Záber z filmu V hodine dvanástej

Existujú aj menej známe filmy o Povstaní a odboji. Poznáte ich?

Písmo: A- | A+

Vlčie diery, Kapitán Dabač, Pieseň o sivom holubovi, Zvony pre bosých, Polnočná omša či Keby som mal pušku – to sú notoricky známe filmy, ktoré sa každoročne premietajú či vysielajú pri oslavách Slovenského národného povstania. Kino Lumière sa rozhodlo inak a 80. výročie SNP si pripomenie menej známymi snímkami o Povstaní a odboji v rozsiahlom štvormesačnom cykle nazvanom Lumière pod paľbou, ktorý sa začne presne v deň výročia 29. augusta a potrvá do 19. decembra. 

V dejinách slovenskej kinematografie predstavuje povstanie domáceho odboja počas druhej svetovej vojny jednu z najdôležitejších národných tém. „Slovenský filmový ústav spravuje vo svojom filmovom archíve množstvo hraných, dokumentárnych, historických či spravodajských filmov, ktoré filmové štúdiá na Kolibe pravidelne produkovali pri príležitosti výročných osláv SNP. Kino Lumière sa tak nevyhnutne stalo miestom pripomínania tejto významnej historickej udalosti prostredníctvom rôzne ideologicky (ne)zafarbených filmových príbehov alebo dokumentárnej, resp. spravodajskej reflexie boja proti fašizmu,“ hovorí Martin Kaňuch, člen programovej rady Kina Lumière a koordinátor prehliadky Lumière pod paľbou.

Jej základnou ideou je podľa slov filmovej historičky Evy Vžentekovej, autorky a dramaturgičky celého projektu, „oživiť menej hrané, vôbec nehrané či zabudnuté filmy.“ Je to príležitosť „bližšie sa prizrieť existujúcim filmom, aké zámery mali ich tvorcovia a čo o týchto udalostiach chceli vypovedať.“ Prehliadku Lumière pod paľbou tak tvoria vzácne diela z obdobia Slovenského štátu, ktoré sa z filmovej kópie zahrajú po veľmi dlhej dobe, hrané filmy známych tvorcov zo 70. rokov i vybrané dokumentárne svedectvá od 60. rokov po súčasnosť. Do konca roka sa uskutoční spolu sedemnásť projekcií hraných aj dokumentárnych, dlhometrážnych i krátkych filmov.

V povstaleckej slovenskej kinematografii, a to napriek predchádzajúcej zvýšenej politickej pozornosti, možno vidieť dve tvorivé línie, občas i hybridné. Jednu, viac či menej oficiálnu, oslavnú, zjednodušujúcu, propagandistickú, druhú polemickú, úvahovejšiu, historicky ukotvenejšiu, ktorá sa v rámci možností snaží vojsť do rozvírených spoločenských dejov a človeka uprostred nich,“ myslí si Vženteková. Prehliadku otvorí film V hodine dvanástej (1958) režisérskej dvojice Jozef Medveď a Andrej Lettrich nepriamo inšpirovaný skutočnou udalosťou zajatia desiatich povstalcov jednotkou SS a ich uväznenia v Banskej Bystrici.

V programe je aj dráma o dileme medzi službou okupantom a rezistenciou Človek na moste (1972) Jána Lacka a tiež diptych o armádnom odbojárovi, disidentovi a nakoniec povstalcovi Ľudovítovi Kukorellim Život na úteku (1975) a Choď a nelúč sa (1979) Jozefa Režuchu. Obraz občianskeho konfliktu prerastajúceho do osobného revanšu zobrazuje Súkromná vojna (1977) Martina Hollého a pohľad na kritickú situáciu v dedine počas prechodu frontov ponúkne film Veľká noc a veľký deň (1974) Štefana Uhra. Uvedený bude aj umelecky a výpovedne veľmi hodnotný a neprávom zabudnutý Uhrov film s ironickým názvom Zlaté časy (1978) či sčasti ideologizovaná komédia Cnostný Metod (1979) Jána Lacka.

