Rebeka Bizubová študentský Oscar dokument Spoveď Lou Diamond Phillips

Rebeka Bizubová si prevzala strieborného študentského Oscara

Písmo: A- | A+

Slovenská režisérka Rebeka Bizubová si v noci z pondelka na utorok na ceremoniáli v New Yorku prevzala strieborného študentského Oscara. Získala ho za svoj dokumentárny film Spoveď o zneužívaní v cirkvi. Snímku nakrútila ako svoj absolventský film na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. „Nevedela som, že moja škola prihlásila tento film na študentského Oscara,“ povedala Bizubová. „Stále nemôžem uveriť tomu, že je to skutočné.

Do súboja o študentského Oscara sa tento rok zapojilo 3127 filmov z 988 škôl z celého sveta. Pre FTF VŠMU je to prvé takéto ocenenie.

Môj film Spoveď je o naozaj zlej veci, ktorá sa mi stala pred piatimi rokmi. Témou je sexuálne obťažovanie v cirkvi. Film je malým rozhovorom s mojou mamou. Bolo to také ťažké. Nevedela som, ako to povedať nahlas, preto som sa rozhodla povedať to filmom,“ uviedla Bizubová v dokrútke počas odovzdávania študentských Oscarov. „Myslím si, že je naozaj dôležité rozprávať o témach, ktorými sa zaoberám v Spovedi, pretože niekedy o tom vyjde zopár článkov, ale nezameriavajú sa na obeť. Chcela som naozaj vytvoriť bezpečné miesto pre ľudí, ktorí sa musia vyrovnávať s tým istým,“ dodala režisérka.

Hovoria nám, aby sme boli ticho, ale vždy nájdeme svoj hlas

Študentského Oscara jej odovzdal herec Lou Diamond Phillips. „To, že niekto nakrúti film o svojej vlastnej traume neznamená, že nepotrebuje čas na jej hojenie. Táto chvíľa nie je veľkým krokom iba pre mňa, je to veľký krok pre každého, komu niekedy povedali, aby sa hanbil za svoju bolesť a skrýval ju. Často nám hovoria, aby sme zostali ticho, ale nejako vždy nájdeme svoj hlas. Iba to chvíľu trvá,“ povedala Rebeka Bizubová pri preberaní ceny,

Študentské Oscary udeľuje americká Akadémia filmových umení a vied. Školské snímky súťažia v kategóriách animovaný, dokumentárny, hraný a alternatívny/experimentálny film. Držiteľov cien vyhlásili už koncom augusta. Teraz im počas filmového festivalu v New Yorku ceny odovzdali, pričom sa víťazi a víťazky dozvedeli, či v danej kategórii získali zlatú, striebornú alebo bronzovú cenu. Spolu so študentským Oscarom získala Rebeka Bizubová aj šancu uchádzať sa o klasického Oscara. Víťazstvom sa automaticky kvalifikovala v kategórii krátkych dokumentárnych filmov.

Za Spoveď už Bizubová získala národnú filmovú cenu Slnko v sieti v kategórii Najlepší krátky hraný film alebo dokument. S filmom tiež zvíťazila v medzinárodnej súťaži krátkych filmov na tohtoročnom MFF Art Film. Spoveď sa tiež umiestnila na 2. mieste v kategórii dokumentov v prestížnej celosvetovej súťaži študentských filmov CILECT Prize.

Autor:

Lou Diamond Phillips a Rebeka Bizubová so strieborným študentským Oscarom za dokument Spoveď. Foto: Lorenzo Bevilaqua / The Academy ©A.M.P.A.S.

Verzia pre tlač
Zdieľať:

Najnovšie články

film Štúr Lukáš Pelč ako Ľudovít Štúr a Ivana Kološová ako Adela Ostrolúcka v pripravovanom filme Štúr. Foto: Tina Botková

Štúr príde do kín v januári 2026

Desiaty celovečerný film režisérky Mariany Čengel Solčanskej Štúr príde do kín 15. januára 2026. Práve začiatkom roka 2026 si pripomenieme 170. výročie úmrtia Ľudovíta Štúra. V hlavných úlohách filmu Štúr sa predstavia Lukáš Pelč (Ľudovít Štúr), Ivana Kološová (Adela Ostrolúcka), Richard Autner, Marko Igonda, František Kovár, Jana Kvantiková, Daniel Žulčák, Csongor Kassai, Zuzana Konečná a ďalší. Vznik filmu podporili Audiovizuálny fond, scenár podporil Literárny fond. Štúr vzniká v produkcii spoločnosti The Factory s.r.o., koprodukuje ho STVR. Mariana Čengel Solčanská napísala aj scenár a na filme pracuje od roku 2020. Film je adaptáciou režisérkinho románu Milenec Adely Ostrolúckej (2024). Štúra tak publikum spozná očami zamilovanej ženy. Kodifikátor spisovnej slovenčiny tragicky zahynul ako 40-ročný po nešťastnom postrelení na poľovačke. Prežil život bohatý na dobrodružstvá, búrlivé dejiny a spoločenské premeny. Pre tých, ktorých zaujíma filmové zákulisie, pripravili vo Vysokých Tatrách na Hrebienku výstavu spojenú so vznikom tohoto výpravného filmu. Predstaví fotografie z nakrúcania a filmové kostýmy Michaely Mokrej. „Veríme, že výstava na Hrebienku priláka množstvo ľudí a sme veľmi vďační našim partnerom v Tatrách, že nám umožnili túto krásnu vec zrealizovať,“ povedal Lukáš Pelč, ktorý okrem toho, že stvárnil hlavnú postavu, film aj produkuje. Prvá klapka snímky Štúr padla na jeseň 2024. Nakrúcalo sa v Bratislave, v...
recenzia Dukla. Záber z filmu Dukla. Foto: Slovak Motion Picture

