Zlatá šedesátá pokračujú

Televízny cyklus o československom filmovom zázraku Zlatá šedesáta pokračuje druhou sériou, ktorá prinesie portréty už nežijúcich tvorcov. Trinásťdielny seriál Zlatá šedesátá II (2014) sa začína vysielať 11. septembra na ČT Art (aj so sprievodným filmom) a potrvá až do 3. decembra. Prvý blok bude venovaný tandemu Ján Kadár – Elmar Klos, nasledovať budú Karel Kachyňa, Peter Solan, František Vláčil, Štefan Uher, Pavel Juráček, Elo Havetta, Antonín Máša, Ester Krumbachová, Jaroslav Papoušek, Evald Schorm, Jaromil Jireš a Jiří Krejčík. „Autorov zaujímalo predovšetkým to, ako sa ľudská intimita otláča v tvorbe, ako sa tvorca vyrovnáva s tlakmi doby, aké sú zdroje jeho imaginácie, aké občianske a umelecké názory a nároky i estetické koncepcie stoja v pozadí jeho tvorby a v jeho verejnom účinkovaní vôbec,“ uviedol autor námetu a scenára Jan Lukeš. Réžie cyklu sa znovu ujal Martin Šulík, tentoraz sa však k nemu pridali aj Zdeněk Suchý, Petra Všelichová a Tomáš Klein. Seriál koprodukoval aj Slovenský filmový ústav.

zs

Autor:
Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Vlastimil Herold

Vlastimil Herold

Prvým zo zakladateľov bol osamelý nadšenec Viktor Kubal so svojimi animátorskými pokusmi a prvým, vtedy ešte neozvučeným, krátkym slovenským animovaným filmom Studňa lásky (1944). Druhým bol Bohdan Slavík, zakladateľ Oddelenia triku a grafu (1951) na pôde Štúdia populárno-vedeckého filmu. Práve tam vyrástla generácia animátorov, ktorých pre animovaný film nadchol prvý profesionálny animátor Vlastimil Herold. Prvý film štátneho štúdia Pingvin (1964) nakrútil ďalší zo štvorice, Ivan Popovič, spolu s bratom Vladimírom. Vlastimil Herold sa narodil v roku 1924 v Nižnom Hrabovci v českej rodine. Po vzniku Slovenského štátu však museli Slovensko opustiť. Po presídlení do Čiech študoval na vojenskom gymnáziu a neskôr na strojníckej priemyslovke. Počas vojny navštevoval aj večerné kurzy kreslenia u maliara Vojtěcha Tittelbacha, čo zásadne ovplyvnilo jeho budúcu kariéru. Na Slovensko sa vrátil v 50. rokoch do Oddelenia triku a grafu. Spolu s manželkou, grafičkou Libušou Černou, prišiel ako „hotový animátor“ z populárneho českého animačného štúdia Bratři v triku. V rokoch 1955 – 1956 v Oddelení triku a grafu napísal a režíroval štyri reklamy, ktoré predstavujú prechod medzi „úžitkovou“ animáciou trikárov a svojbytným naratívnym filmom. Vedenie slovenského filmového podniku však animovaným filmom neprialo, keďže mohli vznikať len nad rámec trikárskej pracovnej agendy, teda vo voľnom čase trikárov. Herolda a Černú to vyčerpávalo...
Zobraziť všetky články