Podľa Vžentekovej „sú odvrátenou stranou povstaleckej tematiky snímky, ktoré sa snažili oživiť reálie, príbehy a postavy mimo odboja a priniesť kritický, ale v rámci okolností vierohodný obraz z dejín vytesňovaného Slovenského štátu. Takými sú v programe prehliadky psychologicko-spoločenské drámy Námestie svätej Alžbety (1965) Vlada Bahnu a Sýkorka (1989) Pavla Gejdoša a žánrovo exkluzívna historická satira Naši pred bránami (1970) Ľudovíta Filana. Bonusom prehliadky bude snímka Nedodržaný sľub (2009) Jiřího Chlumského, nakrútená už v iných spoločensko-ekonomických podmienkach a prechádzajúca celým vojnovým obdobím prostredníctvom postavy prenasledovaného židovského mladíka.

Prehliadku filmov obohatia dva tematicky analogické celovečerné dokumenty Návrat do horiaceho domu (2014) Anny Gruskovej a Ako som sa stala partizánkou (2021) Very Lackovej v dramaturgickom výbere filmovej historičky Evy Filovej. Krátku tvorbu zastúpi žurnál spoločnosti Nástup z obdobia Slovenského štátu a dobové dokumenty Trvalé svetlá (1940) Ivana J. Kovačeviča, V bielom raji (1943) Eugena Mateíčku a Na ostrove kormoránov (1944/46) Paľa Bielika, ktoré vybrala filmová historička Petra Hanáková. Súčasťou prehliadky budú aj dve pásma predtým prevažne trezorových krátkych filmov Nedokončená kronika (1967), Povstaleckí letci (1974) a stredometrážnych dokumentov Maličká ríša (1964) a Generáli (1969) v dramaturgii ich uznávaného tvorcu či spolutvorcu Rudolfa Urca. Premietne sa tiež dokument o Ľudovítovi Kukorellim Monológy (1964) režisérov Martina Slivku a Miloslava Kubíka, ktorý sa venuje pôsobeniu partizánskej brigády Čapajev na východnom Slovensku a nejasnostiam okolo smrti jedného z jej veliteľov Ľudovíta Kukorelliho.

Eva Vženteková hovorí, že „niektoré snímky sú umelecky zdatnejšie, iné menej. Ale väčšina vybraných filmov sa pri zobrazovaní protifašistickej rezistencie, ozbrojeného boja a obdobia Slovenského štátu, v lone ktorého domáci odboj vznikol, aspoň čiastočne snažila odokryť historické alebo sociálno-psychologické okolnosti dramatickej vojnovej doby. Uvádzané filmy zároveň vypovedajú nielen o dobe, ktorú sa snažia zobraziť, ale aj o dobe, v ktorej vznikli a ktorej boli viac či menej poplatné. Prísny pohľad dnes zmierňuje nielen nemalý časový či osobný odstup, ale aj potreba prekročiť čiernobiele schémy videnia a rozplietať hodnoty domáceho filmového archívu.“ Podľa nej je zámerom prehliadky predovšetkým „upozorniť na diela, ktoré pohľad na povstalecké udalosti a situáciu danej doby aspoň čiastočne historizujú, nepriateľa nevnímajú ako monolit a vlastné pozície podrobujú kritickejšiemu náhľadu v mene lepšieho poznania vlastnej minulosti“.

Záber z filmu V hodine dvanástej. FOTO: archív SFÚ / Milan Kordoš

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

Fotografia z filmu Autíčkári. Foto: BFilm

recenzia Autičkári

Autičkári – kto sú a koho oslovia? Dokumentárny film Dominika Bariho sa týka každého, kto vlastní auto. Téma krádeží vozidiel totiž nie je vzdialená realita, ale riziko, s ktorým sa môže stretnúť prakticky každý z nás. Film poodhaľuje fungovanie takzvaného leopoldovského gangu. Jeho členovia síce operujú po celom Slovensku, no zázemie, veliteľské centrum a sklad nakradnutého majetku mali – a podľa všetkého stále majú – najmä v Leopoldove. Aranžovaná dokumentácia v snímke Autičkári predstavuje komplexne vystavanú estetiku dokurealizmu, v ktorej sa autori programovo pohybujú na jemnej hrane medzi faktickou presnosťou a dramatickou interpretáciou. Starostlivo inscenované rekonštrukcie, odvíjajúce sa od policajných záznamov a osobných svedectiev priamych účastníkov, rafinovane prechádzajú od vernosti faktom až po ich umeleckú variáciu. Tento prístup ukazuje krehkosť hranice medzi reálnym a esteticky dotvoreným. Mimoriadne pôsobivé sú výpovede obetí, ktorých osobné príbehy sú umne konfrontované s detailnými opismi zlodejských praktík. Akoby sa pred nami otvorili hlbiny dvoch protichodných entít. Sedemdesiatštyri minút, v ktorých kontrapunkt vďaka sugestívnym vsuvkám udiera na tú správnu notu. „Mne zomrel otec, keď som mal dvanásť, ... a maminka to nezvládla, no, nezvládla nás nejako držať medzi mantinelmi. Samozrejme, že bola z toho smutná, bola z toho smutná dlhé roky,“ zoznamujeme sa v úvode so zlodejom zo„starej školy“. Jeho životná cesta sa neskôr radikálne...
Strihač Jay Rabinowitz. Foto: VFF

