Krátka radosť My Meta Stories 2025 Záber z filmu Marty Prokopovej Všetko, čo sme nestihli. Foto: Artichoke
Písmo: A- | A+

Október na DAFilms.sk sa nesie v znamení súťaže filmov Krátka radosť, prehliadky My Meta Stories aj snímok Martina Hollého.

Krátka radosť

Súťaž krátkych dokumentárnych filmov Krátka radosť patrí pod Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Ji.hlava 2025. Na DAFilms.sk nájdete všetkých 23 filmov z tejto súťažnej sekcie až do 2. novembra 2025. Prístupné sú zadarmo po bezplatnej registrácii. Slovenskí diváci môžu až do štvrtka 23. októbra hlasovať. Rozhodnú tak o najlepšom filme, ktorý na slávnostnom otvorení jihlavského festivalu v piatok 24. októbra získa Cenu divákov DAFilms. Divákov, ktorí do polnoci 23. októbra ohodnotia filmy, automaticky zaradia do žrebovania o ročné predplatné DAFilms.sk.

Program ponúka celkovo 23 filmov z 29 krajín v 11 svetových, 9 medzinárodných a 3 európskych premiérach. Filmy na malom priestore skúmajú možnosti a silu dokumentárneho filmu. Okrem európskych diel sú k videniu aj filmy z Čadu, Haiti, Malajzie či Peru.

Zo stoviek prihlásených filmov sa do tohtoročného výberu dostal aj jeden slovenský. Dokumentárna báseň Seablindness Terezy Smetanovej pozoruje obrie nákladné lode a nekonečné bloky kontajnerov, ktoré stelesňujú kolosálnosť dnešnej námornej dopravy. Film zachytáva paradox námornej logistiky: je ťažko prehliadnuteľná, ale zároveň neviditeľná.

My Meta Stories

Ďalšou festivalovou kolekciou na DAFilms.sk je kolekcia My Meta Stories. Ide o rovnomenný inovatívny medzinárodný Festival krátkeho filmu. Organizuje ho spoločnosť Unifrance. Chce prepojiť európske VOD platformy s prostredím videohier a osloviť tak mladú generáciu divákov. Vybraná kolekcia súčasných nezávislých európskych krátkych filmov, ktoré mali premiéru na prestížnych festivaloch, ako napríklad Annecy alebo Clermont-Ferrand, je k dispozícii takisto zadarmo do 2. novembra. Medzi krátkymi snímkami je aj animovaný film slovenskej režisérky Marty Prokopovej Všetko, čo sme nestihli.

Klasiky Martina Hollého

V ponuke DAFilms.sk je aj kolekcia filmov Martina Hollého. „Režisér Martin Hollý je známy najmä vďaka tatranskej dobrodružnej romanci o láske, žiarlivosti a veľkom priateľstve Medená veža. Jeho mimoriadny rozprávačský talent sa naplno prejavil aj v ďalších dielach, ktoré vám prinášame v exkluzívnom výbere, siahajúcom od dokumentárnych začiatkov, cez psychologické a vojnové drámy, slovenský western až po rozprávkovú klasiku,“ uvádza DAFilms.sk. V kolekcii je 9 filmov vrátane klasík ako Orlie pierko (1971), Noční jazdci (1981), Signum laudis (1980) alebo Soľ nad zlato (1982).

Autor:

Záber z filmu Marty Prokopovej Všetko, čo sme nestihli. Foto: Artichoke

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články