Záber z filmu Autičkári

Autičkári Dominika Bariho idú po stopách organizovaného zločinu

Písmo: A- | A+

Nahliadnuť do „kuchyne“ organizovaných gangov, ktoré sa špecializujú na krádeže áut a spoznať policajnú prácu je ambíciou nového celovečerného dokumentárneho filmu Dominika Bariho Autičkári. Premiéru bude mať 5. 10. v košickom Amfiteátri, následne sa bude premietať vo vybraných kamenných kinách po celom Slovensku. V decembri ho uvedie platforma HBO. Vysielať sa bude približne v 22 krajinách.

K téme zlodejov áut ma priviedol kamarát, ktorý sa živí v Košiciach ako profesionálny šofér. Jedného dňa mi pri náhodnom stretnutí povedal, že od minulého týždňa sa naťahuje s poisťovňou, lebo mu niekto spred domu ukradol jeho auto. Je to človek, ktorý má rodinu a strata auta ako pracovného prostriedku na niekoľko týždňov značne skomplikovala finančnú situáciu. O pár týždňov na to ukradli v Rumunsku auto mojej kamarátke z Dánska. Poisťovňa jej odmietla uznať poistnú udalosť, nakoľko v tejto dánsko-nórskej poisťovni sú štáty ako Slovensko či Rumunsko v zmluvách vyznačené ako rizikové oblasti Európy, v ktorých sa poistka na krádež vozidla nevzťahuje,“ vysvetlil v explikácii pre Audiovizuálny fond režisér Dominik Bari.

Frustrácia týchto ľudí ma motivovala nakrútiť film o téme zlodejov áut. Veľmi dlho som rozmýšľal ako tento problém uchopiť. Rozhodol som sa o pomoc požiadať ministerstvo vnútra a Políciu Slovenskej republiky, ktorá mi ochotne poskytla pomocnú ruku a prístup ku informáciám.“ dodal Bari. Podporu z Audiovizuálneho fondu na produkciu síce nezískal, podarilo sa mu však dohodnúť s televíziou HBO.

Spolu s producentom filmu Petrom Badačom zo spoločnosti BFilm sme ich oslovili a predstavili náš projekt. Pozdávalo sa im aj to, akým štýlom to chceme urobiť, pretože cielime na mladú skupinu ľudí od 18 do 24 rokov. Dokument má 75 minút a dovolím si tvrdiť, že je zo všetkých. čo som natočil aj najprepracovanejší,“ povedal Dominik Bari.

Režisér Dominik Bari, ktorý študoval v zahraničí, nás zaujal svojim jedinečným prístupom k rozprávaniu príbehov. Chceli sme mu dať príležitosť uplatniť tento iný prístup v našom spoločnom projekte Autičkári. Tému filmu nám navrhli tvorcovia. Keď nás oslovili, už mali hotový rešerš, protagonistov a zaujímavo natočený materiál s ohromným potenciálom. To nás presvedčilo, aby sme vstúpili do produkcie filmu,“ vysvetlila Hanka Kastelicová, Executive Producer of Documentaries z HBO. „Autori vychádzali z policajných záznamov a celý film vznikal v spolupráci s políciou, takže nejde o žiadnu fabuláciu. Rekonštrukcie sú veľmi hodnoverné a zároveň veľmi príťažlivo natočené. Film bol náročný aj po právnej stránke, a aj tohto segmentu sa autori zhostili na výbornú,“ dodala. Autičkári kombinujú dokumentárne prvky s hranými rekonštrukciami skutočných krádeží a policajných zásahov.

Bari študoval film na International Film & Television School v Paríži a National Film and Television School v Londýne. Upozornil na seba pred niekoľkými rokmi krátkou dokumentárnou snímkou Ojmiakon (2019), ktorá sa kvalifikovala aj do oscarového súboja.

Svoju novinku nakrúcal najmä v Košiciach a okolí, no aj v Bratislave, Žiline či Dolnom Kubíne. Dokument Autičkári sleduje skupinu zlodejov áut zo západného Slovenska. Zameriava sa na ich prípady, ktoré sa odohrávali v rokoch 2017 – 2018. V snímke vypovedajú aj členovia konkurenčných gangov. Na hľadaní členov gangu spolupracovali tvorcovia s detektívom.

Téma zaujala Bariho aj preto, že sa môže dotýkať prakticky každého: „Ako hovorí jeden nemenovaný zlodej v našom filme: ,Je jedno aké máš v živote postavenie, či si advokát, itečkár alebo kuchár, ak svoje auto raz zaparkuješ na ulici a niekto ho naozaj potrebuje a vie to, tak si ho vezme.ʻ“ Tvorcovia pri nakrúcaní spolupracovali aj s policajnými vyšetrovateľmi, ministerstvom vnútra či s facebookovou skupinou HAKA (skupina Hľadá sa Auto – Krádeže Automobilov).

Film má podľa tvorcov aj preventívny charakter. „Jeden môj spolupracovník sa ma pýtal, či nedávame nejaký návod zlodejom. Ale skôr je to o prevencii, aby ľudia vedeli, voči komu a čomu stoja. Dokonca ma oslovila jedna organizácia a v spolupráci s políciou budeme film rozoberať aj so študentmi na besedách. V rámci Košického a Žilinského kraja sa to zatiaľ pripravuje na takmer 20 školách,“ uzatvára Bari.

