ďalšie generácie vedomosti o správaní sa analógového záznamu. Pri prezentácii činností dokumentačnej komisie FIAF bol v rám­ci príkladov informačných systémov v krátkosti prezentovaný a pozitívne zhodnotený aj projekt SFÚ – informačný systém SK CINEMA.

Najemotívnejším momentom kongresu sa stalo zvolenie Vladimíra Opělu za čestného člena FIAF. Tejto pocty sa dostalo len najväčším osobnostiam v histórii filmového archivárstva. Opěla je legendou nielen československého (a následne českého) archivárstva, ale v rámci FIAF pomohol i mnohým archívom z bývalého východného bloku – vrátane archívu Kinoteka na Makedonija.

Richard Šteinhübel ( pracovník oddelenia filmového archívu SFÚ )

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Alexandra Borbély vo filme Ema a smrtihlav

Slovenským kandidátom na Oscara je Ema a smrtihlav

Snímka sa odohráva v dramatickom období vojnového slovenského štátu. „Čím viac som si o tomto období študovala, tým viac som si uvedomovala, že sme vznik vojnového slovenského štátu akosi preskočili. V hranom filme sme dostatočne nespracovali unikátny multikultúrny rozmer vtedajšej Bratislavy, ktorý sa krátko po skončení druhej svetovej vojny úplne vytratil. Ani nemáme hraný film o Hlinkovej garde a jej predstaviteľoch, ani o klérofašistoch a už vôbec nie o slovensko-maďarskom konflikte. Mala som potrebu vo filme Ema a smrtihlav všetky tieto témy aspoň jemne naznačiť, aby dodali tejto vzťahovej dráme ďalší rozmer," povedala pre Film.sk Grófová. Film prebrala po tragickej smrti Petra Krištúfka, ktorý ho mal pôvodne režírovať. Snímka, do ktorej Grófová obsadila Alexandru Borbély, Nica Klimeka či Milana Ondríka, mala svetovú premiéru v Karlových Varoch. V slovenskej premiére otvárala tohtoročný festival Cinematik. Do kín na Slovensku príde 26. 9. Kameramanom filmu je Martin Štrba, architektom Tomáš Svoboda, kostýmovou výtvarníčkou Katarína Štrbová Bieliková, strih mal na starosti Martin Malo. Hudbu zložil Matej Hlaváč, ktorý mal spolu s Tobiášom Potočným na starosti aj zvuk. Producentami sú Zuzana Mistríková, Ľubica Orechovská (PubRes), Ondřej Trojan (T.H.A.), Sára László a Marcell Gerö (Campfilm) a koproducentami Sára László, Marcell Geröő a Miloslav Glac (Campfilm). Slávnostne...
Záber z filmu Oči plné piesku

Fajčili, pili a zažívali prvý sex, kým sa on ešte hrával s angličákmi

Strata lásky a prázdno, ktoré po nej nastáva, je jednou z kľúčových tém, ktoré vo svojom novom krátkom filme sprítomňuje slovenský režisér Juraj Janiš. Zamýšľa sa zároveň nad prirodzenou ľudskou snahou hľadať rýchle a ľahké riešenia trápení. Tie totiž spôsobujú, že si často zakrývame oči pred skutočnosťou, a tá nás potom ťahá stále hlbšie ku dnu. Tri krátke filmy o dospievaní Snímku uvedie do kín Asociácia slovenských filmových klubov 19. 9. ako súčasť pásma Grow Up! – troch krátkych filmov o dospievaní od troch mladých režisérskych osobností z rôznych kútov sveta. Poviedkový trojlístok vznikol v produkcii Česka, Slovenska a Kataru. Ponúka tri pohľady na dospievanie cez kľúčové udalosti, ktoré navždy zmenia životy protagonistov. Morská soľ režisérky Leily Basma je príbehom sedemnásťročnej Nayly, ktorá stojí pred dilemou, akú dnes v Libanone rieši každý mladý človek – odísť z krajiny alebo zostať. Aj režisérka Anna Wowra pracuje s pohľadom na dospievanie cez otázku, či existujú vyhliadky do budúcnosti a ako nájsť zmysel života inde ako doma. V poviedke Sme v tom spolu podáva nemilosrdný, no zároveň neodsudzujúci pohľad na tri nerozlučné kamarátky z detstva a ich šance opustiť prostredie, v ktorom vyrastali. Janišove Oči plné piesku prinášajú pohľad zo Slovenska cez drsný príbeh Miňa, ktorý od života nechce veľa: nejaké drobné, občas jointa a niekoho, koho by mohol...
Zobraziť všetky články