recenzia Dukla

Použiť brechtovský princíp vo filme chce nepochybne odvahu, i keď v kinematografii sa to občas deje. Ale použiť tento typ scudzovacieho efektu v bábkovom filme je riziko. Vo filme Dukla sa riskovať jeho tvorcom jednoznačne oplatilo. Princíp je použitý funkčne a Bertold Brecht by mal radosť. Napätie medzi desivým príbehom a formou, priznanou bábkohrou, sa stalo v Dukle metódou, ktorá rôznymi naratívnymi taktikami vytvára silnú a apelatívnu výpoveď. A čo je mimoriadne dôležité, robí tak (vďaka svojej štruktúre) bez akéhokoľvek pátosu. Podarilo sa tu vytvoriť presvedčivú ilúziu situácie pohyblivého frontu počas vojny – s tým má často problém dokonca i hraný film. https://youtu.be/Don-O4UcvY4?si=T0PfaqWgn3gbNx5n Príbeh je recepčne otvorený, vyrozprávaný štandardne a lineárne, rámcovaný úvodnou a záverečnou scénou pred televízorom, delený na niekoľko nadväzujúcich kapitoliek. Fabula nie je nijako komplikovaná, sujet nepoužíva naratívne ozvláštnenia. Ani nemusí, pretože tým povestným, neoformalisticky povedané „ozvláštnením“ je celá výrazová zložka, včítane dvoch sekvencií s transparentne priznanými rukami ovládajúcimi postavy – bábky. Významy sa tak vytvárajú na základe štylizovaných vizuálnych a auditívnych znakov, ktoré odkazujú na znaky iluzívnej skutočnosti a tie odkazujú na referenčné znaky historickej reality. Táto semiotická hra s interpretáciou interpretácie ale nekončí ako nejaký otravný model. Naopak, ako som spomenul vyššie, pôsobí autenticky a zakladá silnú recepčnú platformu emocionálneho pôsobenia. Je potešujúce, že film Dukla vznikol. V budúcnosti pri výročiach druhej...
29. MFDF Ji.hlava Ilustračné foto. Foto: MFDF Ji.hlava/Lukáš Veselý

ohlasy 29. MFDF Ji.hlava

Na 29. ročníku Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava uviedli viac ako tristo filmov v súťažných aj nesúťažných sekciách. Nechýbali kurátorované pásma, industry program a sprievodné podujatia. Druhá desaťdňová Ji.hlava trvala od 24. októbra do 2. novembra. V retrospektívach sa zamerala na kolektívny film a tému jedla vo filme. V nadväznosti na minulý ročník premietla niekoľko filmov taiwanského režiséra Cai Ming-lianga, ktorý tentoraz v Jihlave počas festivalu nakrútil snímku zo svojej série Walker. Festivalovú znelku pripravil ukrajinský režisér Sergej Loznica. V párminútovej dokrútke zachytil nenápadný, ale rušivý fragment z ukrajinského metra v Dnipre. Ťažoba striebra Ji.hlava spravidla otvára aktuálne spoločenské témy, viac či menej explicitne formuluje otázky týkajúce sa ľudského prežívania v rôznych politických a ekonomických systémoch či počas medzinárodných vojnových konfliktov. Poľská režisérka Natalia Koniarz a kameraman Stanisław Cuske ocenení za film Striebro. Foto: MFDF Ji.hlava/Jan Hromadko Film Striebro, ktorý vyhral hlavnú festivalovú súťažnú sekciu Opus Bonum, približuje život baníkov pracujúcich v najvyššie položenej bani na striebornej hore v Bolívii. Poľská režisérka Natalia Koniarz sleduje banícky kolektív pri náročnom hľadaní a extrahovaní strieborných žíl, ako aj život rodín v izolovanej osade pod vrcholom hory. Baníci pracujú sami na seba, nie sú pod žiadnou firmou, vykorisťuje ich len systém sám. Často...
Zobraziť všetky články