Trailer filmu Autičkári
Autor:

Záber z filmu Autičkári. FOTO: BFILM

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Týždeň vo filme

Týždeň vo filme 1965: Kdeže dávne snehy sú

Anička a Jožko z horárne v Slovenskom rudohorí (južne od Spišskej Novej Vsi) každé ráno sami sadajú do káričky, aby ich kôň odviezol do vzdialenej školy. A po vyučovaní absolvujú rovnakú vzdialenosť späť, opäť sami (TvF 8). Romantické – a v tých dobách bezpečné! Aj týždenník č. 11 je plný zimy v najrôznejších podobách: stredisko v nemeckom Oberhofe je plné lyžiarov, ako vyzerá zasnežené veľké mesto, divák uvidí na záberoch z Varšavy. A u nás? Prekvapí veľké stádo muflónov neďaleko Bratislavy, v revíri Píla v Malých Karpatoch. So zimou sa rozlúčime (č. 14) na Kráľovej holi s obsluhou vysielača, ktorá tu, odlúčená od okolitého sveta, pracuje v zajatí snehu až do mája... Popri relatívne väčšom počte príspevkov zo zahraničia sa osvedčená dvojica režisérov Ondrkal a Orth venuje aj vážnejším domácim témam, na ktoré pozerá veľmi kritickým okom. V roku 1965 sa o to už mohli pokúšať. Problémy sú pre dnešného diváka ťažko predstaviteľné. V č. 10 režisér najprv v štyroch rôznych príspevkoch ukáže módne novinky zo sveta a potom prídu domáce „Trampoty s dievčenskou obuvou“. Pre 10 – 15-ročné dievčatá sú k dispozícii (aj to len teoreticky) v každom ročnom období štyri modely. V obchode však ani jeden, čo šot ilustruje priamo v Partizánskom, hoci tam sídli najväčší závod na výrobu obuvi! Trvá to už roky. Lebo návrhári a výroba sa nevedia dohodnúť...
Záber z filmu Černák: zľava Dušan Cinkota, Gregor Hološka, Milan Ondrík. Foto: CinemArt

Príbeh mafiánskeho bosa sa preklápa do druhej polovice. Nastupuje ČERNÁK

Film MIKI o Mikulášovi Černákovi sprevádzalo mnoho predsudkov a pochybností. Tvorcovia snímky o banskobystrickom mafiánskom bosovi ju rozdelili na dve časti. Prvá vlani pritiahla do kín takmer 380-tisíc divákov. Druhá polovica filmového príbehu podľa skutočných udalostí prichádza do kín 30. januára pod názvom ČERNÁK. „Od začiatku sme plánovali nakrútiť celý projekt naraz. Je to ekonomicky efektívnejšie, i keď nesmierne náročné na prefinancovanie. Akoby ste naraz nakrúcali dva a pol celovečerného dobového filmu. Mali sme 600-tisícový úver a niekoľko ,menšíchʻ pôžičiek. Do projektu sme zohnali súkromných investorov. Pomohol, samozrejme, aj pôvodne 300-tisícový grant na film a 200-tisícový na štvordielnu minisériu. Veľmi sa tešíme z diváckeho úspechu filmu MIKI, treba však povedať, že my sme ešte stále ,v mínuseʻ. Ale už vidíme svetlo na konci tunela,“ povedala producentka filmu Zuzana Mistríková zo spoločnosti PubRes. Nenakrútiť takýto projekt naraz považuje Mistríková za obrovské riziko. Mali obsadenú celú plejádu hereckých osobností, tie však majú rôzne záväzky, často naviazané aj na výzor, ktorý sa nesmie meniť. "Je možné, že by sme ich už nikdy neboli schopní dať dohromady a že by nám v projekte ich vizáž ,skákalaʻ. Zmenám môžu podliehať aj lokácie filmu a časový odstup má mnoho ďalších nástrah,“ vysvetlila. Milan Ondrík ako Černák. Foto: CinemArt Cesta...
Záber z filmu Emilia Pérez. FOTO: ASFK

Najviac nominácií na Oscara má Emilia Pérez, Vlny nomináciu nezískali

Po 10 nominácií na Oscara majú muzikál Čarodejka (r Jon M. Chu) a životopisná dráma Brutalista (r. Brady Corbet). Nominácie vyhlásili 23. januára. Emilia Pérez získala nomináciu aj v kategórii medzinárodných filmov, v ktorej zastupuje Francúzsko. Brazília sa o Oscara uchádza so životopisnou drámou režiséra Waltera Sallesa I’m Still Here. Dánsko získalo nomináciu za drámu Dievča s ihlou Magnusa von Horna. Nemecko reprezentuje politický triler Semeno posvätného figovníka iránskeho režiséra Mohammada Rasoulofa. Nomináciu získal aj najlepší európsky animovaný film roka Mačacia odysea (r. Gints Zibalodis), ktorý reprezentuje Lotyšsko. Vlnám Oscar unikol Film Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorý americkí akademici vybrali do užšieho výberu 15 národných kandidátov v kategórii medzinárodných filmov so šancou na Oscara, sa medzi päticu nominovaných nedostal. Snímka, ktorá vznikla aj v slovenskej koprodukcii reprezentovala na Oscaroch Česko. Bez nominácie je aj slovenský kandidát, ktorým bola vojnová dráma Ivety Grófovej Ema a Smrtihlav. V kategórii réžia sú na Oscara nominované komediálna dráma Anora Seana Bakera, Brutalista Bradyho Corbeta, biografia Bob Dylan: Úplne neznámy Jamesa Mangolda, Emilia Pérez Jacquesa Audiarda a horor Substancia režisérky Coralie Fargeat. V kategórii najlepší film sa spolu s týmito piatimi snímkami o Oscara uchádzajú aj vatikánsky triler Konkláve (r. Edgar Berger), sci-fi Duna: Časť druhá Denisa Villeneuvea, brazílsky film I'm Still Here, adaptácia románu oceneného...
Zobraziť všetky články