Ukrajina v Lumièri

V Kine Lumière sa 15. júna začína unikátna prierezová prehliadka najvýznamnejších klasických filmov z dejín ukrajinskej kinematografie, ktorá je súčasťou širšej pocty Ukrajine a jej filmovej kultúre. Uvedenie výberu reštaurovaných a digitalizovaných filmov (v spolupráci SFÚ s Národným centrom Oleksandra Dovženka a MK SR) zahŕňa avantgardné diela 20. a 30. rokov 20. storočia (Zem, Symfónia Donbasu), romantickú drámu z budúcnosti, z čias beztriednej spoločnosti (Strohý mládenec), slávny vojnový film podľa scenára Vandy Vasilevskej (Dúha), ale i ďalšie majstrovské diela nasledujúcich dekád. Výber je zameraný na filmy uvádzané u nás málo alebo vôbec: od krátkeho filmu Sergeja Paradžanova Kyjevské fresky cez rané opusy Jurija Ilienka (Prameň pre smädných), Kiry Muratovovej (Dlhé lúčenia) až po populárnu komédiu z 80. rokov od Romana Balajana Lietanie v sne a v skutočnosti. Na prehliadku Ukrajinská filmová klasika, ktorá sa koná do 18. júna, nadviaže na MFF Art Film Fest 2015 programová sekcia Focus: Ukrajina, zameraná na jej súčasnú filmovú tvorbu (2013 – 2014). Prehliadka v Kine Lumière bude ešte pokračovať v dňoch 27. a 28. 6. projekciami aktuálnych ukrajinských titulov Sprievodca (r. O. Sanin) a Majdan (r. S. Loznica).

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články