Príde strihač filmov Jarmuscha a Aronofského aj strihačka Jacquesa Audiarda

Odkrývajú zložitý a tvorivý svet za filmami a ponúkajú ponor do profesií, vďaka ktorým môžeme v kinách prežívať príbehy. Medzinárodné networkingové podujatie Visegrad Film Forum už viac ako desaťročie prináša na študentskú pôdu oceňovaných profesionálov z filmového priemyslu a počas niekoľkých dní ich intenzívne spája so študentmi i verejnosťou. 12. ročník sa bude konať tradične na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave od 19. do 22. marca a prinesie strihačskú špičku, jednu z najúspešnejších európskych producentiek či vhľad do súčasnej maďarskej kinematografie. Filmy, ktoré strihal, patria medzi kultové kúsky a pozná ich hádam každý študent filmu. Rekviem za sen (r. Darren Aronofsky, 2000) a Strom života (r. Terrence Malick, 2011) sa dostali na prestížny zoznam najlepšie zostrihaných filmov všetkých čias, ktoré zostavuje strihačská asociácia Motion Picture Editors Guild. Ako dvorný strihač Jima Jarmuscha sa podpísal pod snímky Noc na zemi (1991), Mŕtvy muž (1995), Káva a cigarety (1999), Ghost Dog – Cesta samuraja (1999) a ďalšie. Pracoval však aj na mnohých ďalších známych filmoch, ako napríklad 8. míľa (r. Curtis Hanson, 2002) či Fontána (r. Darren Aronofsky, 2006). Americký strihač Jay Rabinowitz tak už desaťročia posúva hranice filmového rozprávania. Iný, no rovnako zaujímavý pohľad na profesiu strihača prinesie Francúzka Juliette Welfling, ktorá má tiež za sebou dlhú...
Táňa Pauhofová a Vojtěch Vodochodský vo filme Vlny.

Českého leva majú Vlny aj Keď život chutí

Českého leva za najlepší film roku 2024 získala snímka Vlny režiséra Jiřího Mádla, ktorá vznikla v česko-slovenskej koprodukcii. „Nesmierne si vážim to, že v našej krajine máme stále verejnoprávne médiá,“ povedala pri preberaní ceny pre najlepší film jeho producentka Monika Kristl. Samotný Mádl si počas večera odniesol hneď dve sošky – za najlepšiu réžiu a scenár. Na filme, ktorý sa odohráva v prostredí rozhlasu a rozpráva príbeh z konca 60. rokov o novinároch, ktorí vzdorujú cenzúre a snažia sa poslucháčom prinášať pravdu, pracoval roky. Nenechal sa odradiť, keď kompetentní na rôznych miestach na tému jeho filmu reagovali, že nie je aktuálna, nikoho nezaujíma, prípadne, že on je na spracovanie tejto témy príliš mladý a nezažil ju. Vlny mali celkovo najviac – 14 nominácií. Na cenu z nich premenili 6. Z Českého leva za vedľajšiu ženskú hereckú úlohu vo filme Vlny sa tešila slovenská herečka Tatiana Pauhofová. Pri jeho preberaní poďakovala okrem režiséra Jiřího Mádla aj všetkým slovenským novinárom, ktorí ešte bránia demokraciu. Český lev pre Novinských V česko-slovensko-francúzskej koprodukcii vznikla animovaná snímka Keď život chutí, ktorú vyhlásili za najlepší animovaný film. Cenu získala aj slovenská producentka Agata Novinski. Jej manžel, skladateľ Michal Novinski, zvíťazil vďaka rovnakému filmu v kategórii hudba. Pripomenul, že jednou z tém filmu je aj hľadanie lásky k sebe samému – ňou...
Zobraziť všetky články